Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suzuki Love

Aloittaja Love82, 30.05.07 - klo:19:23

« edellinen - seuraava »

MillaI

En mä vielä ole kerenny tulppaa irroittaa, mut vaihdoin kaasarin, kun mulla niitä kaksi on" niin yhtä nössö tuo Molo on.
Aloin miettii et olisiko mäntä hitusen liian pieni?
Tuntuu kuiteskin et polttoaine/ilma/öljyseos olis hyvä kun pakokaasu on väritöntä.
Luulin et jos pakokaasu on mustaa tai valkoista niin sit joku noista seoksessa mättää?

Ehkä mittaan männän, samalla kun tarkistan tulpan?


Samppa

Olikos tässä porattu sylinteri? Jos olet asiantuntevassa liikkeessä porauttanut vanhan sylinterin, niin eiköhän tuo mäntä ole sopivan kokoinen. Käytännössä mittaus on itse vaikeaa tehdä (toiset sanovat, että jopa mahdotonta) ja tavallisessa työntömitassa on liikaa epätarkkuustekijöitä (sylinteri ei välttämättä kulu samalla tavalla ylä- ja alapäästä). Tietysti yksi vaihtoehto on, että männänrengas on poikki tms. Katkenneen männänrenkaan kyllä kuulee koneen käydessä yleensä rahinana ja puristukset ovat tietysti silloin pienemmät. Männänrenkaat saa kyllä väärin asennettaessakin katkeamaan.

Pakokaasuista kyllä pystyy päättelemään koneen palotapahtumaa, mutta ei tarkasti ja moottori pitää ensin hyvin lämmittää. Tulppa on parempi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Kuluneen valurautasylinterin huomaa sen reunaan tulleesta kynnyksestä jonka jopa sormin tuntee kun avaa sylinterin. Se syntyy siitä kun männänrengas ei yllä ylös saakka.
Kovemmissa putkissa kuluvat enimmäkseen vain mäntä ja renkaat.

Ennen asennusta on hyvä tarkistaa esim uuden männän pyöreys pyörittämällä sitä lasilevyä vasten ilman renkaita. Tuli mieleen kun omasta hajosi mäntä ja kuluma sylinterissä ei ollut normaali.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#33
Tuli mieleen, että olikos Lovessa samanlainen mäntä kuin PV:ssä? Jos on, niin olethan silloin laittanut männänrenkaat oikein päin. Eli renkaassa on sellainen viiste joka tulee ylöspäin. Toki ne voi asentaa väärinkin päin, mutta silloin ne eivät joko tiivistä kunnolla, tai hajoavat (ja männän asentaminen sylinteriin on muutenkin melko vaikeaa).

Edit: Vielä tuosta männän ja sylinterin välyksestä. Tyypillisesti männän osalta mittaus tehdään noin 5-15 mm päästä männän alareunasta mikrometriä käyttäen. Sylinterin halkaisija puolestaan mitataan ns. sylinterimittakellolla ja kuten Coastsidekin kirjoitti, ei mittausta suoriteta aivan sylinterin yläpäästä (koska se sylinteri kuluu sieltä eniten). Sopiva kohta on noin 20-30 mm yläpäästä. Männän ja sylinterin maksimivälys ja oikea mittaustapa on varmaankin ilmoitettu Loven korjaamokäsikirjassa, kuitenkin jos välystä on noin 0,2 milliä tai enemmän, niin sitä on todennäköisesti liikaa. Työntömitalla tuostamittauksesta ei tule kyllä mitään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

#34
Nyt on alkupään Love ostettu itselle talven projektiksi (CL50 / tyyppi = FA11A) ja eBaysta tulee toki haalittua osaa ja erilaisista muista käytettyjen osien kaupoista, mutta saiskohan uuttakin vielä jostakin (Moposport poislukien). Ainakin tällaisia löytyi Briteistä:

http://motorcycleproducts.co.uk/catalogue/cl50-parts-suzuki-c-4008_4050.html
http://www.cmsnl.com/suzuki-cl50_model13124/
http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/CL_50_D_Suzi_Love/83-87/
http://www.bikepartsuk.com/

Jälkimmäisestä löytyy mm. penkinpäällisiä. Löytääkö joku jotain muita?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

#35
Jaahas. Otin Loven työn alle ja täytyy kyllä sanoa, että en muistanutkaan minkälainen viritys tämä ns. automaattiryyppy on. Jos tällä mekanismilla ryypyn toimintaa voidaan pitää luotettavana, niin nostan hattua Suzukin insinööreille. Itseasiassa kaasutin on Mikuni VM 14 SH, mutta tuo ryyppy on joku erikoissysteemi. Taitaa olla kolmea eri mallia näidenkin kaasareiden sisällä (siis ryyppyä).

