Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Xenon ajovalot

Aloittaja Juha, 10.09.08 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 22.03.11 - klo:19:34
???  ???Omassa autossa ollut "halpikset" kiinni jo monta vuotta eikä ole kyllä minkäänlaista tuhoa heijastinpinnoille tapahtunut! :D Ja suosittelen  5000K silloin valo on VALKOISTA näkyvää valoa eikä niin sinertävää kuin 6000:sissa?+Eikä herätä niin virkavallan kiinnostustakaan! :-[

Periaatteessahan laki kieltää nämä ns jälkiasennus xenonit tieliikennekäytössä, mutta kuka sitä valvoo on eri asia.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

juza

Henkilöautossa pitäisi umpiot olla hyväksytty ksenoneille ja automaattinen korkeuden säätö.

pettynyt

Niin ja alkoholin nauttiminen julkisella paikalla on kanssa kielletty :o

jalat

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

pekpel

Ei riitä sähköt tolle normi kiinaihmeessä.
Ajovalohan käyttää vaihtosahköö ja toi xenon akkusähköö.
Jännitteensäätimestä loppuu tehot, oliks se nyt 30W Max. millä se lataa.
Pitäis laittaa toinen rinnalle ja ottaa siihen syöttö valojohdoista, eli menee oikeesti tuunaamiseks, mikä ei välttämättä ole huono asia ollenkaan.
Toinen vaihtoehto on laittaa valopiuhoihin tarpeeks iso tasuri ja syöttää sillä tota xenonia, jännitettä ei tarvi välttämättä edes säätää, mittaamallahan se selviää.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jonik

Juuri tällaista bi-xenon settiä olen jo pitkään etsiskellyt. Tilasin 6000K version, hintaa 23,77€. Saa nähdä miten pelittää, ainakin halpa oli.

Vanhassa oli lyhyinä halogeeni, joten valoteho oli lyhyillä varsin surkea. Pitkissä taas oli ongelmana valokuvio. Keskellä metrin leveä musta aukko, mutta muuten valaisi loistavasti. 7Ah akulla pelitti varsin mallikkaasti.

Pitää kokeilla valopuolan johtoon lyödä jännitteensäädin ja kokeilla sitä kautta jaksaako käynnistää xenonin. Sopivaa jännitteensäädintä saa ehdotella.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

pekpel

Hakee vaan neljä isohkoa diodia ja kytkee ne tasasuuntaussllaksi, vaihtonapoihin valojen johdot ja sitten + ja - navoista syöttö xenonboksille,
Jotain 2,5A;n valmiita tasureita vois laittaa vaikka kolme (ehkä 2€ yhteensä) rinnakkain niin pitäis riittää, ne on vielä hyvin merkittyjäkin. Kyljellään oleva s on syöttönapa ja + ja - on merkitty kans.
Säädintä ei oma peli kaipaisi koska max jännite on ollut luokkaa 16,8V täysillä kiekoilla ilman kuormaa ja kuormalla 13V (siis 35W hehkupoltin kiinni)
Eli homma voisi toimia ihan vaan tasasuuntaamalla tuo vaihtosähkö ja syöttämällä sillä xenonia, nehän ottaa sisään jännitettä 9-16V ja pikkuisen ylikin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Xenon vaatii hetkellisesti suuret virrat juuri silloin kun syttyy. Palaessaan virrankulutus on pienempää, tehon ollessa 25watin paikkeilla. Siksipä mielestäni ainoa mielekäs tapa toteuttaa xenon-asennus on ottaa virta suoraan akulta. Silloin virta riittää syttymiseen. Ohjauksen voisi ottaa valokatkaisijalta, releen välityksellä. Valokatkaisija ohjaa siis relettä, ja valo saa virran akulta, releen kautta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 09.08.11 - klo:09:10
Xenon vaatii hetkellisesti suuret virrat juuri silloin kun syttyy. Palaessaan virrankulutus on pienempää, tehon ollessa 25watin paikkeilla. Siksipä mielestäni ainoa mielekäs tapa toteuttaa xenon-asennus on ottaa virta suoraan akulta. Silloin virta riittää syttymiseen. Ohjauksen voisi ottaa valokatkaisijalta, releen välityksellä. Valokatkaisija ohjaa siis relettä, ja valo saa virran akulta, releen kautta.

+1
Juuri tismalleen saman meinasin kirjoittaa juuri.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Espi

Lainaus käyttäjältä: jalat - 09.08.11 - klo:09:54
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 09.08.11 - klo:09:10
Xenon vaatii hetkellisesti suuret virrat juuri silloin kun syttyy. Palaessaan virrankulutus on pienempää, tehon ollessa 25watin paikkeilla. Siksipä mielestäni ainoa mielekäs tapa toteuttaa xenon-asennus on ottaa virta suoraan akulta. Silloin virta riittää syttymiseen. Ohjauksen voisi ottaa valokatkaisijalta, releen välityksellä. Valokatkaisija ohjaa siis relettä, ja valo saa virran akulta, releen kautta.

