Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takajousituksen säädöt

Aloittaja Partanen, 23.05.12 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

Coastside

Miksi sitten jousissa ei ole pelkkä pituuden säätä jousen ulkopuolella jos jousen ominaisuudet ei muutu mitenkään esijännityksellä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

#106
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.10.12 - klo:14:38
Mä olen sitä mieltä, että netistä jokainen löytää itselleen mieleisiä sivuja, tukemaan omaa (väärääkin) näkemystä.

Onko Partasen näkemys siis väärä? Minusta tuossa sanottiin asia kuta kuinkin samoin kuin Partanen aiemmassa viestissään ilmaisi.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.10.12 - klo:12:46
Ei se ihme ole, jos jollekin tämä asia ei aukea, kun ei se ole auennut Tekniikan Maailman koeajajillekaan. Ei ole kauaa siitä, kun valittelivat erään moottoripyörän jousituksen kovuutta, eikä sitä kuulema saanut säädettyä edes "esijännityksen säädöllä" pehmeämmäksi. No eipä tietenkään saa, koska ei sen jousen jäykkyyttä voi säätää millään.

Minulla ei ollut asiassa omaa näkemystä ollenkaan. Mielenkiinnosta aloin tonkia netttiä löytääkseni Partasta tukevaa matskua, koska vastustus oli sen verran kovaa ja tyrmäävää Partasen jutuille. Ja löytyihän sitä tukea "kerettiläisille" väitteille, itse asiassa tältä osin Partasen näkemys on vallitseva. Esijännityksen säätöä ei kuitenkaan juurikaan kukaan kutsu korkeuden säädöksi.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

lehtijussi

#107
Menee ohi topikin aiheen, mutta suoraan sanottuna kirkkovenetyttää (tarkoittaa sitä vekotinta jonka sanominen on kielletty) kun SUOMENKIELISELLÄ foorumilla esiintyy vieraskielistä tekstiä mistä en ymmärrä höykäsen pöläystä. >:(




khaosaming

#108
Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 16.10.12 - klo:16:13
...kirkkovenetyttää kun SUOMENKIELISELLÄ foorumilla esiintyy vieraskielistä tekstiä mistä en ymmärrä höykäsen pöläystä.
----------------
Useimmat osaavat englantia, mutta muussa tapauksessa voin kääntää pyydettäessä suomeksi sen mitä et ymmärrä. Voin myös olla lainaamatta ja jättää pelkän linkin vieraskieliselle sivulle. Onko näin parempi?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

konenikkari

Kelvollisista kääntäjistä on todellista puutetta.
Pitää tuntea, alan tekninen sanasto,
eikä kokemus, esim. tässä tapauksessa jousituksen toiminnasta,
ole pahitteeksi.
Suomessa on edelleenkin puutetta
kelvollisten tekniikan käännösten tekijöistä.
Todellisille suomalaisille asiantuntijoille, tosin
eivät muunmaalaiset , englantia puhuvat,asiantuntijat
voi mitään uutta opettaa 8)
Perusteellinen kieleen ja ko. tekniikkaan tutustuminen
voisi johtaa jopa myyntikelpoisen kirjan syntyyn  ::)
Koska suomenkielistä pätevää kirjallisuutta ei ole.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.10.12 - klo:19:07

Nyt kun sulla nimim. "lehtijussi" on puitteet kohdallaan, niin pyydä joku istumaan satulaan, ja mittaa uudelleen korkeudet. Jos viitsit, tai ehdit.


Mua ei ny enää kiinnosta tällainen matalaotsaisen omatoimi tutkimusmatkailu.

Toisekseen, Juissi kertoili asiasta niin hyvin että asia lienee jo kaikille selvä.

Loppukaneetit voi sitten kirjoitella vaikka enklanniks, senhän hallitsee sivistynyt kansanosa...
Valitettavasti foorumin rekisteröitymisehdot sallivat koulutuspohjaltaan heikkotasoisten soluttautumisen keskusteluihin. 
"heille" saa kelvata Googlekääntäjä. ;D

konenikkari

Asiasta toiseen, mikä on juissin kuvassa näkyvä skootteri.
Saa vastata huonollakin suomen kielellä,
eikä kielioppiakaan, jäsennyksineen tarvi noudattaa
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 16.10.12 - klo:15:40
Onko Partasen näkemys siis väärä? Minusta tuossa sanottiin asia kuta kuinkin samoin kuin Partanen aiemmassa viestissään ilmaisi.

Tarkoitin noin niinkuin yleisesti. Tähänkin ketjuun on joku kerännyt itseään miellyttäviä linkkejä jo aiemmin. Semmoisia, jotka kerääjälle itselleen olivat mieleisiä, ja hän halusi vielä tulkita mieleisekseen. Vaikka sielläkään ei tyrmätty tätä mitä olen yrittänyt kertoa. Kannattaa myös muistaa se, että kaikki mitä netissä lukee, ei ehkä olekaan totta. Pitäisi pystyä ajattelemaan itsekin.

