Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla ajaminen - mitä siitä ajatellaan?

Aloittaja GTS52, 25.05.18 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.05.18 - klo:19:47
Ruotti alkaa olemaan jo Länsi-Eurooppaa. Niillä ei kaikilla tartte olla hayabusan tehoja.  :P  :D

Ninpä. Ja veneenäkin voi olla vain värkki jota on varaa pitää kunnossa, eikä slaavilaisittain isompi kun naapurilla.

karabe

Huomattavasti lisää mp-parkkipaikkoja, niin saattaisi kaksipyöräisten määrä lisääntyä kummasti.

Coastside

#32
Kiinassa on suuntaus ahdistella pyöräiljöitä kun ne on liikenteen tukkoina. Tiemaksuilla voi ohjailla valintoja. Moottoripyörä ei vain vähennä ruuhkia koska se liikkuessaan vaatii saman tilan kuin auto eikä kuljeta kuin kaksi henkilöä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karabe

Työmatkaliikennettä ku katsoo, ni useimmiten niissä autoissa näyttää olevan vain yksi henkilö.

Coastside

Auton kuljetuskapasitteeti hyväksi kaupalle. Harvassa kaksipyöräisessä edes takaboxia. Peräkärryä ei käytännössä yhdessäkään. Minä mopokärryllä kuskasin ehkä suomen suurimmat mopokuormat, kuten 3 metrin lautoja. Sillä voisi vetää vaikka purilaita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.06.18 - klo:16:27
Moottoripyörä ei vain vähennä ruuhkia koska se liikkuessaan vaatii saman tilan kuin auto eikä kuljeta kuin kaksi henkilöä.

Tuohan on vain liikennesääntö-kysymys, sillä nykyiset autokaistat voitaisiin ihan hyvin puolittaa jollain mp-merkinnällä s.e. siihen mahtuisi 2 prätkää rinnakkain ihan virallisestikin. Käytännössähän prätkät usein jo vetääkin esim. liik.valoihin nättiin parijonoon muutenkin 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 02.06.18 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.06.18 - klo:16:27
Moottoripyörä ei vain vähennä ruuhkia koska se liikkuessaan vaatii saman tilan kuin auto eikä kuljeta kuin kaksi henkilöä.

Tuohan on vain liikennesääntö-kysymys, sillä nykyiset autokaistat voitaisiin ihan hyvin puolittaa jollain mp-merkinnällä s.e. siihen mahtuisi 2 prätkää rinnakkain ihan virallisestikin. Käytännössähän prätkät usein jo vetääkin esim. liik.valoihin nättiin parijonoon muutenkin 8)

Paras tulos olisi taajamissa robottiprätkät ja skootterit. Muualla niillä saisi ajaa omaa hupia. Ne etsisi itse parkkipaikan ja tulisi kutsuttaessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kaksipyöräiset on ainoita jotka ylipäätänsä pääsevät liikkeelle liikennevaloista. Olkoon vaikka mopo, niin mun puolesta saisivat aina mennä jonon kärkeen. Tilaa kyllä on ohittaa valoissa seisova jono.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.06.18 - klo:16:34
Kaksipyöräiset on ainoita jotka ylipäätänsä pääsevät liikkeelle liikennevaloista. Olkoon vaikka mopo, niin mun puolesta saisivat aina mennä jonon kärkeen. Tilaa kyllä on ohittaa valoissa seisova jono.

No onhan noita jo joihinkin risteyksiin tullutkin ainakin Hki:ssä erillisiä pyörätaskuja tuonne autojen keulille, vaikka lähinnä polkupyöriä koskevatkin 8)


Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Vielä on matkaa siihen, että keulille meno hyväksyttäisiin yleisesti, kuten muualla Euroopassa. PX:llä en mene niin herkästi jonon ohi kuin menen GTS:llä. Jonon ohittaminen aiheuttaa joskus sen, että joku alkaa toteuttamaan itseään ratin takana. Vaikka edellisistä valoista hänellä ei olisikaan ollut kiire lähteä. Siksi siitä pitää olla itse ripeästi lähdössä, ja käsin vaihdettavalla ei ihan yhtä nopeasti pääse tavoitenopeuteen, mitä remmivetoisella pääsee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Metusalem

