Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Korjaus/huolto-ohjeita

Aloittaja Coastside, 26.07.08 - klo:14:44

« edellinen - seuraava »

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Helposti mitattava jännite auttaa selvittämään joitakin vikoja ja jopa estämään uusia. Johonkin satulan alle voi vetää akulta johdot joista joko voi mitata tai ladata akkua. Auton yleisliitin käy vaikka tilaa vievänä ei ole helppo. Niiden tarvikemallien laatu voi olla surkea ja johdotuksen teko vaatii taitoa. Etuna on se että vaikka varavalon tai kännylaturin voi kytkeä tien päällä siihen.

Tietenkin kiinteä jännitemittari olisi hyvä mutta sille paikan löytäminen on vaikeaa kun ne ovat autoihin tarkoitettuja. Yleismittarilla voi mittailla muutakin, joten se kannattaa hankkia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#33
Lainaa-Zone- Vs: Teknisiä ongelmia
Pistetään vaikkapa tänne tolle puristuspainemittarille kaveriksi vielä toinenkin apuväline, joka voidaan tehdä itsekin vanhasta tulpasta. Tulpasta puretaan sisuskalut ja siihen liitetään renkaan venttiili. Tulppa kanteen ja kampiakseli käännetään asentoon, jossa molemmat venttiilit on kiinni ja sylinteriin lasketaan kompuralla painetta. Kilo riittää vallan mainiosti. Kampiakseli on varoiksi viisain lukita jollain, että paine ei varmasti pääse painamaan mäntää sylinterissä alas ja kääntämään kampuraa AKK:hon. Sitten kuunnellaan.

Mikäli pakoputken päästä kuuluu pihinä, vuotaa pakoventtiili ja mikäli ilma karkaa kaasarin kautta, vuotaa tietysti imuventtiili. Jos pihinä kuuluu venttiilikopan huohottimesta tai öljyntäyttöaukosta, vuotaa männänrenkaat. Mitä nopeammin ilma karkaa, sitä suurempi vuoto. Simppeliä diagnostiikkaa siis konetta purkamatta.
2-T ilmavuodot voisivat myös löytyä näin. Ohivuodon mittaamiseen voi käyttää säiliötä ja sopivalla alkupaineella katsoa miten nopeasti se laskee minuutissa. Vaatii vertailuarvojen mittaamisen jos ei löydä ohjearvoja.

Paineliitäntä syntyy joko pyöränventtiilin liittämisellä tulpan runkoon mutta myös pikaliittimen uroksen liittämisellä siihen. Se käy yhä tulppa-avaimeen ja letkun saa kiinni pikaliitimellä. Etuna on pieni virtausvastus. Pyörän venasta kannattaa poista venttiili vastuksen pienentämiseksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

2t koneseen mielummin letku/liitin imukaulaan kiinni ja mäntä ykk. sama periaate kun yllä.

Coastside

#35
Vaijerin kuoren saanti voi joskus olla hankalaa. Vanhan korjaus onnistuu myös.

Jos kuori on mutkalla ja muovi rikki, voi sen korjata ruosteenpoistoaineella, rautalangalla ja teipillä. Kutistesukka on paras, jos sen saa sen päälle. Ensin se väännetää suoraksi ja muovi siistitään. Käsitellään ruosteenpoistolla ja voidellaan vaseliinilla. Päälle kierretään sinkittyä 1 mm rautalankaa yli hajonneen osan tiiviiksi spiraaliksi ja päällystetään teipillä tai kutistesukalla. Jos sen sisälle saa fillarin pinnan tueksi ja ruuvippenkkiin kiinni, on kiertäminen helpompaa. Kestää myös paljaana, ilman muovikuorta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/prognos/prognos/pdf/kulumismekf.pdf

Laakereiden kulumisesta. Hyvä ymmärtää millä mekanismeilla ne kuluu tai vioittuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#37
O-renkaat ovat oiva tiivistemalli, mutta vain jos ne pysyvät urassaan. Kun eivät, niin ne liiskauvat pilalle. Sen kyllä kiristäessäänkin huomaa jos tiiviste ei ole paikoillaan, mutta vaikka itsekin tiedän tuon asian niin olen liiskannut kaksi skoden tiivistettä piloille.
Usein voi sen korvata pahvitiivijsteelläkin jos saa sitä hankittua ja taitaa sen teon.

Välttääkseen irtoamiset ne voi liimata uraansa silikonilla. Sitä vain pisaroina tikun päässä sopivin välein uraan ja O-rengas päälle ja osa kiinni. Silikoni töhrää helposti, siksi tikulla ja vähän.

Sama pätee pakoputken tiivisteeseen jonka voi liimata kanteen. Se kestää näin lukuisia avaamisia, kun irtaallaan se voi rikkoutu ensimmäisessä avaamisessa.

<<<<<<<<<<<<<<<<<  >>>>>>>>>>>>>>>>>

 
Pahvitiivisteen teko:

Tiivistepahvia saa autotarvike ym. liikkeistä arkkeina eri paksuisena, joista 0,5 - 1 mm sopivat mopokäyttöön. Mitä paksumpi, sen useamman avaamisen se kestää, mutta jotkin osat voivat olla tarkkoja sen paksuuden suhteen. Esim. kampikammio ja variaattorin koppa käynnistyslaitteiden vuoksi.

