Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SF3 kysymyksiä

Aloittaja Tiger, 16.10.20 - klo:10:42

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#45
Kannattaa sitä ensin tutkia tarkasti, paikoillaan,
onko esim väri sininen, takerteleeko kun pyörittää konetta.
Ota vaikka hyviä valokuvia alalenkistä.
Se on neulalaakeroitu, neuloja saattaa näkyä, väleistä.
Älä turhaan pura moottoria, jos et vikaa löydä.
Sylinteri näyttää vielä ehjältä.
Älä turhaan käynnistele, saattaa joku rauta tulla kurkkaamaan,
kuka kaasuttelee, ja vauriot lisääntyy.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kiertarissa riittää hyvin pieni välys pituus tai leveys-suuntaan rikkomaan paikkoja. Sivuääni kertoo koska lähtölaskenta on alkanut. Sen keveydestä johtuen se pärisee korkeammalla taajuudella kuin runkolaakeri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tiger

Viikonloppuna piti saada auto kuntoon niin skootteri jäi vähemmälle. Nyt kuitenkin tutkin taas lisää ja lisäsin pari videota kansioon. Kiertokangessa on pientä sivuttaisklapia ja magnetosta kun ottaa kiinni niin vähän on pitkittäisklapia. Skootterin mittarissa on yli 15tkm joten ei olis ihme vaikka kampiakseli olisi vaihtokunnossa. Nythän tuo kone on melkeen jo purettuna niin ei tarvisi enää paljon purkaa kun kiertokangen vaihtaisi.

https://photos.app.goo.gl/5mrXPUBDW5tnCXZc7

Tiger

Nyt on taas purettu enemmän, otin koko koneen irti, pyörittelin kampuraa ja kyllä siinä vähän välystä tuntui. Avasin lohkot ja magneton puolen laakeri oli huonossa hapessa, ilmeisesti jostain päässy vettä ja sellaista ruosteen sekaista mönjää oli laakerissa. Ja kun pelkkää laakeria pyöritteli niin kyllä se rohisi, jännä vaan ettei tuo paikoillaan tuntunut. Vaihtoon menee nyt kampiakselisetti, laakerit ja stefat. Minua ainakin epäilyttää että tämä voisi aiheuttaa alkuperäisen jumi-ongelman, mutta tuleepahan nyt tämäkin kuntoon, kuten moni muukin asia (imukaula, läpät, rullat).

https://photos.app.goo.gl/Jg1vkaswp9gkf9W2A

Coastside

Yksi syy jumiin voi olla laakerijumi ja sen pyörintä lohkossa. Alumiini hitsautuu hankauksesta kuten se pytyssäkin tekee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Kannattaa joskus ottaa hyppysiinsä tuommonen kuiva (ulkoinen voitelu) UUSI kuulalaakeri ja pyöritellä sitä sormissaan saa hiukan käsitystä miltä ehjä laakeri kuullostaa ja kuinka herkästi se pyörii.. jos joku käytetty laakeri sitten poikkeaa tästä tai kuulien pinnassa on jotain jälkiä niin sitä en ainakaan minä enään takaisin laita vaan uutta tilalle jos vaan mahdollista. Vähäinenkin särinä tai rahina kertoo laakerin jo vaurioituneen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Kun saat uuden kampiakselin, vertaa tarkasti sitä vanhaan,
niissä saattaa olla pieniä eroja, esim kiertokanki 2mm pidempi/lyhyempi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tiger

Täytyy ottaa vanha matkaan ja verrata jo kaupassa niin ei tule turhia ostoksia.

tapiovuorent

Eiköhän tästäkin tapauksesta joku muukin oppii.
Korjauksen jälkeen , sinulla onkin sitten täyskorjattu moottori , jolla pitäisi olla paljon ajokilometrejä edessä.

Coastside

#54
Lainaus käyttäjältä: Tiger - 21.04.21 - klo:08:26
Täytyy ottaa vanha matkaan ja verrata jo kaupassa niin ei tule turhia ostoksia.
Ruostunut laakeri on satavarmasti rikki ajatellen moottorissa käyttöä.

Olen elvyttänyt käyttöön täysjumineen pyöränlaakerin, jonka jumin aiheutti muovin kovaksi muuttunut rasva. Ruostetta oli myös hieman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tiger

Kampiakselin pyörittelyn jälkeen olen ehkä taipuvainen uskomaan siihen että alkuperäisen jumin on aiheuttanut juuri tämä magneton puolen laakeri. Kampiakselissa tuntuu kynnellä koittaessa pientä pykälää eli siitä voisi päätellä että laakerin sisäkehä ei ole aina pyörinyt ja siksi kampiakseliin on tullut kulumaa. Luultavasti tämä kohta jumittaa kun vähän lämpenee.
https://photos.app.goo.gl/YJ6vNF6BtZYDmh636

Uudet kamat odottavat jo asennusta, laakerit ja kampiakseli odottavat pakasteessa. Lohkot puhdistettu ja sylinteri hoonattu, kohta päästään kasausvaiheesen:
https://photos.app.goo.gl/95H33LmYpNfK8HTT7
https://photos.app.goo.gl/j8CgfFnViCpn1ubW9

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 21.04.21 - klo:08:28
Eiköhän tästäkin tapauksesta joku muukin oppii.
Tämä on minun mielestä yksi foorumin parhaista aisoista että toisten remonteista oppii paljon itsekin. Valitettavan moni viestiketju jää kuitenkin kesken ja loppuratkaisu jää uupumaan. Tämän ketjun aion kuitenkin viedä maaliin asti.

tapiovuorent

Pakastus on siis käynnissä.
Sinulla varmaankin on "lämmityslaite" lohkojen lämmitykseen, asennuksen aikana.Näissä laatuskoottereissa on nuo laakerisovitukset melko tiukkoja.Vertaan niitä esim .kiinalaisiin , joissa laakerit " humahtaa" paikoilleen jopa ilman pakastusta/ lämmitystä. Varsinkin 4-T kiinalaiset.

Tiger

Kyllä, kuumailmapuhaltimella sit lämmitellään lohkoja..

Coastside

Lohkonlämmittimeksi käy hyvin muovilaatikko ja lasivilla ja sähkötoho. Laatikkoon villaa ja lohkot ja villaa päälle niin että tohon ilma kiertää ja pääsee ulos. Joku mittari seurata lämpöä auttaa. 150 astetta on aika sopiva.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tiger

Nätisti meni kone kasaan, laitoin lohkojen väliin tiivistesilikonia kun vanha oli palasina ja uutta ei ollut. No, sitten kun olin kiristellyt lohkejen pultit niin eipä se kampura enää niin nätisti pyörinykkään. Ilmeisesti juuri tuo tiivisteen puuttuminen oli ratkaiseva tekijä että menee lohkot liian lähelle toisiaan. Vähän kun pultteja löysäsi niin pyöri taas nätisti. Homma jäi sitten odottelemaan tiivisteiden ostamista...