Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviseisokin jäljiltä käyntiongelmia!

Aloittaja jorma, 03.04.12 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

jorma

Elikkäs talvenjäljiltä pukka käyntiongelmia. Skootterina vanha rumpujarrulinen kiinalainen, joku zingzung :D Eli seisonnan jälkeen laitoin suoraan pyttyyn tuoretta bensaa, lähti tulille ja paikoillaan toimi. Ajossa pelitti 100m ja sitten sammu eikä syttynyt. Vaihoin bensat (auttoi vuosi sitten), suodattimenkin tyhjäsin, laitoin taas vähän suoraan pyttyyn ja läks käyntiin kun vähän poleksi. Keskijalalla pyöri ja kiersi normaalisti, mutta ajossa ei taaskaan toiminut, lähti kyllä pari kertaa käyntiin niin että alkuun ei kärsiny kaasua, mutta siitä virkosi ja pääsi taas vähän matkaa, kunnes hyyty taas. Eikä lähteny sitten enää käyntiin ja loppu mielenkiintokin siltä päivältä. Vaikuttas että ei saa bensaa ajossa, mikähän siihen vaikuttaa/auttaa?

Ja vielä paljoko seosruuvia avataan ns. perusasetuksessa, siis eka kiinni ja sitten montako kierrosta auki?

leze223

Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

InsOmnia

Vastaavanlainen tapaus oli minulla keväthuollossa jokunen aika sitten, kun ei kukaan saanut siitä samantapaista vikaa korjattua. Viaksi paljastui bensatankin pohjalla lilluva mössö. Bensatankin ja kaasarin puhdistus sekä uusi bensansuodatin ja ongelmat loppui siihen.

pekpel

Nykyisillä jotain alkoholin estereitä (ei, se ei ole etanolia) sisältävällä bensalla tulee sitä valkosta vahamaista tahnaa..
Oli jo aiemmin tätä ruodittu täällä foorumilla..
Itse ainakin suosittelen minimissään kaasarin putsausta joka kolmannella öljynvaihdolla, nelareissa ja muutenkin max. 5000 km välein..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jorma

Paljonhan se on mahdollista että likaa on, tankki ainakin muistaakseni vaikutti aika ruosteselta sisältä kun se oli irti.

Coastside

Niin ne ajat muuttuu ja bensat. Katselin tuubista filkan missä tyyppi purki 30 v seisoneen porssun koneen ruiskusuuttimet irti ja ihmetteli että näillä se olisi käynyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Jep..
Samantapasta ihmetystä aiheutti bilteman suodatin :
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Polttoainesuodatin/Bensiinisuodatin-82425/
Jonka sisällä oli muovinen suodatinverkko, mopo sammu ja tutkimisen jälkeen todettiin että se muoviverkko oli sulanut limaklöntiksi joka tukki suuttimet...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Kumi ja muovi ei tykkää nykyään käytössä olevasta bensasta, vaikkakin tutkimuslaitokset kautta maapallon, ovat esittäneet päinvastaisia tutkimustuloksia. Ja kuulemma tankillinen 95E bensaa ei haittaa koneessa jossa sitä ei suositella käytettävän. Saattaa uudemmissa autoissa pitää paikkansakin, mutta ensi kokemukseni 95E bensan kanssa ei tosin vahvistanut edellämainittua väittämää todeksi. Tankkasin vahingossa mönkijän "Bashan 200cc" tankkiin 95E:tä, seurauksena että meinasi palaa koko laitos. Kiinalaista laatua oleva bensaletku suli viinaksista ja puoli tankillista bensaa lorahti koneen päälle. Onneksi selvisin kaasarin putsauksella ja letkunvaihdolla.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jorma - 03.04.12 - klo:22:18
Paljonhan se on mahdollista että likaa on, tankki ainakin muistaakseni vaikutti aika ruosteselta sisältä kun se oli irti.
Eli sulla on metallitankki.

Jos sulla on sitä ruostetta sielä ihan kunnolla, niin ensin vaikka tankki sepeliä täyteen ja kunnon kolistelu. Sitten sitruunahappokäsittely. Jos ruostetta näkyy vain siellä täällä, niin sitruunahappokäsittely.

Käytännössä. Haet apteekista sitruunahappopusseja (tai Agrimarketista suuremman säkin). Sitten teet 4-7 prosentin seoksen lämpimään veteen ja kaadat tankin piripintaan. Vaikuttaa saa pari vuorokautta, jonka jälkeen lasket hapot pois ja katsot miltä tankki näyttää. Jos edelleenkin näkyy ruostetta, niin seos uudelleen tankkiin. Kun ruosteet on lähtenyt, niin tankin kunnollinen pesu ja kuivaus.

Näin olen itse irroitellut ruosteet metallitankkisista ja sama kikka on kerrottu myös veteraanimoottoripyöräklubin puolella....
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Oksaalihappo on toinen happo jolla lähtee nopeasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pena

95 tekee skeidaa laita 98 tai W-power ei ole ongelmia

jorma

Lainaus käyttäjältä: pena - 04.04.12 - klo:16:55
95 tekee skeidaa laita 98 tai W-power ei ole ongelmia
98 tässä on käytettykin sen jälkeeen kun tuli tuo 95e10. Täytyy varmaan vielä irrottaa ja kattoa sitä tankkia minkänäköinen se on. Vois kait se bensahanakin olla osittain tukkeessa?

viisnelonen

Tyhjäkäyntipiiri ja suutin näissä tuntuu tukkeutuvan useimmiten pitkän talviseisonnan aikana/jälkeen. Tarttis olla tasalämpöisessä tilassa ja tankki täynnä (tai tyhjä) ja se bensan säilöntäaine on ehdoton. Itse laitan sitä syksyllä kaikkien talviseisokkiin jäävien bensavehkeitten tankkiin ja vain 98 lisäksi..
95E10:n vedenimu taipumuksesta ja siitä aiheutuvasta "emulsiosta" on hyvä juttu Bike:ssa 1/2011 s. 41
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#13
Yksi säilöntäaine olisi lamppuöljy. Tankki ensi tyhjäksi pensasta ja pullollinen ölkeröä sinne ja käyttää niin kauan kun käy tai alkaa haiskahtaa erillaiselta ja jättää talvehtimaan. Tuo aine kestää vuosikymmeniä muuttumatta.

Petroliahan se on ja myydään usein samaa lamppuihin ja sytytysnesteeksi. No se on kuitenkin bensaa vakaampaa ja poistuu luonnollista tietä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jorma

Olisko muuten kaasuttimen puhdistusaineesta mitään hyötyä jos sitä suihkuttelis kuhan saa taas tulille?