Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kahvan pumpun kanava taitaa olla auki kun se on perusasennossa, joten pumppailu ei auta nesteen vaihdossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Jarkko-

Lainaus käyttäjältä: Mammo - 24.06.09 - klo:09:43
Pitääkö jarrunestesäiliö tyhjentää jos vaihtaa uudet tiivisteet jarrumännälle ja uuden suojakumin?
Ja mistähän vois ostaa noi tiivisteet ja suojakumin?
Onko kellään tietoa?!
Ps.Käyköhän minkä vaan merkkisen skootterimopon tiivisteet kaikkiin malleihin/merkkeihin?

Säiliötä ei tarvitse tyhjentää jos jarruneste on kirkasta ja puhdasta, riittää kun jarruletku painaa linttaan esim lukkopihdeillä ettei nestettä vuoda kun jarruletkun irroittaa jarrusylinteristä.

Varaosia löytyy netistä ja sen mopon merkin myyjältä eli mikäs vehje kyseessä?

Voi olla että merkit ja mallit on samoja mutta tämä riippuu taas merkistä.

karkulainen

Me käytetään koululla noita jarruletkunpuristimia jos irroitetaan satulat tms. Ei siitä puristelusta ole oikeastaan mitään haittaa. Jos letkut on todella kovettuneita ja halkeilleet, sitten on eriasia, sillloin ne kyllä vaihdetaan viimeistään. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

-Jarkko-

#18
Juuri näin, tuohon hommaan on olemassa ihan omat pihdit, ainakin biltemasta niitä saa.

Jätin kiinalaisesta ilmausruuvin yöksi auki ja säiliön täyteen nestettä mutta ei ollut nesteet lähteneet kiertoon, pitää kotoa hakea tuollainen öljypumppu jolla saa alapäästä imettyä ilmaa pois.

Vanhempi ajoneuvoasentaja tuossa neuvoi että alakautta tuo pitää ilmata eli säiliö tyhjäksi, ilmausruuvi auki, siihen pitkä letku ja joko tratti tai purkkiin jarrunestettä, purkki mielellään sellainen jota pystyy puristamaan eli pumppaamaan.

Eli ilma poistuu säiliön kautta, kansi pitää olla auki.


-Zone-

Tässä mun niksit:

Etujarrussa on korkeusero sen verran suuri pääsylinterillä ja jarrusatulalla, että ilman pumppaaminen pääsylinterillä ei oikein tahdo onnistua, kun ilma pyrkii nousemaan ylös. Olen yleensä ottanut satulan irti ja ripustanut sen ilmauksen ajaksi korkeammalle. Yleensä vasemman puoleiseen tankoon kiinni rautalangalla. Jos satulaa en irrota eli kiire on, niin sitten fillarin pumpulla nesteet sisään takaperin.

Eli, ilmausproppu hieman löysälle ja pumpulla hissukseen nesteet alakautta sisään, niin ilma saa poistua rauhassa yläkautta. Ilmausproppu tulee kiristää kesken pumppausliikkeen, eikä pumppausta parane koko aikana keskeyttää. Jokusia kertoja, kun homman on tehnyt, niin sen oppii.

Daywalker-75

Do dii.

Sainhan minä viimeinkin nesteet järjestelmään. Vielä olisi itse ilmaus, mutta tarvitsisin hiukan isällistä neuvoa.

Siinä Baotianin metallisessa nestesäiliössä on sisällä se musta tiiviste. Se on koko säiliön kokoinen ja aluksi laitoin nesteet sen päällä. No eihän siitä liikkunut neste mihinkään vaikka oli jarruletku irti kokonaan alapäästä. Otin tiivistelärpäkkeen kokonaan pois ja laitoin pelkkään kuppiin nesteet.
Alkuun ei meinannut millään lähteä neste menemään vaikka mitä poppakonsteja koetin. Juuri kun olin luovuttamassa kuului "pulppaus" ja taisi jostain männän tai letkunmutkasta lähteä ilmalukko pois(On muuten hetkiä, jolloin tunnet itsesi voittajaksi).
Äkkiä sitten nestettä lisää ja letku jarrusatulasta kiinni. Jäljellä olisi siis enää viimeinen ilmaus ja tuo tiivisteen laitto.

Mutka onkin siinä, että onko sen nesteen paikka siinä säiliössä sen kumilärpäkkeen päällä vai alla? Jospa joku viisas osaisi tuohon heittää jotain...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Skootteri1

Kuuluu ottaa pois se tiiviste ja sitten jarrunesteet suoraan sinne säiliöön.

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 07.03.11 - klo:08:02
Kuuluu ottaa pois se tiiviste ja sitten jarrunesteet suoraan sinne säiliöön.

