Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootteri ei lataa akkua (lataussäädin magneetto)

Aloittaja qeewstle, 20.05.11 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

qeewstle

Ostin muutama viikko sitten tuollaisen menopelin (Solifer Speed -08) kesän työkulkuun. Ei täydellinen yksilö, mutta mulle riittävä. Koneena taitaa olla tuo QMA139?

Ongelmana on tuo akun lataus. Tyhjäkäynnillä mitatessa pukkaa vain 7-8 volttia akulle ja sehän ei sitä riitä lataamaan. Täydellä kaasulla päästään jo ehkä 9 volttiin.

Voisiko vikana olla tuo kuuluisa jännitteen säädin? Itseä vaan mietityttää, että miten se muka nostaisi tuota lukemaa vai syökö se rikkinäisenä sen virran?  :o

Coastside

#1
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

qeewstle

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.05.11 - klo:22:19
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=0c1665f6faebba4925f647f994d7516b&topic=396.0

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=0c1665f6faebba4925f647f994d7516b&topic=910.0

Noilla alkuun. ännitteensäädin on alumiinimötikkä jossain katteen alla. Sen vika on hyvin todennäköinen.

On etitty kovasti, mutta enpä vaan ole löytänyt suoraa vastausta, että miten jännitteensäätimen rikkoontuminen vaikuttaa. Alentaako akulle tulevaa virtaa vaiko häh? Ja jos jollakin on samanlainen vika ollut, niin ehkä hän osaa suoraan kertoa, mikä on ollut vikana.

Coastside

#3
Yleisohje joka pätee useimpiin pienin variaatioin.

Akun kuntokin ratkaisee. Jos siinä on lepotilassa 12,9 V niin OK ja jos alle 11,9 V (akun kemiat kaput) niin osta uusi. Korkillisessa pitää tarkistaa nestetaso (lisää tisl. vettä).

*Jos akku toimii, niin sitten mittaat käydessä napajännitteen joka on oltava 13 - 14,8 VDC (jännite vaihtelee akun varauksen mukaan).

*Jos ei ole niin otat staattorin [valkoinen ja keltainen johto], liittimen irti ja yleismittarin VAC mittaat mitä sieltä tulee jännitettä. Kierroksilla (suhteessa kierroksiin) ainakin 50 VAC. Käämiviat ovat harvinaisia, mutta voivat ilmetessään tuottaa epämääräisiä oireita kun virtapiiri katkeilee. Kiekko kerää helposi pölyä ja metallia ja olisi hyvä puhdistaa välillä.

*Jos tulee niin säätimen hankintaan. Huoltomanuaaleissa on mittausarvoja, mutta ne toimii tai ei toimi (tasasuuntaa ja rajoittaa jännitteen). Kannattaa tarkistaa sen maadoitus runkoon.

Toki sulake ja kaikki liittimet täytyy tarkistaa ja tarvittaessa puhdistaa. Erityisesti maadoitusjohto.

Nämä toimii osittain tasavirralla [DC] (virta kytkettynä) vaihtovirralla [AC] (vain käydessä).

Baotian (139QM) huoltomanuaalista (osa 2) noukittua laturitietoa:
Akun jännite: 12,3 - 13,1 V
Lataus virta ja aika: 0,4 A/5 - 10 h, 2 A/1 h
Magneeton teho 0,144 kW
Vastusarvoja: Valopuola (keltainen johto) 0,1 - 1 Ohm, Latauspuola (valkoinen johto) 0,2 - 2 Ohm
Jännitteen säädin: Valo 12 - 14 V/5000k/min, Lataus 14,5 V  3000 - 8000 k/min
Toleranssit +/- 0,5 V

Yleismittareita saa euroilla ja kunhan ei virranmittaustoiminnon kanssa sählää niin kestävät kauan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Joo näinpä on että jos akku on kaput, niin ei ne voltitkaan voi nousta.
Nopea tapa todeta onko akku kuollut on se että mittaa akun napajännitteen kun skopa ei käy, pitäisi olla yli 11V mielellään 12 - 13,5 välillä
Sitten skopa käyntiin  ja mitataaan uudestaan akun napajännitteet tyhjäkäynnillä, kunnon kierrosten annolla pitäisi jännitteen nousta, vaikka akku olisikin risa.
Seuraavaksi akun miinus napa irti ja polkaistaan skopa käyntiin ja mitataaan siitä irroitetun miinusnavan johdosta, ei akun navasta akun plus napaan jännite, jos se on huomattavasti korkeampi kuin akun miinuksen ollessa kiinni, lääke on akun uusiminen, muuten lataus ja jännitteensaatimet luulisi olevan kunnossa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Edit: siirsin tänne yleiselle puolelle, koska näitä vastaavia on aina aika-ajoin ja merkistä riippumatta / testaus- ja korjausohjeet samat.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kani

