Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco jätti tienpäälle

Aloittaja dmx^, 26.09.12 - klo:11:17

« edellinen - seuraava »

dmx^

Näin pääsi käymään..
Eilen illalla toimi vielä varsin moitteettomasti, ei mitään vikaa.
Tänään aamulla kun yritin käynnistää sähköstartilla, edes startti ei pyörinyt. Nooh alkoi olla jo kiire ja yritin josko se polkimella lähtis. No lähtihän se. Ensimmäisessä risteyksessä huomasin, että vilkut ei toimi, sekä töötti ei toimi, etuvalo toimi kuitenkin normaalisti. Nooh aattelin, että päässy vaa sulake menemään tai akku päässy ihmeellisesti tyhjentymään, nooh kiireen takia en pysähtynyt ihmettelemään, vaan jatkoin ajamista. Kunnes n.3-4 km päästä sammui. Tanki oli melkein täynnä, joten arvelin vian olevan sytytyksessä. Nooh siinä sitten työntelin kymcon kiireessä koulun pihalle ja lähdin tekemään uskonnon koetta. Kokeen jälkeen menin katselemaan vähän tarkemmin mikä mahtaisi olla vikana. Avasin jalkatilassa oleva luukun. Akun miinusjohto oli irronnut akun navasta ja plus piuhan sulake oli mennyt. Nooh iskin miinuksen takaisin kiinni ja käänsin avaimesta virrat päälle. Ei tapahtunut mitään. Virrat olivat edelleen päällä ja ja laitoin uuden sulakkeen. Sulake paloi välittömästi. Sitten suutus päissään kokeilin yhdistään plusnavan ilman sulaketta. Iski pientä kipinää. Otin virrat hetkeksi pois ja laitoin virrat takaisin päälle ja kokeilin pyörittää starttia. Pari kierrosta se pyöri , kunnes tuli cdi boksista pieni savupilvi. Luovutin ja irrotin akun ja laitoin kannen kiinni.

Ilmeisesti lyö oikosulkua jossain. Mutta missä?
Oon säilyttäny tota ulkona koko mun omistus ajan. Tänä aamuna oli suht kostea keli, joten se voi olla osatekijä (?) tai sitten ei, sillä on tolla kaatosateessakin ajettu ja hyvin on pelannu.

Mitä kaikkea tohon nyt pitää vaihtaa, jotta saa taas toimimaan?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen ! :)

E1: Niin siis vm. 2008 4t Agility kyseessä, 6,5tkm mittarissa.

Coastside

Se savupilvi taisi ilmaista vikapaikan. Siinä on DC boksi ja se tarvitsee akun toimiakseen. Hanki uusi boksi ja kokeile saatko akun vielä toimimaan, lataamalla se erikseen puolen ampeerin laturilla. Tarkista liittimien kunto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

dmx^

Unohdin kertoo, et ei lähe polkemallakaan enää, eli kipinää ei tuu. Vaikuttaaks toi DC-boksi tohon kipinän antoon jotenkin ? Onks se Dc boksi tossa cdi yksikössä itessään sisällä ?

Coastside

#3
Se tarkoittaa että siinä poksissa on myös akkujännitettä (12 V -> 400 V DC) kun tavallisessa poksissa on vain vaihtovirtaa (AC) joka tulee magneetolta. Se CDI on kärähtänyt koska sieltä tuli savut. Magneeton jännitteet on vaarallisen suuriakin, joten varo koskemasta käydessä. Äläkä yritä käynnistää akku irti ja älä irroita akkua käydessä.
Kun saat käymään mittaa akun navoilta jänniten joka ei saa ylittää 14,5 V
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


Coastside

Tuo taitaa olla AC mallinen boksi.

Säätimeen toimintaa ei näe kuin käynnissä ja jos se on rikki, voi mennä taas muutakin. Konetta voi kyllä pyörittää porakoneella, johon sovittaa jotenkin hylsyn kiinni (saa sovitteita akkuvääntimille 1/2 hylsyille), kun on poistanut hihnan ja sytytystulpan ja mitata akulle tulevaa jännitettä. Muuta keinoa ei ole ellei varmuuden vuoksi hanki uutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

dmx^

Veikkaampa, että helpommalla pääsee, kun ostaa suoraa sen uuden DC boksin, ei joku viittis linkkaa jonkun suht edullisen, joka sopii tohon. :)
Mahtokohan tossa hajota sen boksin lisäks jtn muuta vielä? Lähinnä sai kerralla tilattua kaiken , niiei tarvii postimaksuja moneen kertaan maksella.

Coastside

Se että valo paloi, eikä polttanut polttimoa hajalle, viittaa että jännitteen säädin toimi vielä. Saattaa vielä toimiakkin. Se on vain tarkistamatta arpomista jossa joko säästä tai menettää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04