Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhdin hillintää

Aloittaja kippari68, 10.10.18 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

jwalk

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 19.10.18 - klo:03:14
Tän kipparin päähän voi lyödä isolla lekalla 5" naulaa päähän, mutta ei se siellä pysy.
Juu, bannia vaan. siksikö, kun hän ei ole yhtä fiksu ja kaikkitietävä, kuin sinä?? Tuon perusteella täältä lähtee minä ja monta muutakin.
Hei, kaveri uus täällä, eikä tietämättömyys ja tyhmyys ole sama asia. Asiallisesti kysytty neuvoja. Pistä esto päälle, jos tulee paha mieli.
Besserwisser asenteesi on tullut jo täällä selväksi, kannattaako sitä tuoda joka kohdassa esille?
Mulle saat v*****lla vaikka kuinka, muut ovat sitten asia erikseen.

villain

http://www.motot.net/wiki/Kierrosrajoittimet_ja_niiden_rakentaminen

Tuossa hyvä perustietopläjäys.
Jos ei tuppaa onnistumaan, niin vie suosiolla liikkeeseen laitettavaksi.

Ei CDI voi varsinaisesti tuohon vaikuttaa, kun laite viivästyttää vain sytytyksen liipaisua, eli kaikki periaatteessa tapahtuu ennen CDItä.
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

konenikkari

#17
Taitaa lähes kaikki nuo, jälkiasennus, kierrosrajoittimet olla ns. yleismalleja.
Eihän niissä mainita onko tarkoitettu 2 vai 4tahti moottoriin.
CDI boxit puolestaan on hyvinkin merkkikohtaisia, komponenteiltaan ja ennakkokäyriltään erilaisia.
Suurin osa noista jälkiasennetuista rajoittimista ei toimi ollenkaan tai toivotusti.
Ainoastaan merkkikohtaisen tai alkuperäisen voi olettaa toimivan moitteetta.
Vie laite MORPA:n korjaamolle, siellä ilmeisesti osataan se asentaa.
Alan ammattilaiset ei mielellään noita asentele.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kippari68

Kiitos asiallisista neuvoista. Olen kyllä tekniikasta perillä oleva kaveri mutta nää sähkö jutut on
aina vähän kokeilua. Siis olen katkaissut sen sin/kelt johdon joka menee pickupilta boksin pickup
nastaan. Siihen olen laittanut sellaisen haarukka Abikon jolla voi ryöstää johdon. Siinä on se rajoitin
kiinni ihan niinkuin Jorellakin yhdessä videossa. Eli se on "ryöstetty" siihen rinnalle. Niinhän se siinä
ohjeessakin on tehty. Nyt haen postista toisen aparaatin joka lähetettiin tilalle ja jos ei silläkään
toimi niin saa olla kulkekoot sitten ihan kuinka lujaa tahansa niin minä luovutan.

konenikkari

#19
Hyvä ajatus, pistä varin lautasten väliin 5x5 mm prikka ja unohda koko juttu, ja nauti kauniina syyspäivänä, skotulla ajamisesta  ;D
Muista liittää takaisin se katkaisemasi johdin, mieluusti juottamalla jottei myöhemmin tule ongelmia.
Siinä johtimessa kun kulkee "näköhäiriön" veroisia jännitteitä ja virtoja, joihin vaikuttaa jopa rinnalla kulkevan johtimen muodostama kapasitanssiarvo.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

valitettavasti harvemmin noi rajoittajat on mistään kotoisin..mun mielestä takavarilta nopeutta mittaava on paras rajoitin. tehot on käytössä nollasta huippunopeuteen saakka. ite ehkä pistäisin ton prikan väliin halpa ratkaisu.

