Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.04.22 - klo:13:13
Pistä NGK C8HSA
Sitä voisin kokeilla, ja yksi pykälä isompi suutin.

Tässä olisi toinen tyhmä kysymys.
https://aijaa.com/A9Wd7a
Taas kerran sparkulaattori. Kaikki varmaan näkee että tämä on Johnson 5hp -84 vuosimallin perämoottorin alkuperäinen tulppa joka on vaihdettu vuonna 2018. Perämoottorin sylintereihin oli ruiskutettu öljyä talvisäilymistä varten, kuten näkyy.
Kysymys kuuluu: Näkyykö tulpasta onko tullut paljon kalaa?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Ukkeli - 08.04.22 - klo:09:35
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.04.22 - klo:13:13
Pistä NGK C8HSA
Sitä voisin kokeilla, ja yksi pykälä isompi suutin.

Tässä olisi toinen tyhmä kysymys.
https://aijaa.com/A9Wd7a
Taas kerran sparkulaattori. Kaikki varmaan näkee että tämä on Johnson 5hp -84 vuosimallin perämoottorin alkuperäinen tulppa joka on vaihdettu vuonna 2018. Perämoottorin sylintereihin oli ruiskutettu öljyä talvisäilymistä varten, kuten näkyy.
Kysymys kuuluu: Näkyykö tulpasta onko tullut paljon kalaa?

;D  Ei näy näy mutta hajusta voi päätellä ettei paljon kalaa tullut,
ja vähän haisee palanut sytytyspuolakin, ensi kesänä ;D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

 Hyvin laihalla on ajettu kun tulppa on hehkunut, varmaan petrolilla?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen



Tässä olisi toinen tyhmä kysymys.
https://aijaa.com/A9Wd7a
Taas kerran sparkulaattori. Kaikki varmaan näkee että tämä on Johnson 5hp -84 vuosimallin perämoottorin alkuperäinen tulppa joka on vaihdettu vuonna 2018. Perämoottorin sylintereihin oli ruiskutettu öljyä talvisäilymistä varten, kuten näkyy.
Kysymys kuuluu: Näkyykö tulpasta onko tullut paljon kalaa?
[/quote]

Joo.. näkee. Kalaa tullut tosi heikosti kun ei myyntituloilla ole voinut suorittaa ennakoivaa huoltoa aikanaan. Enpä ole sitten nuoruusvuosieni nähnytkään noin loppuunajettua tulppaa, no tosin silloin niitä näki useamminkin
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kluput

#3125
Hei,

Vespa LX 50 4T 2014 ja skootteri ei lähde käyntiin talven jälkeen (talvehtinut ulkona pressun alla). Syksyllä ei ollut ongelmaa ja venttiilitkin säädettiin ja putsattiin syksyllä. Huoltomies osasi tuolloin sanoa että skootterissa on tehty jokin "ohitus", liittyiköhän polttoaineen syöttöön.

Olen melko varma että littyy jotenkin polttoaineen syöttöön, tuolla sivuston vianhaussa oli nämä kohdat:

1. Tyhjennä polttoainesäiliö ja irrota säiliön yhteydessä tyypillisesti oleva automaattinen polttoainehana. Monessa hanassa on lisäksi tankin sisäpuolella sihti "suodatin", mikä tukkeutuu helposti vanhentuneen polttoaineen sakeutuessa. Säiliö tulee saada täysin tyhjäksi, esimerkiksi paineilmaa käyttäen. Tämä onnistuu monissa tapauksissa siten, että kun polttoainesäiliö on tyhjennetty kaikista hanan kautta tulevista bensoista, irrotetaan hana ja puhalletaan säiliöön varovasti paineilmaa tankin täyttöaukon kautta. Puhalluspistoolin ja tankin täyttöaukon väliin kannattaa laittaa rätti ja operaatio tulee suorittaa hyvin tuulettuvassa tilassa eli vaikkapa ulkona. Lopuksi polttoainehana laitetaan paikoilleen ja säiliö huljutellaan puhtaalla bensalla ja tyhjennysoperaatio toistetaan. Tämän jälkeen hana laitetaan takaisin ja polttoainesäiliö täytetään tuoreella bensalla.

2. Irrota hanalta tuleva alipaineletku- ja polttoaineletku ja puhalla niistä mahdolliset moskat pois. Katso myös, että letkut ovat ylipäätänsä ehjiä. Kovettuneet, halkeilevat ja vuotavat letkut on aina vaihdettava uusiin. Kiinnitä huomiota, että liität letkut polttoainehanaan (ja kaasuttimeen) oikein päin!

