Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sylinterin poraus?

Aloittaja titanroki, 18.09.08 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#15
Lainaus käyttäjältä: yamaha - 18.04.10 - klo:19:06
eikös tuossa ole moottori pyörien mäntiä? omaan cepuun en ainakaan löytänyt nelitahtisiin kinuskeihin varmaan löytyy tuosta vai?
Joo, mutta monessa 125cc ja siinä lähellä olevat (150cc) 2 sylinteristen männät on kooltaan tuollaista mopoluokkaa. On siellä kyllä ihan 50cc mäntiäkin niin 4T, kuin 2T:kin. Homman nimihän on siis se, että ensin mitataan omasta männästä mitat ja tutkitaan mäntätaulukoista, missä olisi joko suoraan sama koko tai pienin muutoksin sovellettavissa oleva mäntä. Seuraavaksi selvitellään saako kyseistä mäntää mahdollisesti sopivilla ylikoilla ja mille käyntivälyksille ne on ja suoritetaan poraus sen mukaan.

Noista mäntätaulukoista on eniten hyötyä silloin, kun aletaan tekemään vähän radikaalimpia muutoksia. Esim stroukkauksen vaikutusta ei voida aina kompensoida pelkästään sylinteriä nostamalla, vaan tarvitaan matalamman puristuskorkeuden omaava mäntä, jne..

Esimerkkinä vaikkapa tuon mun kevarin, elikkäs RD 125 yammun 180cc malossin sylinteri. Sylinterin valmistus on lopetettu jo aikoja sitten, eikä siihen omaa mäntää enää saa mistään, mutta Yamaha bansheen bigbore kitteihin tarkoitettu long rod versio sopii suoraan. Ylikokojakin saa jopa suurempiin, mihin sen pytyn voi edes porata. Porausvaraa tuossa 180cc pytyssä on vakiolla iskulla 197cc saakka ja putkittamalla noilla männillä oli maksimi muistaakseni 208cc vakiolla iskulla. Stroukkaamallahan siitä saisi vieläkin suuremman.

ramba

Pakko mainita että ostakaa ihmiset suosiolla uusi sylinteri mielummin kuin porautatte.. Itsellä leipasi tuo porautettu 300km jälkeen, ei raiskattu ja seosbensat oli että ei ainakaan öljyn saannista leipaissut..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: ramba - 26.08.11 - klo:15:39
Pakko mainita että ostakaa ihmiset suosiolla uusi sylinteri mielummin kuin porautatte.. Itsellä leipasi tuo porautettu 300km jälkeen, ei raiskattu ja seosbensat oli että ei ainakaan öljyn saannista leipaissut..
2- vai 4-tahti. Teitkö kanavareunojan viimeistelyhionnan?

Omissa 2-tahtisissani en ole koskaan saanut leipomaan huolellisella viimeistelyhionnalla ja sisäänajolla porattujakaan. Siis ilman muuta kannattaa ostaa uusi satsi, jos se on mahdollista, mutta kun näihin vähän vanhempiin vehkeisiin niitä ei aina saa.  8)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ramba

2-tahti.. Oli sylkäs terävä kulma mihin mäntä napsahtan kiinni...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Samppa

Ne viimeistelyhionnat pitää tehdä lähes poikkeuksetta aina itse.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 30.08.11 - klo:11:21
Ne viimeistelyhionnat pitää tehdä lähes poikkeuksetta aina itse.  ;)
Kaikki uudet palikat pitää aina itse tarkistaa ennen paikalleenlaittoa, sitä ei ole tarpeeksi korostettu koskaan ja missään.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 30.08.11 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 30.08.11 - klo:11:21
Ne viimeistelyhionnat pitää tehdä lähes poikkeuksetta aina itse.  ;)
Kaikki uudet palikat pitää aina itse tarkistaa ennen paikalleenlaittoa, sitä ei ole tarpeeksi korostettu koskaan ja missään.
Muistan kun TM lehdessä oli testi. Veivät 96 Saabin lohkoja eri koneistusfirmoihin porautettavaksi ja lehdessä oli sitten tulokset asiakaspalvelusta aina lopputulokseen (hoonausjälkien kulmallakin on väliä). Nykypäivänä kun juuri mitään ei kunnosteta ei vastaavanlaisia testejäkään tehdä. Jos tehtäisikin, voisi parhaan arvosanankin määrittää "vähiten huonoin" -termillä.

