Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasuttimen puhdistus

Aloittaja konenikkari, 18.09.19 - klo:11:33

« edellinen - seuraava »

konenikkari

"Itse olen aina kaasaria putsatessani laittanut sen palasiksi, päästellyt paineilmalla kanavat puhtaaksi, tutkinut suuttimet valoa vasten, että ovat varmasti auki ja laittanut takaisin kasaan. Homma olisi parasta tehdä puhtaassa ympäristössä, sillä kaasari sisältää hyvin pieniä jousia, kuulia, tiivisteitä.
Kiinankaasarin kiihdytyspiirissä on erittäin pieni jousi ja kuulalaakeri, jota ei kannata hukata puhdistamisen aikana   
Ellei ole aiemmin purkanut kaasutinta, kannattaa ehkä ottaa muutama kuva purkamisvaiheessa, vaikka netistä kyllä löytyy kuvia mikä palikka mihinkin tulee. Noin olen minäkin toiminut, kaikki osat pois, ja vaikka kännykuva joka toimesta, jos epäilee muistiaan.
Kaasuttimen perusteellisessa puhdistuksessa kun ei ole kyse vain päälipesusta ja suuttimien reiístä.
Esim tyhjäkäyntipiiri on useinkin nelihaarainen, ja jokaisen kanavan kaasutinrungossakin, pitää toimia.
Ja tottatosiaan, kaasutinta ei kannata purkaa pihamaalla.
Yksi useinkin unohtuva on ns, neulatunnelin/emulsioputken sivussa olevat ilmareiät,"
Jokaista, esim tyhjäkäyntipiiriä on syytä tutkia, että on auki.
Itse olen useinkin pistänyt letkunpätkän suuhun ja puhaltanut, jokaiseen kanavaan.
Aika usein on löytynyt kanava joka on tukossa.
Siis kaasuttimen päälipesu ja suuttimien aukiolo ei takaa, kaasuttimen toimintaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Konenikkarin selvityksen "kylkiäiseksi".
On tullut vastaan pari kiinankaasaria, siis uusia.
Mitään ns.vikaa esim. ei ole puuttuvia osia . Olen purkanut täydellisesti ja kasannut uudestaan .Ei vaan toimi , ei edes lähde käyntiin.  Joku kanava sieltä puuttuu tai on tukossa. Aiemmin toimineet olen aina saanut kuntoon, mutta nämä "valmistusvialliset" vähän syö miestä.
Onko Konenikkarilla ,aiemman selvityksen lisäksi uutta vinkkiä.

Samppa

Jollei vika ole rakenteellinen, niin näin tapahtuu käytännössä melkein aina tilanteessa, jossa mopon ongelman kuvaus viittaa polttoainejärjestelmään ja silti omistaja kirjoittaa kaasuttimen puhdistaneen. Ollaan siten tarkkoja ja huolehditaan, että kanavat todellakin ovat auki.  ;)

EDIT: Eikä unohdeta myöskään sitä, että polttoaineen tulee olla puhdasta ja tuoretta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 18.09.19 - klo:12:45
Konenikkarin selvityksen "kylkiäiseksi".
On tullut vastaan pari kiinankaasaria, siis uusia.
Mitään ns.vikaa esim. ei ole puuttuvia osia . Olen purkanut täydellisesti ja kasannut uudestaan .Ei vaan toimi , ei edes lähde käyntiin.  Joku kanava sieltä puuttuu tai on tukossa. Aiemmin toimineet olen aina saanut kuntoon, mutta nämä "valmistusvialliset" vähän syö miestä.
Onko Konenikkarilla ,aiemman selvityksen lisäksi uutta vinkkiä.

On samoja kokemuksia, ilmeisesti joidenkin "uusienkin" kaasuttimien rungoissa on valuvikoja,
joko jotain kanavaa ei ole ollenkaan tai jostain kanavasta on yhteys aivan väärään paikkaan.
Osa noista halvoista taitaa olla ns. uusiokaasuttimia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kun bensa on puhdasta eikä seiso liikaa systeemissä, ei mitään puhdisteluja tule. Seisontaan jättäessä tyhjäksi ja täyttö valoptroolilla. Käytön aikana kaasari on hyvä peittää kankaalla joka estää lian piintymisen sen pintaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

tutunkuuloista asiaa, niin pistän itsekkin ideanpoikasta tähän mekaanisesti olen ne itsekkin putsannut, ensin yönyli liuotus bensaan upotettuna ja sitten huolellinen puhaltelu kaikki löydettyihin reikiin. Siis jokainen suutin,jousi,neula ja tiiviste lilluu kaasarin kaverina irrallaan.