#6
Mitenhän noi värit menee viispiikkisessä, kun oma jännitteensäädin koostuu viidestä piuhasta: musta, keltainen, punainen, vihreä, pinkki. Liittyykö toi jännitteensäätimen pinkki johto jotenkin rajoittimeen (CDI:n/varin pinkki piuha)?  Ei voi tarkistaa kun piuhat on katkottu pois toisesta päästä. Miksihän tuo pinkki piuha lähtisi jännitteensäätimeltä jos se on rajoitinpiuha? Valkoista johtoa ei tässä näy, onko se sitten tuo musta johto joka on magnetolta tuleva vaihtovirta tässä tapauksessa?? Nelipiikkisissä valkoinen, viispiikkisissä musta?

Eli ylläolevilla oletuksilla:
Magnetolta tulee vaihtovirtaa (AC) jännitteensäätimeen joka lähettää valoille keltaista piuhaa pitkin 13.5VDC +/-0.5V (huoltomanuaalista katsottu) ja akun lataukseen punaista piuhaa pitkin 14.5VDC +/-0.5V. Vihreä on maadotus ja pinkki liittyy jotenkin rajoittimeen (?)

Mittasin mustasta johdosta 27.6VAC. Latausvirta (punainen) on maksimissaan 12.9VDC ja tippuu 12.4VDC kun valot kääntää päälle. Sama tuolla valoille tarkoitetulla keltaisella johdolla. Onkohan tää jännitteensäädin siis särki?? Aikalailla sama ilmiö ja ongelma on Ekin Titanissa eikä se korjautunut maadotuksia parantamalla. Mun skopassa lisäksi ettei lataa akkua, akku tyhjenee jos se on kiinnikytketty.  Tän voinee korvata nelipiikkiselläkin jännitteensäätimellä kun rajoitin ei ole enää käytössä?

kani

Ihmettelin lisää mutta ei oikein selvinnyt mitään. Täyteen ladatun akun kanssa antoi nyt ilman valoja 13.2V kun oli skopa käynnissä. Ei taida kukaan tietää viispiikkisen jännitteensäätimen johdoista?? Soliferin 50R kyseessä.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: kani - 19.04.12 - klo:10:45
Ihmettelin lisää mutta ei oikein selvinnyt mitään. Täyteen ladatun akun kanssa antoi nyt ilman valoja 13.2V kun oli skopa käynnissä. Ei taida kukaan tietää viispiikkisen jännitteensäätimen johdoista?? Soliferin 50R kyseessä.
Joo ei viisnapasesta ole tietoo, se nelinapanen on paremmin hallussa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

#9
Lainaus käyttäjältä: kani - 17.04.12 - klo:22:02
Mitenhän noi värit menee viispiikkisessä, kun oma jännitteensäädin koostuu viidestä piuhasta: musta, keltainen, punainen, vihreä, pinkki. Liittyykö toi jännitteensäätimen pinkki johto jotenkin rajoittimeen (CDI:n/varin pinkki piuha)?  Ei voi tarkistaa kun piuhat on katkottu pois toisesta päästä. Miksihän tuo pinkki piuha lähtisi jännitteensäätimeltä jos se on rajoitinpiuha? Valkoista johtoa ei tässä näy, onko se sitten tuo musta johto joka on magnetolta tuleva vaihtovirta tässä tapauksessa?? Nelipiikkisissä valkoinen, viispiikkisissä musta?

Eli ylläolevilla oletuksilla:
Magnetolta tulee vaihtovirtaa (AC) jännitteensäätimeen joka lähettää valoille keltaista piuhaa pitkin 13.5VDC +/-0.5V (huoltomanuaalista katsottu) ja akun lataukseen punaista piuhaa pitkin 14.5VDC +/-0.5V. Vihreä on maadotus ja pinkki liittyy jotenkin rajoittimeen (?)

Mittasin mustasta johdosta 27.6VAC. Latausvirta (punainen) on maksimissaan 12.9VDC ja tippuu 12.4VDC kun valot kääntää päälle. Sama tuolla valoille tarkoitetulla keltaisella johdolla. Onkohan tää jännitteensäädin siis särki?? Aikalailla sama ilmiö ja ongelma on Ekin Titanissa eikä se korjautunut maadotuksia parantamalla. Mun skopassa lisäksi ettei lataa akkua, akku tyhjenee jos se on kiinnikytketty.  Tän voinee korvata nelipiikkiselläkin jännitteensäätimellä kun rajoitin ei ole enää käytössä?
Kyllähän se vaan niin on että stattoreissa on eroa, ihan silminähtäviä käämi/juotosnipukka eroja, Kani asensi Solikan r50 skodeen alkuperäisen staattorin ja katsoppas, halogeenit loistivat kirkkaina sekä akku latautui. Kanin kanssa tultiin justiin hallilta pois ja alkuperäinen staattori rupesi toimittamaan niin halogeenit, digimittarit sekä latauksen juuri siten kuin pitääkin, toisella ei riittänyt virta ja mm. pensamittari näytteli mitä sattui, eikä mitään asiaa ajaa edes toinen halogeeni päällä, latasi niin vähän että valot tyhjensivät akun alta aikayksikön. Terveisiä muuten pieneltä neljänpäivän skodereissulta: Hyvinkää-Eno (perillä neljä yötä ja tänään pois): Eno Hyvinkää, elikä yhteensä liki 1000km pölyisiä asfalttiteitä, mutta oli se sen arvoista kylläkin! Eki :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

