Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä Maxin ostaisi?

Aloittaja pugt200, 03.11.13 - klo:19:10

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

#90
Just joo, kehnot on nää lukulasit. Mutta homma jäi edelleen auki.. minkälainen siinä on se ketjun kiristys .
Jos se on jousella mikä sitten lukitaan ruuvilla niin voi olla laiminlyöty ko yksilössä VAI onko siinä sittenkin hydraulinen,öljynpaineella kiristyvä, mekanismi ??

Edit: Onko se tämmönen:    http://www.ebay.com/itm/H82-Honda-Silver-Wing-FSC600A-2007-OEM-Engine-Timing-Chain-Tensioner-/382049178647?fits=Model%3ASilver+Wing+600&hash=item58f3e7d417:

Jos on niin olisko tuo vain 2003 eteenpäin vai onko tätä myyty jenkkilään vasta 2003 alkaen .. ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.05.17 - klo:16:18
Jos se on jousella mikä sitten lukitaan ruuvilla niin voi olla laiminlyöty ko yksilössä VAI onko siinä sittenkin hydraulinen,öljynpaineella kiristyvä, mekanismi ??

Nyt menet sen verran specifiseksi, etten ole (vielä) tuon oman FJS:ni kanssa asiaan joutunut tutustumaan ja näin loppuu tietämykseni aiheesta tässä kohdin valitettavasti kesken :-[
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

No, tuon voin selvitellä myöhemmin. Pitää ensin löytää itselle sopiva wingi.. :D
Kävin katsomassa toisen mitä kehuttiin teknisesti hyväkuntoiseksi.. vähänajettu se kyllä oli mutta mm molemmat etuiskarit oli vuotaneet öljynsä ulos ja pohjasi joka kuopassa,vilkut ei toimineet ja  kumpikin rengas vaihtovalmis jo ikänsäkin puolesta . Renkaissa oli mm murtumaa urien pohjalla ja  Lisäksi remmin vaihto ym huoltoa niin jätin ostamatta. Katteetkin oli hiukan rikki jne..
Moottori kävi nätisti ja varikin oli hiljaisempi kuin edellisessä, mittarissa alle 24 tkm. Ihmettelen kuinka huonosti ihmiset skodujaan pitää/huoltaa. Tuostakin pyydettiin yli 3 tonnia. Kuntoon laitettuna ja huollettuna olis tullut hintaa puolet lisää. (takaboxikin kappaleina)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 13.05.17 - klo:13:43
Ihmettelen kuinka huonosti ihmiset skodujaan pitää/huoltaa. Tuostakin pyydettiin yli 3 tonnia. Kuntoon laitettuna ja huollettuna olis tullut hintaa puolet lisää.

No ihan samaan ilmiöön itsekin aikanaan törmäsin kun noita menopelejä itselleni metsästin :-\ Aika helppoa oli suunnata ne katseet sen jälkeen ulkomaille, jossa ainakin ulkonäöllisesti se tarjonta oli selkeästi parempaa ja sieltähän tuo ensipyörä-Revere sitten aikanaan tulikin hommattua - ja tuo oli aidosti hyvä, ei ainoastaan ulkonäöllisesti (täyskatettu vaikka Reiska onkin orkkina naku) :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Jep, ruotsin blocketia olen silmitellyt ja varmaan minäkin päädyn ruotsista skodun hakeen kun muutenkin siellä tulee käytyä, silver wingiä on siellä useita myynnissä .. tuossa malliksi yksi
https://www.blocket.se/varmland/Honda_FJS600_Silver_Wing_73168089.htm?ca=11&w=3
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kissantassu

Hei,

Honda FJS:ssä (am. FSC) on jousikuormitteinen nokkaketjun kiristin. Siinä ei ole säätömahdollisuutta eikä korjausohjeita ole valmistajan toimesta annettu. Mikäli jousi on kuoleentunut vaihdetaan uusi kiristinyksikkö. Netistä löytyy erilaisia virittelyohjeita, omalla vastuulla. Ilmeisesti moni vaihtaa tilalle manuaalisesti säädettävän kiristimen.
Mikäli nokkaketju pitää ääntä, venttiilit eivät ole tahdissa tms. on ketju venynyt, ohjaimet tai kiristimet kuluneet => korjauksen aika, jos haluaa olla varma koneen pitkästä iästä.

