Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian

Aloittaja Kappas Vaan, 01.05.07 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

yamaha

laita vaikka sen bensa anturin tiivisteen molemmin puolin tiiviste silikoonia lisäksi mutta putsaa pinnat hyvin!ei tieteenkään älyttömäksi ettei tipu tankkin ja aiheuta tukoksia,sivelet tasasesti sitä tiiviste massaa vaan.

openflow

b0bb0, onko skootterisi koskaan kulkenut hyvin, vai onko vika ollut siinä aina?

b0bb0

Lainaus käyttäjältä: openflow - 01.11.10 - klo:22:31
b0bb0, onko skootterisi koskaan kulkenut hyvin, vai onko vika ollut siinä aina?

No perskele kun ei oikein osaa sanoa, koska mopo on jo reilut 2 vuotta vanha mutta seisonut enimmäkseen tallissa (kilsoja siis alle 300). Ekat kesät koitettiin ajella sisäänajoa eli nätisti sitä 20kmh, mutta mielstäni mopo kyllä silloin kulki "reippaasti" kovempaakin jos ei vahtinut eli oletettavasti olisi mennyt sitä 45kmh. Tänä kesänä sitten ajateltiin että antaa sisäänajojen olla ja ajetaan miettimättä, mutta sitten tulikin vastaan se ettei romu kuljekkaan 20-30kmh kovempaa :-\

Eli väittäisin mopon toimineen pakasta vedettynä ja vielä viimekin kesänä aivan normaalisti.

Samppa

#513
Mikäs pääsuutin tossa oli? Ja ilmanputsari oli siis ihan vakio..

Imuvuodot nyt on tosiaan eliminoitu täysin pois myös painelemalla ja hemputtelemalla (pienetkin halkeamat riittävät). Tolla Start Pilotillakaan ei välttämättä kaikki aina löydy.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

b0bb0

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 02.11.10 - klo:10:44
Mikäs pääsuutin tossa oli? Ja ilmanputsari oli siis ihan vakio..

Imuvuodot nyt on tosiaan eliminoitu täysin pois myös painelemalla ja hemputtelemalla (pienetkin halkeamat riittävät). Tolla Start Pilotillakaan ei välttämättä kaikki aina löydy.

Joo putsari on vakio. On koitettu heilutella ja kuunnella ja käännellä jne. Mielestäni kahdessa kokeilemassani kaasarissa oli eri kokoset pääsuuttimet, jos hatusta pitää koot heittää niin olisiko olleet 78 ja toisessa 85. Käytös siis täysin identtistä molemmilla.

openflow

Mikäli oletetaan, että kulku on ollut kateissa uudesta lähtien niin siellähän voisi olla esim. tehtaan jäljiltä nokkaketju asennettu yhden piikin verran väärän kohtaan. Tämä tekee ventiilien ajoituksissa ~20 astetta ja tehot tippuisi noin puoleen ja käynti voisi olla muutenkin vähän mitä sattuu... Nokan ajoituksen tarkistus kannataa suorittaa jossain vaiheessa.

Tämän jälkeen tarkistaa ahdistaako pakoputki tai onko tukossa. Ilmanputsari pois ja remppaamaan kaasuttimen säätöjä. Keskituella kaasuttelua ja kädellä sopivasti peittää kaasuttimen ilman ottoa ja katsoa vaikuttaako tämä mitenkään skootterin toimintaan. Myös kaasuttimen neulaa voi kokeilla ääriasennoissa ja katsoa mitä tapahtuu.

Ilmanputsari tai pakoputki kun on tukossa niin kone ns. stumppaa aika herkästi, kun kaasua kääntää yli tietyn rajan. Ettei se nyt vaan olisi yksinkertaiseti tukossa jostain...

Coastside

Mystisten vikojen etsintä täytyy aloittaa normaalilla perushuollolla jossa putsataan ja säädetään ja jos jo siinä tulee vika esille, säästyy aikaa ja rahaa.

Näissä on yksilöitä joissa on tehtaan jäljiltä jokin virhe, joko osana tai työnä. Esimerkiksi sylinterin paineet ja kampiakselin liikkeen herkkyys kannattaa tarkistaa. Käytännössä varin ja magneeton kiekon joutuu irroittamaan. Toimii jotenkin muttei hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

b0bb0

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.11.10 - klo:07:22
Mystisten vikojen etsintä täytyy aloittaa normaalilla perushuollolla jossa putsataan ja säädetään ja jos jo siinä tulee vika esille, säästyy aikaa ja rahaa.