konenikkari

Tosin en tiedä, mutta käytännössä tuo takavarilta tuleva rajoitinsignaali taitaa olla pic-up signaalin kanssa rinnankytketty, eri vaiheinen,
jos näin on. siistiä ja toimii  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 19.10.18 - klo:06:22
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 19.10.18 - klo:03:14
Tän kipparin päähän voi lyödä isolla lekalla 5" naulaa päähän, mutta ei se siellä pysy.
Juu, bannia vaan. siksikö, kun hän ei ole yhtä fiksu ja kaikkitietävä, kuin sinä?? Tuon perusteella täältä lähtee minä ja monta muutakin.
Hei, kaveri uus täällä, eikä tietämättömyys ja tyhmyys ole sama asia. Asiallisesti kysytty neuvoja. Pistä esto päälle, jos tulee paha mieli.
Besserwisser asenteesi on tullut jo täällä selväksi, kannattaako sitä tuoda joka kohdassa esille?
Mulle saat v*****lla vaikka kuinka, muut ovat sitten asia erikseen.

No toi sun kuvauksesi minusta on ihan oman ajatusmaailmasi tuotoksia. Taitaa sun antisi tähän keskusteluaiheeseen olla kuitenkin paljon vähäisempi kuin mun, olen sentään yrittänyt auttaa sen minkä osaan. Jos mä kerron miten olen jonkin asian itse tehnyt ja lopputuloksen, niin onko siitä haittaa? Kerron kyllä senkin jos jokin homma on mennyt pieleen, ja olen kertonutkin omista mokistani ja vastoinkäymisistäni ihan avoimesti. Ole kuule ihmeessä erimieltä ja kirjoita oma mielipiteesi mun "bessrwisseröintiin" ihan vaikka vaan siksi ettei kellekkään jää sellaista kuvaa, että esittämäni väärä tieto jää lopulliseksi ja siten edes suht varmaksi tiedoksi foorumille. Kun täältä saattaa neuvoa etsiä muutkin kuin kaltaisesi kaiken taitavat mopedin korjaajat.

Jotenkin vaan tän aloittajan nimimerkki, kirjoitustyyli ja asenne vastauksiin on tutun oloinen, siksi epäilin/epäilen troliksi. Mutta jatkakaa aivan rauhassa.

Voisinhan mää moisen laitteen asentaa ohjeiden mukaisesti, kun en todellakaan ole mikään mopon rassauksen ammattilainen. En myöskään omista korjaamoa, mutta eiköhän löydy ihan ajoneuvokorjaamo joka tuon tuntitöinä asentaa. Jos se ei toimi ohjeiden mukaisesti asennettuna, niin sitten ei toimi, asiakkaan toimittava osa niin lasku lähtee kuitenkin.
Liikennesika.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 22.10.18 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 19.10.18 - klo:06:22
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 19.10.18 - klo:03:14
Tän kipparin päähän voi lyödä isolla lekalla 5" naulaa päähän, mutta ei se siellä pysy.
Juu, bannia vaan. siksikö, kun hän ei ole yhtä fiksu ja kaikkitietävä, kuin sinä?? Tuon perusteella täältä lähtee minä ja monta muutakin.
Hei, kaveri uus täällä, eikä tietämättömyys ja tyhmyys ole sama asia. Asiallisesti kysytty neuvoja. Pistä esto päälle, jos tulee paha mieli.
Besserwisser asenteesi on tullut jo täällä selväksi, kannattaako sitä tuoda joka kohdassa esille?
Mulle saat v*****lla vaikka kuinka, muut ovat sitten asia erikseen.

No toi sun kuvauksesi minusta on ihan oman ajatusmaailmasi tuotoksia. Taitaa sun antisi tähän keskusteluaiheeseen olla kuitenkin paljon vähäisempi kuin mun, olen sentään yrittänyt auttaa sen minkä osaan. Jos mä kerron miten olen jonkin asian itse tehnyt ja lopputuloksen, niin onko siitä haittaa? Kerron kyllä senkin jos jokin homma on mennyt pieleen, ja olen kertonutkin omista mokistani ja vastoinkäymisistäni ihan avoimesti. Ole kuule ihmeessä erimieltä ja kirjoita oma mielipiteesi mun "bessrwisseröintiin" ihan vaikka vaan siksi ettei kellekkään jää sellaista kuvaa, että esittämäni väärä tieto jää lopulliseksi ja siten edes suht varmaksi tiedoksi foorumille. Kun täältä saattaa neuvoa etsiä muutkin kuin kaltaisesi kaiken taitavat mopedin korjaajat.

