Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi GTS Vespaan JASO MA öljyä? (Ja muutakin juttua öljyistä)

Aloittaja Partanen, 27.03.11 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

Partanen

Netistä lataamassani Vespan 250 GTS:n enlanninkielisessä korjausoppaassa ja omistajan käsikirjassa käsketään käyttämään synteettistä JASO MA luokituksella olevaa öljyä. JASO MA takaa sen, että märkäkytkimet eivät luista, niin laitteissa missä märkäkytkin on. Esim. jotkin prätkät ja mönkijät. Mutta eihän Vespassa ole öljyssä uivaa märkäkytkintä.

Olin tähän asti luullut, että JASO MA tarkoittaa sitä, että öljyyn on lisätty lisäainetta, joka parantaa kytkimen kitkaa. Tämmöisen käsityksen voi saada myös joiltakin kotimaisilta keskustelupalstoilta. Ristiriitaista, koska öljyn tehtävä olisi vähentää kitkaa. Nyt kuitenkin kahdesta muusta paikasta sain selville, että JASO MA tarkoittaisi sitä, että öljyyn ei ole lisätty kitkan vähentäjiä. Kitkan vähentäjä on tietysti hyvä juttu moottorissa, mutta märkäkytkimelle pahasta.

Kotimaisessa omistajan käsikirjassa ei vaadita JASO MA luokitusta, mutta olen monesti epäileväinen erilaisiin suomennoksiin, koska suomentaja ei välttämättä ole perehtynyt öljyihin edes sen vertaa kuin minä. Aiemmassa elämässäni olen oppinut sen, että aina ei voi edes huoltoon luottaa sen suhteen, että tietäisivät mitä öljyä koneisiin pitää laittaa.

Onko mielipiteitä asian suhteen?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Omassa gts:ssä oli myös italiankielinen opus. Hanki semmoinen. Josko sieltä löytyisi totuus. Sumekon huolto vastailee myös kysymyksiin.

openflow

MA-luokitusta ei luulisi variaattori vehkeessä tarvittavan mihinkään. JASO-MB:hen on taas lisätty kitkaa muokkavia aineita. Ettei siinä lontoon kielisessä ohjeessa vaan ollut JASO-MB?

Partanen

JASO MA siinä on.

Pitänee tonkia tietoa Italian suunnalta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#4
Kun on nuo Italian opinnot sen verran kesken, ettei ole tullut aloitettuakaan, niin ajauduin englantilaisten keskustelupalstalle. Niillähän on vähän enemmän meidän kaltaiset kelit kesäisin, ainakin verrattuna Italiaan. Siellä olivat sitä mieltä, että kunhan viskositeetti on 5w-40, öljy synteettistä, niin niillä jo pärjää paremmin kuin hyvin. Ei tarvitse olla JASO MA, kertoivat. Tämän hetken tietojeni mukaan tavallinen auton moottoriöljy on hyvä, kunhan laatuluokitus on API SJ, tai parempi.

Kuulin myös, että täällä Suomessa eräät huollot laittavat mieluummin sitä öljyä mitä sattuu olemaan hanassa, kuin sitä mitä Vespa tarvitsisi. Hemmetti, mistä siinä ns. merkkihuollossa sitten maksetaan, jos ei tietotaidosta. Itte pitäis kaikki tehdä.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Sumekon huollossa oli käytössä tismalleen ne Selenian litkut, jotka mainittiin ohjekirjan "takakannessa". Sain vielä ylimääräiset mukaan koska ne oli pullotavaraa. Joskus käy näinkin.

Partanen

Sumeko taitaa tuoda Selenia-öljyjä Suomeen: http://www.selenia.fi/index.php?kategoria=1&tuoteryhma=1 Joten Sumekon huollossa varmasti laittavatkin oikeat öljyt moottoriin.

Jotenkin vaan petyin, että näiden kaksipyöräistenkin kanssa pitää kysellä huoltoon vietäessä, että mitä meinaavat koneeseen laittaa. Kyllähän se kone kestää takuuajan vaikka paistinrasvoilla ajella. Skootterin omistajalle olisi tärkeää se, miten laite kestää takuuajan jälkeen. Jos valmistaja käskee laittamaan 5w-40 täyssynteettiset öljyt moottoriin, niin ei pidä hyväksyä selityksiä huollolta, että 10w-40 osasynteettinen "on ihan hyvää öljyä". Varmasti onkin hyvää, mutta vääränlaista.

Vespan huolto-ohjelman mukaan öljyt vaihdetaan 10tkm välein. Öljytilavuus 1.3 litraa. Tuo jo kertoo, että synteettistä pitäisi olla. Jos vaihtaa öljyt useammin, niin menisi siellä varmaan mineraaliöljykin. Mutta kun öljyä menee noin vähän, niin synteettisen ja mineraaliöljyn hintaero jää pieneksi.

