Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Raleigh ei lataa

Aloittaja Iskäpulassa, 26.06.23 - klo:19:55

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Traficomin sivuilta löytyy rekisteriote ja mopon kiinalainen nimi. Sillä saa tietoa mopon sähköistä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#16
Mopossasi on ns. kaksivaihelaturi
latauskäämi ei ole yhteydessä maadoituksiin.
Ja siihen soveltuu vain ko. järjestelmään tarkoitettu lataussäädin.
Siihen viittaa myös aiemmat mittaustuloksesi
"Kysymys 1.
Keltaisen ja valkoisen välillä on mopon käydessä tyhjäkäyntiä 35V vaihtojännite, kierrosten noustessa jännite nousee liki 70v. Mutta, vihreän(maan) ja keltaisen sekä vihreän ja valkoisen välillä jännitettä ei ole. Kuuluuko tämän olla näin?

Kysymys 2
Sama havainto myös vastusmittarilla katsottaessa. Keltaisen ja valkoisen välillä on 1ohmin vastus, maan ja keltaisen, maan ja valkoisen välillä ei ole yhteyttä. Kuuluuko tämän olla näin?"

Vastaus noihin, kuuluu olla näin.

Ajatuksesi, kääntyä ammattimiehen puoleen on oikea
 :) Äläkäs siinä tyydy halpoihin kopioihin  ;)

Mopoosi sopiva lataussäädin on yleensä tuon näköinen
https://www.wandamotor.com/jnnitteensdin-kiina-skootterit-johdolla-p-19857.html?language=fi&gclid=EAIaIQobChMItMfg-efl_wIV1QDmCh2LHAK0EAQYAyABEgLMGPD_BwE
Tuossa kuvassa oleva ei välttämättä sovi juuri sinun mopoosi
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 28.06.23 - klo:08:58Jos mopo on 2t, se on käytännössä sama kuin Keeway Fact. Näissä on se tasasuuntaaja kuten Monkeyssä. Valoille vaihtovirta, ja etukatteen alla valovastus, joka estää ylijännitteen. Keewayn ja Raleigh ero on sytytysanturin johdotuksessa. Toisessa on 2-napainen anturi. Mopo käy Keewayn sähköilläkin. Mitään salatiedettä ei ole Raleighin latauksessa. Ellei sitten tämä mopo ole 4t. Netti on täynnä Keeway sähkökaavioita, joista voi tarkistaa latauksen johtojen reitit.
Varsinaista Raleigh 2t sähkökaavioita en ainakaan itse löytänyt.
Kiitos tästä, nelitahti Raleigh Rewenger.

konenikkari

#18
"Mopossasi on ns. kaksivaihelaturi
latauskäämi ei ole yhteydessä maadoituksiin"
Myös tuo aikaansaamasi 7,5V jännite kertoo samaa.
Moposi lataussäädin on varastettu tai
mopon sinulle luovuttanut on myynyt sen varaosaksi.
Kun harkitset "asiantuntijaa" kysy häneltä ensimmäiseksi
"mikä ero on half-wave ja full-wave säätimellä"
Missäpäin suomea moposi sijaitsee.

https://mastercircuits.blogspot.com/2012/07/half-wave-to-full-wave-conversion.html
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.06.23 - klo:06:21"Mopossasi on ns. kaksivaihelaturi
latauskäämi ei ole yhteydessä maadoituksiin"
Myös tuo aikaansaamasi 7,5V jännite kertoo samaa.
Moposi lataussäädin on varastettu tai
mopon sinulle luovuttanut on myynyt sen varaosaksi.
Kun harkitset "asiantuntijaa" kysy häneltä ensimmäiseksi
"mikä ero on half-wave ja full-wave säätimellä"
Missäpäin suomea moposi sijaitsee.

https://mastercircuits.blogspot.com/2012/07/half-wave-to-full-wave-conversion.html
Nurmijärvellä
Itseasiassa jo silloin kun mopo ostettiin selvisi että myyjä oli huijari. Ei vastannut puhelimeen enää myynnin jälkeen.
Nyt mopo on tutkittavana, toivottavasti liikkeessä ymmärrys riittää.
Kiitos, tämä avasi paljon.