Jotenkin vaan tän aloittajan nimimerkki, kirjoitustyyli ja asenne vastauksiin on tutun oloinen, siksi epäilin/epäilen troliksi. Mutta jatkakaa aivan rauhassa.

Voisinhan mää moisen laitteen asentaa ohjeiden mukaisesti, kun en todellakaan ole mikään mopon rassauksen ammattilainen. En myöskään omista korjaamoa, mutta eiköhän löydy ihan ajoneuvokorjaamo joka tuon tuntitöinä asentaa. Jos se ei toimi ohjeiden mukaisesti asennettuna, niin sitten ei toimi, asiakkaan toimittava osa niin lasku lähtee kuitenkin.
tuli nyt kirjoitettua, miltä sillä hetkellä tuntui. Oisin voinut jättää kirjoittamatta. Mutta jos sulle sopii, niin jätetään tämä asia tähän ja jatketaan rakentavasti?

MORPA

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 22.10.18 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 22.10.18 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 19.10.18 - klo:06:22
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 19.10.18 - klo:03:14
Tän kipparin päähän voi lyödä isolla lekalla 5" naulaa päähän, mutta ei se siellä pysy.
Juu, bannia vaan. siksikö, kun hän ei ole yhtä fiksu ja kaikkitietävä, kuin sinä?? Tuon perusteella täältä lähtee minä ja monta muutakin.
Hei, kaveri uus täällä, eikä tietämättömyys ja tyhmyys ole sama asia. Asiallisesti kysytty neuvoja. Pistä esto päälle, jos tulee paha mieli.
Besserwisser asenteesi on tullut jo täällä selväksi, kannattaako sitä tuoda joka kohdassa esille?
Mulle saat v*****lla vaikka kuinka, muut ovat sitten asia erikseen.

No toi sun kuvauksesi minusta on ihan oman ajatusmaailmasi tuotoksia. Taitaa sun antisi tähän keskusteluaiheeseen olla kuitenkin paljon vähäisempi kuin mun, olen sentään yrittänyt auttaa sen minkä osaan. Jos mä kerron miten olen jonkin asian itse tehnyt ja lopputuloksen, niin onko siitä haittaa? Kerron kyllä senkin jos jokin homma on mennyt pieleen, ja olen kertonutkin omista mokistani ja vastoinkäymisistäni ihan avoimesti. Ole kuule ihmeessä erimieltä ja kirjoita oma mielipiteesi mun "bessrwisseröintiin" ihan vaikka vaan siksi ettei kellekkään jää sellaista kuvaa, että esittämäni väärä tieto jää lopulliseksi ja siten edes suht varmaksi tiedoksi foorumille. Kun täältä saattaa neuvoa etsiä muutkin kuin kaltaisesi kaiken taitavat mopedin korjaajat.

Jotenkin vaan tän aloittajan nimimerkki, kirjoitustyyli ja asenne vastauksiin on tutun oloinen, siksi epäilin/epäilen troliksi. Mutta jatkakaa aivan rauhassa.

Voisinhan mää moisen laitteen asentaa ohjeiden mukaisesti, kun en todellakaan ole mikään mopon rassauksen ammattilainen. En myöskään omista korjaamoa, mutta eiköhän löydy ihan ajoneuvokorjaamo joka tuon tuntitöinä asentaa. Jos se ei toimi ohjeiden mukaisesti asennettuna, niin sitten ei toimi, asiakkaan toimittava osa niin lasku lähtee kuitenkin.
tuli nyt kirjoitettua, miltä sillä hetkellä tuntui. Oisin voinut jättää kirjoittamatta. Mutta jos sulle sopii, niin jätetään tämä asia tähän ja jatketaan rakentavasti?

