Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takajousituksen säädöt

Aloittaja Partanen, 23.05.12 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

Partanen

#75
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 15.10.12 - klo:05:36
Huomioitko nyt ollenkaan, että skootterissa ei ole coilover jousitusta? Coiloverissa säädetään korkeus kyseisestä rinkulasta, mutta niissä säätövara onkin hiukan suurempi. http://en.wikipedia.org/wiki/Coilover 

Normaalissa skootteri/mopo/moottoripyörä iskunvaimentimessa ei ole KORKEUS säätöä vaan jousen esijännityksen säätö.

Ei ole merkitystä millä tavalla säätö on toteutettu, se tekee saman asian. Se voi olla kierteellä, eli portaaton. Tai sitten se on portaallinen, joka on nopeampi ja helpompi säätö, kun perän korkeutta on tarvetta säätää kuormaa vastaavaksi.

Esijännitystä se säätö säätää vain silloin, kun iskari on irti skootterista, tai skootterin päällä ei ole kuormaa, eli jousi ei painu yhtään kasaan. Eli käytännössä se ei säädä esijännitystä, vaan korkeutta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Mitäs täällä taas säädetään? Näissä kaksipyöräisissä geometria halutaan pitää oikeana ajettavuuden ja turvallisuuden vuoksi ja kuorman vaihtelusta johtuen jousissa on esijännityssäätö joka ei muuta geomeriaa jos se on säädetty oikein. Ne  säätöpalat joita nuoret joskus laittaa on geometrian kosmeettista säätöä varten.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.10.12 - klo:09:01
Esijännitystä se säätö säätää vain silloin, kun iskari on irti skootterista, tai skootterin päällä ei ole kuormaa, eli jousi ei painu yhtään kasaan. Eli käytännössä se ei säädä esijännitystä, vaan korkeutta.
Missäs apteekissa tuosta otetaan selko? Yritätkö taas mitätöidä yhden tekniikan yleisen toteutuksen pelkäksi koristeeksi?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ilmeisesti harhaanjohtava termi "esijännityksen säätö" on iskostunut teidän ajatuksiin niin sitkeästi, ettei silmät avaudu sille mitä se säätö oikeasti tekee. Turvallisuuden vuoksi olisi jokaisen hyvä silti ymmärtää mitä se tekee.

Se säätö toimii siis korkeudensäätönä niissä ajokeissa, joissa asiaan on perehdytty suunnitteluvaiheessa. Kustannussäästöjen vuoksi joissakin skoottereissa (kiinalaisissa?) saattaa olla huonosti suunniteltu jousitus, ja siten ko. säätö saattaakin jäykistää tai löysätä jousitusta. Ajatuskin hirvittää, kun ei semmoinen jousitus voi toimia oikein.

Tai voidaan säädölle keksiä vaikka mikä nimi, jos mieli tekee. Sen tarkoitus on kuitenkin se, että saadaan nostettua perä normaalille korkeudelle niissä tilanteissa, kun kyytiin otetaan matkustaja, tai kyytiin lastataan enemmän tavaraa.

Tämä asia ei itseni toistamisella näköjään parane. Jos kerrontani on joltain osin epäselvää niin kertokaa ihmeessä. Yritän selittää paremmin. Kyse voi tosin olla lukijan asenteessakin, jos ei homma avaudu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

En ymmärrä mistä tuo sinnikkyys sotkea tuota asiaa kumpuaa. Tänne on postattu selvät ohjeet säätää jousia ja niillä mennään.

Jos jatkat tuota häiritsevää jankkaamista tästä ehdotan Sampalle varoituksen antoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#79
Sekö siinä häiritsee, että otin esiin kiinalaisen suunnittelijan mahdollisen välinpitämättömyyden säädön tarkoituksen suhteen? Laittavat todennäköisesti yhtä ja samaa jousi-/iskaripakettia useampaan eri malliin, välittämättä siitä että ajokkien painot saattavat erota toisistaan, tai se jousitusgeometria on erilainen erilaisissa ajokeissa.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.10.12 - klo:11:34
Tänne on postattu selvät ohjeet säätää jousia ja niillä mennään.

