Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akun laturin toiminta

Aloittaja titan, 05.05.08 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Ne on säätimelle magneetolta tulevia virtoja, ne ei ole oleellisia vaan se mitä se punainen johto syöttää.. Jännitteensäädin on juuri sitä varten, että se tasaa nuo virrat akulle sopivaksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

bouttis

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 27.02.09 - klo:14:16
Ne on säätimelle magneetolta tulevia virtoja, ne ei ole oleellisia vaan se mitä se punainen johto syöttää.. Jännitteensäädin on juuri sitä varten, että se tasaa nuo virrat akulle sopivaksi.

Toisaaltaan ei toisaaltaan on, jos staattori on sökö ja tuottaa liikaa vaihtojännitettä joka tuhoaa tasasuuntaja/regulaatio hässäkän, jos heitän sinne uuden,ei viittis montaa sen hintasta tuhota,jos sieltä ei kuulukkaan tulla kuin joku 18-20volttia pihalle,näin ollen vois olettaa että staattori olisi rikki. Mutta rakensin kokeeksi oman automaatti laturi/tasasuuntaus hässäkän ja toimii,mutta tuo regulaattori kuumenee aika vietävästi eli vaatii ison jäähdytyksen, ulos tulee 14,3 ja 0-0,8amppeeria, saan toki komponentteja vaihtamalla sen lykkäämään enemmänkin ulos,mut nyt se seurailee akun varausta noille arvoille. Jotenkin tuntuu että se staattori on sulanut tai jotain siksi työntää noin isoa jännitettä,mut katsellaan josko jollain olis parempaa tietoa siitä mitä sinne pitää tulla? jos jollain vaikka olis aikaa mitata se vaikka omastaan.

Coastside

Päättelet väärin staattorikäämin periaatteen. Sen jännite riippuuu kierrosnopeudesta, ei 45 V ole mikään kumma. Jos sen johto on poikki se voi räpsiä virtaa poikki ja sen vuoksi itseinduktio kasvattaa jännitteen niin korkeaksi että säädin kärähtää. Vertaa puolan toimintaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

No voi herran jumala, olen todennut jo aijemmin että se vaihtelee kierroksien mukaan,silti puuttuu tieto paljon sinne tulee,mulla se vaihtelee 18tyhjäkäynti-58 täydet kierrokset. Senkin tiedän jo että se oma laturi säädin on risa. Tänään tein omavalmisteen ja ei se jännite taikka virta mitenkään vaihdelleet rasituksessa, ja totesin että kuumenee se omatekeleen regu aivan mielettömästi. Et vastailkaa sitten kun teillä on factaa mikä jännite sinne tulee,onko sama kun mulla vai pienempi. Mulla on tossa yks auton laturi ja sen jännite vaihtelee 12-24voltin välillä kierroksista riippuen,tietenkin kun siinä on toimiva silta ni se tuottaa tasaa 14,2 volttia. Et Jos joku viittis olla ystävällinen ja mittais vaikka siitä omasta ne jännite vaihtelut min max ni voin vaikka maksaa siitä tiedosta.

Coastside

Minä en tuohon räntäsateeseen mene mittaamaan kuin lumenluonti-intoani.

Magneetosta tulee kierrosten mukaan vaihteleva jännite ja taajuus, tai minä olen joulupukki.
Virta on taas kiinni vastuksesta, joka tuossa tapauksessa on akku ja se hukkavastus ettei virta ylitä akun tarvetta, koska teho on hukattava jonnekkin.
Säädin on elektroniikkaa ja sen voi rakentaa irto-osistakin jos taidot ja into ja varat sallii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Toi 18-58 on ihan tolkku arvo, magneeton toimiessaan kuulluu tuottaa virtaa. Yleensä niille on annettu jokin arvo olkoon se vaikka 90w. Ota huomioon että osa tuosta virrasta mene joko suoraan lampuille, tai jonkin muun käyttämiseen. Jos staattorissa olisi katkos, niin kuulisit sen mopon käyntiäänestä.. Niinkuin itse sanoit on olemassa tyhjäkäyntijännite tässä tapauksessa tuo 18v ja max 58 jonka säädin sitten leikkaa. Katsoppa huviksesi jonkin toisen mopon arvoja, ei voi paljoa olla eroja.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#21
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/stator.rewire.html

Vespan magneetto malliksi siitä miltä ne näyttää. Piuhojen korjailua tuossa tapauksessa. Googleen hakuun pätkä sen tekstiä niin se tarjoaa käännöspalveluakin, jotenkin.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/rectifiers.html