Tehdään näin.
Liikennesika.

kippari68

Juu en tosiaan ole trolli. Aika keljua kun liityttyäni tähän foorumiin ja ensimmäistä asiaa tiedusteltuani tulee tälläistä kuraa.
Oletin vaan, että kun kerran tälläisiä "rajoittimia" kerran myydään niin toimisivat sitten myös. Oma edellinen moponi Suzuki PV vm.1981
jolla ajelin vuonna 1984 silloisilla Mopo Sportin uutuus sarjalla 80cc on viimeisin tuntumani mopoon. Ei ollut rajoittimia kytät kun pysäytti
niin piti vaan toivoa ettei ymmärrä mopoista mitään, silloin ei normi liikkuva kyllä tiennytkään.  Siksi ihmettelin sitä, että onko joku oikeasti
saanut tälläisen vehkeen toimimaan kun kuulosti niin näppärältä. Sitä toista postista tullutta en ole vielä kokeillut mutta tuosta vanhasta olen
laittanut sen singnaali johdon nyt suoraan siihen Pickupilta tulevaan liittimeen. Ja kuten MORPA neuvoi kokeilemaan niin "solikkani" sammuu
kun sen johdon laittaa maihin. Eli pitää tehdä uusia testejä tuon kanssa. Tilasin Wandalta Narakun 90cc satsin ja saan sen ensi viikolla minulla
on valmiiksi siihen hankittuna 19mm Narakun kaasari Storm Motorsilta sekä Narakun Touring V2 nokka. Tarkoitus ajella vekottimella myös
talvella niin hommasin nastarenkaat uusilla toisilla vanteilla niin on näppärä laittaa alle niinkuin autoon. Sitä pakoputkea en kyllä jaksa jumpata
joka kerta kokonaan irti niin eBaysta LeoVincen 7470 putken tilasin https://www.ebay.de/p/LeoVince-7470/1637090469€ siitä kun voi irroittaa pelkän vaimentimen käyrän jäädessä kanteen. Näistä nelari mopoista ei ole kokemusta niinkään kun en silloin aikoinaan ollut "manki" mies
vaan "sollusuiza" niinkuin silloin puhuttiin. Nyt vanhempana sitten innoissani taas vähän haluan viritellä ja tuo työmatka kuljetin on sopiva
puuhapenkki niille himoille. Varsinkin kun nämä vermeet ei näihin maksa oikein mitään lähinnä oppimisen ja erehdyksen vaiva on suurin. Juuri siksi olen täällä tyhmiä kyselemässä enkä suinkaan trollaamassa.
Amazonista tilasin myös tälläisen nokan C4 086395 ALBERO A CAM MOT.139QMB 4T RACING  ja siinä on paljon enemmän nostoa sekä aukiolo
aikaa kun tuossa Touring nokassa ihan silmämääräisestikin. Harmi kun tähän en pysty liittämään valokuvaa noista vierekkäin.  Kun näitä 90cc
juttuja lukeneena nuo venttiilit voivat kuulemma törmätä toisiinsa suurella nostolla. Siinä Narakussa on isot venttiilit ja Wandalta ilmoittivat
niiden olevan 69mm pitkät. Ei viitsisi rikkoa heti niin olisi kiva tietää kannattaako tuo isompinostoinen unohtaa. Muutenkin haen vain mukavaa
vääntöä enkä mitään kierroshärveliä kun työmatkaa kuitenkin ajelen. Periaatteessa olen ihan tyytyväinen tuohon 50cc varsinkin kun laitoin
siihen vapaarattaan ja KOSON varin jossa ne rullarampit ovat sellaiset tasaiset kaarevat ja 6g rullat. Takavariaattori on ihan vakio ja nyt vari
vetää tosi tasaiseti heti kun kaasua alkaa kääntämään ilman ihme kulmikkuutta. Keskusta ajossa tykkään tuosta vapaarattaasta kun voi myös
rullailla eikä tarvise kokoajan kaasuttaa. Eli väännön ja ylämäkien mukavan menon toivossa vaihdan tuon pyttysarjan. Oli jo hankittuna eBaysta 72cc mutta tunnen itseni ja tiedän haikailevani kuitenkin sitä 90cc joten laitan sen nyt tähän suoraan. Aihe ja kirjoitus nyt pomppasi
siitä mitä olin alunperin kirjoittamassa mutta tämän takia tähän foorumiin olen liittynyt. Eli, että voisin kysyä näitä juttuja jo niitä tehneiltä kavereilta vinkkejä kun on tuo variaattoriskootteri silleen uusi tuttavuus mutta loistokulkine kaupunkiin.
Mittaan noiden nokkien nostojen eron kun muistan ottaa tallilta tönärin mukaan jos sen perusteella pystyy joku sanomaan onko sitä liikaa.
Uusi skootteristi arvostaa asiallisia vastauksia :)