Huoltokäsikirja (service manual) ilmoittaa venttiilivälysten tarkastusväliksi 16000 mailia (25600 km), jonka yhteydessä on ohje kiristimen vaikutuksen eliminoimiseksi. Se tehdää eräänlaisella ruuvimeisselillä, jolla kiristimen jousi saadaan lukittua tilaan jossa se ewi kiristä ketjua. Tarkastustyön lopuksi jousi vapautetaan poistamalla edellä mainittu työkalu ja nokkaketju kiristyy. Lopuksi laitetaan työaukon sulkeva ruuvi paikoilleen.

Kuvaus on karkea, selvittänee tuon nokkaketjunkiristimen toiminnan. Jos kuluneisuutta havaitaan vaihdetaan osat.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

Old School

Nostelen tätä, itselleni hyvin mielenkiintoista, ketjua vähän ylös kevään jälkeen.

Hankin keväällä vasta ensimmäisen skootterini ikinä, Honda SH 125:n, prätkistä kokemusta vuosikymmenten takaa kyllä. Kiva laite tuo Honda monella tavalla ja tietysti toimii kuin unelma, kun oli ihan pakasta vedetty ja parin vuoden takuut sun /
muut. Löytyy jopa autoista tuttu Stop/Idle - toiminto, joka pysäyttää moottorin liikennevaloissa. Kaupunkikäytössä Stadissa ja liepeillä mainio peli ja bensaakin kuluu vain pari litraa satasella.

Nyt kuitenkin kävi, kuten niin usein tällaisissa tapauksissa, että ruokahalu ajamiseen heräsi ja mieli tekee jo vähän isompaa laitetta. Mitään kovin pitkiä matkoja ei toistaiseksi ole suunnitteilla, mutta pientä reviirin laajentamista kuitenkin. Pikku-Hondalla pärjää jonnekin satasen liepeille vauhdeissa, mutta ominta tuolle ovat sellaiset 60-80 km/h vauhdit. Kuitenkin tässä kehäteiden sisälläkin on 120 km/h motaripätkiä ja satasen teitä usein reitin varrella. Niihin Hondani potku ei riitä, eikä oikein ominaisuudet muutenkaan. Varsinkaan, kun itse olen 191 cm pitkä ja painoakin on toistasataa.

Niinpä mielessäni onkin ensi kaudeksi hankkia isompi skootteri, tai prätkä. Olen skoottereihin kuitenkin mieltynyt hiukan enemmän, kun nykyään osaan jo arvostaa suojaavia katteita, automaattivaihteita ja ennen kaikkea säilytystiloja, jotka useimmissa prätkissä (ilman laukkuja) ovat varsin olemattomat. Maxi-skootteri ei välttämättä sijoituksena kovin järkevä ole ja jos siitä joskus haluaa luopua, niin turskaa tulee varmaan reippaasti, mutta näin 60v juuri täyttäneenä en juurikaan tuosta piittaa. Tässä elämässä on ajettava ja nautittava, kun seuraavasta ei ole tietoa. Sinällään hassua, ettei Maxeja Suomessa ole enemmän, koska täällähän niistä katteista vasta hyötyykin, kun kesäkelitkin ovat, kiltisti ilmaistuna, vaihtelevia. Mutta aika vähän niitä tosiaan on myynnissä, eikä läheskään kaikkia malleja edes meille tuoda. Meillä on tässäkin asiassa päinvastainen trendi kuin muualla Euroopassa.

