Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkinjousien vaikutus

Aloittaja -markus-, 14.08.11 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

drdoom

Meillä on perheessä Peugeotin Jet-fight ja siinä on ihan sama homma, eli kierroksia pitää olla n. 5000 ennenkuin mopo lähtee liikkeelle. Käsittääkseni noin sen on pösöissä tarkoitettukin olevan, syystä jota en ymmärrä. Äärimmäisen epämiellyttävää ajella hiljaksiin kaupungissa kun kone huutaa hoosiannaa.

konenikkari

#16
Totta se oli mullakin pitkään hakusessa.
Ja optimi löytyi yllätys yllätys, vakiojousilla.
Nykyisin mopo lähtee liikkeelle n.2800rpm
ja kytkin kytkeytyy irti aikaslailla pienemmillä
kierroksilla, johtuen ehkä, kytkinkengän
ns itsetehostuksesta.
Kenkähän pitää aina vetosuuntaansa paremmin.
Mahdoton kokeilla mutta veikkaan ettei
toiseensuuntaan,kytkin kytkeytyessään pitäisi ollenkaan.
Tuo jouhea käyttäytyminen on minullekin aina ollut tärkeää.
En halua moottoria huudattaa ennen liikkeelelähtöä
enkä norminopeutta ajaessanikaan.
Isommilla kierroksilla ajaessa luistamisen hoitanee hihna.
Koska hihnani pysyy suht löysänä koko vetoalueen
siirtohäviöitä lienee minimi määrä.
Ainoa parannus jota olen harkinnut on ns. hihnan
vapaan puolen jousikuoritteinen kiristin.
Joillain nopeuksilla hihna ilmiselvästi värähtelee
samoin kuin tekee esim. ketjuvetoisen moottoripyörän
ketju löysällä ollessaan.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: drdoom - 20.07.12 - klo:18:31
Meillä on perheessä Peugeotin Jet-fight ja siinä on ihan sama homma, eli kierroksia pitää olla n. 5000 ennenkuin mopo lähtee liikkeelle. Käsittääkseni noin sen on pösöissä tarkoitettukin olevan, syystä jota en ymmärrä. Äärimmäisen epämiellyttävää ajella hiljaksiin kaupungissa kun kone huutaa hoosiannaa.
Jos ei tuosta ominaisuudesta pidä
asian voi kyllä korjata
tosin kiihtyvyys pienenee
mutta moposta tullee sivistyneempi  ;D
Tarvitaan n 10% painavemmat rullat.
Tosin vähän ::) epäilen tuota 5000rpm
saattaa tosin kuullostaa siltä ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

leze223

Ot:
Tää mun zoneri (2t) kytkin ottaa siinä 3t rpm kiinni. Tuo on jopa pikkusen liian alhasilla ottaa kiinni nykyisillä vireillä koska tehoalue alkaa vasta päälle 5t:ssa. :o Pitänee miettiä mitä tehdä.
"Virit": tyhjennetty putki.

Vielä enempi ot: Suosittelen nappaamaam hukkiksen pois, sen jälkeen skopa vääntää paljon enemmän ja kiihtyy nopeammin.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

viisnelonen

#18
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 20.07.12 - klo:17:58
Nyt haetaankin muuta kuin optimikiihtyvyyttä.. eli jouhevuutta arkiajoon. Nää palikat ei toimi hitaassa ajossa ollenkaan kun kytkin irrottaa aina vedon kun kiekat laskee alle 5000 tarttee oikeen kattoo nopmittarista missä nopeudessa se veto lakkaa. Esim ajaminen kev liikenteen väyläällä yms ei tällä ole nautinto (vrt perän vapaakytkin) ja on muuteski ihan järjetöntä luistattaa kytkintä kun siihen ei ole syytä. Kytkinhän joutuu luistamann aina sitä enemmän mitä isommilla kierroksilla se alkaa ottamaan.
Toistan vielä että tosta VP-jousesta en tiedä mitään.

