Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 19.05.22 - klo:22:52
Vannesuoja vaikka motonetistä

https://www.motonet.fi/fi/tuote/808824/DZ-Hardware-Vannesuojat-renkaanvaihtoon?gclid=Cj0KCQjw1ZeUBhDyARIsAOzAqQJC895tr82XVXRgHOYhBDiUxEEnLJ9-akJxRU__0aYLFGHylD6ZUeYaAn0VEALw_wcB

Noitakin  olen käyttänyt ja kätevämmäksi olen todennut 2-3 kpl n 5x20 cm palat 1 mm PUR polyuretaanilevyä, käsittämättömän kestävää, sitkeää ja myös liukasta. Ohueksi hiottu rengasrauta sujahtaa ongelmitta väliin.

https://www.etra.fi/fi/tekniset-muovit-e540/koneenrakennusmuovit-e5401/polyuretaani-pur-ndi-ja-mdi-e540148/pur-polyesteri-ndi-1x1000x2000mm-40449603000

Pirun kallista eli jämäpaloja jos löytää Etrasta ni sitte voi kokeilla
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

#106
Mitenkäs nuo skootterin renkaiden merkinnät Front -Rear taikka sitten FR meinaa oikeasti. Onkohan siinä kumissa joku kudosero jos se on tarkoitetty vain eteen tai taakse vai mitä se meinaa? Autoissahan on vain pyörimissuunta merkitty toisinaan.

Aattelin vaan noita mun uusia City Grippejä. Takapyörässä on merkintä Rear mutta etukumissa on FR eli sen pitäs käydä mulle etukumiksi ja johonkin toiseen vekottimeen kävis takakumiksikin. Myyntispekseissä ainakun luki eteen/taakse.

Olikohan virhe kun valitsin etukumiksi Reinforget-mallisen kumin tähän Pösöön? Kuvittelin että olis vahvempi satakiloselle kuskille jolla voi olla eukkokin kyydissä.

Vaihto johonkin toiseen vielä mahdollista.
Peugeot Satelis 500

konenikkari

#107
Tuolla asiallista asiaa aiheesta
http://sgbikerboy.com/2016/12/26/why-do-motorcycle-front-and-rear-tires-have-opposite-tread-patterns/
Muutaman kerran olen ollut vesiliirrossa kaksipyöräisellä,
voin vakuuttaa, mielenkiintoinen kokemus  ;D
"Ohjaus" muuttuu erityisen keveäksi.
PS. vanhat renkaasi ovat oikein asennettu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Toistakymmentä vuotta joka talvi vesijääkelillä on ollut tuo ohjaamisen sietämätön keveys, joka vastaa vesiliirtoa. Kun ei jeesusliikkeitä tee niin ajo jatkuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Tuossa ed. renkaanvaihdossani asia etu- vs. takarenkaan pyörimissuunnista tuli myös rengastyötekijälle hyvin selväksi ;D
Lainaus käyttäjältä: HiTec - 10.05.19 - klo:09:43
No tänään sitten kävin laitattamassa gummin vanteelle ja väärinhän se tietysti meni :-\

Wikki: Klikkaa tuota "Lainaus käyttäjältä..." ja pääset lukemaan koko jutun tästä samaisesta topicista :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

kestosippi

#110
Lainaus käyttäjältä: HiTec - 22.05.22 - klo:08:02
Tuossa ed. renkaanvaihdossani asia etu- vs. takarenkaan pyörimissuunnista tuli myös rengastyötekijälle hyvin selväksi ;D
Lainaus käyttäjältä: HiTec - 10.05.19 - klo:09:43
No tänään sitten kävin laitattamassa gummin vanteelle ja väärinhän se tietysti meni :-\

Wikki: Klikkaa tuota "Lainaus käyttäjältä..." ja pääset lukemaan koko jutun tästä samaisesta topicista :)
Hyviä neuvoja taas! Kiitos! Käsitän noista että tuollainen rengas joka myydään "Eteen/Taakse" pitää vaan asentaa etupyöräksi oikein päin katsomalla se kuvio tollai niinkun erisuuntaisseksi takakumin kuvioon verrattuna. Pitääkin käydä tutkimassa onko siinä jotain merkintöjä.
Peugeot Satelis 500

kestosippi

#111
No nyt tutkin niitä uden kumin kupeen merkintöjä. Siinä on näköjään pyörimissuunta merkitty sekä eturenkaaksi että takarenkaaksi.

Peugeot Satelis 500

kestosippi

#112
Kannattaako tuota etukumia vielä vaihtaakaan? Eikös tuolla aja vielä mutkasta tietä näkymättömiin sadesäälläkin kun ei ole ihan varoitusmerkissäkään.