Näissä on yksilöitä joissa on tehtaan jäljiltä jokin virhe, joko osana tai työnä. Esimerkiksi sylinterin paineet ja kampiakselin liikkeen herkkyys kannattaa tarkistaa. Käytännössä varin ja magneeton kiekon joutuu irroittamaan. Toimii jotenkin muttei hyvin.

No tätähän tässä on koitettu harjoittaa. Tosin mopolla kun on kitkutettu 250km ja tallissa säilytetty niin ei siinä paljoa ole "putsaamista" tms.. Vaimon kanssa tossa muisteltiin niin ekan kesän ja viime kesän harvat ajot mopo toimi oikein ja kulki sen 45kmh tai jotain sitä luokkaa. Eli valmistusvirheestä tuskin on kyse ainakaan siinä mielessä mitä tässä nyt arvaillaan.

Mitenkäs sais mitattua tota sähköpuolta CDI, puola, puolanjohto jne? Mitä arvoja pitäisi löytyä?

Nyt asiantuntijat, kun mopo kiertää ilman putsaria lämmettyään pienellä pilkkikaasuttamisessa myös täydellä kaasulla, mutta ei tee sitä ajossa tai putsarin ollessa paikoillaan, mistä se kertoo?? Mitä uusitaan seuraavaksi? Pitäisikö lotota kokonaan toisentyyppinen parempi kaasari, on/off hana, uusi imukaula, uusi putsari, puola ja CDI? Mitä osia suosittelette?

Siinähän se ois mopon hinta jo tuplaantunutkin... 8)

b0bb0

#518
Tänään oli hyvä päivä kiinan ihmeen rassaamisessa, koko iltahan siihen taas meni mutta jotain saatiin aikaankin. Menomatka tallille otti noin tunnin kun kaikki ylämäen piti taluttaa kun vääntö oli hieman hukassa..matkaa tallille ei siis montaa kilometriä ole 8)

- Tuli vaihettua uudestaan tankkiin bensat, laitettiin oikein Shellin V-poweria ^^ -> ei tosin ollut vaikutusta.
- Imukaula irti ja peililllä chekkailua, kalvo lienee ehkä kun luisti nousee komeasti. Ei tosin lämmitä kun mopo ei muuten toimi.
- Suihkin uudemman kerran starttisprayta ja olin ehkä huomaavinani pienen muutoksen kun imukaulan alaosaan suihki, tai sitten vaan kuvittelin. Käytin kuitenkin imukaulan irti ja tarkistelin, O-renkaat näyttivät pirun venyneiltä ja onnettomilta muutenkin. Muuten imukaulassa ei näkynyt pahoja murtumia, pari hienonhienoa kuitenkin. Laitoin sen takasin mutta käytös ei muuttunut mihinkään.
- Otin kaasarin vielä kertaalleen levälleen ja putsasin kaikki paikat niin hyvin kuin mahdollista, paineilmaakin meni pullollinen (kun ei kompuraa ole :(). Imukaulan ja sen "tiivistelaipan" tiivistin vielä tiivistemassalla kun tosiaan ne O-renkaat ei paljoa luottamusta herättäneet. Samaa massaa vedin vielä murtumien päälle.

Tämän jälkeen mopo kasaan ja kas kummaa sehän kiertää jotenkuten jalalla ja testilenkilläkin vauhtia saatiin jo lähemmän 35kmh.

Seuraavaksi seosten säätöön, paras paikka tuntui löytyvän melko avonaisella ruuvilla, sitä sai avata reilut 3 kierrosta että korkein tyhjäkäynti löytyi.

Seuraa huomio oli, että kun peitin ilmanputsarin imuputken pään puoliksi, mopo otti reippaammin ja herkemmin kierroksia ja kulkikin 10kmh kovempaa. Ajattelin ettei se saa ilmamäärään nähden täydellä kaasulla tarpeeksi bensaa joten vaihdoin pääsuuttimen koosta 79 hyllystä löytyneeseen kokoon 85. Käytös parani hieman, mutta edelleen tuntui pelaavan parhaiten kun imuputkea hieman peitti.

Lopuksi heitin pätkän teippiä imuputken päähän ja lähdin kotimatkalle, olihan se mukava ensimmäistä kertaa tänä "kesänä" ajella noin 50kmh vauhteja :) Moposta on siis katkaistu rajoittimen johto ja vaihdettu kevyemmät rullat ja violetti jousi takavariin.

