Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SF3 kysymyksiä

Aloittaja Tiger, 16.10.20 - klo:10:42

« edellinen - seuraava »

miccomus

Eikun... kampuran päistä hellät kopautukset niin johan pyörii :) Toki tiivistekkin voi vaikuttaa mutta tiukat sovitteet monasti vaatii vähän sovittelua ulkopuolelta.

Tiger

Lainaus käyttäjältä: miccomus - 26.04.21 - klo:09:46
Eikun... kampuran päistä hellät kopautukset niin johan pyörii :) Toki tiivistekkin voi vaikuttaa mutta tiukat sovitteet monasti vaatii vähän sovittelua ulkopuolelta.

Ei auttanut tämä, kokeilin kyllä.

Samppa

Kyllä se kampura täytyy asennuksen aikana keskittää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tapiovuorent

Taitaa olla myöhäistä nyt mainita , että kampiakseli ei mahdollisesti "keskittynyt "kunnolla.
Itsellä on käynyt niin , että kasauksen jälkeen on " hannannut" pyöriminen . Pienillä napauksilla kampiakselin molemmilta puolilta vuorotellen kokeillut , pyöriikö herkemmin . Jos sillä saa kuntoon , niin hyvä on.Ellei , niin silloin ahtaus voi johtua juuri tiivisteen puuttumisesta.
Kerroit että vanhastaan tiiviste oli.
Kaikissa lohkoissa ei tiivistettä käytetä ,vaan hoidetaan tiivistys liimalla.

Tiger

Kokeilin tuota napauttamista molemmista päistä mutta ei auttanut. Jo pienoinen lohkopulttien löysyttäminen auttoi eli todennäköisesti juuri tuo tiiviste on nyt tämän aiheuttaja. Nooh, onneksi varaosaliikkeeseen ei ole pitkä matka joten alkuviikosta pitää taas vierailla siellä...

Tiger

Lohkojen välisen tiivisteen kanssa homma meni hienosti ja nyt pyörii kampura nätisti. Kokosin koko kamppeen ja hyvin pärähti käyntiin, säädöt oli melkein heti kohillaan (puolitoista kiekkaa seosruuvi auki), hyvin vastasi kaasuun, eikä mitään jumeja ilmennyt. Testilenkit sujui hyvin, muutama kilsa nyt ajettu. Ainut pieni miinus on että pientä "sirinää" kuuluu jostain. Liekö uusia osia niin paljon vai joku muu?

Toinen juttu on sitten etujarru. Viime kesänä ilmasin ja vaihdoin nesteet, hyvin toimi koko kesän. Nyt keväällä sitten jarrukahva on vähän löysä, toimii kyllä ihan hyvin mutta kahva ei palaudu ylös asti. Sillain että jarruvalo jää palamaan vaikka irrottaa otteen kahvasta. Onko syy nyt kahvan palautinjousessa vai jarrusatulassa?

tapiovuorent

Jos jarru ei jää "päälle " , siis pyörä pyörii herkästi, niin syy on kahvassa . Jousi on väsynyt , katkennut tai vivun liikkuvat osat vaatii voitelua.

Samppa

Hieoa, että sait skopan toimimaan.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Tiger

Loppuyhteenveto: Viime syksynä skootteri laitettiin toimivana talliin talviteloille. Kevättalvella vaihdoin männän kun kilometrejä oli kerääntynyt jo 15tkm. Männänvaihdon jälkeen skootteri ei enää toiminutkaan hyvin vaan käynnistyksen jälkeen noin puolen minuutin jälkeen kone alkoi jumia ja viimein sammui. Lähti kyllä uudestaan heti käyntiin, mutta taas kohta sammui. Männässä ja sylinterissä oli kyllä jälkiä ja vaihdoin männän taas uuteen, mutta sama vika jatkui. Sitten aloin purkamaan konetta ja arpomaan missä vika. Kun kone oli irrallaan, kampuraa pyörittäessä tuntui pieni klapi mutta kampura pyöri ihan nätisti. Lohkojen aukaisun jälkeen paljastui sitten todellinen vika. Magneton puolen stefa oli pettänyt ja laakeri oli ruostetöhnässä. Irrallaan kun laakeria pyöritti niin siinä tuntui pientä rohinaa ja se pyöri vähän nihkeästi. Myös kampiakselissa oli pientä pykälää eli laakeri oli ilmeisesti juminut ja kuluttanut kampuraa.

