Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Etujarru hankaa

Aloittaja Pösöe, 16.07.07 - klo:00:21

« edellinen - seuraava »

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Juha - 16.04.08 - klo:21:52
Kovilla jarruilla voi lopulta nousta perä ilmaan, kuten minulla. Muistaa vain alkaa irroittamaan, kun nopeus on pudonnut.
Kovissa jarruissa osaaja saa saman ilman että perä ehtii nousta. Aloitus voi olla hyvin raju jolloin runko imee liikettä, niin ettei perä ehdi nousta. Sopiva pumppaus lisää tehoa, mutta se on tietoiseksi toiminnaksi liian tarkkaa. Vain harjoittelu tuottaa oikean toimintatavan. Skootterin jarrut ovat liian pehmeät tuon harjoitteluun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jonna

Miulla taitaapi olla kans jottain häikkää jarruissa kun vähän just jahittaa ja hankaa menoa. Liian hyvinhän tuo on pelittänykkin miulla ollessaan :) Tännään pitäs vilkasta mikä vikana onkaan.

Samppa

Kannattaa myös muistaa vaihtaa jarrunesteet muutaman vuoden välein (levyjarru). Itselläni alkoi vanhoilla nesteillä jäämään jarrut pikkuhiljaa päälle ja lopulta pyörä oli niin lukossa, ettei liikkunut mihinkään. Nesteet olivat kauttaaltaan ihan mustat..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jonna

On juu vaihdettu. Kunhan tuo korjaaja kerkeis vaan nuilta muilta hommiltaan kahtomaan :) ei miulla ainakaan pahasti hankaa mutta kun oon niin nipo niin heti huomasin :)

Irkku

Lainaus käyttäjältä: Jonna - 13.05.08 - klo:21:20
On juu vaihdettu. Kunhan tuo korjaaja kerkeis vaan nuilta muilta hommiltaan kahtomaan :) ei miulla ainakaan pahasti hankaa mutta kun oon niin nipo niin heti huomasin :)
Tuo on niin tuttua, mä oon ihan samanlainen. Hiukan meillä siitä herjaa heitetään että minä pyyhin skootteristakin pölyt kerran viikossa vaikka se ei tallista liikkuiskaan  ::)

Jonna

Lainaus käyttäjältä: Irkku - 13.05.08 - klo:23:43
Lainaus käyttäjältä: Jonna - 13.05.08 - klo:21:20
On juu vaihdettu. Kunhan tuo korjaaja kerkeis vaan nuilta muilta hommiltaan kahtomaan :) ei miulla ainakaan pahasti hankaa mutta kun oon niin nipo niin heti huomasin :)
Tuo on niin tuttua, mä oon ihan samanlainen. Hiukan meillä siitä herjaa heitetään että minä pyyhin skootteristakin pölyt kerran viikossa vaikka se ei tallista liikkuiskaan  ::)

No mie jouduin patistamaan isännän kolmesti koeajolle kun sen mielestä mie vaan kuvittelin et siinä on jotain vikaa. Oon kuulma sellanen ihminen jolla ei pitäs olla mitään käytettyä kulkupeliä  :-[ Minkäs sille voi että haluaa pitää skootteristaan hyvää huolta :)

Jonna

Noo eihän siinä mopossa mittään vikaa ollu. Johtu uusista variaattorin rullista että oli vähän erilainen ajella. Parempi varmaan uskoo tuota miestä :) kyllä se jarru kuulmaa laahaa minimaalisen vähän  :-[

Coastside

Kova työ verraten vikoihin. Edestä puhdistaa ja voidella ja takaa hioa jarruhihnojen pinta, kunhan on purkanut takapyörän lisäksi vaikkapan pakoputken.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jermu

#23
mulla hankaa kans etujarrut. ekat palat loppu kun oli ajettu n. 6000km ja tokat palat meni sitten parissa kuukaudessa ja niillä ajoin vain n. 1500km ja palat kuluu tosi epätasasesti. oon ilmannut jarrut monesti (ja tietääkseni vielä ihan oikein ;D) mut ei mitään vaikutusta. jarrut ei siis jostain syystä palaudu vaan pysyy kiinni levyssä. jarrulevy saattaa olla aavistuksen kiero mut en usko et johtuu siitä koska laahaa koko levyn ympäri. jarrusatulan männät tuntuu aika jäykiltä mut ei oo kuitenkaan ruosteessa tai muutenkaan naarmuja.