Coastside

Tuosta puoliaaltoisesta saa kytkettyä kokoaaltoisen johtoja  uudelleen kytkien, jolloin latausteho kasvaa ja valot voi vetää akulta. Täytyy olla isompi akku ja sopiva säädin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#21
Näytä siel huollos nää keskustelut
ei tarvi asentajan alkaa ihan nollista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#22
Konenikkarille kertausta palstan säännöistä jossa kielletään henkilöön kohdistuva nälvintä.

Tuosta muutostyöstä on video josta itse sen äkkäsin. Ei tienkään sähkötöitä osaamattomalle, mutta mistä lukijoista tietää? Voi vaikka itse Tesla kummitella.
Minulla on automaatioasentajan tutkinto. Se on miljoonavehkeiden kanssa pelaamista noin niin kuin työnä, kuten lentokoneasentajan työ.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#23
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.23 - klo:10:06Konenikkarille kertausta palstan säännöistä jossa kielletään henkilöön kohdistuva nälvintä.

Tuosta muutostyöstä on video josta itse sen äkkäsin. Ei tienkään sähkötöitä osaamattomalle, mutta mistä lukijoista tietää? Voi vaikka itse Tesla kummitella.
Minulla on automaatioasentajan tutkinto.
Miksi tuo full-Wave pitäisi muuttaa half-waveksi, perustale
 Sainko punaisen kortin, onko moposkootterissa paljonkin automaatiota.
Minulla vain sähköasentajan tutkinto ja 55v kokemusta kaksipyöräisten sähkötöistä.
Automaatioasentajan koulutukseen ei ilmeisesti kuulu
"ei saa mennää semmoselle työmaalle töihin jonne ei ole kutsuttu"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.06.23 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.23 - klo:10:06Konenikkarille kertausta palstan säännöistä jossa kielletään henkilöön kohdistuva nälvintä.

Tuosta muutostyöstä on video josta itse sen äkkäsin. Ei tienkään sähkötöitä osaamattomalle, mutta mistä lukijoista tietää? Voi vaikka itse Tesla kummitella.
Minulla on automaatioasentajan tutkinto.
Miksi tuo full-Wave pitäisi muuttaa half-waveksi, perustale
 Sainko punaisen kortin, onko moposkootterissa paljonkin automaatiota.
Minulla vain sähköasentajan tutkinto ja 55v kokemusta kaksipyöräisten sähkötöistä.
Automaatioasentajan koulutukseen ei ilmeisesti kuulu
"ei saa mennää semmoselle työmaalle töihin jonne ei ole kutsuttu"
Tämä on ollut erinomaisen hyvää keskustelua. Kiitosta todella paljon. Itse en ihan kaikkia sääntöjä lainauksista ym. ole hallinnut, viisastuin siinäkin. Kiitos neuvoista. Laitan tähän ketjuun jatkoa kun asia selviää.

konenikkari

#25
Nöyrä kiitos siitä jo etukäteen ,se on tämän palstan tarkoitus
ongelmat selvitetään taitojen mukaan, ja kerrotaan toisillekkin.
Opettele seuraavaksi pistämää tänne myös kuvia
yksi kuva kun..jne
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#26
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.23 - klo:10:06Konenikkarille kertausta palstan säännöistä jossa kielletään henkilöön kohdistuva nälvintä.

Tuosta muutostyöstä on video josta itse sen äkkäsin. Ei tienkään sähkötöitä osaamattomalle, mutta mistä lukijoista tietää? Voi vaikka itse Tesla kummitella.
Minulla on automaatioasentajan tutkinto. Se on miljoonavehkeiden kanssa pelaamista noin niin kuin työnä, kuten lentokoneasentajan työ.