Ei kenelläkään ole Mikunin kaasarikirjaa, jossa tästä olisi tarkemmat tiedot? Periaatteessa tajuan tuon toiminnan, mutta käytännön kannalta on vaikea ymmärtää miten tuo OIKEASTI voi toimia. Lähinnä nyt se, ettei ryyppy makaa kokoajan päällä. Ja tiedoksi, tällä ryypyllä ei ole mitään tekemistä ns. nykyautomaattimokkuloiden kanssa. Tai löytääkö kukakaan tuohon ihmeellisyyteen räjäytyskuvaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#36
PV:ssä -94 alkaen on ilm. sama kaasutin?

http://keskustelu.suomi24.fi/node/2095463 on juttelua loven kaasarista ja ryypyn toiminnasta
"-Automaattiryyppy on kummallinen mekaaninen härveli. Sylinterin kyljestä tuleva kuparinen tappi lämmittää kotelon sisällä olevaa toista tappia, joka on luultavasti lämmössä laajeneva kaksoismetallielementti. Vaakasuuntainen laajeneminen tuuppaa neulaventtiiliä alaspäin ja tämä sulkee ryyppykanavan."
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

PV:ssähän oli manuaaliryyppy, mutta muuten kaasari oli VM.

Tuo Loven ryypyn toiminta on kyllä minulle teoriassa tuttua (juurikin noin kuin tuossa S24:n keskustelussa), mutta käytännössä tuota räplättyäni tuon toiminta ei tunnu kovinkaan "toimivalta". Ensinnäkin tuolla on joku nylon holkki, jonka tehtävänä on työntää tappia alaspäin, joka taas työntää ryyppykanavan sulkevaa tappia alaspäin (tapin alla on luisti ja neula ryyppykanavaan). Nylonhokissa on viiste, joka mahdollista tapille teoriassa tuon liikkeen (käytännössä varmasti ei, koska on takerteluluherkkä). Kuitenkin, tuo nylontappi on jo oletusasennossa niin avoinna (työntää tappia), että en jaksa uskoa sen toimintaan. Nylontappia puolestaan työntää kaksoismetallielementti ja tämä saa lämpönsä sylinterin kyljestä tulevasta kuparisesta tapista. Tuohon väliin tulee sitten vielä muutamia jousia, joista osa on niin jäykkiä että tämän ryypyn toiminta menee yhtä ihmeelliseksi käytännön tasolla kun se, että itänaapurimme on käynyt ensimmäisenä avaruudessa.  ;) Tarttee ottaa pari kuvaa jossain vaiheessa.

Tokihan tuon voisi korvata vaikkapa PV:n kaasuttimella, mutta se ei tässä projektissa käy päinsä.

Jos jollain on tuo Haynesin vanha englanninkielinen korjausmanualli Loveen (mallihan on virallisesti CL50), niin olen kiinnostunut ostamaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

#38


Täysin mekaaninen automaattiryyppy näyttää tuolta. On hieman eroa nykypäivän ryyppyihin. Pienen puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen ryyppy alkoi pelittämään. Kyllähän tuo on takerteluherkkä ja siten melko ihmeellinen viritys (välillä lämpösenäkin kierrokset nousee ties minne ja sitten taas vähän päästä laskee jollei nyt ryyppy aivan jumiinnu). Muutenkin kaasarissa on pientä poikkeavuutta PV:n VM-kaasariin. Loven kaasarinrungossa ei ole näet seosruuvia laisinkaan, vaan ainoastaan kaasuluistin säätöruuvi. Ryyppyosassa on pieni ryypyn säätöruuvi, mutta tuon toiminta ei aiheuttanut juurikaan muutoksia. Kyllä tämä ihan hauska peli on entisöintiprojektiksi ja toistaiseksi väljä kun mikä.  ;)