mutta olen ajatellut helpottaa operaatiota ja kokeilla talvella ultraäänipesuria, ja katsoa tuleeko eroja verrattuna huolliseen mekaaniseen puunaamiseen..
Vai onko joku ropaaja jo ehtinyt ensin....?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Asetoni ja ksyleeni on hyviä liottimia. Voi purra tuohonkin likaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Ultraäänipesuri on kohtuullisen hyvä esim. kaasuttimen puhdistuksessa. Kannattaa laittaa pesuriin valmiiksi kuuma vesi ( joissainhan on kyllä myös lämmitysominaisuus, minunkin isommassa pesurissani). Pesua voi tehostaa lisäämällä jotain rasvanpoistoainetta , joka soveltuu veden kanssa käytettäväksi. Itse "ruiskautan vähän Fairyä joukkoon.
Ei pidä kuitenkaan luottaa pesuriin , että sillä pienet suuttimen reiät aukeaa. Varsinkin tyhjäkäyntisuutin esim. 34 jää helposti huomaamatta . Kyllä monesti ohutta lankaa( esim.vaijerin säie ,tai teräsharjan ohut lanka) kaipaa.
Usein tulee myös vastaan suuttimia ( varsinkin pää) joissa ei ole kokomerkintää.Siis kaasuttimen mukana tuleva.
Mistähän löytyisi "rakotulkkeja " tyyliin venttiilivälystukki" millä voisi varmistaa suuttimen koon.
Minä en ainakaan silmilläni pysty erottamaan , onko esim. 50/60/70/80/90 jne. pelkästään reikään katsomalla, ja edelleen puhun suuttimenreiästä.
Vinkkejä kehiin !

Coastside

#8
Alle millin poranteräsarjalla saa  likimitan ja voi kaivella auki tai suurentaa.

https://www.aliexpress.com/item/32950934211.html
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.09.19 - klo:19:33
Alle millin poranteräsarjalla saa  likimitan ja voi kaivella auki tai suurentaa.

Tämmönen on kätevä, ostin joskus jostain hydraulikka/työkalukaupasta ihan siis kivijalkaliikkestä. Dremmeliin saa sarjan mutta on vaan "vajaa" lähtee 0,8mm ja seuraava 1,2mm.

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p1201-pdr4001-xtt-poranterasarja-03-16-mm-fi.html
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 19.09.19 - klo:11:27
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.09.19 - klo:19:33
Alle millin poranteräsarjalla saa  likimitan ja voi kaivella auki tai suurentaa.

Tämmönen on kätevä, ostin joskus jostain hydraulikka/työkalukaupasta ihan siis kivijalkaliikkestä. Dremmeliin saa sarjan mutta on vaan "vajaa" lähtee 0,8mm ja seuraava 1,2mm.

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p1201-pdr4001-xtt-poranterasarja-03-16-mm-fi.html
Tuon kiinasta tilattavan saa koneeseen kiinni. Minulla on molemmat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Tuon kiinasarjan puute on nuo X,X5mm kokojen puute, jos oikeasti tarvii jotain porata. Tuota Kaasutinexpertin satsia saa yllättäen myös kiinasta.... molemmat noista sarjoista on tarkoitettu muoville, toki näitä ei hirveästi käytetä oikeaan poraamiseen paremminkin mittaamisen ja puhdistamiseen.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#12
Taitaa nuo olla piirilevyporauksiin tarkoitettuja, semmosen sarjan sain muinoin elektroniikkakaupasta.
Sittemmin en ole elektroniikka kaupoistakaan löytänyt vastaavia.
Tarvetta kyllä olis, mutta ei noilla hinnoilla.
Mulla on tallessa tuumakokoinen ns, lankatulkki, kaipaisin vastaavaa millikokoista.

muoks. ja on niitä sarjoja näköjään vieläkin myynnissä
https://www.uraltone.com/poranterasarja-hss-0-3-1-2mm-20-osaa.html
Tuossa vaan on epäselvää, kun tilaa, kumpi sarja tulleekaan  :D
Vai tuleeko peräti molemmat ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#13
Tuolla hakusanalla d-hss200 löytyy useita toimittajia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04