Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua läppäventtiileistä

Aloittaja Samppa, 14.04.08 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Samppa

Vaihdoin tuossa hiilikuituläpät vakiometalliläppien tilalle ja ilmeisesti läppien kasvanut jäykkyys aiheuttaa sen, että alavääntö heikkenee? Tuntuu kuitenkin ottavan kaasuun huomattavasti paremmin yläkierroksilla (niin kuin PV:llä aikoinaan läppäpytyllä ajaessa). Minkäslaisia läppiä olette vaihdelleet käyttäen vakiokaasaaria ja vakiosylinteriä, millaisia kokemuksia löytyy?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Viiru

Mikä on läppien tarkoitus ja toimintaperiaate?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Skode - 14.04.08 - klo:18:29
Mikä on läppien tarkoitus ja toimintaperiaate?
2-tahtisissa estävät seoksen takaisinvirtaamisen kaasuttimeen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Tai toisinpäin ajatellen läppäventtiili mahdollistaa polttoaineen ja ilman seoksen virtaamisen imuaukosta suoraan kampikammioon. Läpät mitoitetaan yleensä siten, että aukeavat tietyllä kierrosluvulla, eli kampikammion virtausten/alipaineen mukaan. Läppien aukeaminen tuntuu yleensä tuntuvana tehopiikkinä jossain kohdin kierrosaluetta. Matalammilla kierroksilla läpät pysyvät kiinni, jolloin moottori toimii kuten ilman läppiä oleva moottori, eli mäntä ohjaa virtauksia sulkemalla ja avaamalla imukanavaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Niin ja varsinkin vakiomopoissa ei hirveän suurta eroa huomaa, onko läpät metallia tai hiilikuitua. herkkyys kyllä paranee ja kaasuun vastaaminen, vasta mp puolella voidaan puhua tehonlisäyksestä johtuen siitä että pyörissä on myös pakoaukonsäädin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

mutta kyllähän ton läpän aukeamisherkkyys on aivan eri luokkaa silloin, onko läppä pirun ohut metallinen, tai sitten paljon jäykempi hiilikuituinen? Mietin vain tuota alavääntöä, koska mielestäni se hiukan heikkeni hiilikuituläpillä. Kierrosherkkyys kyllä kasvoi, mutta eipä nyt mitään varsinaista piikkiä näillä tehoilla tunnu  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Skootteeriin en oon läppiä vaihtanut ,mutta vaihteellisessa mopedissa on joskus hiilikuitaläppiä kokeiltu.
vaikutukset olivat suurimmat siellä 7000-10000 rpm. Alakierroksilla ei mitään vaikutusta.

Kokemuksia löytyy myös metalliläppien taivuttamisesta ja läpän liikkeen rajoittimen säädöstä ,näilläkin saa muutettua koneen luonnetta. muutokset ovat vakio koneessa todella pieniä. lähinnä henkisiä muutoksia.

Jos alavääntö heikkenee huomattavasti ,voi olla että läpät aukeavat liikaa.

Partanen

Hatara muistikuva olisi, että viriläpät myös kuluvat melko paljon nopeampaan, kuin tavalliset peltiläpät.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Jaahas. Ei se vaatinut kuin hieman kaasarin säätämistä, niin tuo alavääntökin taas löytyi. Tuntuu kyllä kone selvästi kierrosherkemmältä näillä läpillä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Läpissä paino on ratkaiseva tekijä ,ei niinkään se jäykkyys.
Hiilikuituläpät voidaan tehdä paljon kevyemmiksi ,kun metalliset.
Mitä kevyemmät läpät sitä pienempi on hitausliike.

Metallisten viriläppien kriittinen paksuus oli jotain 0.15mm(ulkomuistista). Tätä ohuempia jos käytti niin katkeamis riski kasvoi melkoisesti.
Aikonaan oli myös muoviläppiä. tosin muovisia läppiä ei taida enää kukaan käyttää johtuen pirun lyhyestä käyttöiästä(muutama tankillinen).