Tänään kokeiltiin emännän kanssa piruuttaan laitosta käyntiin lumitöiden yhteydessä (oli seisonut pihassa nyt pari viikkoa kun talli on täynnä) ja sehän perhana lähti about 17 polkasulla. Sähköstartilla ei lähde toistaiseksi edes lämpöisenä, pyörittää kyllä ihan ok ja lupailee uudella akulla, mutta ei lähde. Akun maadoitus runkoon on aivan onnettoman ohuen piuhan varassa (heh heh). Tarttee paranella sitten kun projektin saa joskus aloitettua. Nyt lähinnä osien metsästelyä Englannista. Sieltä tuntuu niitä saavan ihan kohtuu hyvin. Kaiken kaikkiaan hauskan tuntuinen tapaus ja palauttaa mieliin 80-luvun alkua sopivassa suhteessa.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Tarviketta alkaa Briteistä tulemaan eBayn kautta. Ensimmäisenä Haynesin huoltomanuaali. Manuaalissa mainitaan lämpöä johtava rasva "heat conductive grease / Suzuki Part Number 99000-25180" jota pitäisi käyttää tuon sylinterin ja mekaaniseen automaattiryyppyyn menevän kuparitangon väliin. Ryyppy ei kuulemma manuaalin mukaan pelaa kunnolla ilman tuota rasvaa. Kuitenkin, rasvaa ei näytä löytyvän osanumerolla tai muutakaan tietoa siitä ei löydy edes Haynesista.

Eli, mitä tämä rasva on sisällöltään? Käytännössä varmaankin lämmönjohtokyvyn tulee olla erittäin hyvä, eli jotain metallipohjaista. Kenelläkään tietoa mitä kannattaa käyttää?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Kuparitahna johtaa hyvin lämpöä kuten myös prossujen siileissä käytetty valkoinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Prossuun käytetään yleensä piitahnaa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

#42
Tulipahan korjattua sähköstartti ja samalla havaittua, että männässä oli alahelmasta lakea kohti noin kahden sentin hiushalkeama. No uutta mäntää tilalle kun vanha sylinteri täytti muuten toleranssit erinomaisesti ja oli naarmuton (mäntäkin oli naarmuton, mutta hiushalkeama. Hmm?). Lohkotkin tuli avattua ja vähän sieltä täältä osia uusittua (mm. vaijerit). Sitten moottori kokoon ja samalla kaasarin ja sylkänväliseen kuparitappiin kuparitahnaa, kun Suzukin omaa "heat conductive grease" -tahnaa ei enää ilmeisesti valmisteta.

Laitos käyntiin ja pelasi kohtuu hyvin, mutta ryypyssä oli edelleenkin liian suurta jättöviivettä ja takertelua aika-ajoin. Lisäksi sytkä tuntui olevan vähän pielessä. Noh.. Kokeeksi kuparitahna pois ja tilalle hopeatahnaa (piitahnaa ei ollut paikallisessa ATK-liikkeessä joten ostin hopeatahnaa). A Vot! Toimii loistavasti ryyppyineen päivineen ja sähköstartilla laakista käyntiin, mutta sytkä edelleen vähän pielessä. Sytyksen säätö 4 astetta ennakkoa ja peli käy koko kierrosalueella pirun nätisti.

Tuo ryyppy lähtee itseasiassa pois skootterin käynnistymisen jälkeen jo osittain ensin alipaineella (siis jonkin verran) ja sitten kun moottori lämpenee, niin lämpö siirtyy sylinterin ja kaasarin välisen kuparitapin kautta kaksoismetallielementtiin, joka taas jousitettuna työntää nylontappia, joka taas työntää tappia, joka taas työntää.. No, ryyppy lähtee lopulta pois päältä moottorin kunnolla lämmettyä. Aika papatin ja insinööritaidon mestarinäyte.

Osia kiristeltäessä tuli tuhottua yhdet pakarinpultin kierteet, ja katkaistua jo lopullisesti kaasarin toinen kiinnityskannake (oli halkeama ennestään). Kantaa jäi kuitenkin sen verran, että kaasarin saa kiristettyä, mutta tarttee ostaa varuiksi jostakin jo uusi kaasarinrunko.