Jousta ei voi säätää, sen jäykkyys on vakio. Olet ahkerasti postannut tänne linkkejä, jotka eivät selvennä tätä asiaa yhtään. Ehkä varoitus pitäisikin antaa sinulle, asioiden vääristelystä.

Asia ei jankkaamalla muutu, se on totta. Silti aika-ajoin tulee esiin se, että kaikki eivät ole tätä asiaa sisäistänyt. Siksi jaksan asiaan puuttua, koska mielestäni ei ole hyvä jakaa väärää tietoa nettipalstoilla. Nyt vaan siirsin tätä keskustelua Zoomer-ketjusta tänne, kun tänne on kerättynä jo asian ydin.

Lisäys klo 12.53: Ei se ihme ole, jos jollekin tämä asia ei aukea, kun ei se ole auennut Tekniikan Maailman koeajajillekaan. Ei ole kauaa siitä, kun valittelivat erään moottoripyörän jousituksen kovuutta, eikä sitä kuulema saanut säädettyä edes "esijännityksen säädöllä" pehmeämmäksi.  ::) No eipä tietenkään saa, koska ei sen jousen jäykkyyttä voi säätää millään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Partanen ei ole aivan yksin koulukunnassaan. Tuolla näyttää olevan yksi samoin ajatteleva.

http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension_setup/146_0402_suspension_setup_guide/viewall.html

LainaaPreload: This adjuster bears down on the shock or fork spring and shortens or extends the spring accordingly. Many people think that changing preload affects spring stiffness, and while you can compensate to a certain extent for a too-soft or too-stiff spring by using preload, the right move in that situation is to change the spring itself. Preload is used to adjust the shock or spring to the correct range of operation within the suspension's travel-more preload will raise the bike up on its suspension, keeping you near the top of its travel. With less preload, the bike sits lower and closer to the bottom of its suspension travel.

Vaikka asiaa voi katsella tästäkin näkökulmasta aivan perustellusti, ei se muuta vakiintunutta termistöä: halvoista esiasennetuista iskareista löytyy yleensä vain yksi säätö, jota kutsutaan esijännityksen säädöksi. Varsinainen korkeudensäätö on kehittyneemmän (kalliimman) iskarin ominaisuus ratapyörisssä, joissa halutaan säätää ohjausgeometriaa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 15.10.12 - klo:14:25

Vaikka asiaa voi katsella tästäkin näkökulmasta aivan perustellusti, ei se muuta vakiintunutta termistöä: halvoista esiasennetuista iskareista löytyy yleensä vain yksi säätö, jota kutsutaan esijännityksen säädöksi. Varsinainen korkeudensäätö on kehittyneemmän (kalliimman) iskarin ominaisuus ratapyörisssä, joissa halutaan säätää ohjausgeometriaa.

Kilpaiskarin kierresäätöä tarvitaan siksi, kun on eri painoisia kuljettajia, ja erilaisia ratoja. Yksi ja ainoa jousi ei toimi kaikissa tilanteissa, koska se on aina yhtä jäykkä. Siksi pitää vaihtaa jousta radan ja kuljettajan painon mukaan. Silloin tarvitaan kierresäätöä, jotta saadaan korkeus kohdalleen, milloin millekin jouselle. Ei sitä ohjausgeometrian vuoksi sinne ole laitettu. Ohjausgeometria hoidetaan keulan osilla.

Suppeampi portaallinen säätö on riittävä skootteriin, ja useimpiin katupyöriin.