Budjetiksi olen ajatellut maksimissaan reilut 10K €, jolla jo tuntuu vaihtoehtoja olevan hyvin tarjolla. Joko vähän ajettuja tai jopa ihan uusia, tarjouksessa olevia ylivuotisia tms. Tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostavat Hondan SW (400 ja 600) ja Hondan NC, sekä BMW:n pari mallia. Mahdollisesti myös Peugeotin Satelis, jota saisi uutena jo yhdeksän tonnin pintaan. Yamahan T-Max ehkä voisi tulla myös kyseeseen. Nämä kaikki (luulisin) soveltuvat hyvin myös motarilla ajoon, tosin kaupungissa jotkut raskaimmat näistä voivat olla hiukan kömpelöitä käännellä.

Tietysti esim. Vespa 300 GT olisi myös mahdollinen vaihtoehto, joka nimenomaan painottaisi kaupunkipyörityksen helppoutta. Ja minusta toki ulkonäöltään Vespa on omaa luokkaansa. Nätti kuin sika pienenä. Huonoilla teillä harvoin ajelen ts. hiekkateillä, tosin ovathan jotkut paljon liikennöidyt Stadin seudun asfalttiväylätkin varsin heikkokuntoisia.

Mutta, vaikka tämä sama probleema onkin täällä tullut varsin tyhjentävästi jo käsiteltyä, niin pari vuotta on jo vierähtänyt avauksesta, joten siksi tiedustelisinkin mielipiteitä tämän päivän tilanteeseen ja tarjontaan peilattuna. Onko tuo uusi Peugeot Satelis minkäsortin peli? Laatu ja ajo-ominaisuudet? Mukavan näköinen se ainakin on. Jos saisitte vapaasti valita (minähän lähes saan), niin minkä merkin ja mallin ottaisitte? Kokemuksia eri vaihtoehdoista kuulisin myös mielelläni, koska itselläni niitä ei vielä ole. Tarkoitus toki ainakin pari optiota käydä koeajamassa vielä syksyn aikana. Syksy lienee hyvä aika tehdä kauppaa, kun ensi ajokautta ajattelee? Minulle käy hyvin se, että sovin kaupat tämän vuoden puolella ja saan skootterin ensi keväänä. Eli kiirettä ei ole.               
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Old School - 07.08.17 - klo:00:27
Tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostavat Hondan SW (400 ja 600) ja Hondan NC, sekä BMW:n pari mallia.   

No siinähän ne tuli jo listattuakin, wanhempi herrasmies valitsee BMW:n ja ne joilla ei ole varaa moiseen, tyytyy sitten Hondan Silverwingiin tai Suzukiin Burgmaniin ;) Ja kuten jo mainitsitkin, piikki kävi nopsasti pieneksi ja näin tulee käymään tälle seuraavallekin jos et loikkaa kerralla riittävän suureen = 250...400 kokoluokka on jälleen vain uusi, turha väliaskel => loikkaa suoraan tuonne 600+ sarjaan ja siinä on fillaria jo useaksi vuodeksi 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Old School

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 07.08.17 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Old School - 07.08.17 - klo:00:27
Tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostavat Hondan SW (400 ja 600) ja Hondan NC, sekä BMW:n pari mallia.   

No siinähän ne tuli jo listattuakin, wanhempi herrasmies valitsee BMW:n ja ne joilla ei ole varaa moiseen, tyytyy sitten Hondan Silverwingiin tai Suzukiin Burgmaniin ;) Ja kuten jo mainitsitkin, piikki kävi nopsasti pieneksi ja näin tulee käymään tälle seuraavallekin jos et loikkaa kerralla riittävän suureen = 250...400 kokoluokka on jälleen vain uusi, turha väliaskel => loikkaa suoraan tuonne 600+ sarjaan ja siinä on fillaria jo useaksi vuodeksi 8)

Kiitos vastauksestasi.

Tuota samaa olen pohtinut itsekin, että väliaskel saattaa tässä yhteydessä olla turha. Tosin lähinnä ajelen yksin, joten esim. "ylimääräistä" tehoreserviä en matkustajan kuljettamiseen tarvitse. Vaikka samahan tuo on autojenkin suhteen. Koskaan en ole katunut sitä, että olen jonkun kärryn valinnut sillä isommalla koneella. Näkyy se ajomukavuutena ja turvallisuutenakin, kun tarvittaessa löytyy vääntöä ja kiihtyvyyttä.

