Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Secondary air cleaner

Aloittaja Jamppa, 20.02.09 - klo:17:11

« edellinen - seuraava »

Zorro

Pakoputki on katalysaattorilla, pakokaasut kiertävät sen sisällä ja tulevat keskeltä pohjasta ulos, sitten on toi kierrätysletku pakoputken ja sylinterinkannen välillä, kaasarissakin saattaa olla jotain, mutta Narakun korvauskaasarilla jatketaan. Toi pakoputki varmaan tekee eniten , koska siihen on prässätty EURO4. Muita kureja ei ( ehkä) ole kuin elektroninen nopeuden rajoitin eli piuha cdi-boxista takavariin.

Jamppa

#31
Ok, kiitos tiedoista. Tuossa kymcossakin on käsikirjan mukaan jonkinlainen katalysaattori. Mielenkiinnosta vilkaisin mitä merkintöjä putkessa on. Siihen on prässätty: "KYMCO LDC8 [e4] DA", tuo "e4" on neliön sisällä ja e-kirjain on kooltaan isompi, kuin numero. Se kuitenkin luultavimmin tarkoittaa e -hyväksyntää, eikä EURO -päästöluokitusta?

Zorro

#32
Koitin googlata mitä tuo EURO4 -päästöraja pitää sisällään mopoja koskien, vaan eipä löytynyt. 2007 vuoden alusta lähtien sitä on uusille nelitahtisille mopoille ilmeisesti edellytetty .


Putki on tuollainen.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 23.02.09 - klo:21:38
Koitin googlata mitä tuo EURO4 -päästöraja pitää sisällään mopoja koskien, vaan eipä löytynyt.
Minäkin etsin samaa, mutta ei tärpännyt. :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Kenzy

#34
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 23.02.09 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 23.02.09 - klo:21:38
Koitin googlata mitä tuo EURO4 -päästöraja pitää sisällään mopoja koskien, vaan eipä löytynyt.
Minäkin etsin samaa, mutta ei tärpännyt. :P

Tässähän se: http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_4

Omassa Baotianissa ei moista suodatinta ole, ja jopa venttiilikopan kannelta lähtevä huohotinletku on irrallisena, eli sen toista päätä ei ole mihinkään kiinnitetty huohotusilman uudelleenkäyttöä varten. Eli varmaan kaikinpuolin ns. ei-ympäristöystävällinen laitos.

Lainaa
Tier    Date    CO    HC    NOx    HC+NOx    PM (g/km)
Diesel
Euro 1    October 1994    2.72    -    -    0.97    0.14
Euro 2    January 1998    1.0    -    -    0.7    0.08
Euro 3    January 2000    0.64    -    0.5    0.56    0.05
Euro 4    January 2005    0.5    -    0.25    0.3    0.025
Euro 5 (future)    September 2009    0.5    -    0.18    0.23    0.005
Euro 6 (future)    September 2014    0.5    -    0.08    0.17    0.005
Petrol (Gasoline)
Euro 1    October 1994    2.72    -    -    0.97    -
Euro 2    January 1998    2.2    -    -    0.5    -
Euro 3    January 2000    2.3    0.2    0.15    -    -
Euro 4    January 2005    1.0    0.1    0.08    -    -

Eli Euro 4- luokka määrittää kevyellä alle 1350-kiloisella bensakoneella maksimipäästörajoiksi CO<= 1.0, HC <= 0.1, NOx <= 0.08 grammaa kilometriä kohden.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: Walle - 28.03.09 - klo:04:40
Uskokaa nyt viimein ei se ole mikään kierrätysjäjestelmä. Se ilma otetaan joissain ilmanputsarin letkusta äänenvaimennuksen takia.
Joo, kyllä myö uskotaan ;) Vaikka sana "kierrätys" on mainittu pari kertaa tässä ketjussa, niin puhtaan ilman syöttämisestä pakokaasujen sekaan tässä on kyse. Ilma tosiaan otetaan ilmanputsarin kautta, mutta ei sen varikopan päällä olevan, vaan oman tätä tarkoitusta varten lisätyn putsarin kautta (secondary air cleaner). Näin siis ainakin Kymco agilityn kohdalla.

Tuossa Kinroad windbell:ssä järjestelmä on toteutettu vähän erilailla, venttiilikopan päällä ei ole sitä metallista putkea (ekasivun kuvassa "Secondary Air Inlet Tube"), vaikka kannessa on sille paikka (jota ei tosin ole aukaistu).

Kinroadissa pakoputkessa sylinterin lähellä on sellainen sivuhaara, jonka päässä on metallinen mutikka (ilmeisesti ekakuvan "Reed valve"). Siihen tulee letku suoraan pieneltä muovimutikalta, joka ilmeisesti on tämä "secondary air cleaner" (kyseinen mutikka löytyy takavilkkujen läheltä katteiden alta).

Kinroadin kohdalla koko systeemi taisi olla siinä, imukaulalle ei näyttänyt lähtevän mitään letkua. Täytyypä ihan mielenkiinnosta vilkaista tuota tarkemmin sitten samalla, kun vaihdan siihen uudet katteet.

karkulainen

Soliferissakin on näemmä moinen, sen saa käyttöön tekemällä reiän tiivisteeseen.

Pitäisikö ottaa käyttöön?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

purgiaali

Kas en olekkaa kait tähän kommentoinut.
Omassa soliferissa ei tosiaankaan ole reikää sylinterikannen ja venttiilikopan päällä olevan imuputken välisessä tiivisteessä. Turhia koristeita siis nämä osat. Korjasinkin tilanteen luovasti rälläkkää käyttäen.  ;D
Ei ole enää turhia putkia tiellä venttiilejä säätäessä. Venttiilikopastakin rälläköin turhat osat pois.