Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi GTS Vespaan JASO MA öljyä? (Ja muutakin juttua öljyistä)

Aloittaja Partanen, 27.03.11 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

Partanen

Olis mielenkiintoista kuulla minkälaisia konerikkoja on Quasar-koneissa ollut. Ja onko mitä öljyä käytetty, ja mikä tärkeämpää, oliko öljyä oikea määrä.

Yli 70 tonnia ajettuja on väitetty olevan olemassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.03.16 - klo:20:58
Olis mielenkiintoista kuulla minkälaisia konerikkoja on Quasar-koneissa ollut. Ja onko mitä öljyä käytetty, ja mikä tärkeämpää, oliko öljyä oikea määrä.

Yli 70 tonnia ajettuja on väitetty olevan olemassa.

Äläs nyt, olethan sinä Modernvespaa lukenut. Jos kone on kestävä ja öljy hyvin soveltuvaa , niin minne öljy katoaa?

Alkutalvesta täällä yritettiin porukalla hakea 250 gts:n konetta kiinni leiponeen tilalle, ei ole tainnut vieläkään löytyä. Autopuolella tuollainen kertoo, että kysyntää on. Minulla oli joskus muutaman vuoden ikäinen Vaggilainen josta hajosi moottori parissasadassa tuhannessa. Metsästin koko maan hajottamot läpi mutta AGP tai AQM-tyypin konetta ei löytynyt millään. Yksi romumies sanoi, että ne menee heti koska kysyntä on kova, muita versioita oli pilvin pimein.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Partanen

#77
Kaikki nämä mäntämoottorit syö öljyä. Siksi sitä öljymäärää pitää tarkkailla. Kun öljynpaineen varoitusvalo syttyy, on myöhäistä. Vespan ohjekirjassa erikseen huomautetaan, että öljynkulutus voi lisääntyä, jos ajetaan pitkiä matkoja suurilla nopeuksilla.

En muista juurikaan konerikkoja ulkomaisilta palstoilta, paitsi käyttäjien virheistä johtuvia. Öljyä liikaa, tai liian vähän.

Niitä on ollut, että öljy on siirtynyt ilmanputsarikoteloon. Siksi putsarikotelon pohjassa on ne läpinäkyvät tulpat, jotka täyttyessään kertovat, että jokin on pielessä. Suodatin todennäköisesti tukossa. Huollon puutetta, tai huollettaessa laitettu liikaa öljyä suodattimeen.

Lisäys: Niin mihin se öljy katoaa? Kun mäntä menee alas, jää pieni määrä öljyä sylinterin seinämille, josta se palaa työtahdin aikana.

Lisäys 2: Ehkä ne kaadetut Gts:ät useimmiten korjataan ajokutoisiksi. Siksi moottoreita ei pyöri ihan joka nurkassa. Mahtaako paljon muidenkaan skoottereiden moottoreita olla myynnissä, jos ei markettimopoja lasketa? En tiedä, kun ei ole ollut tarvetta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Kallis huoltohinnasto ja kalliit varaosat saa ihmiset hamstraamaankin osia ja koko kone on tietenkin haluttu. Etelässä voi ajotahtikin olla kovempi niin että öljyt unohtuvat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

xx851z

Joo, eipä noista tiedä onko aina käyttäjän vai koneen vika. Nopeasti haettuna ainakin muutama malliksi, leikanneita ala- ja yläkertoja:

http://modernvespa.com/forum/topic135201?highlight=seized
http://modernvespa.com/forum/topic134411?highlight=seized
http://modernvespa.com/forum/topic130917?highlight=seized
http://modernvespa.com/forum/topic93149?highlight=catastrophic+failure
http://modernvespa.com/forum/topic126224?highlight=blown+engine
http://www.2commute.co.uk/2012/12/07/news/living-with-a-vespa-gts-300i/

Katselin jossain vaiheessa 250 GTS-malleja ostomielessä. Panin merkille matalat ajokilometrit, joilla laitteet usein tulevat myyntiin. Yli 25tkm yksilöt on käytännössä muuttuneet vaihdokkina kiinnostavuudeltaan kukkamullaksi mikä on lienee aiheetonta ainakaan keston kannalta, jos kerran 70 tkm ajettujakin on.Miinä en vain ole sattunut näkemään. 5-15 tkm on aika yleinen kilometrimäärä kun menee vaihtoon ja vähemmän ajettujakin yritetään myydä jopa vuosi-pari eikä kauppoja tule.

Sillä frekvenssillä jolla sinä olet Vespoja vaihtanut ja suunnittelet vaihtaa, ei lienee koneelle ole tarvetta, jos kaikilla kolmella vai neljällä yhteensäkään ei ole ajettu sitä 70 tkm.

Tämä lähti liikkeelle öljyistä ja kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, en pistä Vespaa halvasta. Me voisimme jatkaa tästä vaikka kuinka, mutta lopetan nyt tähän.


Keep the shiny side up and the rubber side down!