Bemari-skoottereita näkyy olevan tarjolla kyllä tuon asettamani hintakaton sisällä. Ei niitä pilvin pimein ole markkinoilla, mutta löytyy kuitenkin. Hondan uutta NC-mallia on myynnissä tällä hetkellä joitakin kappaleita, SW-malleja vähän paremmin. Burgmania en maininnut, mutta on sekin vaihtoehto toki.

Testejä olen lueskellut myös, mutta nehän ovat aina lähinnä suuntaa-antavia. Koeajo ja omat mieltymykset lopulta ratkaisevat. BMW on pärjännyt mainiosti suomalaisissakin vertailuissa ja lienee kaikinpuolin laatupeli, kuten yleensäkin baijerilaisten valmistamat muutkin ajoneuvot. Ehkä lähden siitä liikkeelle. Hondan NC Integra kiinnostaa myös ja siinähän on 17" renkaat, joka ei liene huono asia. Toisaalta säilytystilaa siinä ei ole kovin paljoa. Käyttötarkoitus tässäkin tietysti täytyy painotetusti huomioida. Kevyt retkivarustus lienee se mitä enimmillään tarvitsee kuljettaa ja sellaisen saa kyllä mahtumaan mukaan, tavalla tai toisella. Jos kuskaan enemmän tavaraa (tai ihmisiä), niin silloin lähden autolla liikenteeseen.

Mikään laite ei ole varmaankaan kaikissa suhteissa paras. Oma käyttö kuitenkin painottuu aika paljon kaupunkiajoon ja kehäteille, maustettuna välillä motarinpätkillä. Tietynlainen ketteryys on siis ehdottomasti plussaa. Matka-ajoakin tulee ajettua, mutta harvemmin mitään tosi pitkiä etappeja. BMW:ssä oikeastaan ainoastaan hiukan arveluttaa sen ketteryys ahtaissa paikoissa ja siirreltävyys paikoillaan. Tosin lienee lähinnä tottumiskysymys, kuten prätkillä ennen vanhaan.

Käyttökustannuksissa pieniä eroja löytynee myös. Vakuutusmaksuissa ainakin. Bensankulutus kai noissa laitteissa on jotain luokkaa 3,5-4,5 litraa satasella. Polttoaineentarve ei siis ole kummoinen tekijä tässä yhtälössä. Ehkä korkeintaan ekologisessa mielessä.  :)

Tuo visio siitä, ettei ihan heti olisi tarvetta vaihtaa uuteen, kiinnostaa kyllä. Oletettavasti noilla isoilla merkeillä myös varaosahuolto, ja huolto muutenkin, pelaa moitteettomasti. Minua kuitenkin enemmän jo tässä iässä kiinnostaa ajaminen kuin korjaaminen, enkä näitä moderneja laitteita osaisikaan korjata.             
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Old School - 07.08.17 - klo:10:25
Vakuutusmaksuissa ainakin.

Itse lähdin tästä. Eli piti saada 50v ukon "viimeiseksi fillariksi" 500+ kokoinen maxi, joka ei itsessään saisi olla kovin arvokas, mutta varsinkaan sen ylläpito ei saisi maksaa maltaita, eli käytännössä vak.maksut tuli minimoida sillä oletettavaa olisi ettei tuolla kovin paljoa km kauden aikana kertyisi. Lähinnä ajellaan jos hotsittaa, keli passaa jne. No näin sitten kävi tuon Silverwingin kanssa, laite löytyi reippaasti alle 3k€ hintalapulla ja vak.maksut ympärivuotisena kaskoineen kaikkineen n. 250€ vuodessa. No toki tuossa mallissa on myös ne omat tekniset hienoutensa, jotka ruokkivat tälläisen teknisesti orientoituneen mieltä, mutta niistä tässä yhteydessä sen enempää. Eikä tuo suurehko fillarin kokokaan huono asia ollut, vaikka PK-seudulla ja kehien ruuhkissa pörräänkin, onhan itselläkin "runkomittaa" lähes 2m ja nuo koivetkin pitää johonkin mukaan taitella ;)

