Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mystisten sähkövikojen arvuuttelu

Aloittaja baukku, 21.07.11 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

baukku

Olisikohan tälläiselle ketjulle käyttöä, saa toki yhdistää johonkin cdi-ketjuun tms  :)

Nyt pitää nimittäin vähän kysellä ideoita. Ongelmana ilmennyt, että skootteri ei käy kunnolla muutoin kun valot pois päältä. Valokytkin parkki- tai ajovaloasennossa sekoittaa sytytyksen niin, että tyhjäkäynniltä kaasua lisätessä alkaa kakomaan ja röpöttämään. Vedin etu- ja takavaloilta ylimääräiset maajohdot, ei auttanut. Kampuraremontin yhteydessä oli magneetto oli auki, manuaalissa olevan kytkentäkaavion kanssa olen asiaa koittanut pähkäillä. Staattoristakohan tuo johtuisi vai mistä?
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Plom

Voipi olla se katkasijakin finaalissa .

baukku

CDI:hin alkaa vika paikallistua, käy tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta kun antaa kaasua niin alkaa kakomaan. Vm 2007 Milan Sportissa jonkun lähteen mukaan boksissa olisi kaksi sytytysennakkoa, tyhjäkäynnille ja suuremmille kierroksille omansa. Varmaan pitää ostaa uusi CDI ja koittaa toimiiko, ei tässä muutakaan järkevää keksi.
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

tommi

Tuliko tämä vika siis sen kampuraremontin jälkeen? Oudolta tuntuu että se boksi olisi hajonnut sen remontin aikana  :-\ Mutta kokeile ihmeessä toisella boksilla, sillähän se selviää. Olet kaiketi tsekannut staattorin liittimet ja johdot yleensäkin ettei ole säikeillä mistään ja ota maihin. Ja jos on mahdollista että liittimet voi kytkeä ristiin niin kannattaa vaihtaa paikkoja keskenään. Yleensä mopo ei lyö silloin edes kipinää mutta tämäkin vaihtoehto kannattaa käydä lävitse. Jos se vika tuli todellakin kampuran vaihdon yhteydessä niin se viittaisi johonkin muuhun kuin cdi-boksiin.

baukku

#4
Staattorin käämit pitää vielä käydä tarkasti läpi, sinnehän se vika todellakin järjellä ajateltuna olisi tullut. Magneeton liittimeltä mitattuna oli käämien vastukset ainakin ihan normaalit. Se, että toimii normaalisti ilman valoja, ei oikein istu cdi-teoriaan. Valokäämiltä menee kyllä kaavion mukaan virtaa ryypylle ja jännitteentasaajalle, vaikka valot ei olisikaan kytkettynä. 16 eurolla saisin uuden boksin millä koittaa, pitää vielä tsekata staattori.

edit: staattori näyttäisi olevan kunnossa. Kolvasin valokäämin johdon irti staattorista (kaikki käämit maadottuvat staattorin rungon kautta), että pääsi mittaamaan ottaako se johto kontaktia cdi:lle menevän johdon kanssa. Ei ottanut. Taas kääntyy syyttävä sormi cdi:hin.

EDIT: Nyt toimii, cdi oli rikki. Herkästi ottaa itseensä noi  ???
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Anthraxi

Vois sopia vaikkapa tähän ketjuun.

1. Solikka polttaa kaikki polttimot rikki poislukien vilkut + jarruvalo. Mistähän tämmönen ilmiö mahtais johtua?

2. Sateen jälkeen kipinä hukuksissa. Kaksi kertaa on joutunut kyytiä soittelemaan kun ei oo mopo tahtonu lähtiä käymään työpäivän päätteeksi kun päivällä on satanut vettä. Paikat näytti kyllä kuivilta mutta jos jotain ideoita on että mihin mahtais vesi päästä niin saa kertoa :)
Solifer XTR50 -06 , Gilera Stalker -02 (Työn alla)

Coastside

Jännitteen säädin ei ilm. toimi. Kosteusarkuus taas voi paikantua johonkin liittimeen (voitelee kaikki) joita on tungettu ties minne tai johtoihin joissa eriste voi olla rikki kääreen alla (erityisesti kiinnityskohdista tai läpivienneistä) ja erittäin vaikea paikantaa. Kura kertoo minne se roiskii ajaessa. Uusi johtosarja voi olla helpoin apu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Anthraxi

Jännitteensäädin on ilmeisesti se harmaa murikka etukatteen alla, johon menee kai 4 johtoa yhdessä liittimessä + yksinäinen maajohto? varmistuksena nyt vaan ettei tuu väärän osan kanssa mentyä kauppaan.

