Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin huollosta?

Aloittaja Djlomsi, 07.08.14 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

Djlomsi

Pieni palaneen kumen käry ilmaantui keewayn matrixiin (n.6000km) ja arvelen sen tulevan hihnasta. Myös kiihdyttäessä on kohta noin 30-40kmh mittarilukemaa, missä kierrokset laskee äkisti ja kiihtyvyys melkein lakkaa. Pistin uuden hihnan, kevyemmät rullat (5,5g) ja kytkimen jousisarjan (malossi) tilaukseen.

Huoltomanuaalissa luki, että laakerien lisäksi rullat ja muutama muu kohta pitäisi kevyesti rasvata yingyangin speciaali rasvalla, eli käykö siihen normi laakerirasva vai joku vaseliini?

Lähinnä tuo lämmönkesto rasvoissa kiinnostais kun toisaalla foorumilla kertovat että variaattori käy niin kuumana että vaseliinit palaa koppuraksi laakereihin.

Koska tuo pieni käry indikoi luistamista niin kannatteko heti varautua kytkimen uusimiseen vai onko se yleensä kulunut hihna mikä luistaa?

Onko vielä jotain muita osia mitä jokatapauksessa kannattee tilata ja vaihtaa uusiin kun huoltoa ja tilausta lähtee tekemään?

Samppa

Esim. Vanhemmissa Piaggioissa, joissa rullat kanssa rasvataan pitää rasvan olla litium-pohjaista painettakestävää NLGI 3-luokan rasvaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jack

Sanoisin että vaihda vain se hihna.
Putsaa kaikki roskat hyvin pois.

Sitä mikä ei ole rikki ei kannata korjata.

Tietysti jos on hyvät tilat ja intoo/aikaa huoltaa niin asiantunteva huolto aina paikallaan.

A_sentaja

Komppaan,,olen vaihtanut hihnan,jolla ajettu vain 1000 ja valmistusvirheestä johtuen jo silloin kypsä vaihtoon. Hihna on kulutusosa, ja sitä vaihtaessa aina varin puhdistus. Kytkimen pikkujousia harvemmin tarvitsee vakiossa vaihtaa jäykempiin,koska koneen luonne muuttuu silloin yläpainoitteiseksi,varsinkin rullien keventämisen myötä. Liikkeellelähdöistä tulee ihan oma manööverinsä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

-Zone-

#4
Omien kokemusten mukaan rasvat ei pysy sen paremmin rullissa kuin missään muussakaan täyskaasuajossa paria sekuntia kauempaa kun keskipakovoima ampuu ne ympäri varikoppaa ja siellä se alkaa sitten keräämään itseensä pölyä.

Coastside

Kumin käryä muistuttaa myös katalysaattorista tuleva jälkikäry ajon jälkeen kun noki siinä palaa. Varin puhdistaminen tärkeää että se jäähtyy paremmin. Ulkopinnan kuratkin kannattaa pestä pois. Kopan tiiviste on myös lämmöneriste moottorista tulevaan lämpöön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Djlomsi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.08.14 - klo:09:49
Kumin käryä muistuttaa myös katalysaattorista tuleva jälkikäry ajon jälkeen kun noki siinä palaa.

No saattaa se vain seki olla! Ja saattaa käydä vähän laihalla (kuumana) kone kun edellinen omistaja on vaihtanut kurittoman alkukäyrän mut ei suutinta. No tilasin silti 5,5g rullat vakioiden tilalle jos vähän kevyemmin kiihtyisi ja muutaman isomman suuttimen. Ja uuden hihnan. Katellaan niitä jousia myöhemmin jos tuntuu siltä tai pakkohan se jotain näpräämistä on saada.

Crc multi greasea laakereihin putsauksen jälkeen ja ehkä vähän sinne huoltomanuaalin osoittamiin paikkoihin.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.14 - klo:09:33
Omien kokemusten mukaan rasvat ei pysy sen paremmin rullissa kuin missään muussakaan täyskaasuajossa paria sekuntia kauempaa kun keskipakovoima ampuu ne ympäri varikoppaa ja siellä se alkaa sitten keräämään itseensä pölyä.
Tuossa juuri availtiin Ittecon varia ja kyllä hyvin olivat pysyneet sen muutaman tuhatta kilometriä ja paikat eivät olleet rasvassa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

#8
Kuten monessa muussakin, yksilöitähän nämä tietysti kaikki on eikä kaikki asiat päde kaikkiin malleihin. En ole tuohon omaan enää käyttänyt rasvaa kun mulla aina ne on olleet siellä kopassa lentäneenä (kuten pistinkin perustuu omiin kokemuksiin, ei ympäri maata kerättyyn dataan). Rullakupin muoto varmaan vaikuttaa paljon ja kierrosluvut millä etuvariaattori pyörii vaikka ei tuossa 4T koneessa ne mitkään ihan hullut nyt olekaan ja lämpötila saattaa myös muuttaa rasvan viskositettia reilusti ohuemmaksi ennenkuin se alkaa käryämään. Sen vuoksi tuon nyt siis postasinkin että välttämättä kaikissa laitteissa siitä rasvasta ei ole hyötyä.

Samppa

Näinhän se on. Kyllä mä tuossa kasatessa mietin, että tarviiko se niitä rasvoja, mutta kun siellä jo ne ennestään oli, niin laitoin sitten.
Vanhan NRG:n osaltakin rasvat ovat pysyneet ihan hyvin. Kaikki uudemmat pelit mulla onkin sitten kuivia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tagatubos

Mulla oli varissa nuo rasvat sellaista koppuraa ja pitkin "seiniä", että päätin kokeilla ilman rasvaa. Saapa nähdä, vaikuttaako millä tavalla tämä rasvattomuus, jos ollenkaan?
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Djlomsi

Vaikutti olevan täysin kuiva variaattori sisältä joten rasvat jätin pois. 5.5g rullilla tuo 20-30kmh kierrosten laskeminen jäi pois ja nyt kierrokset nousee vain nopeuden kasvaessa. Eikä enään hyydy ylämäkiinkään niin paljon.

Mutta tilasin samalla uuden Narakun hihnan ja sen pitäisi specsien mukaan olla juurikin sopiva, mutta sillä hihnalla skootteri laiskistu. Onko näillä uusilla hihnoilla joku sisään ajoaika? Lisäksi Narakun hihna vaikutti olevan pidempi kuin paikallaan oleva. Vanhan hihnan leveydestä puuttui pari milliä, onko tällä niin suuri vaikutus kiihtyvyyteen? Vai heittääkö Narakun tehtaan toleranssit, pitäis mitata tuo hihna. Jätin aluperäisen paikoilleen kun vaikutti olevan leveyttä lukuunottamatta kunnossa.

-Zone-

Hihnan leveys vaikuttaa. Itselläkin paremmin se aina kiihtyy kuluneella hihnalla kun välitys on silloin tiuhempi.

konenikkari

Juups. kulunut hihna sallii moottorin kierrosluvun nousun vetoalueelle ennen vedon kytkeytymistä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Djlomsi

Enemmän mulla huoletti se pituus. Uusi hihna tuntui todella löysältä ja sen sai helposti puristettua yhteen paikallaan ollessa, nyt paikalla oleva vanha hihna sentään vähän vastusti. Mopo kyllä liikkui uudellakin hihnalla.