Partanen

#80
Olipas siinä dramatiikkaa!  :)

Nythän ei myy mitkään ajoneuvot niinkuin huippuvuosina. Tietenkin sillä on vaikutuksensa siihen, että Vespoista on hiukan ylitarjontaa, mikä taas laskee hintaa.

Ongelmatkin kannattaa suhteuttaa myyntimääriin. Vespan myyntimäärät huomioon ottaen foorumeilla kerrotut rikot eivät ole ainakaan paljon.

Mun vaihdot ovat johtuneet hienosta väristä, ja seuraava peurakolarista. Ja nyt vaihdoin siksi, että sain hyvät kaupat. Mikään pakko ei olisi ollut ostaa.

Lisäys: Joillekin huollon ammattilaisillekin tuntuu olevan vaikeaa laittaa sopivasti öljyä Vespan koneeseen, niin ei ihme jos joku huoleton vespan omistajakin tuntee öljypinnan tarkkailun ylivoimaiseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Vähän menee ot puolelle, vaikka öljystä puhutaankin. Tuosta öljyn määrästä, en näkisi, että pelkoa koneen vaurioitumisesta olisi vielä siinä vaiheessa, kun tikku kastuu edes vähän. Liika ei ole hyvästä. Tuossa, joka meidän tallisssa seisoo yhä, oli tikku aivan kuiva. Öjlynpinta kun menee sen tikun alapuolelle niin siinä kohtaa kilahtaa luonnollisesti. Toki sitä tikkua pitää seurata vaikka n. kerran kuukaudessa.

Coastside

Öljynmäärän tarkistuksen varmistamiseen olisi simppeli keino. Mittatikun alle kytkin ja piiri joka estää käynnistyksen jos ei määrävälein ainakin avaa mittatikkua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.03.16 - klo:13:11
Öljynmäärän tarkistuksen varmistamiseen olisi simppeli keino. Mittatikun alle kytkin ja piiri joka estää käynnistyksen jos ei määrävälein ainakin avaa mittatikkua.

Tai öljynpinnan tunnistin niinkun tärylätkissä on. Jos öljyä on liian vähän, kipinä häipyy ja kone ei käy.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 03.03.16 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.03.16 - klo:13:11
Öljynmäärän tarkistuksen varmistamiseen olisi simppeli keino. Mittatikun alle kytkin ja piiri joka estää käynnistyksen jos ei määrävälein ainakin avaa mittatikkua.

Tai öljynpinnan tunnistin niinkun tärylätkissä on. Jos öljyä on liian vähän, kipinä häipyy ja kone ei käy.

tai niinkun joissain autoissa on öljynmäärän anturi ja valo. sitten kun syttyy, niin pääsee vielä huoltoasemalle hakeen lisää öljyä, eikä matka katkea puuttuvan kipinän, tai kiinnileikkaamisen takia.

Coastside

Kaksipyöräisissä asento vaikuttaa öljypintaan niin ettei pelkkä anturi riitä, pitää olla asentotunnistin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Öljytikku löytyy. Yksinkertainen ja edullinen ratkaisu, joka toimii. Muuta ei tarvita, tai ainakaan minä en haluaisi maksaa antureista ja merkkivaloista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#87
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.02.16 - klo:18:55
Mjoo, voihan se olla. Ei silti pois sulje sitä, että yksisuuntalaakeri voi tapauksesta, tai öljystä riippuen luistaa. Noi MP-öljyt ei niin usein ole bensan säästö mielessä lisäaineistettu, mitä auojen uusimmat öljyt.

Yksisuuntalaakerin toimimisen kannalta oleellista on, että akussa on riittävästi virtaa.
Vain riittävän suuri startin kiihtyvyys aikaansaa kytkeytymisen.
käytetyllä öljyllä ei juurikaan ole merkitystä.
Yksisuuntalaakeri on tässä tapauksessa virheellinen nimitys.
Starter Motor Drive Clutch on suomennettuna startin vetokytkin.
Jolle suomenkielessä on annettu myös nimi, bendix.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

#88
Henkilöautoon verrattuna Vespan kone käy kovemmilla kierroksilla kuin auton moottori. Ainakin meidän nopeusrajoituksilla. Siksi prätkäöljyn käyttö voi olla perusteltua. Vaikka viritysaste Vespassa ja autossa lähellä toisiaan.

Mutta ehkä sittenkin pitäisin kiinni vaaditusta viskositeetista, ja API-luokituksesta, kuin moottoripyöräöljystä, jos joku päivä käy niin, ettei saatavilla ole 5w-40 synteettistä prätkäöljyä. Öljyn hyvä juoksevuus on mukava ominaisuus meidän ilmastossa.

(Konenikkari: Mä en oikein viitsi keskustella sun kanssa yhtään mistään. Niin on raskaat jutut.)

Lisäys klo 16.15: Vespassa ei ole Bendixiä, vaan yksisuuntaislaakeri, joka kytkee startin voiman kampiakselille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Jep, ei ole bendixiä vaan juurikin tuo yksisuuntalaakeri. Teoriassa se voi alkaa luistamaan, mutta aika harvinaista taitaa olla. Samanlainen kun bensa rc-autojen vetonarun takana on, mutta vaan aika paljon isompi.