Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin hihnan vaihto, ajokilometrit vai vuodet?

Aloittaja Savoyard, 19.08.19 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

Savoyard

Miten vaihdatte variaattorin hihnan, ajokilometrien vai kuluneen ajan mukaan. Onhan esimerkiksi autojen nokkahihnoissa vaihtoväli ilmoitettu aina siten että se on vaikkapa 180000 km tai viisi vuotta. Luulisi kuluneen ajan vaikuttavan myös variaattorin hihnaan?

viisnelonen

Mulla on 2011 tehdyssä pösössä vielä orggisremmi, vaihtoväli 24 tkm ja ajettu alle 20 tkm mutta uusi on ostettu.
Piaggio x9 (vm 2003) orggisremmi vaihtui vasta 2v sitten 17 tkm ajettuna vaikka vaihtoväli olis 12 tkm tai 2v.
Merkkiskodujen orggishihnat on uskomattoman kestäviä, tosin niissä on varin tuuletus/jäähdytys myös kunnolla järjestetty.

Mikäli huippunopeus on laskenut tai vari rapisee niin kannattaa avata ja tutkia.. samalla ainakin pölyt pois ja uudet rullat+liukupalat.
Remmin katkeaminen ajossa voi johtaa kaatumiseen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Variaattoria voi silmämääräisesti seurata. jos hihnassa näkyy vikaa niin uusi hihna. Ei kannata odottaa että hajoaa. Jos kertyy mustaa töhnää on takavariaattorissa vikaa koska hihna luistaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kyllähän kannattaisi vaihtaa ajoissa. Katkennut remmi saattaa aiheuttaa konerikon, jos kone pääsee pahasti kiekaisemaan ylikierroksille. Vääntyy venttiili, jos osuu mäntään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Tämä lienee oman lajinsa kärkeä..   "The belt that i replaced had 42000 miles on it.It was a miracle belt.Missing a couple of teeth and a few small cracks but could have gotten 1000 more miles out of it at least."
Kommentti on burgmanusa saitilta, 400cc vm 99-06. Vahinko ettei ollut mitannut leveyttä. eli n 67 tkm, uskottava lukema sillä vaihtoväli muistaakseni 24 tkm ja monet ajavat yli 30 tkm ennen vaihtoa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kun puhdistaa varia, on hyvä ottaa hihna irti ja kääntää se nurin päin. Jos se ei asetu tasaiselle kaarelle, siinä on kudosvikaa jo ennen kuin se näkyy päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.05.20 - klo:21:26
Kun puhdistaa varia, on hyvä ottaa hihna irti ja kääntää se nurin päin. Jos se ei asetu tasaiselle kaarelle, siinä on kudosvikaa jo ennen kuin se näkyy päälle.

Ja samalla mahdolliset alkavat halkeamat tulevat hyvin näkyviin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

silmämääräinen tarkastus. esim talviajossa mulla menny hihna haperoksi ja halkailevaksi parin tuhannen kilometrin ajolla jo. 3000-4000km normaali oloissa tulee vaihdeltua kiinalaiseen. nyt tuntuu kun porasin tuuletusaukkoja lisää että kuluminen on kriittisesti vähentynyt.

Sepi6

Kyllä sen kuluneisuuden sitä kautta vaihtotarpeen voi myös helposti mitata, minimi leveys on annettu manuaalissa. Toimii kyllä alle tuon mitan mutta kestävyys ei ole taattua.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

jalat

Omassa 500cc atlantiksessa edellisestä vaihdosta oli huoltokirjan mukaan 30tkm. Vaihtoväli lienee lähempänä 20tkm. Tilasin samanlaisen Athena merkkisen hihnan tilalle, kun tuntui kestävän.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

HiTec

Omassanikin on jo tuolla hihnalla pätkä kelattu, vimosin vaihto 73tkm kohdalla syksyllä 2011 ja mittarissa on nyt 95tkm. Mutta tuossahan on myös mittaristossa oma merkkivalonsa hihnan kuluneisuudelle, joten ei kun mutkasta tietä näkymättömiin kunnes tuo valo palaa muutakin kuin vain sähköt päälle laitettaessa 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08