Ajovarusteista skootterilla ajettaessa.
Ambulanssikuskin sanomaa, "mikään ei oo niin hirveetä kun kahtoa ihmistä kun se huutaa kun farkkuja nypitään ihosta irti 50kmh tapahtuneiden lippojen jälkeen.
Itse entisenä "oikeana" motoristina, nykyisenä moottoripyöräskootteristina, ajan aina ajovarusteet päällä, ei tulisi mieleenkään ajella millään motorisoidulla kaksipyöräisellä moottoritietä shortsit ja t-paita päällä, eikä edes pienempää tietä.
Siirryin skootteriin kun alaselkä ikääntyi ja skootterista löysin itselleni sopivan ajoasennon, sekä väkersin lattaraudasta järkyttävän hienon kuljettajan selkänojan, eikä voisi vähempää kiinnostaa muiden tielläliikkujien mielipiteet ajamisieni ulkoasusta tai vaikutteesta.
Kaksi pyörää ja moottori, se riittää nautintoon, aivan sama muodolla ja mallilla että miten ja millä hevosilla.


joni_k

Lainaus käyttäjältä: karabe - 01.06.18 - klo:19:38
Työmatkaliikennettä ku katsoo, ni useimmiten niissä autoissa näyttää olevan vain yksi henkilö.

juuri näin se olisi minullakin. kaiken lisäksi autolla kulkeminen kuluttaa varmasti 5 litraa enemmän bensaa mitä skootterointi.

Coastside

Ajovarusteista minun näkemykseni on kerettiläinen. Parempi keskittyä ajamaan niin ettei suojia tarvitse. Talviajo opettaa sen luonnostaan, eikä jäällä tule asfalttiihottumaa vaan kolhuja. Kun taajamissa varoo kaikkia autoja, säästyy kolareilta. Maantiellä päälle koheltavilta ei voi suojautua jos sellainen kohdalle sattuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Metusalem - 02.06.18 - klo:22:35
Ambulanssikuskin sanomaa, "mikään ei oo niin hirveetä kun kahtoa ihmistä kun se huutaa kun farkkuja nypitään ihosta irti 50kmh tapahtuneiden lippojen jälkeen.

No suunnilleen tuon jo kertaalleen kokeneena, niin sittemmin on tixtexit olleet aina niskassa vaikka kuinka aurinko paahtaisi. Eräs kevät vedin moposkodella oikein innolla risteyksestä kääntyen vasuriin kun oli lakaisukone just pessyt tietkin puhtaiksi. Tuolta tieltä oli auto kääntymässä myös omassa suunnassaan vasuriin, joten sen keula peitti varsin hyvin näkymäni tuolle kääntymälleni tielle - jota ei oltukaan vielä pesty! Siihen hiekotussepelille kun vetäset lasketteluhaalarissa, ilman suojia sellasella vauhdilla jotta saa kantatessa skoden keskijalan raudat osumaan asfalttiin, niin... No siinä sitten tosiaan nypittiin noita langanpätkiä ja sepelimurusia paitsi polvista, käsistä ja kyynärpäistä, mutta myös vas. lonkasta ja olkapäästä, jee jee :'(

Nykyisin onneksi saa jo noita rättejä sellaisiakin joissa on irrotettavat kalvot ja kunnon tuuletusaukot, niin ei ahista. Ja tarpeen mukaan sitten kalvoa ja lämpövuorta kuoren alle, niin pärjää pikkasen vilpakammassakin kelissä cruisailla 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

GTS52

Minulla raja menee yleensä 60kmh alueilla. Jos on tarkoitus ajaa 60kmh tai alle, saatan lähteä tavallisissa vaatteissa. Erityisesti jos matka on lyhyt pari km niin sitä varten varustautuminen ahdistaa.

Työmatkat sitten aina täysissä varusteissa kun nopeuskin on lähellä huippuja ja ajaminen ei ole rentoa ilman varusteita.

Näiden lisäksi varovainen ajotapa; pitkät turvavälit, ennakointi, ei ylinopeuksia.

Ei tämä mikään 100% varma systeemi ole välttää haavereita mutta riskienhallintaa kuitenkin.