Ihmettelen silti, että miksi seos tuntuu edelleen olevan liian laiha? Vieläköhän siellä voisi olla imuvuotoja vaikka melkein jo toimiikin? Pitäisikö vielä heittää isompaa suutinta? Outoa että vakio 79->85 ei vielä takaa kunnollista toimintaa vakiomopolle.. Ideoista ja ajatuksia otetaan vastaan vaikka nyt jo hieman meinaa hymyilyttää 10 turhan rassausillan jälkeen saavutettu kohtuullinen kulku :D

Se jäi myös vähän hämäämään että miksi neulan nostolla/laskulla ääripäiden välillä ei tuntunut olevan juurikaan vaikutusta mihinkään?

Coastside

Kokeile tehdä 12 cm kotelosta mitaten uloin putki, koska se antaa parhaan väännön koko kierrosluku-alueella
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

b0bb0

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.11.10 - klo:22:07
Kokeile tehdä 12 cm kotelosta mitaten uloin putki, koska se antaa parhaan väännön koko kierrosluku-alueella

Siis se putsarinkotelosta lähtevä "imuputki" 12cm mittaiseksi? Mikäli näin niin OK, täytyy koittaa.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

b0bb0

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.11.10 - klo:22:28
Jep

Onko toi 12cm kokeilemalla haettu mitta vai mihin se perustuu? Toimiiko sama mitta riippumatta putsarin sisuskaluista, tossa esim se putsarin sisällä oleva putken pätkä on noin 5cm mittainen, kun netissä olevissa kuvissa on näkynyt noin lähemmäs 10cm putkella olevaa. Ulkoputkessakin on osassa kai jokin verkko siellä päässä, tossa on ainoastaan muovinen X-muotoinen ristikko. No mutta koitetaan, sillähän se selviää!

Samppa

Tossa on nyt tollainen tosi yksinkertainen ja pelkistetty kuva:

http://www.skootterini.com/joomla/images/Kuvat/kaasun%20asento.jpg

Yleisesti:
- Kun booa, käy kone liian laihalla
- kun röpöttää, niin liian rikkaalla (esim. teharilla pieni röpötys ei ole ongelma)

Joskus imukaulan hiushalkeamat näyttävät todella onnettomilta, mutta niillä on silti vaikutusta. Olen kokeillut "pikapaikkauksena" ja testi mielessä vetää ihan joustavan epoksin tms. imukaulan päälle. Joskus on auttanut kummasti, vaikka oma silmä on sanonut ettei reikiä ole. Tietysti uutta kehiin, mikäli näin tapahtuu.

Liian rikkaan seoksen voi aiheuttaa mm.
- Tukkeutunut ilmansuodatin
- Ryyppy makaa päällä
- Liian suuri pääsuutin tai jopa falskaava suutin
- Neulaventtiili falskaa
- Kaasarin bensapinta väärin säädetty (liian korkealla)

Liian laihaa seosta aiheuttaa mm.
- Liian pieni tai tukkeutunut pääsuutin
- Koho säädetty väärin eli bensapinta väärä tai neulaventtiili takkuaa "kiinni" jolloin kaasari on usein vain puhdistusta vaille
- Imukaula falskaa (runkokiinnitys, kaasarikiinnitys, kaikki hapertumat)
- Ilmansuodatin ja liitosputket falskaavat tai ilmansuodattimen foami ei asetu kunnolla
- Sytytysennakko perseellään (sitä voi joutua joskus säätämään, vaikka teoriassa sitä ei näissä voikkaan säätää)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#524
Lainaus käyttäjältä: b0bb0 - 04.11.10 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.11.10 - klo:22:28
Jep

Onko toi 12cm kokeilemalla haettu mitta vai mihin se perustuu? Toimiiko sama mitta riippumatta putsarin sisuskaluista, tossa esim se putsarin sisällä oleva putken pätkä on noin 5cm mittainen, kun netissä olevissa kuvissa on näkynyt noin lähemmäs 10cm putkella olevaa. Ulkoputkessakin on osassa kai jokin verkko siellä päässä, tossa on ainoastaan muovinen X-muotoinen ristikko. No mutta koitetaan, sillähän se selviää!
Putsarin virittelyä
Ketju teemasta ja tutkittukin on. Sattumalta huomasin putken vaikutuksen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04