Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sähköskootterit ja hybridit

Aloittaja Coastside, 22.03.08 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

qcla

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.02.09 - klo:17:49
Lainaus käyttäjältä: Jamppa - 08.02.09 - klo:19:10
Keeway:lta on näköjään tullut pari sähköskootterimallia markkinoille: El Matrix ja El Flash. Vaikken itse ole kiinnostunut sähköskootterin hankkimisesta, olisi silti mielenkiintoista lukea käyttökokemuksia niistäkin. Kovin monella sellaista ei tosin vielä taida olla.
Lainaus käyttäjältä: qcla - 16.02.09 - klo:15:53
Nopeasti lukaisemalla kukaan ei ole tuonut esille että keeway tuo vuodelle 2009 kaksi uutta sähköskootteria.

http://tinyurl.com/baq6bc     [keeway.fi]

Ihastelin noita pelejä MP09 messuilla ja vaikuttivat ihan päteviltä vehkeiltä.
Oisko aivan tietojakin ettei arvailuun mennä. Jos ne on  lyijyakuilla, voi mallistoa suunnata mummoille.

Noissa sähköskoottereissa on 4 kpl 12v lyijyakkuja sarjassa. Esittelijä vakuutteli vääntöä löytyvän ja että täydellä latauksella ajelee 75-100km. Akkujen vaihto kolmen vuoden välein tuo omat kustannukset mukaan. Mielenkiintoisin piirre oli kuitenkin moottorin sijoittaminen takapyörän sisään.

Coastside

Tunnen akkujuttuja sen verran että lyijyakkua ei voi kuormittaa kuin 25 % sen kapasiteetista latausten välillä jos sillä aikoo ladata sen 500 kertaa. Täyden varauksen käyttö kuluttaa akkua niin ettei se kestä kuin 50 latausta. Tämä koskee kaikkia lyijyakulla varustettuja, jotka muuten painaa noin 140 kg.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Paljonkohan tarvii kapasiteettia ,että pääse semmosen 100 km  Riittäiskö 500Ah:n edestä akkuja? . Ihan tyhjäksihän niitä akkuja ei voi laskea ,joten ylikapasiteettia saa olla jonkin verran.

Suurempien lyijy akkuja ei varmaan ihan kahvi-rahalla saa joten akkujen hinnat pitäisi myös budjetoida ajokustannuksiin.

Hermanni

#33
Valmistajan sivut http://www.e-max-scooter.com/
Suomalaisen jälleenmyyjän sivut http://www.e-max.fi/
Nyt kolme päivää E-Maxin omistaneena voin sanoa että on mopoilla ja mopoilla eroa…..
E-Max kiihtyy virittämättä sen verran hyvin että autojen jalkoihin ei jää normaalisti liikennevaloista lähdettäessä, ei edes kaksi päällä.
Jos tarvitsee lisätehoa on vielä boost nappula käytettävissä, boost nappula antaa kaiken tehon käyttöön tosin vasta yli 5km/h nopeudessa.
Kerrankin on vakiomopolla myös ylämäkeen ajo nautintoa. ;)
Koko oli myös suuri yllätys, on tilaa ja mukava ajoasento myös 190cm kuljettajalle, silti kyytiin sopii vielä toinen aikuinen kohtuu mukavasti (mikä on harvinaista moposkoottereissa).
Työn jälki ja laatu on erinomaista, ajo-ominaisuudet ja mukavuus on jousituksen kovuutta lukuunottamatta on kohdillaan.
Sitten miinuksia, latauspistoke on satulan alla, saisi olla jossain ulkopuolella (toki osaava sen kytkee ja rakentelee itsekkin helposti parempaan paikkaan), ainakaan minun xl kokoinen kypärä ei ihan mahdu satulan alle.
Tavarateline johon saisi boxin olisi mukava plussa jotta olisi paikka jonne laittaa kypärä tai kauppakassi (toki koukku löytyy kauppakassille).
Loppujen lopuksi täytyy sanoa että olen todella tyytyväinen e-maxiini näin pikaisen tuttavuuden perusteella.

E-Max 90S

Coastside

Paino noissa on se heikkous vaikka tehoa onkin. Jos on sopiva työmatka ja latailla voi molemmissa päissä, niin kyllä sillä kesät ajaa. Talviajosta ei tule mitään. Eikä oikeasti kaksi päällä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.09 - klo:22:55
Paino noissa on se heikkous vaikka tehoa onkin. Jos on sopiva työmatka ja latailla voi molemmissa päissä, niin kyllä sillä kesät ajaa. Talviajosta ei tule mitään. Eikä oikeasti kaksi päällä.

Totta, painoa on 155kg mutta se ei oikeasti tunnu niin painavalta, akut kun on sijoitettu mahdollisimman alas, päin vastoin on todella tukevan tuntuinen maantiellä....
Ajomatkaa tällä E-Max 90s karvalakkimallilla on 40-60km, lataus kestää noin 3½h.