MillaI:lle tiedoksi, että tämä skootteri ottaa kyllä mittariin ainakin 40. Kovempaa en ole vielä tohtinut uudella männällä ajaa, mutta tuskinpa tuo vauhti tuosta hirveästi nousee.

Edit: Ja tuota seosta kyllä pystyy säätämään itse ryypyssä olevasta säätöruuvista, vaikka aluksi väitinkin muuta. Tuon ryypyn "sulkeutusmissuuruuden" näet pystyy säätämään. Tuo on ihan hyvä ominaisuus, koska talvella tuota voi joutua ruuvaamaan jos tuolla nyt joku haluaisi talvella ajella (emäntä postilaatikolle ja takaisin a 100 metriä / siivu).

Edit2. Tällä 40km/h tuntuu muuten melko kovalta vauhdilta verrattuna nykyskootteriin. Olo on lähinnä kuin polkupyörällä ajaisi neljääkymppiä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

No niin, morjensta vaan kaikille Love Loverseille...!  Hommasin kanssa tuollaisen -86 Loven Hangosta (20 vuotta mopoilun aloittamisesta...).
Ei mikään ihan priima yksilö, mutta käy (ja kukkuu) eikä mitään kovin ihmeellistä ole rikki. Juhannuksena suisalla ajeltiin jo puoli tankillista mökkitiellä, ja nyt se on kotiutunut Kangasalle... Tänään sitten katsastuskonttorilla virallistettiin "suhde" ja siitä se sitten lähtee...

Ensimmäisen parin kilometrin ajoreissun jälkeen pakoputken toinen pultti katosi (sitä sai kiristellä jo juhannuksena) joten purin sivukatteet ja pakarin irti. Ilmanputsarin otin puhdistukseen, tulppa näytti ihan hyvältä. Ekat puutteet/korjattavat asiat:
- pakarissa on ainakin neljä reikää, ja sitä on hitsattu huonosti (mm. pakosarjan päässä on klimppejä, jotka pienentävät putken suuta entisestään.
- pakosarjan puoleinen pakoputken kiinnitys on erikoinen, taitaako olla originaali (pakosarjan läpi on porattu jenkatapit tms. joissa on kiinni "mutterit" joihin pakoputken kiinnityspultit kierretään... (???)
- Mittari ei toimi, lasi on myös rikki...
- Akku on huono, startti kyllä pyörähtää (hyvä merkki?), pitäisiköhän vain tarkistaa hapot ja ladata ??

Siinäpä alkua...jos noihin topikkeihin on vinkkejä, niin ilolla otetaan vastaan... 

-TeePee-

Samppa

#44
Sun Loves on tota uudempaa CX-mallia.

Mittarivaijerit (tyypillinen vika) eivät ole ikuisia, vaan ruostuvat eli katso nopeusmittarin vaijerin kunto irroittamalla se (pyöritä auki alapäästä ja yläpäästä). Jos et tiedä onko vika mittarissa vai vaijerissa (eli mittarin alapää vaikuttaa ainakin ehjältä), niin irroita vaijeri mittarista ja katso että "vaijeri" pyörii kun pyörität eturengasta. Jos tarvitset uutta mittaria, yritä etsiä vaikkapa Ebaysta. Lukaise myös:

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=71

Omassa Lovessa jouduin purkamaan ja puhdistamaan koko sähköstartin. Sitä ennen ei akun vaihdot ja latailut auttaneet eli oli kerännyt aikamoiset annokset skeidaan vuosien saatossa. Tietysti kannattaa aluksi koettaa ladata akku tai (ja) kokeilla uudella. Love starttasi ihan hyvin, mutta ei lyönyt tulille. Itse hiilissä oli vielä hyvin pintaa ja kunnollisen puhdistuksen jälkeen ei tarvitse kihnutella, vaan lähtee napista ja kerrasta. Loven sähköstartti on melko hankala saada esiin ja auki (ainakin tässä vanhemmassa CL-mallissa) ja väärin irroittamalla joutuu avaamaan lohkot. CX-mallin rakenteesta en tiedä.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=71

Pakoputken kiinnitys tuntuu olevan jonkun patentti.
CL-mallin "normikiinnitys".
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.