Pultinreikien teko vaatii lävistäjän käyttöä, joita saa sarjoina. Sen puutteessa reijän voi polttaa hehkuvalla pultin päällä painaen puuta vasten. On hyvä kohdistaa pari pultireikää jotta pahvin saa pysymään paikoillaan kun sitä kopistellaan kantteja vasten jollakin puu tai muovikappaleella, niin että jää painaumat leikkuurajoiksi joita ei tarvitse orjallisesti noudattaa jos on tilaa jättää sitä vahvikkeeksi ohuisiin liitoskohtiin.
Leikkaaminen sujuu katkoteräveitsellä ja sakseilla. Puulevyyn nidottuna käsittely on helpompaa ja toisella levyllä voi tukea hentoiseksi ohenneita leikkaamisen repiviltä voimilta. Ulkopinnasta näkyvät pahvit voi leikata pois osan asennuksen jälkeen, kunhan ei naarmuta.

Tiiviste irtoaa purettaessa helpommin ehjänä kun kopauttaa osaa sivusuunnassa ennen irtivetoa. Toiselle puolelle liimaa ja toiselle vaseliinia, niin se tarttuu enimmäkseen vain toiseen puoleen. Talkki voi myös auttaa välttämään kiinniliimautumista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

yamaha

mites olette tehneet variaattori kopan tiivisteen?itselläni on cpi ja tarvii olla välissä koska muuten pitää ihme kolinaa :o vanha  tiiviste  on paskana >:( ja uus maksaa paripymppiä+postikulut

Coastside

Siinä on pari ohjuriholkkia joihin pahvin saa kopauttamalla niitä vasten että tulee reikä ja loppu koputellen tiivistepintaa vasten. Sitten vaikka ohjeeni mukaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Sen kun laittaa jotain ainetta kopan tiivistepintaan joka tahrii osuessaan, asettelee kopan tiivistemateriaalia vasten jotta siihen jää kopan tiivistepinnan tarkka muoto. Tarkalla askarteluveitsellä leikkaa irti ja jämää jää muuhunkin käyttöön.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#41
Ei sitä kannata töhriä millään. Kun sitä kanttia vasten koputtelee niin siihen jää selvä painauma jonka voi vahventaa kynällä ja muutenkin ulkoreunan saa kynällä piirrettyä. Kopan reikien paikat saa pultinpaksuiseksi vuollulla kynällä merkittyä. Yksi tapa on asettaa pahvi levylle ja koppa päälle, niin että se pysyy paikoillaan vaikkapa puristimilla tai puuruuveilla. Sitten pulttia kopautetaan pahvia vasten reijän läpi. Jos ohjuriholkkeja on jäänyt yli jostain, sellaista voi käyttää myös reijän tekoon puuta vasten, mutta ne eivät ole kovin lujia.

Niin kapeiksi kuin alkuperäiset ovat, ei kannata tehdä jos on tilaa jättää leveämmäksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

yamaha

niin teen huomenna kuten neuvoit!sitä vähä ihmettelen kun se varikoppa on niin tarkka siit tiivisteen tarpeelisuudesta,esim muuten vois vaikka tiiviste massaa käyttää  :-\onko muissa merkeissä samoja piirteitä.?

Samppa

#43
Lainaus käyttäjältä: yamaha - 11.12.09 - klo:13:40
niin teen huomenna kuten neuvoit!sitä vähä ihmettelen kun se varikoppa on niin tarkka siit tiivisteen tarpeelisuudesta,esim muuten vois vaikka tiiviste massaa käyttää  :-\onko muissa merkeissä samoja piirteitä.?
Jos kampiakseli on vaihdettu / käytetty irti petilaakereistaan ja on remontin jälkeen jätetty keskittämättä lohkoon, esiintyy samaa ominaisuutta (ainakin Piaggiossa). Esiintymissuunta on tietysti variaattorille päin, jos akselin on sinne suuntaan pidemmällä. Keskittämisen täytyy olla ihan parin millin luokkaa oikein tai muuten akselin pää ottaa kiinni variaattorinkoteloon ilman tiivistettä. Tietysti saa sen magneeton puolellekkin jätettyä "vinoon". Esim. vanhemmissa Piaggioissahan ei kopan välissä ole mitään tiivistettä vakiona. Itse olen sinne laittanut tiivistemassan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Ja keskityksen tekee seuraavalla konstilla, kun lohkot ja kampura laakereineen on saatu nippuun, kopautetaan massavasaralla lohkon laakerikehää molemmin puolin. tällöin kampura asettuu likipitäen kohdilleen. Tarvitaan vain pehmeästä materiaalista tehty holkki, joka sopii lohkon ulkokehälle ja sisäreikää sen verran, että akseli mahtuu sinne. Näin olen omat koneeni kasannut ja myös asiakkaiden... Yleensä tuon keskittämisen tarpeen huomaa, kun kone on paketissa ja kampuraa pyörittämällä siinä tuntuisi nihkeää liikkuvuutta jommalla kummalla puolella.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...