Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kuinka rikkinäinen cdi-boxi ilmenee?

Aloittaja jalat, 30.09.08 - klo:08:00

« edellinen - seuraava »

jalat

Ostin tosiaan läjän skootterinosia ja olen testaillut mitä kaikea toimivaa siinä on. cdi-boxi oli sellainen sininen, kapea ja kahdella liittimellä. Meni heittämällä kiinni zhongyu fudeen ja käynnistyikin sillä. Mutta kiihtyi hiiiiiiiitaaaaasti ja vauhti ei noussut yli 25km/h. Meno oli nykivää.

Jos cdi-boxi on rikki, niin ilmeneekö se näin? Vai pitäisikö koneen käydä ollenkaan?
Vai pitäisikö cdi-boxin vaihdon jälkeen aina säätää kaasaria?
Mietin vain että onko tuo rikki vai ehjä. Että heitänkö huus hiivattiin tuon.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

A_sentaja

On se rikki, ilmenee juuri noin. Boxi kun lämpenee käytössä niin alkaa tuo nykiminen, jos boxissa vikaa, ja jos ei anna ensinkään kipinää kun olet boxin vaihtanut, voi se myös silloin olla pimeä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jalat

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

openflow

Itellä myös samanlaisia kokemuksia systyslaitteiden hajoamisesta useammassakin härvelissä. Kapistus saattaa käydä pelkkää tyhjäkäyntiä; kaasua väännettäessä kierrokset ei nouse paljon mitään.

Muutamaan kertaan on niitä "ilmavuotoja" etsitty kissojen/koirien kanssa ,vaikka vika on ollut laatikossa.

jalat

Hyvä että tuli koitettua tuota ehjässä skootterissa. Hankala olisi ollut paikallistaa ongelmaa, jos olisi hajonneen cdi-boxin tilalle koittanut toista hajonnutta :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Hyvä että selvisi ennen myyntiä :) Olisi tosiaan ollut hankalaa selvitää vikaa, jos tuolla olisi yritetty eliminoida CDI:n vikaa. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Tuli mieleen keino helpottaa vianhakua: Mitataan ehjän boxin vastusarvot eri nastojen välillä ja taulukoidaan ne. Vikaa hakiessa voi ne mittaamalla nähdä onko ne samat vai muuttuneet.
Puolalle menevän virran voi koettaa polttimolla tai vastaavalla välineellä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#7
Kysymykseen "Kuinka rikkinäinen cdi-boxi ilmenee?" heitän esimerkkinä, miten vaikeaa voi välillä vian haku olla. Mulla on hyllyssä rd yammuun yksi rikkinäinen cdi (nykyään väkivalloin avattu). Mikäli ulkolämpötila on enemmän kuin 22 astetta, se toimi täysin. Ei siis mitään ongelmia. Jos lämpötila oli sen alle kävi ihan tyhjäkäyntiä, lähti laakilla käymään, ajaan pystyi täysin ongelmitta jos ei antanut yli 5000rpm kierroksia. Sen ylitse pätkii ja putkessa präikyi siis mikäli ulkolämpötila oli alle 22 astetta. Kyseessä on luultavimmin kylmäjuotos, eli voisi olla ollut periaatteessa korjattavissa, mutta boksi on umpeen valettua mallia ja mahdoton avata komponentteja rikkomatta. Niitä siellä on muutes varsin paljon ja cdi:n sisältö koostuu vieläpä 2:sta päällekäin olevasta piirilevystä ja komponentit on näiden välissä. Yhdenkin vastuksen tai diodin vaihtaminen tarkoittaisi ensin kaikkien irtijuottoa.

Voitte uskoa että vikaa hain kun hajoomisajankohtaan lämpötila pysytteli tietysti juuri tuossa raja arvossa useita päiviä. Välillä toimi välillä rötäs. Kyllä siinä välillä vaihdettiin tulppia, tulpanhattuja, puolia, mittailtiin liipaisu- ja staattorin käämejä ja purettiin johtokimppua jne.. jne.. Oikeastaan kun kaikki muu oli tutkittu, kuin cdi se oli pakko yrittää hommata. Ko. cdi on vielä siitä hauska että uusiahan ei enää tehdä joten käytettyjen markkinat on ainoa vaihtoehto ja vanhempaan 10w eli ilman ypvs venttiiliä olevaan malliin noita cdi bokseja löytyy pilvin pimein, mutta tähän uudempaan ne on kiven alla ja hinnat pyörii satasen tietämissä niissäkin joissa toimivuus on kysymysmerkki.

Coastside

Kannattaa ostaa varalle sellainen komponentti jonka kuntoa ei pysty tutkimaan, kuten tuo cdi.

Joillain liottimilla nuo maasatkin liukenee, ja kannattaa työstää liiat mekaanisesti. Sillä tavoin ne kopsailee noita juttuja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04