Kävin hakemassa uuden kampiakselin, laakerit ja stefat. Myös muuta rempaa tein samalla kun kerta kaikki oli irrallaan. Läpät, imukaulan, variaattorin rullat, tiivisteet ja peräöljyt vaihdoin. Konetta kasatessa kaikki meni hyvin ja lohkojen ollessa irrallaan kampiakseli pyöri nätisti. Kun laitoin lohkot kiinni niin eipä pyörinytkään enään. Alunperin lohkojen välissä oli tiiviste, mutta nyt menin pelkällä tiivistesilikonilla. Näin ei olisi kannattanut tehdä, koska tiivisteen lisäyksen jälkeen kampura pyöri taas nätisti, pienestä se on kiinni. Kasauksen jälkeen skooteri käynnistyi nätisti ja toimi hyvin.

Aiemmin vaivanneet tyhjäkäyntiongelmat paranivat myös rempan yhteydessä. Ilmeisesti raottavat läpät oli tähän syynä. Myös imukaulassa oli murtumia mutta ei vielä läpi asti. Vielä pitää jarruja vähän säädellä niin saa tyttö lähteä korttia koittamaan.

Kuvia projektista löytyy täältä:
https://photos.app.goo.gl/5mrXPUBDW5tnCXZc7

Kiitoksia kaikille vastanneille, hienoa että apua löytyy ja tietoa jaetaan niin saadaan pidettyä skootterit kunnossa :)

Vesako

^ Nää on kivoja nämä yhteenvedot. Selvästikin asiaan
on keskitytty ja pohdittu.

Kiitos.
Vespa LX 50
Honda CM 400 T
Sipoo

konenikkari

Samoin, kiitos Tigerille, asiallista toimintaa kaikin puolin  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Pulkkisen komediasarjaa lainaten: Näin homma hoituu !.
Yksi mielenkiintoinen kokemus moottorikorjaukseen liittyvä.
Kampiakselissa tuntui selvä väljyys: Laakeri loppu .
Eipä ollutkaan . Laakerissa ei tuntunut mitään vikaa , mutta kampiakseli oli kulunut , siis sisäkooli hölskyi
Sen ymmärtäisi , jos laakeri olisi jumittanut , ja aiheuttanut sisäkoolin pyörähtämisen kerran ja sen jälkeen tietysti lisää pyörimistä.
No, kampiakseli tietysti laakereineen meni vaihtoon. Vanhaa laakeria en tohtinut enää koneeseen laittaa.
Laakereissakin voi tietysti joskus esiintyä mystisiä vikoja , jotka ei kädessä pyörittämällä selviä.
Jos laakerilla sattuu olemaan huono päivä , ja ajattelee , pidänpä pikku tauon , en viitsi pyöriä tänään.

Coastside

#72
Sattui kerran eteen laakerikuula joka oli halki niin että sisällä oli kiinni puolta pienempi sileä kuula. Miten ihmeessä se on tehty?

Tuon vanhat voisi avata ja katsoa. Kuulakehät irrottaen purkautuu laakeri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tiger

Tällä skootterilla on tyttö nyt kesän ajellu, sanoi vaan ettei oikein kulje tarpeeksi. Kävin sitten itse ajamassa ja just sen 40km/h sain mittariin, kierroksen jotain 8000, aiemmin on kyllä ollut korkeammat. Vaihdoin pääsuutinta isompaan (63) ei vaikutusta, neulan prikka on alimmaisessa ollut koko ajan. Alakierrokset ja tyhjäkäynti pelaa hyvin, mutta puolenvälin jälkeen niiaa ja sit kiihtyy siihen 40km/h. Mitäköhän kannattaisi tarkistella? Voiko saada öljyä liikaa? Ryyppy pelaa, kylmänä kierrokset korkeammat ja kohta tasaantuu.

Coastside

Varin säädöt vaikuttaa miten moottori antaa tehoa ulos. Hiukan keveämmillä rullilla voi piristyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04