Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Karstanpoiston tarve koneesta nykyaikana? (2-Tahti)

Aloittaja keijopel, 16.10.07 - klo:12:34

« edellinen - seuraava »

keijopel

Kannattaako 15000km ajettua 2-tahtista avata karstanpoistoa varten vai onko kyseessä jo hätävarjelun liioittelu?Vehje kulkee kuitenkin suhteellisen hyvin...

A_sentaja

Yleensä suositellaan, että 10,000 kohdilla tarkistetaan mäntä ja katkosvälys.Periaatteessa tuossa vaiheessa mäntä vaihdetaan, samalla tulee karstatkin putsattua. 2T pelin tarvikemäntä ei ole hinnan kiroissa, että remonttia sen takia kannattaisi lykätä. 50eculla saa jo männä+tiivisteet ja jos itse tekee, niin se on siinä. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Kyllä noilla kilometreillä jo viimeistään suosittelisin, sillä teho alenee aina jonkin verran kun karstaa kertyy. Toki tuo riippuu myös paljon ajotavasta, lähinnä matkojen pituuksista. Lyhyttä matkaa ajettaessa karstaa kertyy enemmän kuin pitkää, jossa kone saavuttaa optimilämmön. Hätävarjelun liioittelua tuo ei todellakaan ole.

Karstaa kertyy 2-tahtisissa männänlakeen, sylinterikanteen ja pakoaukkoon. Puhdistaminen käy kätevästi jollakin raaputtamalla, kunhan ei jätä naarmuja, eli ei ole metalllia. Puu ja muovi on hyviä. Lopuksi vielä bensarätillä puhdistus. Tietysti puhdistaminen on helpompaa jos osat irrottaa, mutta onnistuu myös pelkän kannen irrottamisella. Kannattaa huomioida myös se, että pakoputki kerää yhtälailla karstaa 2-tahtisissa. Eli puhdista myös se.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kymco

Yksi asiaan oleellisesti vaikuttava asia on, minkälaista öljyä käytät!!
Eli hyvälaatuisella synteettisellä karstaa vähemmän paikkoja kun halvalla mineraalilla. Noi öljyt ovat kyllä kaiken a ja o.  Älkää niissä pihistekö laadussa!!
Kymco Visa R50
Yamaha Majesty 400

Samppa

Jep. Ja 2tahdissa kannattaa huolehtia myös tuoreöljyvoitelupumpun oikeasta toiminnasta. Eli että pumppu ei syötä liikaa, tai liian vähän. Aina tämä ei ole säädettävissä, mutta toisissa malleissa on.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Suurin ongelma karstasta tulee nähdäkseni vasta siinä vaiheessa, kun/jos se alkaa hehkua, ja sytyttää seoksen ennenaikaisesti. Kone siis alkaa nakuttaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#6
Kyllähän se näin on, mutta silloin tilanne on jo aika paha. Sytytystulppa kannattaa myös muistaa puhdistaa ja tarkistaa aika-ajoin. Nokipiikkejä nykyään (nykyöljyillä ja tuoreöljyvoitelulla) harvoin esiintyy, mutta toista oli joskus 80-luvulla PV aikoina...

2-tahdeissa varsinkin pakoaukko ja putki kerää karstaa, mikä näkyy tehojen häviämisenä. Vastaavasti karstainen männänlaki ei virtauksien osalta toimi siten, kuin insinööri sen on tehtaalla suunnitellut. Liika karstoittuminen vaikuttaa myös käynnistymiseen ja vääristää seossuhdetta.

Ilmajäähdytteisissä karstan puhdistaminen on nopea homma. Nestejäähdytteisissä täytyy tietysti laskea ensin nesteet pois. Sanoisin kuitenkin, että 15 000km ajetusta moposta löytyy karstaa jo melkoisesti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

keijopel

Pitääkö kannen tiiviste uusia moottorin avauksen jälkeen?

A_sentaja

Suosittelen , että vaihdat, olisi typerää säästää niin halvassa osassa. Saat itsekkin paremman mielen kun tiedät koneen olevan kunnossa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Juha

Todellakin suosittelen karstan poistoa. Otin pakoputken renkaan vaihdon takia pois 8000km paikkeilla, ja samalla päättelin puhdistaa pakoputken. Puhdistus tapahtui bensalla. Kyseinen operaatio toi koneeseen niin paljon lisää tehoa, että kiihtyvyys 0-50km/h nopeutu noin 2 sekunttia.

Kone kun on suoraruiskutus toiminen, se ei sevoita öljyä bensan joukkoon joten sitä tarvitaankin noin 4 kertaa vähemmän tuottamaan sama tulos kuin kaasuttimella. Eli noinkin pienellä öljyn kulutuksella 1 litra noin 1700km, putki on karstoittunut noin pahasti.