Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasuttimen toiminta ja säätäminen

Aloittaja Coastside, 08.07.10 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Coastside

http://hondanighthawks.net/carb14.htm

Selkeä enkkusivu kaasuttimen toiminnasta ja diagrammeja. Viriohjeitakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Hyviä ohjeita oli ja kivaa luettavaa, vielä kun löytäisi samanlaisen kalvokaasuttimista :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

yamaha, onhan seokset oikein sulla siinä? Jos on liian rikas seos, niin se ainakin aiheuttaa nykimistä ja myöskin tulpan huono kunto (nokipiikki tms) saattaa aiheuttaa pätkimistä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

yamaha

niin seos ruuviako säädän eikö se vaikuta tyhjäkäyntiin?ilman puhdistin on uusi tulppa on uusi!bensaa menee 2,8l sadalla pintakaasulla ajaessa kuulostaa kyllä rikkaalta??

JaakkoFagerlund

yamaha, seosruuvi ei auta kuin tyhjäkäyntiin, mutta pääsuutin tai neulan korkeus vaikuttaa about koko kaasun alueeseen. Kulutus sinällään ei kerro seoksista mitään, seoksen oikeellisuus tarkistetaan tulpan väristä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

yamaha

ok. katson tulpan värin tänään,röpötystä ei esiinny,neula on keski asennossa,suuttimesta en tiedä kun laite on uusi ja en ole käyttänyt huollossa sitä vaan tehny itse. olen epäillyt cdi boksia tässä on kaksi liitintä cdi boksissa ja viri ja varassa näytti olevan tilapäisesti loppu.jos cdi on rikki toimiiko laite periaatessa ollenkaan???

Samppa

Tein tollaisen yleispätevän.
http://www.skootterini.com/joomla/images/Kuvat/kaasun%20asento.jpg

Kyllä siinä voi sähköpuolellakin jotain olla. Yleensä jos se nykäisee sillalailla kunnolla "terävästi", niin viittaa sähköön ja sellainen "pehmeämpi" polttoainepuoleen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Walle

Tollanen paukkuminen putkessa voi johtua sytytyksestä jos jättää välillä sytyttämättä. Voi kyllä johtua pakoventtiilistäkin. No vara CDI on hyvä olla olemassa ja venttiileitä kannattaa tarkkailla ja säädellä varsinkin uutena. Kaasaria on melko turha säädellä jos yleensä toimii. Kulutus on näissä mitä vaan kahden ja kolmen väliltä. Tollasta alle 35 kun ajelee ei se 2l satasella mikään ihme ole. Vaati kyllä sellaset aikuiseen makuun olevat varisäädöt.
Lainaan kyllä CDi boksia kokeiluun jos joku itä Vantaalla tarvii.

Nii joo siitä maanastasta. Sen magneeton "korkeajännite" sytytyskäämin ja maan välisssä on diodi. Omalla mittarilla ei mitään muuta mitattavaa CDIssä ole. Mittarin mittausjännite on jotain alle 3v. Ehkä jollain paremmalla muutkin nastat näyttäis jotain. Mutta jos noi 2 nastaa kytkee oikein muut vois vaikka arpoa. No ehkä sitä akusta mahdollisesti tulevaa 12v ei kannattais joka paikkaan kokeilla.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 23.07.10 - klo:11:25
Tein tollaisen yleispätevän.
http://www.skootterini.com/joomla/images/Kuvat/kaasun%20asento.jpg
Noista ennenkin lukenut jostain, mutta on vähän eriävä mielipide noiden vaikutusalueista; omastani en ole säätänyt kuin pääsuutinta reilusti isommaksi ja ajelen sellaisella ns. pintakaasulla, ts. sen verran kaasua vain että kulkee sen 45 km/h. Mäkiin sitten kahvasta lisää, jotta kone jaksaa kiivetä. Tyhjäkyntisuutin on sama alkuperäinen 35, neulaa ei ole muuteltu kun ei sitä pystykään muuttamaan (muuta kuin prikkaamalla ylöspäin).
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

yamaha

#10
tulpan väri oli ruskehtava. nykäsy on tervä esim.kuin sammuttaisi nopeasti virran ja laittais takas päälle joskus paukahtaa! hain huollosta toisen cdi bokisin kun sanoivat että solifer classic:ssa pitäisi olla sama. 2 liitintä, toisessa neljä ja toisessa 2 paitsi 1 tyhjä musta on se toinen väri.  koitan toista boksia tänään kun ensiksi valkenee vähän ;D toinen mikä voi olla on puola tai meneekö se yleensä sitten kokonaan pimeeksi??tulpan koitin uusia ei vaikutusta,hattu on vaihettu.

Walle

#11
Kyllä se pääsuutin vaikuttaa lähes koko alueella. Nehän on peräkkäin siis pääsuutin ja neula. Neula ei silleen rajoita virtausta, vaan pienentää pinta-alaa mihin se ilman virtaus vaikuttaa. Tolleen vaan reikinä, on neulan ympärillä oleva pinta-ala aina isompi kuin suuttimen reiän. Ilman mitään tieteellistä sepustelua: neula vaikuttaa alipaineeseen joka imee bensaa pääsuuttimen kautta.

Tulpan väri on ollut vähän kuluttavassa autossa valkoinen siitä lähtien kun bensasta poistettiin lyijy. Tiedä sitten näistä mopoista  ;D. Jos taas tehoja hakee niin lievää ruskettumista vois hakea. No tolla tulevalla biobensalla tilanne taas muuttuu. Mut joo ajomatkat ja kelit vaikuttaa liikaa ettei tulpasta ihan tarkkaan näe seosta.

Ei puola tolleen ajoittain pätki. Ne tulpalle tulevien johtojen liittimet voi kyllä pätkiä. Ne pitää olla niin kireät ettei tule edes mieleen repiä irti johdosta.

Coastside

#12
http://hondanighthawks.net/carb01.htm
Tuolla on enkuksi kaikkien kaasarityyppien toiminnan selit. Neulaton luisti, neulallinen luisti ja CV.

http://hondanighthawks.net/carb14_files/image007.gif
http://hondanighthawks.net/carb14.htm

Kuva kaasarin suuttiemien toiminta-alueista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

Kaikista netin kaasarijutuista löysit sitten nää hmm.. harhaanjohtavimmat.
Aikapaljon on liioteltu tyhjäkäyntipiirin vaikutusta.

yamaha

#14
kyllä tänään tuli todettua tuolla reissussa et tuon pätkimis vian aiheuttaa kaasutin!kun ajoin tasa kaasulla pitemmän matkan ja kun päästää kaasusta ja vetää kaasua taas niin ei kierrokset nouse kuin hitaasti röpöttäen,mutta tämä ilmiö tapahtuu yleensä vasta kun ajaa pidemmän matkaa tasakaasulla huom. tässä ei ole kiihdytys pumppua joten vika ei ole siinä varmaan ::) voisko jumittaa tuo luistin välillä eikös se toimi alipaineella? luulen et tuon paukutuksen ja nykäsyn aiheuttaa tää sama vika ja se todennäköisesti löytyy kaasuttimestä mutta mistä oon kerran aavannut sen ja en löytänyt mitään ihmeempää :-\ ajettu jo pari tonnia eikä vika oo pahentunut ja tuota mainitsemaani röpötystä ei aiheudu täällä nurkka ajossa vaan juuri pidemmillä matkoilla kun ajetaan tasakaasulla pidemmän aikaa. ps. siinä vika pohdittavaksi joten nyt tarvitaan ideoita vian paikallistamiseksi.