Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sguish välys

Aloittaja A_sentaja, 18.02.21 - klo:08:57

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Sain projektiksi skootterin, johon omistaja toi mukanaan uuden pytyn tiivisteineen. Athenan valmiste, kuin myös tiivisteet, mukana ohjelappu jossa kehoitettiin asennuksen yhteydessä mittaamaan sguishvälys.
Mukana siis siis kolme eripaksuista tiivistettä lohkon ja sylinterin väliin. Nyt täytyy myöntää, ettei koskaan ole mopoissa tarvinnut tuota mittailla, enduropuolella tuo on ihan normaalia,kun halutaan koneen luonnetta muuttaa.

Kannen palotilan muoto on athenassa sellainen ettei tyhjää reunoille juuri jää ja valmistajan ohje suosittelee vähintään 0.8 välystä.Tuleva viikko meneekin mukavasti mittaillessa ja tiivisteitä vaihtaen.

Enskapuolellahan tuon välyksen kanssa kikkailtiin puristuspaineiden muuttamisella ja saatiin koneesta vähemmän tai enemmän repivä.

Mutta että mopoissakin..... ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#1
https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7.msg133972#msg133972
Noissa pitää suorittaa aina männänvaihdon yhteydessä.
Muuten puristuspaine ylittää startatessa ruiskun paineen, eikä polttoaine päädy sylinteriin.
Eikä siitä vahinkoa ole muissakaan laitteissa.
Tinalangan kanssa on hyvä mitata välys lopuksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Uusien osien hypistely ja vertaaminen vanhoihin on hyvä tapa välttää yllätyksiä. Mitatakin voi.

Olen nähnyt selvästi väärien osien runnomista paikoilleen. Yksikin hakkasi ylikokomäntiä auton normaalikokoiseen lohkoon. Sitten ihmettelemään miksei startti pyöritä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Samaan männäntappiin kun pistää uuden ja vanhan männän rintasin,
on helppo vertailla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Itse ymmärsin tuon välyksen säädön, myös vertailemalla pyttyjen mittoja. athenan fyysiset mitat, niin pytyn kuin männä suhteen poikkeaa originaaliosista jonninverran, esim originaalimäntä ei käy ko pyttyyn, eikä athenan mäntä originaalipyttyyn.

Pitää tinalangalla mitata tuo, sillä kannessa on huullos, joka painuu pytyn sisään, pytyssä on vastaavasti olake. Puristussuhteen valmistaja ilmoittaa olevan 14.2:1.

Takavuosina eräästä 250cc enskasta korotin hieman alatiivistettä kun haluttiin koneen repivää luonnetta rauhoittaa.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Minkä laitteen sylinteri on kyseessä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Mielenkiintoinen tuo puristussuhdeilmoitus,
mittaa piruuttas puristuspaine, lyhyen käytön jälkeen.
16:1 suhteella kävis löysästä dieselistä  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Juu, niin katselin itsekkin, että mitä lukuja ne oikein ilmoittaa.. eli uskaltaa ohuimmalla tiivisteellä laittaa, kun ei ole kyseessä mikää high end ratavirilaite... ;D

Kyseessä on kuitenkin vain 50cc mopo, ei mikään mopoteinin kostea päiväuni ja tulossa arkiajoon vieläpä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...