Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takajousituksen säädöt

Aloittaja Partanen, 23.05.12 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 16.07.13 - klo:11:41
Miten osaatte ostaa jäykemmän jousen, kun jousen kyvyt kantaa kuormaa loppuvat?

Tiedustele Hakala Servicestä.

http://www.hakalaservice.fi/index.htm

Likeen varmaan saisi YSS-iskareita.

http://www.yss.co.th/
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

kales

Tossa edellähän on experttejä joka viestissä eiköös ne osaa.
Honda GL1800/08,
Kymco Xciting500/05

Juissi

Hankalahan sitä on sopivaa jäykempää jousta ostaa, vaikka paikallaan olevasta jousesta olis tiedot, jos kauppiaat ilmottaa tyyliin: "Jäykempi jousi'".  :o
Ois kiva kun siellä kaupan sivuilla olis vähän paremmin infoa tarjolla.

Kiinalaisten osien kohdalla ymmärrän ettei jakseta merkata onko kyseessä esim. 16 hampaisella rattaalla varustettu akseli, mutta luulisi ns. laatutuotteissa olevan teknisiä tietoja saatavilla.
Sitten jos laitat postia ja kysyt niin vastaus on suunnilleen tämä osa sopii 100%.  ;D

Ei sillä, kyllä ainakin täällä ymmärrettiin myös kommentin ironia.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

oskuk

Saksanpoika selittää, ihan hyvin, ja näyttää monella tavalla.
(jopa myömntä välittömästi että oli alussa ihan värässä monin tavoin)

Mutta: edelleenkän en saa Vespaa kantavammaksi kun ei ole mitä hankkia. Joka paikassa vaan puhutaan sporttisuuksista ja kulllanvärisistä muttereista ;-D

https://www.youtube.com/watch?v=DSYbFiJ-A88

konenikkari

Juuri tänään katselin Rauman motocross kisoissa
sivuvaunu moottoripyöriä, ja mietin mistähän ne
hankkii keinuhaarukka keulaan iskarinsa ja jousensa.
Ei ollu ainakaan vespakaupasta kotoisin
eikä muutenkaan halvan näköisiä  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#140
iskarin mitat vaan ylös ja etsimään tukevampia , hiukan haasteellista ja aikaavievää.
Kahteen moottoripyörään olen tolleen saanut kantavamman takapään. Kummassakin tapauksessa ne oli aivan eri merkkiseen/malliseen markkinoitu..
https://www.scooter-center.com/en/shock-absorber-rear-piaggio-320mm-vespa-gt-125-200-gtl-125-200-gts-125-300-gtv-125-250-1562341
Edit:Näyttäs olevan helposti yläpäästä jousi poistettavissa? joten ainakin kantavuuden lisääminen pitäis onnistua ihan vaan jousen vaihdolla  jäykempään.. Vaimennuksen muuttaminen onkin sitten eri juttu.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#141
Kierteitten määrä ja langan paksuus määrää jousen kantavuuden. Sopivuutta voi noilla arvioida.

https://youtu.be/Af0IVhiLQe4

Vespan esijännityksen säätö.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.07.22 - klo:06:17
Kierteitten määrä ja langan paksuus määrää jousen kantavuuden. Sopivuutta voi noilla arvioida.

https://youtu.be/Af0IVhiLQe4

Vespan esijännityksen säätö.

Joo, koska tuo ameriukanjannu on monessa Vespajutussa niin pihalla, olisi minunkin pitänyt laittaa hänet  malliksi ensin, ja siten vasta tuo saksalainen ;-)

oskuk

Nyt kun taas katselin hiukan iskareita, niin tuli eteen se perusjuttu: kuka ne tekee?

Malossi on markkinointinimi, tekijänä Paioli.
Kuka tekee esim ne Sip-merkin iskarit?
Ja kuka tekee Bitubot?
BGM, kuka ne valmista?
Yss kai on ihan oikea valmistaja, vaikka ei kovin arvostettu lie.
Zelioni?
Pinasco?
Carbone?

Tuskin maailmassa ihan kauheasti on valmistajia.
Öhlins, sen jätin pois, sattuneesta syystä, aivan sama vaikka Salora valmistaisi ;-)

Partanen

Tolla Robot:illa on paljon hyviä videoita. Siksi yllättää, että miten ei ymmärrä mitä varten se jousituksen säätö on olemassa ja mitä se tekee. Ajellu kai crossiakin, niin luulisi edes vähän perehtyneen jousituksen toimintaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.10.22 - klo:13:45Tolla Robot:illa on paljon hyviä videoita. Siksi yllättää, että miten ei ymmärrä mitä varten se jousituksen säätö on olemassa ja mitä se tekee. Ajellu kai crossiakin, niin luulisi edes vähän perehtyneen jousituksen toimintaan.
Ehkäpä vika ei ole Robotissa, vaan kouluttajaorganisaatiossa. Eikä tämä pelkästään Vespaa koske. En ole hänen videoihinsa ennen tutustunut, mutta nopealla vilkaisulla vaikuttaa ihan asialliselta.

Luin vasta nyt ajatuksella tämän viestiketjun ja oikeastaan sivu 7 kiteyttää asiasta oman näkemykseni.

OT. Meillä on monesti vakiintuneita termejä, jotka eivät välttämättä ole niitä parhaita mahdollisia, mutta jokainen vähänkään enemmän näiden laitteiden kanssa räplännyt tietää niiden käytännön merkityksen tai ainakin monesti tietää. Ei tämä pelkästään teknistä sanastoa koske, vaan koko kieltä. Kaikista ei saa insinöörejä (ja hyvä niin) ja silti näiden laitteiden kanssa moni pärjää ja osaa niille itse myös jotain tehdä. Tätä kautta välillä tuntuu, että keskusteluissa haetaan tarkoituksella toisen "maalittamista", vaikka asiasta oltaisiin ainakin tietyllä tasolla / osa-alueella täysin samaa mieltä. 
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.