Ei uskois hyvä sinä.
Minä vain halpoja kaksipyöräisiä korjailen tosin nykyisin vain rakkaudesta lajiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Iskäpulassa

Lainaus käyttäjältä: Iskäpulassa - 29.06.23 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.06.23 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.23 - klo:10:06Konenikkarille kertausta palstan säännöistä jossa kielletään henkilöön kohdistuva nälvintä.

Tuosta muutostyöstä on video josta itse sen äkkäsin. Ei tienkään sähkötöitä osaamattomalle, mutta mistä lukijoista tietää? Voi vaikka itse Tesla kummitella.
Minulla on automaatioasentajan tutkinto.
Miksi tuo full-Wave pitäisi muuttaa half-waveksi, perustale
 Sainko punaisen kortin, onko moposkootterissa paljonkin automaatiota.
Minulla vain sähköasentajan tutkinto ja 55v kokemusta kaksipyöräisten sähkötöistä.
Automaatioasentajan koulutukseen ei ilmeisesti kuulu
"ei saa mennää semmoselle työmaalle töihin jonne ei ole kutsuttu"
Tämä on ollut erinomaisen hyvää keskustelua. Kiitosta todella paljon. Itse en ihan kaikkia sääntöjä lainauksista ym. ole hallinnut, viisastuin siinäkin. Kiitos neuvoista. Laitan tähän ketjuun jatkoa kun asia selviää.
Asia selvisi!
Kytkentäni olivat aivan oikein. Sain siis säätimestä ulos 7v. Jännitteensäätimen aaltomuoto on sellainen että tavällinen yleismittari ei kykene sitä mittaamaan. Jos olisin ymmärtänyt liittää säätimestä tulevan johdon akkuun, olisin saanut oikean tuloksen.Nyt siis mittasin ilman vastusta niin tulos on virheellinen.
Kiitos kaikille, case closed.


Iskäpulassa

Noniin, luulin että latauspulma ratkesi. Eipä ratkennutkaan.
Eli.
Käytin mopon sähkömiehellä joka laittoi jännitteen säätimen kiinni, aivan samoilla kytkennöillä kuin itse laitoin. Hän laittoi kondensaattorin säätimestä akulle menevään piuhaan ja mittasi latausjännitteen, 15V näytti mittari. Asia vielä varmistettiin oskiloskoopilla. Kuvassa näkyi kaunis neliskanttinen siniaalto 0-17V.
Oletin että homma on selvä.
Kotona loman jälkeen niputin mopon ja huomasin ettei akku lataudu. Ostin uuden akun ja uuden jännitteensäätimen.
Tein testin.
Laitoin 12V polttimon säätimestä akulle menevään johdon ja miinus navan väliin. Lamppu syttyy ja sammuu samantien!! Hetken kun odottaa ja kytkee uudelleen, sama homma. Eli aivan kuin säädin latautuisi kondensaattorin lailla. Jatkuvaa virtaa säädin ei anna.
Mistä ihmeestä nyt on kysymys?

konenikkari

#29
Pistä tarkat tiedot ja vaiks linkki, mitä säädintä siihen on sovitettu.
Siniaalto ei ole neliskanttinen mutta kaunis kyllä.
Miksi ei se lamppusi pala kokoajan jos se on akkuun kytketty ?
Eikö käyttämäsi sähkömiehen työssä ole takuuta/vastuuta.
"Ajatuksesi, kääntyä ammattimiehen puoleen on oikea
 :) Äläkäs siinä tyydy halpoihin kopioihin  ;) "

PS, oliko uudessa ostamassasi moottorissa latauslaitteet paikoillaan ostaessa.
Mistä ostit moottorin ja mihin laitteeseen se oli tarkoitettu.
Ja miksi ostit uuden moottorin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)