Samaa asiaa ne kuitenkin tekevät, nimitetään sitä sitten millä nimellä tahansa. Usein harhaanjohtavasti "esijännityksen säädöksi".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

" Varsinainen korkeudensäätö on kehittyneemmän (kalliimman) iskarin ominaisuus ratapyörisssä, joissa halutaan säätää ohjausgeometriaa."
En ole edes unta nähnyt, kalliista iskarista jossa on erillinen korkeudensäätö,
esijännityksen säädön lisäksi.
Minusta tämän keskustelun vois jo sulkea.
Osapuolet voisivat jatkaa keskustelua, privoina.
Molemmat osapuolet ovat täysin oikeassa, joten tilanne on patti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Mitään ketjujen sulkemisia pidä tehdä. Saahan asioista keskustella. Ja jos jotain aihetta ei halua lukea, niin merkkaa koko alueen viestit luetuksi, niin ei tarvitse sitä epämiellyttävää aihetta edes avata. Tää on mulle elämäntyö, opettaa ihmisille mitä se säätö tekee.  ;) Tämä on selvää pässinlihaa kaikille jotka ovat olleet edes vähä tekemisissä kilpakaluston kanssa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

 "Tämä on selvää pässinlihaa kaikille jotka ovat olleet edes vähä tekemisissä kilpakaluston kanssa."
Niin on enemmänkin kilpakaluston kanssa tekemissä oleville.
Tämä yhteisö ei vaan taida olla niinkään kiinnostunut asiastasi.
Lopeta kinastelu, ja palaa asiaan kun asiaa on.
Tee esim. ehdotus miten korkeudensäätö toteutetaan
esijännitystä säätämättä ::)
näissä keskusteluissa kohteena olevissa ajoneuvoissa.
Viisaampi väistyy, eli minä, toivottavasti joku muukin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#85
Kisalaitteissa säädetään eri radoille jouset niin ettei ne niiaile kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ja keula-perä balanssi on hyvä kurvista ulos tultaessa sen peruskantavuuden lisäksi. On pomppuratoja ja parempia. Koneen säädöt vaativat säätöä myös alustaan. Jotkut kuskit on kovia kitisemään noista säädöistä ja "kausi" voi mennä niiden vuoksi, mutta täällä ei ole aihetta keskustella niistä vaan skoottereista. Tiettävästi niillä kisaillaan perusjousilla, mutta jos matskua löytyy muusta niin tänne vain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#86
On syytä muistaa että kisalaiteita ovat mm.
maaratakoneet, supermotot, mönkkärit, kelkat, crossipyörät ja raaserit ym. 8)
Yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetut skootterit.... ei ole. ;)
Itse kaipaan skotuuni kunnon jousitusta
tosin siitä taitaa tulla MI IV hi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

lehtijussi

Kävin koittaan miten vaikuttaa Xcitingin takajousen säätäminen skoden korkeuteen. Säätöjä on 5 porrasta, mittasin säätöjen ääripäät.
Kuvista voi jokainen katsoa miten kävi.
(Klikkaa aukeava kuva isommaksi kuvan alta oik. vihreä plusmerkki)

konenikkari

Oliko kuskin paino mopon päällä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.10.12 - klo:18:00
Tee esim. ehdotus miten korkeudensäätö toteutetaan
esijännitystä säätämättä ::)

Sitä säätörengasta kääntämällä, jota harhaanjohtavasti esijännityksen säädöksi kutsutaan. Jousen jännitys/puristuma ei muutu säätörengasta kääntelemällä miksikään, silloin kun jousta painaa kasaan kuorma. Vain perän korkeus muuttuu.

Nyt kun sulla nimim. "lehtijussi" on puitteet kohdallaan, niin pyydä joku istumaan satulaan, ja mittaa uudelleen korkeudet. Jos viitsit, tai ehdit.

Se, että tässä välillä mennään kisapeleihin vertailemaan, on välttämätöntä. Ilman esimerkkejä asia ei avaudu.

Mutta eipä mitään, edistystä on selvästi tapahtunut, kun verrataan lähtökohtaa tälle keskustelulle. Uskon, että ainakin joku on jo kokenut sen ahaa!-elämyksen. Hyvä hyvä. ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003