Työmatkalle tuon hankinkin, käyttökulut on suurta plussaa (noin 0,35â,¬/100km) eikä ole variaattoria, ketjuja ym huollettavana (Harjaton kolmivaihemoottori takapyörässä).
Silicon akut kestää jopa -20c pakkasta (joidenkin valmistajat lupaavat jopa -30c) joten siltäkin kantilta ajo talvella onnistuu, tosin minä en aja jos lämpätila laskee alle +18c. ;)
E-Max skootterista on myös Lithium akuilla (akuilla takuu 5v) varustettu malli jolla ajomatkaa on jopa 150km, latausaika on tuhjästä täyteen vain 2h....
Piikkiluokkaan on maahantuojan mukaan tulossa 7kW malli, sen pitäisi kuulemma kiihtyä huimaan 6.5sec 0-90km/h, lukema on kova kun ottaa huomioon että kyseessä on 160kg painava skootteri ja tehoa vain 7kW.
Youtube video e-max moposkootterin kiihtyvyydesta 0-45km/h http://www.youtube.com/watch?v=0Awqr5Dep9Y&NR=1 (videossa 110s malli joka muuten sama mutta 40kg painavampi isompien akkujen johdosta).
E-Max 90S

Samppa

#36
Edit: Yhdistin tänne ketjuun...

Toimintasäteet näissä ovat edelleen niin lyhyitä, että ei riitä minun ajooni (suhteutettuna latausaikaan, okei Litium akuilla voisi pärjätä). Kaupunkiliikenteessä lyhyillä matkoilla varmasti kätevä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kaljanen

Onkos kukaan kiinanraudan kesyttäjä pitänyt kirjaa todellisista kilometrikustannuksista.
Voisi laskea, että kauanko sähköskootterilla joutuu ajelemaan, että kuluissa pääsee plussan puolelle.

Täytynee odotella, että kaukoidastä putkahtaa vastaava vehje yli sadan kilometrin toimintasäteellä ja kolmasosan hinnalla.
Sen verran ainakin toimintasädettä pitää olla, että akkuja ei työmatka-ajossa tarvitse ladata muualla kuin kotona.

Huoleton pelihän tuo kyllä on. Akkujen vaihto lienee joltisenkin kallis operaatio, kun tuskin
"autoaiheen" halppisakut käyvät tarkoitukseen.

Coastside

Bensakulut ovat noin 3,5 cnt km ja loput riippuu siitä huoltaako itse ja kestääkö skode.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Taitaa olla nuo sähköskootterit niin kalliita että ei niillä ajaminen tule halvemmaksi mitenkään.

Jos tavis kiinaskootterilla ajaa 10000km tulee kuluja karkeasti

  • skootterin hankintahinta 600-1200â,¬
  • bensat 2,5l/100km x 1,4â,¬/l = 350â,¬
  • itse huoltamalla osat 100-500â,¬

eli yhteensä noin 1050-2050â,¬

Tuolla e-max esitteessä lukee "Prices start at 2500£+vat"
mitähän tuo sitten mahtaa maksaa suomessa?

Kaljanen

Eikös tuolla paikallisella maahantuojalla ollu hintana 2990 euroa.

openflow

Työmätka-ajossa sähköskootteri voi hyvinkin olla varteen otettava vaihtoehto. Huolettavia osiakaan ei juuri ole.

Aurinko panelilla vielä "ilmaiset" sähköt. oilisi ainankin viimisen päälle ympäristö ystävällinen...

Coastside

#42
http://evmaine.org/assets/images/solartaxitrailer.gif

Sitten vain säitä odottelemaan  :)

Talviajosta se että ennakko-odotusten vastaisesti pyöräkokoa ja ajokin mallia tärkeämpää on sen paino. Ajoin talven pitkähköä työmatkaa 10" nelarikinkillä ja ne kriittiset tilanteet, joita tuli vaativat hauista ja reittä jo tuon 82 kg painoisen kanssa. Sillä, millä se kulkee, ei ole merkitystä. En haluaisi kuitenkaan kokeilla 155 kg painoista ja helposti sutivaa spooreissa. EN. >:(
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.06.09 - klo:16:20
Bensakulut ovat noin 3,5 cnt km ja loput riippuu siitä huoltaako itse ja kestääkö skode.

Niinpä aika näyttää kestävyyden.....
4x 40Ah Silicon akut maksaa 170â,¬ (ScooterEco.com:in mukaan) ja jos ne kestää latauksia 500kpl tulee jopa pienemmän ajomatkan (40km) mukaan akkukuluiksi 0,70â,¬ per 100km/h. siihen sähkökulut sadalle kilometrille noin 0.35â,¬ niin hintaa tulee 1.10â,¬/100Km.
Jos lasketaan että muut huoltokulut ovat liki 0â,¬/100000 polttimoita, jarrupaloja, renkaita ja pyöränlaakereita lukuunotamatta (Ei öljynvaihtoa, tulppaa, variaattoria ym) niin jokainen voi itse laskea milloin ko skootteri on "maksanut itsensä".
Moottorihan on tuossa lähes ikuinen hiiliharjaton kolmivaihemoottori jossa ei ole kuluvia osia kahta laakeria lukuunottamatta... ;) 

LiPo akuille luvataankin jos sitten yli 100,000 km kestävyys, ajomatkaakin yhdellä latauksella 130-150 km ja skootterin paino putoaa 122kg arvoon (Toki hinta taitanee olla vielä esteenä ainakin minulle)
E-Max 90S

pugt200

Onko E-Max vielä iskussa?