Nyt kun tätä kirjoitin, niin tuli mieleen, että mahtaako olla edes olemassa 5w-40 mineraaliöljyjä? Taitavat olla vähintään osasynteettisiä tuolla viskositeettiluvulla olevat öljyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#7
Nyt pääsin sitten lukemaan ulkolaistenkin ohjekirjaa. Semmoinen paksu kirja, jossa ohjeet monella eri kielellä. Sielläkin puhutaan JASO MA öljystä, öljymerkki Agip. Onpa merkillistä.

Kotimaiseen kirjaan oli sentään korjattu, että viskositeetin pitää olla 5w-40, eikä 20w-50, kuten netistä saatavassa kirjasessa (jota tähän asti olen lueskellut) oli merkitty.

Kotimaisen kirjan suositus moottoriin/vaihteistoon: Synteettinen API SL-, ACEA A3- ja JASO MA-vaatimukset täyttävä SAE 5W/40-öljy. Takanapaan: Tutela ZC9080W- 90 ( :o )

Monikielinen, moottoriin: Agip city hi tec 4t, SAE 5w-40, API SL, ACEA A3, JASO MA Synthetic oil Takanapaan: SAE 80W/90 API GL3 Mikä ihmeen 3? Nelosesta ja vitosesta olen kuullut.

Ei tästä paljoa päässyt viisastumaan. Pitää Sumekolla käydä jossain vaiheessa ihmettelemässä. En saata käsittää tuota jaso-vaatimusta.

Lisäys klo 21.18: Onhan noita GL-luokituksia näköjään ykkösestä vitoseen olemassa. Skootterin perässä luulisi toimivan GL:t 3, 4 ja 5. Eikä peräöljyn kanssa hommat voi mennä niin pahasti metsään kuin koneöljyn kanssa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

http://www.smartsynthetics.com/articles/motorcycle_oil_technical_facts.htm

Pitkä vuodatus jossa selviää miksi JASO luokitus on.

http://www.oilspecifications.org/jaso.php

JASO luokitukset
LainaaJASO MA
Japanese standard for special oil which can be used in 4-stroke motorcycle engine with one oilsystem for engine, gearbox and wet clutchsystem. Fluid is non-friction modified.
JASO MB
MB grade oils are classified as the lowest friction oils among motorcycle four-cycle oils. Not to be used where a JASO MA grade oil is required.

Koska skodussa ei ole kytkin öljyssä niin sopivaa on MB.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.03.11 - klo:21:29
Koska skodussa ei ole kytkin öljyssä niin sopivaa on MB.

Noin juuri, minunkin mielestä. Pitänee siis vain tulkita, että ohjekirjojen tekijät eivät ole ymmärtäneen mitä JASO tarkoittaa. Se on vaan sattumalta lukenut öljypurkin kyljessä ohjekirjan tekemisen aikoihin. (?) Näin ollen tulkitsen, että JASO:sta ei tarvitse välittää ollenkaan, vaan tärkeämpi on API luokitus, jonka pitäisi olla SJ, tai parempi. Eli SJ, SL, tai SM. SJ on näköjään aika vanha luokitus jo, ainakin Teboilin sivujen mukaan: http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5652;5653
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Sain tuoreimman painoksen Gts:n omistajan käsikirjasta. Nyt ei enää vaadita jaso ma-luokitusta. Laatuvaatimuskin on tippunut, ja on nyt API SG, ja viskositeetti SAE 5W/40. Ainoastaan alkusivuilla olevassa Selenia-mainoksessa on ristiriitoja: Koneeseen 20W/50 ! ja vaijereihin (jarru/nopeusmittari) 5W/40. Tässä laitteessa on kuitenkin liemijarrut edessä ja takana, enkä jarruvaijeria ole vielä löytänyt. Eikö näitä kirjoja kukaan tarkasta ennen painamista? No, SGN oli hoitanut hommat loistavasti muutenkin. Kun menin öljyä sieltä ostamaan, niin hyllystä löytyi kokonaista 1 purkkia Selenia-öljyä. Sen purkin kyljessä ei enää ollut mainintaa JASO:sta.

Nyt ihmettelenkin, että onko mitään syytä miksi ei voisi laittaa auton moottoriöljyjä koneeseen. Teboilinkin tuotteista löytyy paremmin vaatimukset täyttäviä öljyjä kuin prätkäöljyistä. Esim. teboil diamond http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=341 Mitä ne prätkäöljyt oikeastaan ovat, kun en ole niihin juurikaan tutustunut. Lisäaineistukset valittu suuria kierroslukuja silmällä pitäen? Vespa ei kovin paljoa kierrä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#11
Selenian sivuilta sain sen viimeisen rohkaisun laittaa autonöljyä koneeseen. Vai pitäisikö sanoa moottoriöljyä. "In the case of 4-stroke engines with clutch without oil bath and separate gearbox, the formulation is similar to the one for car engine oils." Lähde: http://www.flitalia.it/en/moto/content/view/7/20/ Villisti suomennettuna: Nelitahtikoneet ilman öljykylpykytkintä ja erillisellä vaihteistolla, koostumus samankaltainen kuin auton moottoriöljyssä.