+1
Juuri tismalleen saman meinasin kirjoittaa juuri.
Releen käämin virta kannattaa ottaa magneetolta, niin valot sammuu samalla kun konekin ja ei saa tyhjennettyä akkua.
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

pekpel

Ei se lataa sitä mitä tuo syö, ainakaan normi kiinaihme.
Laittakaa vaan suoraan akulta ja sitten ajelette pimeessä kun syö akun tyhjäksi..
Tarvii lataukseen lisää puhtia ja sitä saa vapaaksi jäävästä valopiuhasta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Jos xenon ei saa syttyessään riittävän suurta virtaa, olikohan jopa 10A, niin se ei vaan syty. Myöskin tavalliselle ajovalopolttimolle tarkoitetut piuhat ja katkaisija eivät välttämättä riitä välittämään tarvittavaa virtaa xenonille sytytyshetkellä. Sirisee taikka surisee, mutta ei pala kunnolla. Ja jos laturin teho ei riitä, niin saattaa jäädä toimimatta kiinalaisessa sitten kokonaan. Kahden ampeerin luokkaa olisi xenonin virrankulutus, jos teho 25wattia.

Mönkijöihin xenoneita on laiteltu. Toinen laittoi alkuperäisen johtosarjan ja valokatkaisijan kautta, ei toimi kunnolla. Itse otin virran akulta, ja valokatkaisija ohjaa relettä, joka tarjoilee virran xenon ohjausyksikölle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Toi linkin satsi sanoo syövänsä 35W
Valopuolalta tulee helposti se 35W joka on noin 2.5A 13V jännitteellä.
Eli jos oikeesti xenonin laittaa, niin toinen normi jännitteensäädin rinnalle, jota syöttää valopiuhoista, ja jos mahtuu, niin isompi akku tai toinen pienempi rinnankytkennällä.
Rele ei ole huono asia ollenkaan, suojaa katkaisijan muutenkin huonoja kontaktipintoja.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.09.08 - klo:16:26
Kympillä saa H-3 lisävalon, jolla syysiltoina saa lisää valoa ja voi asentaa siten ettei mitää reikiä tarvitse tehdä. Noilla tehokkaammilla voi grillata valonsa. Voihan ne kyllä käydäkkin myös.
Jos tarkkoja ollaan niin se Xenon poltin ei lämpiä läheskään niin paljon kuin esim: normi H4 tai vastaava! Ja noi "EasyPartsin" sarjat ovat aivan samoja kuin on autoonkin myytävänä, erona vain kamala hinta ja 1 kappale paketissa!

Partanen

#44
Taisin muistaa watit wäärin. Tosiaan yleinen taitaa olla 35wattinen, ja 50 wattinenkin löytyy. Hehkulankaa pienemmän hukkalämpönsä takia xenon on paljon tehokkaampi, kuin mitä wattimäärä antaa äkkiseltään ymmärtää.

Mutta siitä virran tarpeesta syttymishetkellä en anna periksi. Virran tarve sytytettäessä on oikeasti suuri. Ilmoitetut watit ja virrankulutukset ilmoitetaan jo palavalle xenonpolttimolle. Sytytyshetken virrantarvetta harvoin ilmoitetaan. Aiemmin ilmoittamani 10A saattaa olla kahdelle polttimolle yhteensä, kun en enää varmaksi muista. 5A yhdellekin polttimolle on paljon.


Lisää klo 13.40: Tämmöinen lainaus: "Koska xenonit tarvitsevat käynnistyessään enemmän virtaa kuin halogeenit (12V-järjestelmässä sytytysvaiheessa n. 10A, heti sytytyksen jälkeen kylmänä n. 7A. Normaalitoiminnassa n. 3,5A), voi joissakin autoissa olla liian huonolaatuiset johdot tai liian pieni sulake. Tällöin xenonit kannattaa asentaa releiden kanssa tai vaihtaa isompi sulake mikäli se riittää. Yhdelle xenonille sopiva sulake on 10-15A." Täältä: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Artikkelit/sarja

Suomesta löytyy muutamia asiantuntevia xenon-kauppiaita. Erikoisempia kantoja kannattaa kysellä s-postilla, tai puhelimella, jos ei sivuiltaan löydy. Halvimmat kannattaa yleensä jättää kauppaan, koska eivät yksinkertaisesti kestä. Pienestä ohjauslaitteestakin kannattaa maksaa hiukan enemmän, koska vanhan malliset isot ovat vaikeampia sijoittaa.

*************

Mulla on tuo Cobran sarja mönkijässä. Paljoa en ole sitä vielä käyttänyt, mutta tuote on ainakin silmämääräisesti asiallinen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003