No käytännössä tuo jo 86tkm maailmaa nähnyt onkin osottautunut juuri nappi valinnaksi itselleni, maxi on täyttänyt kaikki tarpeeni eikä mitään vikojakaan tuossa ole esiintynyt. Tietty tuon mp-veron pelossa poistinkin fillarini liik.käytöstä viime syksynä, sillä aikaisempina kausina poltellut pari-kolme tankillista kesässä ei nyt silleen ole paljoa poissa vaikka jättäisikin vaikka koko kauden väliin niin eipähän tartte verojakaan siitä maksella. No veroa ei sitten tullut, mutta enpä ole jaksanut tuota Hondaani liik.käyttöönkään ottaa, joten tämä kausi ihan oikeasti jää välikaudeksi ja näin nuo pienet vak.maksut ei kun korostuu. Tosin nyt seisonnassa 5€/kk siitä että laite on vain olemassa, mutta onhan se kuitenkin vähempi kuin aikaisemmat 250€ vuodessa kun ajoa ei edes 1000km kaudessa kertynyt ::)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Old School

Vaikka tuossa ehdinkin jo retostella, että olen tähän tulevaan laitteeseen valmis investoimaan riittävästi, niin toki aina hyvä, jos edullisemmin löytyy, kunhan on sellainen pyörä, joka miellyttää. BMW ja Hondan eri mallit varmaankin ne päävaihtoehdot. Hankintahinta on kuitenkin kertaluonteinen kulu, joka kirpaisee sen kerran, mutta käyttökulut tietysti ovat jokavuotiset. Ne vakuutukset toki selviävät kyselemällä.

Sinällään sinun kokemuksesi ovat kiinnostavia, että ajelet ilmeisesti vähän samoissa maisemissa ja olet vielä iso miehenköriläs kuten minäkin.  :D

Ei todellakaan ole minullakaan tarkoitus ajaa "hampaat irvessä" , vaan juuri silloin kuin huvittaa ja sää suosii. Nauttia täytyy tästäkin harrastuksesta, jonka tavallaan löysin uudestaan. Alkaakin olla jo pitkä liuta vapaa-ajan puuhia, kun vielä tykkään veneilläkin ja elokuusta toukokuulle pelaan veteraanikiekkoa. Golfaamaan en sentään ole vielä ryhtynyt.  ;D     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

arla_m6

Joko Maxi löytyi?

Jos et ole vielä ostanut niin hyppää 600c -sarjaa vaan suoraan. Ite hyppäsin 250cc -> 600cc ja valinta tuntui oikealta.

-arska-

oskuk

Onko tämä halpa X10 ?  En pikaisesti löytänyt "virallista hintaa" mistään...
https://www.nettimoto.com/piaggio/x10/2120213

kääkkä


HiTec

Lainaus käyttäjältä: kääkkä - 19.02.18 - klo:14:13
https://www.nettimoto.com/piaggio/x10/skootteri vertaapa hintaa noihin kahteen muuhun .

Joista halvin tippuu autom. pois, silä se on pienemmällä padalla - ja kalliimpi taasen on vain 500€ enempi, sisältäen ison takalaukun ja touring-plexin, mutta toki myös 2v wanhempi ynnä 18tkm mittarissaan. Ja muutenkin nythän puhutaan vain pyynneistä, mitä toteutuneet hinnat sitten ikinä ovatkaan. Mutta kyllä oma arvioni tuosta keskimmäisestä on että hyvä paikka ainakin heittää se oma tarjous ineen jos ko. mopo kiinnostaa, niin kaukana tuo pyynti ei kuitenkaan puskassa ole :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08