Tässä vaiheessa kiitän osallistujia. Oli ilo huomata, että nyt kun saatiin enemmän osallistujia, alkoi niitä ymmärtäjiäkin ilmaantua. Hiukan silti ihmettelen tätä minuun kohdistunutta epäluottamusta. Harvoin olen sontaa tänne kirjoitellut, tai sitten en vaan muista.  ;)

(Mitä tulee nimim. "konenikkarin" tyyliin kirjoittaa, niin kyllä minä olen sieltä seasta asian yleensä ymmärtänyt. Kirjoitusasun olen arvellut johtuvan siitä, ettei hän ehkä tiedä, että kun kirjoitettu rivi alkaa olemaan täynnä, ei ole pakko painaa enteriä. Kas kummaa, kun jatkaa vaan kijoittamista, niin uudet sanat alkavatkin ilmestyä uudelle riville.  :) )
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#114
Partanen, katsoitko sen Öhlins puljun mainosfilkan. Heppu puhuu kyllä nopeesti mutta mahtais öhlinsin pomojen korvat punoittaa jos sälli jauhaa skeidaa. ;)

Minulla on mahkut tehdä mitaten koe mitä esijännitys vaikuttaa mutta nyt on muita kiireitä joten myöhemmin sitten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.10.12 - klo:20:16
Partanen, katsoitko sen Öhlins puljun mainosfilkan. Heppu puhuu kyllä nopeesti mutta mahtais öhlinsin pomojen korvat punoittaa jos sälli jauhaa skeidaa. ;)


Sehän puhui täyttä asiaa. Käytti vaan korkeudensäädöstä harhaan johtavaa, mutta puhekielessä yleisesti käytettävää termiä. Kertoi heti perään, että se säätää "ajokorkeutta" (engl. ride height).
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Varmistuskysymys: oletteko te, ajokorkeudensäätökoulukuntalaiset, siis sitä mieltä että jousituksen painuma saman kuorman alla olisi sama, jos jousitusta säätäisi "kierretangolla" jousituselementin päästä (pituussäätö), tai sillä nykyään valitulla menetelmällä eli "pykälärenkaalla"?
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Vastaan kyllä, mutta en lukitse vastaustani vielä. Ymmärsin niin, että tarkoitat sitä, että iskarin kokonaispituus olisi säädettävissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#118
Partasen hartaat.
"Jousta ei voi säätää. kuin vaihtamalla sen toiseen."
Totta.
Jousi pitäisi vaihtaa kuljettajan painolle sopivaksi.
Toistan vielä perusasiat jousituksen toiminnoista.
Pelkästään ajoneuvon painon olessa jousen päällä
pitäisi jousen painua n.10%
Kuljettajan painon, tai tilapäisen suuremman kuorman, päällä ollessa pitäisi painuman olla n.30%
Jos 10% toteutuu mutta 30% ei toteudu on valittu väärä jousi
joka ei sovellu kuljettajan tai tilapäisen kuorman tarpeeseen.
Eli siis jos pelkästään ajoneuvon painolla painuu 10% ja kuskin painolla 50%, jousi on löysä,jne.

Näinollen jousitus toiminee alas, kuin myös ylöspäin.
Haluan korostaa tuota molempiin suuntiin toimimista.
Jousitus joka toimii "nollapisteestä" vain toiseen suuntaan, ei toimi.
Esim mopopojat jotka vetävät jousen äärilaitaan omistavat vain yhdensuuntaisen jousituksen.
Ja jousituksesta tulee agressiivinen.

Jousituksen vaimennusasioista saataneen piankin aikaan uusi kina ;D
Onneksi niitä ei voi skotuissa säätää 8)

Ja lopuksi pakollinen vitsi:
Noo´h iskariin pistetään typpeä ja jousituksesta tullee esim progressiivinen.
Jospas pistettäis vaikka happea, tulisko agressiivinen  ::)?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.10.12 - klo:20:01

Haluan korostaa tuota molempiin suuntiin toimimista.
Jousitus joka toimii "nollapisteestä" vain toiseen suuntaan, ei toimi.
Esim mopopojat jotka vetävät jousen äärilaitaan omistavat vain yhdensuuntaisen jousituksen.
Ja jousituksesta tulee agressiivinen.


Noin juuri. Itse vaihtaisin sanan "agressiivinen" sanaksi hengenvaarallinen. Eikä ole pelkästään teoreettinen riski. Joku oikein kevyt kuljettaja saattaa saadakin säätörenkaalla jousituksesta sellaisen, ettei jousta kuin yhteen suuntaan. Varsinkin, kun puhekielessä käytetään sitä.. (nyt kaikki yhteen ääneen) harhaanjohtavaa nimitystä "esijännityksen säätö".  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003