Täytyypi ottaa viikonlopun urakaksi johtojen roplailu ja rasvaus ja odottaa seuraavaa sadekeliä :)
Solifer XTR50 -06 , Gilera Stalker -02 (Työn alla)

pekpel

Ota CDI-Boksin liitin käsittelyyn erityisen huolellisesti, sieltä yleensä se kosteusongelma löytyy.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Anthraxi

Tais loppujen lopuks olla ihan muuta ku kosteusongelmaa, kun ei viikon kuivumisen jälkeenkään kipinää näkyny.

Ongelma paikantui CDI-poksin liittimiin, joissa ilmeisesti huono kosketus tjsp. Niitä roplaamalla ja vääntelemällä tiukemmiksi kipinä ilmestyi ja eiku mopedi käyntiin ja baanalle :)

Tulihan nyt kuitenkin putsattua ja ruiskuteltua kaikki liittimet läpi mihin vaan käsiks pääsi.
Solifer XTR50 -06 , Gilera Stalker -02 (Työn alla)

Coastside

#10


Johdot valuvat ulos kun katteen irroittaa. Pesty juuri, siksi siistiä. Yletön pituus juoruaa että samaa johtosarjaa asentavat isompiin malleihin. Hyvää tuossa on suojaputket jotka kestää
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Nythän nuo piuhat liittimissä olisi tosi helppo juottaa, saisit ne miljoona sähkövikaa ehkäistyä kättelyssä pois..  8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

purgiaali

Illalla piti töihin ajella soliferilla. Meno katkesi kesken matkan. Aamulla peräkärryn kanssa katsomaan tienposkessa yöpynyttä mopoa. Maapiuha pirulainen katkennut. Piuha kiinni ja ajamalla kotiin. Harmittaa kun ei heti tajunnut katsoa, kun työkalutkin oli mukana.

Coastside

#13
Liittimien huoltoa kannattaa miettiä koska niiden vikatiheys on aika suuri. Erityisesti moottorin liittimissä. Perusohjehan on ottaa liitin auki ja suihkauttaa yleisöljyä ja liitin kiinni. Asiassa on hyvät ja huonot. Öljy hidastaa hapettumista ja tärinäpaikassa kulumistakin, mutta kuran kanssa muodostaa inhan sotkun jota ei millään saa pois.

Oikeampi tapa on pestä liittimet vaikkapa niin että pussiin vettä ja tiskiainetta ja liitin tai liittimet sinne ja kiinni puristaen pussin suuta ravistellaan ja toistetaa huuhtelulla. Aivan ensiksi voi ruosteen poistajaa käyttää jos näkee hapettumaa. Kuivauksen jälkeen liittimen koskettimiin vaseliinia tikulla levittäen ja liitin kiinni.

Kuraisessa paikassa (kesän pölyt syksyn sateissa muuttuu kuraksi lähes missä kohdin vain) kannattaa tehdä suojaa vaikkapa käärimällä alumiinifolita päälle, edellyttäen ettei se pääse kosketuksiin johdon metallin kanssa, eikä sen sisään pääse valumaan vettä. Varmempi suoja on panna alle ohut pakastepussikääre ja päälle folio pitämään sitä. Hankaavat johdon kiinnitykset pitää estää. Joillakin valmistajilla on tapana kääriä johtosarja tiukkaan kääreeseen, eikä löysiin letkusuojiin. Siitä on se haitta että vesi menee kapillaarisesti sisään ja jos eriste menee rikki, voi syntyä vuotovirta.

Vuoden ympäri käytettäviin ajokkeihin on hyvä tehdä johtosarjan perushuolto katteet purkaen ja samalla hoituu rungon vastaava huolto. Tiedän sen ettei joissain ajokeissa ole liittimet kaivanneet koskaan mitään huomiota. Onneksi sellaisen omistavalle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Ei tämä nyt niin mystistä ole mutta kuitenkin..

Elikkäs maanantaina huomasin että lyhyet valot ei enään toimineet, välillä välähti ja tämän jälkeen veti taas pimeäksi. Tänään vihdoin viitsin aukaista keulan ja vaihtaa polttimon. Kasasin vehkeen ja kokeilin. Ei vieläkään palanut vilkkuu kokoajan päälle pois päälle pois.. Irrotin liittimet, putsasin ja heiluttelin ei vieläkää toiminut. Tämän jälkeen aukaisin katkaisimen ja puhdistelin eikä mitään vaikutusta. Katsoin myös johdot katkaisimelta valolle.

Pitkät toimii normaalisti sekä parkit. Ja lampun vaihdon jälkeen alkoi sellainen ongelma kun laittaa pitkät tai lyhkäiset päälle mittarin valot himmenee todella himmeiksi, välillä vilahtaa kirkkaina. Ennen lampun vaihtoa tuotakaan ei tehnyt.. Voisiko olla joku maajohto?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.