Muoviläppä on myös turvallinen ,jos katkeaa niin ei tuhoa konetta kuten metalliläppä. hiilikuidusta en tiedä mitä tekee moottorille jos katkeaa.

Seuraava virityshän on sitten hiilikuituläppien keventäminen hiomalla ;)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 15.04.08 - klo:12:40
... Kierrosherkkyys kyllä kasvoi, mutta eipä nyt mitään varsinaista piikkiä näillä tehoilla tunnu  ;D

Piaggion koneessa olikin semmoinen kampikammion täytön kannalta hyvä ratkaisu, että kaikki seos menee ainostaan ja vain läppien kautta, ja suoraan kampikammioon. PV:hän on yhdistelmä mäntäohjattua ja läppäventtiiliä. Siksipä niissä tuntuu piikki siinä vaiheessa, kun läpät aukeaa.

Jostain luin nyrkkisäännön, että ohuet herkästi liikkuvat läpät lisäävät kiihtyvyyttä. Jäykät ja paksut läpät huippunopeutta. Tämä koskee varmaan variaattoripelejä, sillä oletuksella, että ohuet läpät pienillä ja keskikierroksilla. Ja paksummat huippukierroksilla. (?)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Typhooni temppuilee sillä tavalla, että jonain päivänä kun tyhjäkäynnin säätää kohdalleen, on se jonain toisena päivänä pielessä. Pohdin, jotta voisiko läpät vaikuttaa tähän. Jos on sulkeutumisen kanssa ongelmia, niin haitannee tyhjäkäyntiä ainakin. Mulla on siellä muistaakseni hiilikuituläpät tällä hetkellä. Meinasin ennen seuraavaa mökkireissua hakea uudet läpät, mutta niitähän on näköjään karbonaatistakin tehtyjä läppiä. Mikä se juttu sitten on?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.08.16 - klo:18:50
Typhooni temppuilee sillä tavalla, että jonain päivänä kun tyhjäkäynnin säätää kohdalleen, on se jonain toisena päivänä pielessä. Pohdin, jotta voisiko läpät vaikuttaa tähän. Jos on sulkeutumisen kanssa ongelmia, niin haitannee tyhjäkäyntiä ainakin. Mulla on siellä muistaakseni hiilikuituläpät tällä hetkellä. Meinasin ennen seuraavaa mökkireissua hakea uudet läpät, mutta niitähän on näköjään karbonaatistakin tehtyjä läppiä. Mikä se juttu sitten on?

Karboniitit ainakin 2000 luvuan alkutaipaleella tuppasi olemaan lähinnä kaupassa kauniit. Koneeseen niitä ei raaskinut tarjota, syy niiden olematon kesto. En tiedä nykyajan valmistuseristä, joten vain kokeilemalla selviää, mutta miksi pitää olla läpät hienosta materiaalista. Pelti ja hiilari toiminut näihin päiviin eri viritysasteissa hyvin...:)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Eipä niiden niin hienoa materiaalia tartte mulle olla. En tiedä onko tohon Malossin läppärunkoon peltisiä olemassa, vai käykö siihen jopa alkuperäiset. Karbonaattiin törmäsin vasta nyt, ja ovat hieman halvemmat kuin hiilikuituiset.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.08.16 - klo:21:22
Eipä niiden niin hienoa materiaalia tartte mulle olla. En tiedä onko tohon Malossin läppärunkoon peltisiä olemassa, vai käykö siihen jopa alkuperäiset. Karbonaattiin törmäsin vasta nyt, ja ovat hieman halvemmat kuin hiilikuituiset.  :)


http://www.moposport.fi/lappasarja-hiilikuitu-cpi-der-gil-kee-kym-min-peu-pia-suz-malossi

Nopealla nettihaulla löytyy vain hiilaria ja karboniittiläppiä, käypäisyys on aika moneen mopoon joten metallisiakin pitäisi kyllä löytyä.

Mutta vältä karboniittia jos suinkin voit...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...