Tossa ip kokeilin tuota hidasajoa.. 20 kmh voi vielä joteski ajaa tasakaasulla mutta siitä kun nopeutta laskee niin kytkin alkaa irroitteleen ja ajaminen menee semmoseksi kaasun vääntämiseksi/löysäämiseksi, no harvoinpa semmosta nopeutta tarvii pitää.. on vaan nuo liikkeellelähdöt aikamoisia kiekaisuja, ainakin mun korvissa.
Lezen ehdotus hukkiksen poistamisesta on houkutteleva ja komppaan sitä mutta kun tää ei jää mun käyttöön niin jos alkaa tulla pian se 65 kmh vastaan niin ei hyvä..  Tänään taas kokeilin huippuja, 55 vastatuuleen ja 65+ myötäseen . Hukkis pois ja isompi suutin niin ylittää kynnyksen "syytä epäillä viritetyn" , siis jo nopeudenkin puolesta.

E: em nopeudet on siis mittarilukemia..           
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 20.07.12 - klo:23:33
[ Tänään taas kokeilin huippuja, 55 vastatuuleen ja 65+ myötäseen . Hukkis pois ja isompi suutin niin ylittää kynnyksen "syytä epäillä viritetyn" , siis jo nopeudenkin puolesta.           
Muistinhan kuitenkin myydessä mainita, että kohtuu ripeä laitos, pienet puutteet huomioiden. ;)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.07.12 - klo:18:36
... ja kytkin kytkeytyy irti aikaslailla pienemmillä
kierroksilla, johtuen ehkä, kytkinkengän
ns itsetehostuksesta.
Kenkähän pitää aina vetosuuntaansa paremmin.
Mahdoton kokeilla mutta veikkaan ettei
toiseensuuntaan,kytkin kytkeytyessään pitäisi ollenkaan.

Jarrukenkä ainakin tehostaa itseään silloin, kun se ns. "työntää". Jarrukenkä on tietenkin paikallaan, ja rumpu pyörii sen ympärillä. Laahatessaan jarrukenkä ei ole itsetehostava. Näin ollen keskipakokytkimessäkin mun ymmärryksen mukaan kytkinekengät eivät ole itsetehostavia, vaan laahaavia. Näin toiminnasta saataneen jouhevampaa, kun kenkä ei haukkaa rumpuun kiinni.

*******************

2-tahtikoneelle olisi parempi, jos sen ei tarvitsisi jarruttaa. Vaikka nykyisin onkin usein tuorevoitelu käytössä, niin sekin pumppaa tyhjäkäyntiasennossa vähemmän kuin osa- ja täyskaasuasennossa. Eli ei olisi ollenkaan huono, jos kakstahdin keskipakokytkin kytkeytyisi/kytkeytyy helpommin irti, eli moottori jarruttaisi mahdollisimman vähän.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#21
Juma nythä mä vasta hogasin että :o
kytkimiähän on,ehkä eripäästä saranoidulla kengillä.
Ainaski kuvahaun mukaisesti.
Tosin noista ei aina tiedä onko jossain
kuvankäsittelyn vaiheessa kuva kääntynyt peilikuvaksi :-\
Aamu tv:ssä olen usein hymyillyt kokkia joka vaihtuu
vasenkätiseksi kameraa vaihtaessa,tai päinvastoin  ;D

Täytyykin oikein kädessä pitäen tarkastella vastaisuudessa ;)
Noita kytkimiä.

EDIT:

"2-tahtikoneelle olisi parempi, jos sen ei tarvitsisi jarruttaa. Vaikka nykyisin onkin usein tuorevoitelu käytössä, niin sekin pumppaa tyhjäkäyntiasennossa vähemmän kuin osa- ja täyskaasuasennossa. Eli ei olisi ollenkaan huono, jos kakstahdin keskipakokytkin kytkeytyisi/kytkeytyy helpommin irti, eli moottori jarruttaisi mahdollisimman vähän."

Tosin aerox pumppaa öljyä aina kierrosmäärän mukaan
koska pumppu ei säädy vaijerilla.

Totta ei aivan turhaan ollut kaksitahti Wartburgissa vapaakytkin
Kä käy kä ei käy kä käy... ;) ja kun ei ollut variaattoriveto
vaihteisto hakkasi vetosuuntaansa vaihtaen
eikä sitä kenenkään tekarit kestäny :o
keksivät ns. vapaakytkimen joka säilyi mm.
saab96 ekoissa fordin v4:ssa
todella hieno keksintö, tosin alimitoitettuna helposti särkyi :D
Sillä oli hieno vaihtaa, ei tarvinnut kytkintä painaa
helppas vaan kaasusta, ja vaihtoi.
Laite oli rakenteeltaan kun startin bendix.
Vielä en ole keksinyt, mihin kohtaan aeroxin
variaattoria sen sijoitan 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)