jwalk

#26
Narakun 90cc setti.. Siitä kyllä mulla kokemusta, kymcossa juurikin sellainen kiinni. Venttiilit ovat mielestäni aivan normimittaiset, ei 69mm. Imuaukko 22mm, joten joudut jonkinverran sovittelemaan, ettei tule turhia pykäliä. jos siis käytät normi imukaulaa. Itsehän olen isoventtiilisen kanssa käyttänyt 24mm kaasaria ja siihen kuuluvaa imukaulaa.
Narakun touring nokkaa ei mulla ole ollut, mutta käsittääkseni ei siinä nostoa juuri vakiota enempää, asteita kyllä hiukkasen.
Noi ebayn, aliexpressin, yms. nokat on aina vähän arvoitus.
Narakun kannessa on varsin jämäkät venttiilijouset ja muutenkin laatu silminnähden parempaa. Olen tullut siihen luuloon, että suurin osa venttiilirikoista on johtunut kehnoista materiaaleista ,jousissa ja venttiileissä.

kippari68

Olen ostanut sen Narakun ison imukaulan ja siihen sen punaiseksi eloksoidun palan väliin. Minustakin se kansi näyttää siinä kuvassa
lyhytventtiiliseltä kun siitä puuttuu sellainen pieni korotus joka pitkäventtiilisen jousen alla on siinä valussa. Kysyin Wandalta tarvisenko
uuden keinupukin kun omassa on vakiona 69mm venttiilit ja 64mm on eri pukki. Vatasivat etten tarvitse koska siinä on 69mm pitkät venat.
Sanoivat myös ettei tarvitse lohkojen suurennusta pitääkö paikkansa? No ensi viikolla kun tulevat niin pitää mittaa se pituus ja tilata sitten
se keinupukki jos tarvitsee.

jwalk

Kaikkiin mopoihin, mitä mulla on ollut, ei ole tarvetta ollut lohkon sorvauksiin. Käsittääkseni se on ollut vanhimpien kinukkien juttuja. Mutta, varmasti en voi sanoa.
Sen voin sanoa hetken mietittyäni, että olen käyttänyt kys. kannen kanssa 64mm nokkapukkia, ongelmitta.
19mm kaasarin tilasit? Todennäköisesti ei satu 24mm imukaulaan heittämällä. Jää väljäksi.

kippari68

Pirskatti saatat olla oikeassa mittasin juuri tuon imukaulan kaasarin kumiholkin ja se on 31mm olikohan siinä kaasarissa 28mm vähän
kummittelee sellainen. Imukaulan tuotenumero NK200.32   Mittasin myös nuo nokkien nostot eli NARAKU TOURING NK200.33  perusympyrästä
nokan huippuun IMU 25,4mm PAKO 25,3mm  Ja tämä Amatzonin 086395 ALBERTO A CAM MOY.139 QMB RACING  sama mittaustapa
IMU 26,5mm PAKO 26,5mm ja nokan kärki tasaisempi eli venttiili on kauemmin auki. Uskaltaisikohan tota kokeilla? Pulttaa sen pukin kanteen
ja pyörittelee ja katsoo käyvätkö ne venttiilit lähellä toisiaan, eikö?  Saisinkohan jonkun kumiholkin tehtyä kaasarin puolelle, että sopisi jos
tosiaan on pieni siihen. Vulkanointi teippiä kun pyörittelisi niin siitäkin saisi tehtyä siihen kasvatuksen koska ero 3mm eli 1,5mm puolella.