Helmeä että toimii sullakin. Ja kai se täytyy itekin lähteä joku viikonloppu kuopioon ja takaisin skopaillen  ;D

kani

Asensinpa bilteman analogisen volttimittarin, kun oli ylimääräisenä kaverilahjana tullut jo aikoja sitten, mutta syystä tai toisesta keksin asentaa sen skootteriin vasta nyt. Näyttää ihan hyvältä jännitteet mutta aika korkeilta ajoittain, ja välillä jännite rupeaa pumppaamaan ylös/alas syklisesti. Johtuukohan mittarista vai onko skopan sähköissä/lataussäätimessä sittenkin häikkää. Ilman valoja jännite saattaa olla jopa yli 15V, led-parkeilla+takavalolla+mittarivaloilla tippuu reiluun 14V, sitten kun laittaa ajovalot päälle on 13.5V josta sitten putoaa hitaasti vähän päälle 12V, johon jää ja sitten saattaa välillä humpata noin 1-2V alaspäin ajoittain. Tyhjäkäyntiä käydessä kun ajovalot on ollu pidempään päällä ryömii pikkuhiljaa alemmas ja joskus saattaa humpata em. tavalla. Humppa loppuu kun laittaa ajovalot pois joko parkeille tai ilman valoja, mutta jännite saattaa taas nousta 14.5-15.5V välille  :o. Olis jännä seurata virtaa jollain ampeerimittarilla, jossa olisi sopiva asteikko. Löytyis bil-helveten valikoimasta +/- 30A, mikä on ehkä turhan laaja mopokäyttöön...

joonak

Nyt loppuu itseltä ymmärrys. Ostin monivikaisen Keeway Focuksen. Muuten olen sen saanut fiksattua mutta lataus eikä startti toimi. Ostaessa skootterissa oli kiinni kuollut akku ja yleismittarilla mitaten totesin että ei lataa. Ostin uuden (käytetyn MC Scatterilta) jännitteensäätäjän ja uuden akun, ei lataa vieläkään. Myöskään startti ei sano mitään edes uudella täydellä akulla kun yrittää startata. Mittasin akun jännitteen myös moottorin ja akun plusnavan välillä ja näyttää samaa kuin suoraan akusta mitaten eli mielestäni maadoitus olisi OK.

Ajovalot toimii (nämähän on vaihtovirralla) ja vilkut, jarruvalo, töötti yms. toimii uudella täydellä akulla. Tuossa startissakin voi tietty olla jotain vikaa itsessään mutta jos saisi tuon latauksen toimimaan niin voisi sitten tutkia sitä. Olisiko antaa neuvoja mitä tehdä seuraavaksi?

joonak

Lainaus käyttäjältä: joonak - 11.05.13 - klo:18:41
Nyt loppuu itseltä ymmärrys. Ostin monivikaisen Keeway Focuksen. Muuten olen sen saanut fiksattua mutta lataus eikä startti toimi. Ostaessa skootterissa oli kiinni kuollut akku ja yleismittarilla mitaten totesin että ei lataa. Ostin uuden (käytetyn MC Scatterilta) jännitteensäätäjän ja uuden akun, ei lataa vieläkään. Myöskään startti ei sano mitään edes uudella täydellä akulla kun yrittää startata. Mittasin akun jännitteen myös moottorin ja akun plusnavan välillä ja näyttää samaa kuin suoraan akusta mitaten eli mielestäni maadoitus olisi OK.

Ajovalot toimii (nämähän on vaihtovirralla) ja vilkut, jarruvalo, töötti yms. toimii uudella täydellä akulla. Tuossa startissakin voi tietty olla jotain vikaa itsessään mutta jos saisi tuon latauksen toimimaan niin voisi sitten tutkia sitä. Olisiko antaa neuvoja mitä tehdä seuraavaksi?

Tajusin vasta tänään että tässähän täytyy painaa jarrua samaan aikaan kun käynnistää  :D Eli startti toimii ja starttaa hyvin. Mutta tuo lataus on edelleen suuri mysteeri, löytyiskö apuja?