Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vastapainejousi 2t Keeway ym kiinaskoottereissa liian lyhyt

Aloittaja mopotinx3, 31.08.23 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Olen ehkä vihdoin löytänyt syyn variaattorin ylikuumenemiseen erityisesti CPI, Keeway Fact, RY6 ym laitteissa. Jo kahdesta moposta on löytynyt 75mm pätkäjousi. Se on ilmeisesti standardi pituus 40 km/t malleissa. Kun skootteriin laittaa lisää vauhtia, se alkaa luistamaan ja remmi ylikuumenee.
Kannattaa siis  körötellä suurinta sallittua nopeutta tai vaihtaa se noin 100mm pitkään Aerox tyypin jouseen. Aika suuri vaiva on tarkistaa jousen pituus, mutta jos on ylikuumenemista, niin jousi vaihtoon.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Totta ja kerran huolella paistunut jousi on aina entinen jousi,
jousen vois vaiks aina maalata osin valkoiseksi näkyy jos paistuu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Kannattaa ottaa mitta aina uudesta jousesta, se kuoleentuu hieman käytössä. ja itse asiaan liittyen, lyhyempi jousi on aina se ns lussumpi versio, hieman pidempi ja suurinpiirtein samalla jäykkyydellä kestää aina paremmin.

Tein vuosia sitten ihan empiiristä testiäkin tuosta, minulla oli polinin jousisarja, jossa yksi oli n10mm lyhkäsempi. Niin ei se uutenakaan ollut niin hyvä,kuin sarjan seuraava, joka oli sen sentin pidempi. Kolmas jousi oli mitoiltaan keskimmäisen kanssa identtinen, mutta jäykempi, se toimi tehoputken kanssa loistavasti,mutta ei vakioputkella.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mopotinx3

Näissä pätkäjousissa on vähemmän kierroksia, tarkoitettu toimimaan rajoitusprikan kanssa. Voi se vastapainejousi kuoleentuakin, mutta ne 3kpl kytkinjousia ratkaisee sen, miten reippaasti mopo kiihtyy.
Aprilia Sportcity One 50 4t

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 01.09.23 - klo:13:21Näissä pätkäjousissa on vähemmän kierroksia, tarkoitettu toimimaan rajoitusprikan kanssa. Voi se vastapainejousi kuoleentuakin, mutta ne 3kpl kytkinjousia ratkaisee sen, miten reippaasti mopo kiihtyy.

Kytkinjousilla säädetään vain se, millä kierrosalueella ottaa kiinni. Minä olen ajellut viritetylla aeroxilla, josta ei ole muutettu kuin vp, tehoputken kaveriksi. kaasari säädöissään ja pikkujouset ne originaalit. kiihtyi ja kulki erittäin hyvin, hiekkatiellä sai kaasusta piirtämään mustaa juovaa.

Ja kun sitä nyt kysytään kuitenkin, niin testasin myös jäykempiä pikkujousia, konetta sai huudattaa huolella, että edes liikahti. mutta nämä on makuasioita.

Tällä hetkellä minulla on pösön sf2 vakiovari,kytkin ja kaasutin, ainoastaan putki on vaihdettu ja airasalin sport sylkkä. kaasari säädöissään, ja lähtee sekä kulkee satakiloisen allakin ihan riittävän rivakasti.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

mopotinx3

Voi olla, että tämä vetämättömyys keskialueella johtuu Stage6 putkesta. En kuitenkaan halua muuttaa Recordin laippaa, olkoon tämä korkeiden kierroksien putki paikoillaan, kun vaivalla sen sovitin. Haluan kytkimen tarttumaan korkeilla kierroksilla, vaikka tästä voi tulla hirveä bensan syöppö. Sen verran paremmin noilla sinisillä jousilla lähtee, että lähtee ylämäkeen tosi rivakasti pihatietä kun antaa reippaasti kaasua. Pitää olla tarkkana, ettei kaadu. Etuvariaattoriin voisi kokeilla 4gr rullia, mutta voi olla, ettei remmi jaksa niillä nousta ylös asti. Onhan nämä hauskoja vehkeitä, vähän tulee ajettua, kun on tuota reumatismia, pitäisi aina laittaa motskarihousut, ettei polvi ala kipuilla.
Aprilia Sportcity One 50 4t