Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ruuvi / pinnapultti pyörii tyhjää / poikki. Miten vaihdetaan?

Aloittaja jalat, 26.07.08 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Walle

Ruuvilukite pitää helicoilissa jos sillä on lukittu vaikka vaarnaruuvi. On noitten kanssa leikitty ihan liikaa. Monesti helicoilista avattu pultti on kierteen harjalta kulunut. Sellanen että kierteestä saa haavan. Liima ei pidä koska helicoil taipuu kiristäessä. Aikalailla museokamaa. Toimii jossain erikoisessa paikassa. Siis ei kovin monessa mistä jengat lähtee. No jossain alumiinissa olevassa pultissa mitä enimmäkseen pyöritellään käsin, jatkuvasti ja kuluu sen takia.

JaakkoFagerlund

Kyllä tähän asti on kaikki helicoilit paikoillaan pysynyt, kun on vetänyt kierrelukitteella paikoilleen. Taipuu ehkä kiristettäessä, mutta eihän se taipuneena ole kun liima alkaa jämähtämään minuuttien päästä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

Ainakin joissain tapauksissa voi lyödä tuurnalla alumiiniin kolon jotta reikä supistuu ja lukitsee irtokierteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

Kierrelukite voi tehdä sellasen kokkareen mikä estää helikoilin kiertymisen. Sitä vieteriä se ei lukitse. Saman saa aikaiseksi tolla edellisen viestin pistepuikko tempulla. On noita helicoileja käytetty ihan pelkästään joustosta johtuvan itselukitumisominaisuuden takia ihan tehtaan tekeleissä. Kyllähän se raiskaa kierteen jos samaa pulttia monesti käyttää. Hyvä keksintö tietyissä melko harvoissa paikoissa. Noi uudet menetelmät oikeasti korjaa kierteen alkuperäiseksi ja jopa kestävämmäksi. Niin ja ilman uusia ominaisuuksia. Momenttiin kiristyskin aiheuttaa melkolailla saman puristusvoiman. Helicoililla asia ei todellakaan ole niin. No pinnapulteissa ei siihen vaikuta paitsi jos kiristetään asteina. Helicoil on parhaimmillaan pinnapulteissa ja huonoin tulpissa, siis sytytystulpissa ja noissa öljyntäyttötulpissa. Ennen pärjättiin helikoililla ihan hyvin kun muuta ei ollut että nää mun kirjotukset on sellasta pientä nipotusta asiasta. On monella isoja ongelmia noitten uusien menetelmien kanssa. Ne pitää huolellisesti asentaa Helicoil on siinä huolettomampi. Sitä ei oikeestaan voi asentaa huonosti (tai hyvin) se on tollanen mikä on.

Timo

no tulipa nyt sitten uusi kansi tilattua stormilta. onpahan kaikki uutta. hyvään hintaan myyvät,kun vertaa muihin liikkeisiin.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Mester - 28.05.09 - klo:21:03
Pakoputken kiinnitys ruuvi napsahti poikki eli toinen niistä kahdesta ruuvista jotka kiinnittää putken pakoaukkoon.
Osaako kukaan sanoa kuinka kallis remontti tulee olemaan jos vien huoltoon?
Elikä tarkoitat pinnatappia millä pakoputki on kiinni sylinterissä, jos niin nosta mopo jonkun korokkeen päälle että pääset poraamaan alle pienellä poranterällä, varo kuitenkin sillä pora luiskahtaa hyvinkin helposti itse kohteen viereen. Siitä pienemmästä reiästä on helppo tavalla tai toisella kiertää katkennut pinnapultti pois, ainakin aikoinaan itsellä oli!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#96
Riippuu miten syvältä se on poikki. Ilmeisesti niin ettei otetta saa. Sen jämään voi kiertää pitkän mutterin jossa on on ruuvi, jota kiristämällä vastaan voi saada tarttumaan niin että mutterista voi kiertää auki. Liimaakin voi panna väliin ja karhentaa pinnat sitä ennen. Pulttiin voi tehdä keskittävän ohjausreijän millä poraa vastakierretapille reijän. Jos jämä on sisällä niin liimaa ohjauskappaleen kanteen kiinni ja poraa reijän ja lyö ohjurin irti.  Kannessa saa ohjurin kiinni toisella vaarnalla. Ohjurilla voi porata seuraavaan kierrekokoonkin suoraan. Ehkä mahdollisen jämän tasaaminen kanteen ja ohjurin käyttö on varmin ratkaisu.
Koneistamo voi tehdä keskitinreijän ruuviin ja ohjurinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juupelis

Ei nyt varmaan ihan oikea aihe, mutta onko mitään neuvoa, millä saisi ruuvin auki, mikä on kaasarin kannessa, kun menin vääntämään siitä kierteet?

Coastside

#98
Kyllä ne kiertämällä pitäisi lähteä kunhan ei paina samalla. Lukkopihdeillä saa otteen myös.
4 -5 mm poralla voi kannan porata irti ja väntää jämän pihdeillä. Ainoa tapa korjata kierteet on tehdä uuden isompaan kokoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.09.10 - klo:19:55Ainoa tapa korjata kierteet on tehdä uuden isompaan kokoon.

Tai laittaa helicoilin, niin ei tartte vastapuolen reikää isontaa myös.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

#100
Tuollaisessa paikassa kävisi joku "kemiallinen metallikin". Sellaista 2-kompon. väljäksi porattuun reikään ja ruuvi siihen vahattuna autovahalla ettei tartu kiinni.

http://www.nchsuomi.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=220

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2237

Plastic batting on ilm. polyesteripohjaista eikä siksi epoksi pohjaisen verraten yhtä lujaa eikä tartu niin hyvin, joten kierteiden tekoon se ei ole suositeltavaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Tuota kemiallista tököttiä saa myös Biltemasta ja muistaakseni Motonetistäkin, jos sitä käyttää :) Ei kannata sitten kiristää liikaa, korkkaa helpommin kuin alumiini.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

Jotenkin tuntuu ettei ole kierteet hajonnu vaan ruuvin kanta, voi olla jopa se kaasarin kannen ristipääruuvi joka on mulkaantunut paskaksi molopää ruuvarilla.
Jos vaan voi rautasahalla uran tehdä ruuvinkantaan ja talttapää meisselillä kokeilla avata reppanaa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

A_sentaja

Toinen hyvä konsti, jos kerran kantaa on jäljellä, on naputella tosi terävällä tuurnalla sitä auki päin.. On muutamat ns sinetöidyt pultit sillä konstilla avattu... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jonik

Parasta ainetta mitä saa on Devcon F alumiinikitti, kestää melkein mitä tahansa. http://www.knorring.fi/FI/Teollisuus/Tyokalut/Muut/TeTu_Muut_Devcon_Kylmametallit.htm

Esimerkki Minarellin virtauksen parantamisesta: http://i215.photobucket.com/albums/cc79/waxracing/002-23.jpg
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01