Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

Baotian

Fakta on niin tylsää, siispä ajelen v-powerilla ja ei pahaa sanottavana oman kokemukseni perusteella.

sale111

yhdyn edelliseen.. nyt jo tullut kilometrejäkin tuolla v-poverilla ja kulutus tosiaankin laskenut hieman.. 4tankkauksen tarkastelu jakso ollut :D

Samppa

#32

Laskeeko kulutus niin paljon, että tuo v-poweri tulee suhteessa edullisemmaksi, tai 98:n hintoihin?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

M_Pallo

#33


Törö!

Juu ei varmaan laske! Kohta täällä varmaan suositellaan motoruppia tms. ;) Tai hirvipilliä!

t. matti

Shagrath

Itellä on Keeway ja siinä 5-litranen tankki ja kun ajan sen 120km ni tankki tyhjä ellei jo vähä aikasemminkin...Eli mulla on kai sit aikalailla iso tuo bensan kulutus :D
Vaikka tiedät kaiken mopoista, se ei välttämättä tarkoita, että tiedät kaiken kiinan ihmeistä.

Pommi

näillä liukkailla on nyt mennyt vajaa 3 tankillista viikon sisällä.. ::)

Kinkki

Kyllä kait sitä pääsis itekki alle 2 litran ku malttais vaan körötellä. Se vaan että nyt talvella tulee leikittyä sen verran että just ja just pääsee 150 km sillä 6 litralla. Tosiaan, tein Helkamalle ennätyksen ensilumien aikaan 4 litraa/ 62 km :D että ihan kivasti meni soppaa sillon  ;D

Coastside

Ajokki on Zoner (4T) ja parisataa kilsaa ajoani takana. Entinen omistaja ehti ajaa tonnin, eli juuri sisäänajon verran. Kulutuksesta ei ole selvää kuvaa vielä.
Nopeus osaltaan ja oma paino ratkaisee sekä myös vaatetuksen paksuus. Kokeneena tiedän että jarrujen käyttömäärä vaikuttaa paljon myös, koska se muuttaa vauhtia lämmöksi suoraan kitkan kautta. Ikävä huomio että moottori jarruttaa ennenkuin sen kytkin irroittaa.
Maantiellä onnistuu kyykkyajokin, eli nojaaminen niin alas kuin pystyy, säilyttäen näkyvyyden eteen. Mittaamatta mahdoton sanoa mitä tuo kulutukseen vaikuttaa. Koteloita pitäisi sitä varten hieman muotoilla, jotta virtaus olisi mahdollisimman pyörteetön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Mun kinkissä on kulutus noussut talvella vain 0,1L ja vieläkin menee alle 3:n litran per 100km. Rullat on kevyemmät kuin normirullat joilla kulutus oli 2,5 litran luokkaa. Tosin ehdin vakiorullilla ajaa vain yhden tankillisen. Kevyemmillä rullilla kuluisi varmaan vielä enemmän jos ajaisin talla pohjas...ööö kahva kaakossa koko ajan mutta tulee usein köröteltyä ihan vain pintakaasulla kun silläkin se kulkee sen 45-50km/h, mikä riittää kaupunkiajossa ihan hyvin.

Baotian

Pintakaasulla ajo, tuo kaikkien lompakoiden ystävä. ;D

jalat

No nyt on toinen tankkaus tehty ja tankkaus.com kertoi että keskikulutus olisi itselläni ollut 2.7l/100km. Ajelin vähän yli 150km ja painan itse ulkovaatteineen ehkä 80kg.

Tosin joka päivä ajan 2 kertaa pitkä ylämäen (muutama sata metriä) sekä lisäksi tein pari 10km ajoa kaksi aikuista skootterin päällä. Eli jos yksin ajelisin jossain suoralla tiellä, niin ehkä se siihen 2-2.5l tienoille menisi.

Skootterissa 5.0g rullat. Alkuperäiset oli 6.5g.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: kekra - 06.05.08 - klo:18:21
Yllättävän paljon lisää kulutusta pelkkä isompi pytty. Onhan siinä toki enemmän imua ja selvästi suurempi palotila. Kuitenkin olen melkoisen yllättynyt noinkin suuresta kulutuserosta.
Menee vähän ot, mutta kyllä se aikoinaan Suzuki PV:ssäkin vei 80 kuutioisella jumalattomasti vakiota enemmän. Eipä paljon yhdellä tankillisella ajeltu, tosin kaasutinkin vaihtui tuolloin 22 milliseksi. Olikos sulla orkkis kaasari nyt kiinni?

Näyttää olevan aika paljon eroja näidenkin vakioiden polttoaineen kulutuksessa. Se ajotapa vaikuttaa oleellisesti, samoin myös kuskin paino.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Teho ei synny tyhjästä. Jos pytyn vaihdon jälkeen käyttää lisääntyneitä tehoja jatkuvasti ja paljon, niin täytyy bensankin palaa. Jos taas malttaisi ajella samoja vauhteja kuin vakiolla, niin kulutus ei välttämättä nousisi, mutta saattaisi jopa laskea, kun ei tarvitsisi joka paikassa mennä "tuppi nurin".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Jaahas kolmas tankkaus takana ja juuri ennen tankkausta tuli säädettyä kaasarin kannen tappi niin ylös kuin saa ja neulan sokka alimpaan uraan. Skootterin kulku muuttui sillointotaalisesti ja se näkyy nyt kulutuksessakin.

Kulutus oli 3.02l/100km kun kävin tankkaamassa. Tulee kyllä ajeltua nyt autojen mukana sitä 50-55km/h vauhtia noissa lähitaajamissa. Menee sulavasti liikenteen mukana eikä tarvi autojen ohitella.
Pitäisköhän koittaa ajella 40-45km/h vauhtia tämä uusin tankillinen  :)

Jonkun pitäisi tehdä topikki jossa on listattuna mitä kaikkea kannattaa tehdä että saisi optimoitua polttoaineenkulutusta ilman sen suurempia virityksiä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Skoden heikkous taloudellisuuden kannalta on suuri ilmanvastuskerroin. Kymmenen kertaa painavammat ja poikkipinta-alaltaan kolminkertaiset autot kulkevat vain tuplakulutuksella. Jos nopeus olisi sama, niin ero ei olisi noin iso. Se merkitsee että nopeuden lisäys lisää kulutusta paljon enemmän mitä nopeusmittarista osaisi päätellä. Se taisi olla että kun nopeus tuplautuu, vastus nelinkertautuu ja siten kulutuskin kasvaa. Syy miksei muotoa muuteta paremmaksi, on hallittavuus ja käytettävyysjuttuja. Ne ovat nytkin tuuliherkkiä.

Moottorin ominaisuudet huomioiva taloudellinen ajotapa eli urku auki ja rullaus ei skodella onnistu sen rakenteen vuoksi. Täytyy vain ajaa hissukseen ja ennakoiden. Ja säädöt kohdallaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04