Coastside

Liukusatula-mallissa paloja pitää jousilevyt, joiden alle kasautuu likaa ja palat eivät pääse liikkumaan vapaasti. Minä sain hankaamisen loppumaan puhdistamalla osat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Tai pääsylinterin mäntä jumittaa jos tuntuu, että kahva jää pohjaan ja ei palaudu normaalisti.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=71

Kuva6.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

purgiaali

Ihmettelin tiistaina pihassa ajellessa kun ei meinaa soliferi nousta loivaa mäkeä parin sentin lumessa. Etujarruhan se siellä pisti hieman vastaan. Ei kai sen jäästä pitäisi jumiin mennä? No eiköhän sekin viikonloppuna sula.

purgiaali

Pitäis irrottaa toi satula ja kurkata miltä männänpää näyttää. Aikaisemmin on saanut männän painettua pohjaan satulan ollessa paikallaan. Ihan vaan käsin painamalla. Nyt pakkasessa ei tuntunut oikeen liikkuvan käsivoimin. Aikani kun potkin satulaa, niin sain sen liikkumaan niin ettei laahaa enää.

Coastside

Ajon jälkeen on hyvä kokeilla sulaako lumi jarrulevyä vasten tai tuntuuko se lämpimältä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Walle - 27.02.10 - klo:00:20
Kannattaa jarrusylinteriä herkistellä pari kertaa vuodessa. Näissähän on yksipuoleisella sylinterillä, että on aika helppoa. Sitä sylinteriä vaan painaa levyä vasten. Pitäis jarrukahvaa puristaessa ekoja kertoja mennä ihan pohjaan. Tolleen tehdessä ei tule ylläreitä jarruja ilmatessa nesteitä vaihdellessa. No perusteluina miks pitäis tollasta.... No ne sylinterit liikkuu tosi vähän normaalisti ja tolleen tehdessä vaihtuu neste välistä ja mahdolliset syöpymistä estävät jutut. No tolleen autossa pysyy toimivana kun renkaanvaidossa painelee männät pohjaan. Kannattaa polkee poljinta joka renkaan jälkeen ettei kusase maaleille. Niin ja ennen ajoa tietty. No tarkkaa syytä en tiedä mutta eipä sylinterit jumitu. Nesteiden vaihto mopossa no aika turhaa. Näissähän on sellanen kalvo mikä pitää nesteen erillään ilmankosteudesta. Ja niitä jarrunesteen kuumentumisia tuskin tapahtuu. Ehkä siinä nesteessä on jotain mikä vanhenee jopa umpinaisessa tilassa. No oikeesti testailtiin entisessä duunissa nesteitä jollain?? jutulla, ja yhdessäkään vehkeessä ei tarvinnut vaihtaa nestettä. Ja olivat sellasella ilmareijällä olevia säiliöitä. No nesteet oli olleet vanhimmissa 20v. Että monesta asiasta vouhotetaan. Varmaan mopoissa tulee vaihdettua muitten vikojen takia noikin nesteet.

Ongelma on siinä että neste kerää itseensä kosteutta ja epäpuhtauksia vaikka kuinka olisi ns suljettu systeemi. On meinaan iso ero jarruissa kun vaihtaa vanhat nesteet pois. Itse huomasin parhaiten kun vaihdoin kuplaan ties miten vanhojen nesteiden tilalle kunnon nesteet niin jarruihin tuli tehoa ja tuntoa polkimeen. Kun jarruneste kerää vettä ym itseensä niin se ei kestä enää puristusta yhtä hyvin ns joustamatta joka aiheuttaa polkimen/kahvan pehmeää tuntumaa, ja samalla myös tarvitsee enemmän voimaa saadakseen saman jarrutustehon.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna