Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jammun satapiikki ruiskuminarelli testissä

Aloittaja mopotinx3, 27.09.21 - klo:22:28

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Kävin tänään kokeilemassa tätä kevaripiikkiä. Koin positiiivisen yllätyksen, kelasi mittariin 110km/t viidentoista hepan voimalla. Jätän mallin mainitsematta, kun näkyvät olevan huippuharvinaisia, olen varmaankin ainoa omistaja Pohjanmaalla.  Ajoltaan tämä on vähän Kymco Peoplen tapainen.  Harvinaisessa mallissa on huonot puolensa, ilmaista korjauskirjaa ei tunnu löytyvän. Tietenkin on ajonesto ja ruisku, mutta toivottavasti kestää.  Tontun annoin ja Peto-Aprilian. Kymco Super8 125sia olisi saanut kaksi samalla hinnalla, mutta sehän on viritetty mopo.  Aika painava Möhkö tämä on.  Ajonestoavaimia on vain 1 kpl, kalliiksi tulee varmaan sen kopionti. Alla on tosi hyvät 2007-vuosimallin renkaat. ;)  Uskallan suositella tätä muillekin, plexi on erittäin korkea ja suojaa hyvin. Takaboksissa oli jopa suojapeite valmiiksi ostettuna. Painoa on, mutta ei voi valittaa. Kevytmetallirunko olisi varmaankin nostanut hinnan pilviin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#2
Tuo näkyy olevan pienillä pyörillä ja heikompi tehoinenkin. X-max käyttää samaa moottoria.  Pitää olla suurimmat sallitut tehot, jotta satapiikillä on mukava ajella.
Olisin saanut tuplavälirahan maksamalla 250-kuutioisen, mutta meikäläisen ajokilometreillä se olisi ollut turhaa rahan haaskausta. Vaihtoehtona tälle oli CB Sevenfifty, mutta halusin pyörän, jota ajaessa ei tarvitse koko ajan nostaa kättä, kun kohtaa toisen mopoilijan. Nettimotossa on muitakin 16 tuuman etupyörällä varustettuja skoottereita.  Isot pyörät tuo moottoripyörämäisen ajotuntuman.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

? eli sun ostos onkin sitte piikkienduro , vai ??
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

Tää käyttää Minarelli VP125 moottoria, näkyy olevan oikeat kuulalaakeritkin kampiakselissa, se povaa pitkää ikää.
Aprilia Sportcity One 50 4t


Palosella


viisnelonen

#7
Ai X-max..     Onnittelut. On varmasti hyvä ajettava. Kävin toissakesänä ottamassa semmosesta,mutta 300cc, kylmät tyypit ja siihen ne ostoaikeet mun osalta tyssäskin kun on niin pitkät koivet. Alla mun vanha postaus:

"Oikeesti 0,3 kone ja teho sen mukainen, kävin katsomassa ko yksilöä ja oli aivan hilkulla etten tehnyt kauppoja kun olisivat hyvittäneetkin vanhasta burgmanistani kohtuullisesti. Ainoastaan ahtaahko polvitila 190 cm kuskille peruutti homman (stongaa kääntäessä otti polviin kiinni) Muuten ihan huippuvehje, isot pyörät,iso tankki jne.."

Edit:  X-city vs X-max .. hmmph, ai jaa, taitaa ollakin eri laitteita niin moottorin kuin muiltakin osin
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#8
Jätän tämän mallin arvoitukseksi, tietoa tuntuu löytyvän täältä foorumilta.   Kerran on käytetty huollossakin 2020.  Se tarkoittaa, että öljyt on vaihdettu. Tehtäväksi jää jarrunesteiden ja jäähdytysnesteiden vaihto, Remmikin taitaa olla yli-ikäinen. Pitää tarkistaa se, jos se vielä kelpaisi. Tänään ei viitsi ajaa, kun hammaslekuri poisti hampaan ja jomottaa hieman puudutuksen jäljiltä. Lasku oli huikea, kyllä olisi pitänyt saada Happy End tuolla summalla. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t


mopotinx3

Moposkootteriin verrattuna tuntuu kuin olisi koko ajan 60-kiloinen virtuaalinen surinasussu mukana, sen verran painoa on tullut lisää. Hyvin kuitenkin jaksaa kulkea ja voin sitten välillä vaihtaa kyytiläisen kanssa ajatuksia maisemista.  Tuuli tarttuu jonkin verran, mutta ei sen kummemmin kuin muihinkaan 2-pyöräisiin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#11
Huoltoystävällisyydessä on hieman huomautettavaa.  Tulpan vaihtoon tarvitsee irrottaa takakahva, sivukatteet, takakate, akku ja kypäräkaukalo.  Samalla tarkistin venttiilien välykset. Pakopuolella oli hieman liikaa välystä.  Mukana tulleella tulppa-avaimella ei saa tulppaa irti. Onneksi löytyi varastosta 3cm pitempi avain. jossa kätevä 13mm kiintoavain kuuskanttinen pää. Toinen takavalon polttimo oli pimeä. Kokeilin LED-polttimoa, mutta ei se pelannut, laitoin uuden tavallisen 21/5W.
Variaattorin tuloilman filtteri oli aivan tukossa, pitää pestä vaahtomuovi puhtaaksi.  Kevääksi jätän variaattorin remmin vaihdon, niin ei se turhaan vanhene ennenaikaisesti kotelossaan kuten nykyinen 13 vuotias remmi.  Jäähdytysnesteen vaihdan kuitenkin jo nyt, kun katteet on valmiiksi irti. Ilmausproppua ei näy, mutta joku letku menee pumpulta termostaatille moottorin toiselle puolelle. Irrotan sen hetkeksi niin eiköhän ilma poistu. Pumppu vetää nokka-akselin päästä, mikä on aika erikoinen ratkaisu.
Ditechiin ostamani T-max 30mm polttoainepumppu sopii tähän, niin sekin on varalla. Ilmankos tuli pakottava tarve ostaa tämä, kun oli kallis varaosa jo valmiina. Kerran ostin Monkeyn sivukoteloon sopivan kokonaisen mopon, kun sattumalta löysin kotelon tien varrelta.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#12
Jäähdytysnesteen vaihto ei ole aivan helppo. Yamahassa syyläri on laitettu pohjakatteen alle ylösalaisin vinoon, jotta nesteitä ei saa päästettyä pois.  Puhallan paineilmalla toiseen löytämääni syylärinletkuun, pakko sen nesteen on jostain lentää ulos. Eihän siellä olekaan kuin vähän yli litra systeemissä, mutta nyt on vasta muutama desi saatu ulos. Huomenna vaihdan jarrunesteet ja punaisen syylärinesteen, koska sitä siellä on ennestäänkin.  Remminkin tarkistin, se näytti aivan uudelta. Leveyttä on vielä 21,5mm. Ilmanputsarin tilasin Motonetistä. Hiekkatiellä tämä on ajettu, ei muuten mene ilmanputsari tukkoon 5000 km ajolla. Huolto alkaa olla valmis, liikkeessä 6000 km huolto maksaisi varmaan 300 ekeä tai enemmän. Öljy oli aika uuden näköistä vielä. Laitoin uuden suodattimen HF141 ja Motul 15W50 laaturasvaa, kun sitä oli varastossa pari purkkia.
8.10. Päivitys
Huolto on nyt valmis. Jarrunesteen vaihto oli helpompi kuin moposkootterissa, säiliöiden päällä on luukut, jotka ovat vain yhdellä ruuvilla kiinni.  Jäähdytysnesteen vaihto onnistui hyvin paineilman avulla. Nesteet solahti moottorin alla olevaan kippoon, johon moottorista irrottamani letkut olin laittanut. Ilmauskin onnistui hyvin termostaatin letkun irrottamalla. Katteet pitää vielä ruuvailla takaisin paikoilleen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

kissantassu

Toisen ajoneston avaimen voi teettää esim. suutarilla, jossa tehdään avaimista kopioita. Itse teetin vastaavassa tilanteessa avaimen. Toimenpide vaati pyörän paikalla olon ja tapahtui seuraavasti;
1. Mentiin pyörän luo, liikkeen kaverilla oli lukulaite, joka tallensi alkuperäisavaimen ja pyörän välisen keskustelun (radioliikenne). Laitettiin alkuperäisavain virtalukkoon ja virrat päälle => siitä saatiin koodi.
2. Sitten mentiin liikkeeseen, jossa mikrosiruun tallennettiin kyseinen koodi.
3. Alkuperäisavain kopioitiin uuteen aihioon, jossa on paikka mikrosirulle.
4. Asennettiin mikrosiru paikalleen ja käytiin kokeilemassa toiminta.

Toiminut monta vuotta hyvin, pariston vaihto joka toinen vuosi.
Taisi maksaa 40 €.
Mielestäni edullinen ratkaisu.

P.S. Alkuperäisavain hyvässä tallessa.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

Palosella

Lainaus käyttäjältä: kissantassu - 10.10.21 - klo:00:08
Toisen ajoneston avaimen voi teettää esim. suutarilla, jossa tehdään avaimista kopioita. Itse teetin vastaavassa tilanteessa avaimen. Toimenpide vaati pyörän paikalla olon ja tapahtui seuraavasti;
1. Mentiin pyörän luo, liikkeen kaverilla oli lukulaite, joka tallensi alkuperäisavaimen ja pyörän välisen keskustelun (radioliikenne). Laitettiin alkuperäisavain virtalukkoon ja virrat päälle => siitä saatiin koodi.
2. Sitten mentiin liikkeeseen, jossa mikrosiruun tallennettiin kyseinen koodi.
3. Alkuperäisavain kopioitiin uuteen aihioon, jossa on paikka mikrosirulle.
4. Asennettiin mikrosiru paikalleen ja käytiin kokeilemassa toiminta.

Toiminut monta vuotta hyvin, pariston vaihto joka toinen vuosi.
Taisi maksaa 40 €.
Mielestäni edullinen ratkaisu.

P.S. Alkuperäisavain hyvässä tallessa.

Ei kyllä tänäpäivänä taida saada mistään noin halvalla ajonestosirullista avainta. Edelliseen pakuun (T5 Transporter) maksoi pelkkä siru ja sen koodaus autoon 70e suutarilla.