Koluttuani nettiä tovin ja toisenkin, tulin siihen uskoon, että joissakin skoottereissa on öljykylpykytkin. Niitä varten joissakin skootteriöljyissä on luokitus (JASO MA), joka takaa sen että öljy ei ole liian liukasta kytkimen toimintaa ajatellen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#12
Pahoittelen kopio- liitätoiminnon käyttöä, mutta en jaksa samaa asiaa kahteen kertaan kirjoittaa. Koska kuitenkin tämä asia on edelleen ajankohtainen, ja tulee mieleeni ajoittain, niin tässä taas hiukan tutkimustyöni tulosta:

Castrolilta löytyi mainossivut, joilla kerrotaan hiukan prätkä- ja autoöljyjen eroista, video tosin lontoon murteella: http://test.castrolmoto.com/fi/trizone/trizone_explained.php

Autoöljyistä siis puuttuu tuo ZDDP, eli sinkkifosfaatti. Sekun ei ole hyväksi katalysaattoreille pitkässä juoksussa. Sitä olisi kuulema hyvä olla ainakin nokan ja keinuvivun välissä niissä moottoreissa joissa ei ole rullakeinuvipuja. Vespassa ei ole rullia keinuvivuissa.

Vaikka Vespa käykin alhaisilla kierroksilla autoihin verrattuna, niin voisi tuo Castrol olla kokeilemisen arvoinen kuitenkin: http://test.castrolmoto.com/fi/products/power1_racing.php Vespassa ei tarvita vaihteistosuojaa eikä kytkinkään ole öljykylvyssä, mutta nokan ja keinuvivun välissä on painetta pienten pinta-alojen vuoksi.


Tämä ketju pomppaa aika helposti silmille googlea käytettäessä, joten näin tarpeelliseksi kopioida tännekin tämän kirjoitukseni.

Mainosten varassa kun mennään usein nettimaailmassa, niin täällä on hiukan kerrottu sinkkifosfaatista: http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Tämä ZDDP juttu on mielestäni veilä vaikeampi asia kuin Jasot. Mistä tietää pärjäätkö ilman vai ei? Haiskahtaa vähän PR miesten keksinnölle, sitä rummutetaan niin että kaikki ostavat sitä pikku lisäainepulloa kovaan hintaan, kun sitä ei pian löydy mistään öljyistä. Eikä öljypurkissa sanota että onko sitä vai ei, ja onko riittävästi jos sitä yleensä on. Ilmeisesti vanhemman (huonomman?) API luokan öljyssä sitä on jonkin verran ja uusimmassa ei :-\

Suomen autokanta on varmaan 90%:sesti ilman rullanostimia enkä itse ole ainakaan kuullut että olisi paljon nokkaongelmia nykyään, vrt 70 luvun ohc moottoreihin kun se tekniikka oli "uutta", kylmäkäynnistys huonoilla öljyillä jne.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Mä arvelen, että rullakeinut olisivat jo yleisempiä nykyään. En tosin ole tilastoa tehnyt tai nähnyt. Surullisen kuuluisa on VW:n V6 diesel, joka taksikäytössä antautui keinuvipujensa osalta jo siinä vaiheessa kun mittarissa oli 60tkm. Parannettuun versioon tulikin sitten rullat keinuvipuihin. Ja kun päästöjä pitää pienentää, niin kaikki moottorin sisäinen kitka yritetään saada mahdollisimman pieneksi, ja siihenkin auttaa osaltaan rullat keinuvivuissa.

Voihan se olla, että näissä nykyöljyissä on jokin muu lisäaine, joka vähentää laahaavien keinuvipujen kulumista. Mutta varmaa tietoa siitäkään on vaikea saada.

Mitä huono voitelu keinuvivun ja nokan välissä sitten aiheuttaa? Venttiilivälykset pitää tarkistaa/säätää muistaakseni 20000km välein, joten se tuskin on ongelma. Mutta periaatteessa öljyn sekaan saattaa tulla metallia, jos ääriolosuhteissa metalli koskettaa metallia keinuvivun ja nokan välissä.

Onko kukaan lukijoista nähnyt tuota Castrolin 5w-40 öljyä minkään kaupan hyllyssä? Mielelläni ostaisin oikeasta kaupasta nettikaupan sijaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003