Löytyisikö näille toimenpiteille jostain kuvallisia tai video-ohjetta?

Sepi6

No alipainehana on luultavasti jumissa, kaasarin kurkusta menee 5-6mm paksuinen kumiletku hanalle. Istuin kaukalon irroittamalla pääsee hämmstelemään tätä mysteeriä https://www.youtube.com/watch?v=hbElD1b55NQ vaikka tuosta videosta tuossa noin 3 min kohdalla... kun tuossa "kirkkaassa" letkussa on alipaine tuosta mustasta letkusta tulee bensaa jos hana on kunnossa.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kluput

#3127
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 03.05.22 - klo:08:41
No alipainehana on luultavasti jumissa, kaasarin kurkusta menee 5-6mm paksuinen kumiletku hanalle. Istuin kaukalon irroittamalla pääsee hämmstelemään tätä mysteeriä https://www.youtube.com/watch?v=hbElD1b55NQ vaikka tuosta videosta tuossa noin 3 min kohdalla... kun tuossa "kirkkaassa" letkussa on alipaine tuosta mustasta letkusta tulee bensaa jos hana on kunnossa.

Ilmeisesti juuri tähän osaan on tehty tällainen "viritys" (eli toinen letku teipattu umpeen):


Eli kannattaako lähteä tyhjentämään tankki ja uusimaan tuo osa?

Sepi6

Kokeile ensin että toimiiko tuo vanha hana, hanan vaihto vaatii tankin tyhjentämisen. Letkut kannattaa jokatapauksessa uusia, noita teippivirityksiä ei mopossa (eikä missään muussakaan) kannata pitää
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Samppa

Ei nyt ihan mulle selviä mikä letku teipattu umpeen ja miksi ihmeessä näin olisi tehty.

Hanalta pitäisi tulla siis kaksi letkua kaasarille. Toinen alipaine, joka avaa hanan ja toinen se bensa. Nyppää kumpikin letku kaasarin päästä irti ja imaise alipaineletkusta, tuleeko bensaletkusta bensaa? Jos tulee, niin lykkää bensaletku takaisin kiinni kaasariin ja ime alipaineletkusta kaasari täyteen. Tämän jälkeen myös alipaineletku kiinni kaasariin ja starttia.

Uusi Vespan hanaka maksaa noin 15-18 euroa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kvaere

Takarengas eturenkaana toimiiko , mikä on niiden ero?
Kymco Agility 125

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Kvaere - 09.05.22 - klo:18:34
Takarengas eturenkaana toimiiko , mikä on niiden ero?
Mopo nopeuksilla ja painoilla ei varmaan ole mitään merkitystä. Kuvio on optimoitu eturenkaalla vedenpoistoon jarrututuksessa, takarenkaassa vetopitoon. Kuvio tavallan eripäin, renkaan runko on voi myös olla erillainen.

Jos vaikka tekee paperista kiilan ja työntää sitä kärki edellä, niin sehän auraa tavaraa sivulle. Eli eturengas jarruttaessa.

Nyt jos ajattelee sitä takarenkaana, paperin kärki eteenpäin, mutta "sutii" paperia taaksepäin, niin huomaa, että tavara kerääntyy renkaan keskelle. Nyt käännetään se paperin kärki toiseen suuntaan, niin johan auraa sivulle.

Eli se ei kerää allensa lisää vettä, vaan suistaa sitä sivulle. 
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

indian

Mistähän vois olla kyse, kun uudessa moottorissa vaihteet saa päälle ilman kytkinkahvan painamista?
Onko tuollanen korjattavissa kytkintä säätämällä vai mistä vois olla kyse? Voiko tuosta olla jotain haittaa,
jos asia ei korjaannu?

Coastside

 Jos muuten toimii niin eipä haittaa. on myös automaattisia kytkimiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: indian - 07.06.22 - klo:21:00
Mistähän vois olla kyse, kun uudessa moottorissa vaihteet saa päälle ilman kytkinkahvan painamista?
Onko tuollanen korjattavissa kytkintä säätämällä vai mistä vois olla kyse? Voiko tuosta olla jotain haittaa,
jos asia ei korjaannu?

Kertoisitko moottorin mallin? Am6, rabasa, vai monkeytype..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...