Ennen oli koneistamolle kunnia-asia että jälki olisi kaikinpuolin moitteetonta ja 2T sylintereissä oli itsestään selvää että aukkojen reunojen pyöristys kuului aina porautus/hoonaushintaan. Nykyään se tarvitsee erikseen pyytää eikä kaikki firmat tee sitä siltikään. On kuulemma liian työläs tehtäväksi suhteessa siihen mitä asiakkaat siitä maksaisivat, joten se jätetään asiakkaan huoleksi. Näin mulle kerrottiin viimekesänä tiskillä.

kani

Joo, kiinnitin itsekin huomiota poratun pytyn teräviin reunoihin ja kun pyysin hakiessani josko joku voisi reunat pehmentää, tuli kaveri hetken päästä kamojen kanssa takaisin ja sillä oli  mukana hiomanauhaa millä voisin itse terävät reunat pyöristää :). No mikäs siinä, siihen hintaan olis kyllä luullut pyöristyksenkin kuuluvan hintaan. Mutta muuten oli tosi hyvää työtä ja pytty tarvikemäntineen kestänyt alla jo yli 3000km eli täytyy kuitenkin olla tyytyväinen lopputulokseen.

Mun mielestä taas on tylsää kun kaikki aina vaan uusitaan, sen sijaan että korjattaisiin kuntoon. Eikä kaikki uusikaan kama muuten ole välttämättä hyvää. Tarvikeosat on joskus jopa parempia kuin alkuperäinen, tietysti joskus myös kelvottomia tai alkuperäisvalmistajan tarvikkeita..

Samppa

Taannoin porautin Loven valurautasylinterin Moposportissa. Mukana tuli silloin muistaakseni lappu, jossa kehoitettiin tekemään tuo viimeistelyhionta. Porautuksen hintaa en muista, mutta olisiko ollut muutaman kympin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ramba

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 31.08.11 - klo:15:31
Taannoin porautin Loven valurautasylinterin Moposportissa. Mukana tuli silloin muistaakseni lappu, jossa kehoitettiin tekemään tuo viimeistelyhionta. Porautuksen hintaa en muista, mutta olisiko ollut muutaman kympin.

Täällä maksettiin 80€ pelkästä porautuksesta ja oli todella p*skaa jälkeä!  :o
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

kani

R-koneistus Kerava, 60e ei sis. viimeistelyä. Jälki ja muu oli ok.

Samppa

Ei se kyllä yli neljääkymppiä Moposportissa maksanut...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

leze223

Eli lyhyesti sanottuna, jos mäntäsylkkäsarja maksaa 50e niin ei kannata alkaa porauttamaan?
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Coastside

#28
Tuon hintainen setti jossa on sylkkä, mäntä, männäntappi ja sokat ja renkaat. Porauttamalla sulla on porattu sylkkä ja vanhat kamat.

Ennen kun poraus oli peruskäytäntö, se oli edullisempaa kuin alkuperäisvaraosien ostelu jossa oli merkin monopoli. Nyt ei ole. Ei ne enenkään itäplokissa tehdyt tomoksen osat olisi mitään maksaneet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leze223

Tarkoitin kyllä sylkkämäntäsarjalla noita loppu hiluja:)
Pitänee pistää tilaukseen sylinterimäntäsarja 2 tahtiin.
Anteeksi viestin epäselkeyttä.
Jos ollaan pilkunviilaajia, ylikoon männällä oleva mopo on laiton, koska iskutilavuus ei saa olla yli 50cc.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.