Seliä säätimestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 27.02.09 - klo:18:39
Toi 18-58 on ihan tolkku arvo, magneeton toimiessaan kuulluu tuottaa virtaa. Yleensä niille on annettu jokin arvo olkoon se vaikka 90w. Ota huomioon että osa tuosta virrasta mene joko suoraan lampuille, tai jonkin muun käyttämiseen. Jos staattorissa olisi katkos, niin kuulisit sen mopon käyntiäänestä.. Niinkuin itse sanoit on olemassa tyhjäkäyntijännite tässä tapauksessa tuo 18v ja max 58 jonka säädin sitten leikkaa. Katsoppa huviksesi jonkin toisen mopon arvoja, ei voi paljoa olla eroja.

Mopon käynti on moitteeton,kun vihdoin löysin sen ilmavuodon,kiitos itseni ja päättäväisyyteni. Lataa ihan ok nytkin omatekemällä sydeemillä. Sain juuri yv:tä toiselta palstalta jossa kaveri lupas viikonlopun aikana selvittää jänniitteet mulle,on se niin mukavaa kun edes jotkut auttaa,ilman arvailuja.

bouttis

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.02.09 - klo:18:47
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/stator.rewire.html

Vespan magneetto malliksi siitä miltä ne näyttää. Piuhojen korjailua tuossa tapauksessa. Googleen hakuun pätkä sen tekstiä niin se tarjoaa käännöspalveluakin, jotenkin.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/rectifiers.html

Seliä säätimestä.

he he he... huumor miehii  ;D

Coastside

#24
Baotianin huolto-ohjeessa 2 - osassa (linkki ilm. etusivulla) on latausvirralle arvo: 14,5 V 0,5 toleranssilla 3000 - 8000 rpm.
Säätimen valkoisen ja punaisen välillä kuuluu olla 3 - 50 k resistanssi.
Vihreä - Kelt. 5 - 100 k. Muut = ääretön.

Siili ylöspäin nastat (piuhat) vas ylh. alk, oikealle alas: kelt. pun. valk vihr.

Sitten niillä jännitteillä ennen säädintä ei ole tuon taivaallista merkitystä, vaan säätimen jälkeen. Akun ja muiden laitteiden vuoksi. Johtojen ja liittimien kunto kannattaa mitata erikseen ilman jännitteitä. Hyvin pieniin resistansseihin tosin tarvitsee tehdä http://fi.wikipedia.org/wiki/Wheatstonen_silta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Näin on...oli jälleen todistettava, että vanhukset osaa edelleenkin korjata menopelejään.. ;) ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

openflow

Jostain muistan lukeneeni kiinalaisille ~70v AC ~8000 rpm ja ~20v tyhjäkäynnille(kierroksista riippuen).

bouttis

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.02.09 - klo:18:58
Baotianin huolto-ohjeessa 2 - osassa (linkki ilm. etusivulla) on latausvirralle arvo: 14,5 V 0,5 toleranssilla 3000 - 8000 rpm.
Säätimen valkoisen ja punaisen välillä kuuluu olla 3 - 50 k resistanssi.
Vihreä - Kelt. 5 - 100 k. Muut = ääretön.

Siili ylöspäin nastat (piuhat) vas ylh. alk, oikealle alas: kelt. pun. valk vihr.

Sitten niillä jännitteillä ennen säädintä ei ole tuon taivaallista merkitystä, vaan säätimen jälkeen. Akun ja muiden laitteiden vuoksi. Johtojen ja liittimien kunto kannattaa mitata erikseen ilman jännitteitä. Hyvin pieniin resistansseihin tosin tarvitsee tehdä http://fi.wikipedia.org/wiki/Wheatstonen_silta.

ehkä ei sulle, mut mulle on  ;D

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

niimpä, mutta ilmoittelen sit teille mitä tavaraa tulee sisään, niin saadaan vähän factaa. Mut toi oma viritys saa olla niin kauan tossa kun pelaa,eikä komponentitkaan maksanut kun 5 euroa,tosin mulla oli jo valotuslaite piirilevylle ja valoherkkää foto levyä jo harrastukseni puolesta et jos niitä ei lasketa,halpa laturi minusta,voin laittaa sen kytkiksen tänne jossain vaiheessa jos joku on kiinnostunut,se muuten käy talvi aikaiseen akun säilytykseenkin,on sit keväällä akku tanassa.  ;D tasuri oli kallein komponentti!