Takarenkaan annoin läheisen mopokorjaamon laittaa vanteelle oikealla rengaskoneella. Tasapainotus ei siellä onnistunut kun on tollanen sivusta kiinnitettävä vanne. Kysäsin kuitenkin tuossa viereisessä autonrengaskirppiksellä samalla reissulla niin sielläpä sen sai jotenkuten autonrenkaiden tasapainotuskoneeseen kiinni ja pyörimään. Aivan mitättömän pikkuset painot siihen tuli kahteen kohtaan eri puolille joten se olis ollut hyvä varmaan ilman niitäkin. No se mopokorjaamo otti 15€ rengastyöstä ja tämä tasapainotus otti 8€ joten en siinä köyhtynyt ihan sossunluukkutilaan asti sentään.

Eturengas vielä tämmönen. Uusi "CityGrip2" odottelee kellarissa vielä. Tämän saa se mopokorjaamo oikealla rengaskoneella ehjänä vanteelle ja oikealla tasapainotuskoneella balanssiin kyllä sitten kun vien sen vanteen ja renkaan sinne pajalle eikä kestä ku 10 minuuttia korkeintaan.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#113
Yllättävästi on ohjaustuntuma parantunut joka kerta (ja joka skodussani) kun olen etukumin uusinut.

Varsinkin suuntavakavuus ja käytös uraisella tiellä.. mutta yhtä kulunut on mun 250 sateliksen etunen kuin kestosipilläkin vaikka uusi rengas on hyllyssä odottanut vaihtoa jo tovin. Tosin Pökötti on vielä seisonnassa ja Burgerilla ajan nyt ne vähät mitä nyt näillä keleillä viittin.

Muistaakseni B400:ssa muuttui kaarreajokin selvästi uudella eturenkaalla. Sitten kun on taas vaihdosta mennyt aikaa ja uuteen kumiin tottuu niin se ajokäytöksen muutos unohtuu aika pian.. semmonen se ihminen on.

ps tuota kestosipin etukumia en kyllä enää sadekelin renkaaksi kehuisi, ajaa toki voi kun muistaa kulutuspinnan vähäisyyden.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#114
Rengas myös vanhetessaan kuivuu ja kovettuu.
Tuossa uudessa taitaa olla aikaleima 20.21
mikähän vanhasta löytyy.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 31.05.22 - klo:22:47
Yllättävästi on ohjaustuntuma parantunut joka kerta (ja joka skodussani) kun olen etukumin uusinut.
Lähinnä se on varmaan uuden renkaan pyöreys, se wanha kun alkaa olemaan kulumisen vuoksi jo melko litteä ???

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.06.22 - klo:07:29
Rengas myös vanhetessaan kuivuu ja kovettuu.
Tuolla ei oikeasti ole kesärenkaassa tuon taivaallisen merkitystä, ellei sitten puhuta jostain wannabe doctorista, mutta näin normikuljettaja ei ikinä joudu tilanteeseen jossa noita eroja alle 10v ikäisen ja juuri paistetun välillä huomaisi yhtään mitenkään. Toki tässä vertailussa pitää huomioida myös näiden renkaiden kuvio ja kuluneisuus, joilla onkin tuota "kovenemista" huomattavasti enempi merkitystä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

Ok, olen siis wannabe doctor   ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.06.22 - klo:08:02
Ok, olen siis wannabe doctor   ;D

Onnea sitten vaan sinne ;) Mutta siis tuon oman väitteeni pohjalle löytyy myös ihan sitä henk.koht. kokemustakin aiheesta, josta kirjoittelin tuonne pikkasen aikaisemmin jo tähänkin topiciin parikin vastaustani 8)
https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3596.msg169535#msg169535
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Joku rata-ajaja testasi vaikuttaako ikä renkaaseen. Viisi vuotta varastoidun ja tuoreen välillä ei ollut huomattavaa eroa. Veti maksiminopeudella kierroksia. Katukäytössäei normaalisti mennä polvi maassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kestosippi

#119
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.06.22 - klo:07:29
Rengas myös vanhetessaan kuivuu ja kovettuu.
Tuossa uudessa taitaa olla aikaleima 20.21
mikähän vanhasta löytyy.
Vanhassa on aikaleima vuodelta -14 joten se on suunnilleen 8 vuotias.
Ainakin autonrenkaita kuulemma saa myydä uusina jopa 5 vuotta varastoituna. En tiedä MP-renkaista olisiko eroa.
Tuo mun Motonetista tilaama uusi takarengas on vuodelta -20

Noissa CityGrip2 mainosvideoissa mainittiin tuosta rengasprofiilin pyöreydestä että tämä 2-malli olisi enemmän pyöristetty kuin vanha CityGrip.

Peugeot Satelis 500