Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

titan

Hyvä että tuli tämmönen mahdollisuus kysellä tyhmiä..ELI oon miettinyt onko skodessakin vaihteet..onhan se variaattori vehe jossa ei tarvi kun kaasua käyttää niin skode liikkuu..mutta välillä kun enempi kaasua vääntää tuntuu kun
nakkais isompaa pykälää päälle..mulle ei tietoa/kokemusta näistä variaattori vehkeistä mutta käteviä on  kun ei tarvi sen kytkimen/jaka/käsi vaihteitten kans punoa..(niistä on kokemusta muutaman moottoripyörän,pappatunturin aikoinaan omistaneena silloin nuorena joskus ::)

Coastside

#1
Uudessa TM:ssä on taulukoitu kiihtyvyys eri nopeuteen variaattorimopoilla. Niissä on selviä eroja, joten loikan tunne on aitoa, vaikka variaattori vastaa väännön ja vastuksen suhteen periaatteessa portaattomasti. Vastus riippuu nopeudesta monimutkaisen prosessin kautta.
Asiaan vaikuttaa moottorin vääntökäyrän ja varin säätöjen lisäksi mm. ilmavastus, pyörien massa, koko, jousitus ja  renkaat.

Asiaa voi mopostaan tutkia kiihdyttämällä ja mittaamalla väliaikoja sekuttikellolla ajat eri nopeuksiin. Kännyissäkin on sekkareita, mutta käyttö on kömpelömpää. Sitten vain käyrää piirtämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

LainaaELI oon miettinyt onko skodessakin vaihteet..
No periaattessa  voisi sanoa skootterissa olevan vaihteet. portaattomat(äärettömän monta) ja automaattiset.


Partanen

Tai sitten voisi sanoa, että siinä on automaattisesti muuttuvat välitykset. Koska tavallinen otto-moottori toimii kovin kapealla kierrosalueella, tarvitaan voimansiirrossa välityksiä, että ajokilla voi ajaa sekä hiljaa, että "kovaa". Variaattori ei vaan ole energiansäästön kannalta mikään tekniikan riemuvoitto, mutta kustannuksiltaan edullinen automaattivaihteistoon verrattuna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Johnny

Mistäs "vaihteistoöljyt" tarkistetaan/lisätään/poistetaan?? Ei näy mitään proppuja?!!?
Pärrä on Italjet Velocifero -97

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Johnny - 27.05.08 - klo:15:02
Mistäs "vaihteistoöljyt" tarkistetaan/lisätään/poistetaan?? Ei näy mitään proppuja?!!?
Pärrä on Italjet Velocifero -97
Yleiskäytäntö on että poistotulppa on alaspäin ja täyttä kotelon puolivälinpaikkeilla olevasta mutterikantaisesta ruuvista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jonttu

#6
Ööh... Tämä on melko tyhmä kysymys, koska en tiedä mopoista/skoottereista mitään...

Sain viime vuonna mopokortin ja olen jo kauan himoinnut moposkootteria, kesällä päätän sellaisen ostaa. Mutta mistä minä tiedän, mikä sopii minulle? Olen pari kertaa ajanut kaverini keewaylla, ja se tuntui mukavalta ajaa.

Mutta käytännön ohjeita, että mitä eroa on esim 2-tahtisella ja 4-tahtisella? Luin jostakin, että 2-tahtisella pitää jotain öljyjä vaihdella. Kuinka usein niitäkin pitää lisäillä? Ja mitä muita käytännön eroja niillä on?

Ja muita vinkkejä saa antaa moposkootterin ostoon...

Niin ja mitä tarkoittaa sisäänajo, ja kuinka kauan se kestää?

Coastside

Lue näitä palstan ketjuja. Niistä saa hyvänkin kokonaiskuvan. Koeta ruinata kavereilta koeajoja erillaisille skoottereille, jotta saat vertailupohjaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Lainaus käyttäjältä: Walle - 31.05.08 - klo:03:18
4t  öljyistä suurin osa poistetaan öljynvaihdossa. 2t öljyt hävii säiliöstä päättele ite minne. Suurin ero non polttoaineen kulutuksessa. 4t 2.5-4l/100km. 2t 3-5l/100km.
Ruisku 2T mopot kuluttaa samoja lukemia kun 4T. Ostohinnan erolla tosin ostaa aikas paljon bensaa. Muuten noi kaikki kestää ihan hyvin verrattuna johonki 70-luvun mopoon. Ei skoottereita missään liikkeissä voi koeajaa, voi istuskella ehkä. Melkeen parempi kun ihastuisit johonkin ja kysyisit minkälainen se on.

Öljyn lisäyksestä senverran että joka tankkauksen yhteydessä vois kattoo öljyt. 2tahtisissa on yleensä sellanen "luotettava" valo mikä ilmottaa öljyn olevan lopussa.
Kun itse tietää paljonko oma 2-tahtinen syö öljyä niin kannattaisi ottaa tavaksi tietyn kilometri määrän jälkeen lisätä. Ettei pääse niin tyhjäksi kuin mulla. Oli ehkä kymmenestä kilometristä kiinni sen loppuminen.

skandinaavi

#9
Hei moi vaan!
Tulipa otettua tulppa tarkasteltavaksi omasta imurista (Gilera Runner vm. 00) ja huomasin että ei ollut ihan "mallikelpoinen" ---> http://www.aijaa.com/v.php?i=2188735.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2188740.jpg :o
Mitä kannattaisi tehdä? ainakin lämpöarvoa pitäisi muuttaa? mihin suuntaan?
Kiitokset jo näin etukäteen ja hyvää (ajo)kesää kaikille!

ps. Tulppahan on siis BR9ES
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Hemmo

Tyhmä kysymys: miksi laitoit kaksi pitkää linkkiä sähköpostin kirjautumissivulle?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: skandinaavi - 05.06.08 - klo:11:19
Hei moi vaan!
Tulipa otettua tulppa tarkasteltavaksi omasta imurista (Gilera Runner vm. 00) ja huomasin että ei ollut ihan "mallikelpoinen" ---> http://www.aijaa.com/v.php?i=2188735.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2188740.jpg :o
Mitä kannattaisi tehdä? ainakin lämpöarvoa pitäisi muuttaa? mihin suuntaan?
Kiitokset jo näin etukäteen ja hyvää (ajo)kesää kaikille!

ps. Tulppahan on siis BR9ES
Ei tuo minun silmääni näytä tuosta kuvakulmasta (ensimmäinen linkki vain toimii) kovinkaan pahalta. Ota kuva ylhäältä alaspäin, niin näkyy paremmin. Ja paljonko ko. tulpalla oli ajettu?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Hemmo

Mikähän tuon tulpan kärkiväli on ? Vaikuttaa aika isolle.

skandinaavi

Joo eli tulpalla on ajettu n. 800 kilsaa ja kärkiväli oli 0.65 (suositus 0.5)
Niin en ole asian tuntia mutta ainakin nuo kierteet pisti miettimään...
Mitenkäs tuota kärkiväliä muuten voi muuttaa?
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Coastside

#14
Sitä voi ruuvarinkärjellä vääntää isommaksi tai naputella pienemmäksi. Lankamitta on tarkempi, koska kipinä syö välin kuopalle, mutta tavallisellakin mitalla pärjää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04