Kun se päällyskannen(neljällä ristipääruuvilla kiinni) ottaa pois, niin siinä alla on ensimmäisenä se läpinäkyvä kansi ja sen alla tuo tiiviste. Mitä ihmettä sillä tiivisteellä on virkaa? Miksi se on niinkin iso, eikä esimerkiksi reunojen mukainen?  :o Se oli vielä "lommollaa" kun aukaisin säiliön, niin tottakai luulin, että siihen päälle laitetaan se neste...
Alla kuva suunnilleen samallaisesta ja se tiiviste on tuo numero 2.
http://www.mp-osat.fi/suzuki/index.php?page=category&category_id=5830

Pitää siis täyttää säiliö täyteen ja laittaa se lärpäke siihen päälle...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

A_sentaja

Tuon lärpäkkeen olen jättänyt poiskin,kun systeemi on ilmattu ei ole suurempaa vaikutusta jarrutehoon.. Huomioi, että nesteen pinta on eri lärpäkkeen kanssa ja ilman, eli jos täytät nestettä rajapintaan ja tunget tiivisteen paikoilleen tursuaa ylimäärä pois.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Timo

taitaa kumminkin suurin vaikutus olla tuolla kumilla tiivistäminen.

Onhanse tiiviimpi ton kanssa,ei pääse sisälle mitään,ilmaa,pölyä,jne...Eikä vuoda vaikka olisi millaista röykkyistä tietä,kallistelua.

-Zone-

#25
Kumin toinen pääasiallinen tarkoitus on tasata paine-ero säiliössä. Ilmiö on sama, kuin jos bensatankissa on liian tiivis korkki. Jos näin on tankkiin muodostuu bensiinin vähetessä alipaine ja lopulta bensiinin virtaus tankista tyrehtyy koska tankki ei saa korvausilmaa.

Jos tutkitte jarrusäiliön kantta tarkemmin, huomaatte, että sen reunassa on ilmakanava kumin yläpuolelle. Kun neste säiliössä vähenee (jarrupalat kuluu ja suhteelisesti enemmän nestettä siirtyy jarrusatulaan) kumin keskellä oleva "kurttu" pääsee laskeutumaan nesteen perässä syvemmälle, sillä kumin yläpuolelle pääsee korvausilmaa.

Toinen syy on erottaa nestetila kumin yläpuolisesta tilasta, jotta nesteet ei pääse säiliöstä ilmakanavan kautta pois esim kaaduttaessa.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 07.03.11 - klo:15:02
Kumin toinen pääasiallinen tarkoitus on tasata paine-ero säiliössä. Ilmiö on sama, kuin jos bensatankissa on liian tiivis korkki. Jos näin on tankkiin muodostuu bensiinin vähetessä alipaine ja lopulta bensiinin virtaus tankista tyrehtyy koska tankki ei saa korvausilmaa.
Juuri näin. Se jarrunestesäiliö toimii myös "paisuntasäiliönä". Tankeissa on yleensä letkut korvausilmalle, joko suoraan korkissa tai sitten yleensä korkeimmassa kohdassa takana nippa, josta lähtee letku.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

samulainen

#27
Juu olin nyt vähän aikaa sitte hommannu uudet jarrusatulat nettivaraosasta. Noh, lähdin asentelee ne ja rupesin ilmaamaan takajarrua manuaalin ohjeiden mukaisesti(oon kyllä tehnyt ennenkin) ja ilmaus sujui hyvin, tuli paljon ilmakuplia ja sitten kun herkes tulemasta niin jatkoin ilmaamista vielä kauan. Joo mutta ongelmana oli se, että vaikka kuinka ilmaa ei tuu kahvaan mitään painetta.

Ajattelin, että männät olisivat jumiutuneet, ja purin jarrusatulan ja hankaisin sekä männät että sen ympäristön puhtaaksi molemmin puolin paperilla ja rasvasin virallisesti jarrunesteellä, sisältä jarrusatula näytti hyväkuntoiselta ja jopa kiilsi. Ei sitten vieläkään tullut painetta. Ja sama juttu etupuolella.

Että oisko ne jarrupääsylinterit falskanneet? Kun ennen lähti ilmaamaan nii sielt pysty täyttökansi auki nostamaan ilmakuplia täyttöreijästä, näin ei tosin tapahdu kummallakaan puolen. Irroitin tosin jo ne kahvat siitä rungosta ja katsoin, että neste valui hienosti läpi, ettei ainakaan tukoksesta olisi kyse. Vai voiko olla, että 'uudetkin' jarrusatulat olivat ennestään rikki?, vaikka näyttävät ihan uusilta ja myyjä vakuutti useampaan otteeseen että ne kyllä toimivat.  ???
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

samulainen

Katsoin jarrujen pääjarrusylinterit läpi poistamalla letkun pääsylinteristä ja painamalla peukulla siihen ulostuloon, kyllä sieltä painetta tosiaan tuli. Eli jos jarruneste vielä kulkee läpi ilmatessa, oisko sielä vieläkin ilmaa, kun on uudellen asennetut jarrusylinterit vielä.. vai voivatko pääsylinterit silti olla rikki?
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Coastside

Jäi hämäräksi mikä kulkine on kyseessä? Tuubissa on ohjefilkkoja varsinkin autoihin, joissa ilmausjärjestyksellä on väliä. Alipainepumpulla sen saa helpoimmin.

Itse kokeilen tehdä laitteen jolla saan vaihdettua skoden nesteet. Se rengastöissä toiminut iso pumppu tuottaa alipainettakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04