Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akun laturin toiminta

Aloittaja titan, 05.05.08 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

titan

kertokaa titan-ukolle minkälainen sydeemi on skootterin akun latauksessa ajon
aikana tai skootterin käydessä?ei muista kun hämärästi jonku magneeton pappa-tuntsasta/solikasta joskus vuonna miekka ja kilpi..mutta tosiaan mikä on nyt tuo systeemi??kinnostaa kun nyt sain sen titanini baanalle ja jo 43km mittariin..ihan tuntuu ok peliltä..mitä nyt meinaa välillä sammua kun tulee esim.liikkennevaloihin eikä meinaa oikein hyvin lähtä startista käymään..lähtee kun vähän kaasua vääntää..jalka starttia en vielä ole kokeillut kertaakaan..
voi olla alkukankeutta kuskissa/titanissa ..mutta kohtahan on se 300km ensi huolto jossa säätävät..meinaan vaan että lataantuhan siinä akku kun joutuu joskus sahaan jonkin aikaa startilla ::)

Partanen

Nyt en tiedä miten syvällistä tietoutta tahtoisit laturin toiminnasta, mutta...

Akku latautuu aina kun se saa riittävää jännitettä. Riittävä jännite on silloin olemassa, jos jännite on isompi kuin akun lepojännite. En tarkalleen tiedä, miten magneeton sisällä oleva laturi toimii, mutta kyllä se akkuakin lataa, samalla kun tuottaa virtaa valoillekin. Laturi ei ole kovin tehokas, mutta kyllä se akku normaalikäyttöä kestää, eli käynnistykset yms..

Uusi kiinalainen skootteri on vähän toiminnoiltaan kankea alkuun, mutta se kyllä vertyy siitä pikkuhiljaa kilometrien myötä. Eikun usvaa putkeen vaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

titan

#2
Partaselle:kiitti taas kun vaivauduit vastaan kysymykseeni..sinulta ja sampalta ja kentzyltä saa aina apuja ja järkeviä vastauksia..olen yrittänyt kirjastosta etsiä skootteri opusta mutta kun ovat englanniksi josta kielestä en isoja tajua ,niin oon
näitten kyselyjen armoilla..tuli nyt 50v uusi kysely ikä..muuten oisko teillä tietoo jostakin hyvästä suomen kielisestä alan opuksesta jossa myös kinkeistä puhutaan..vois syventyä vähän skootterin tekniikkan tarkemmin.. :)

Coastside

Alfamer kustannuksella on Skootterimopot-kirja, jota Robbari myy jollain kolmellakympillä. Siinä on melko karkeasti kaikki moponntekniikan asiat.

Lataus hoituu skootterissa kuten vanhoissa mopoissa ikään, paitsi akun lataukseen on säädin ja hukkavastus, jolla ylimääräinen heitetään lämpönä harakoille, kun akku on täysi. Latausvirta ei ole kuin alle puoli amperia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Skootterimopot-kirja on erinomainen perusteos, jonka luettuaan saa hyvän käsityksen tekniikan toiminnasta. Toisaalta teos on vain "perusteos", eikä mene kovinkaan syvälle missään asioissa (ei vastaa kysymykseen miksi näin todella tapahtuu -> vrt. tälläkin foorumilla olevat variaattorikeskustelut). Suosittelen kuitenkin kirjaa ehdottomasti kaikille, jotka haluavat tietää miten moposkootteri toimii.

Mikäli tietoa haluaa syventää ja osaa englantia, voi lukea vaikka merkkikohtaisia korjausoppaita (Haynesilta löytyy). Taitaapa näitäkin olla suomennettu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Eikun säätimellä, tai millä sitten ikinä, jännite yritetään pitää tasaisena koneen kierroksista riippumatta. Lyijyakku latautuu, kun jännite on yli nimellis-, taikka lepojännitteen. Sana "laturi" onkin siinä mielessä harhaanjohtava, että ei sen tehtävä ole vain ladata, vaan tuottaa virtaa sähköjärjestelmään. Siksi sana generaattori voisi olla parempi. Akku toimii vain varastona sähkölle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

bouttis

Onko mitään yleistä vikaa tiedossa mix lataus olis hajonnut,huomasin tänään akun vaihdon yhteydessä että ei lataa,millainen lataus systeemi tuolla on onko siitä tietoa?

Coastside

Onko sinulla yleismittari (saa euroilla) mitata jänniten seis ja käynnissä sekä virta latauksessa, jolloin näkee mitä siellä tapahtuu. Akkukin voi olla kaput.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.02.09 - klo:12:22
Onko sinulla yleismittari (saa euroilla) mitata jänniten seis ja käynnissä sekä virta latauksessa, jolloin näkee mitä siellä tapahtuu. Akkukin voi olla kaput.

12,5 seis 11,3 käynnissä

Coastside

Lataus on sökö joko magneetosta tai säätimestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

#10
ok! eikö se säädin ole se hopea nelikantti etu katteen alla? sen kun nyppäs irti, siis liittimen niin napoihin tuli vaihtojännitettä 45 volttia ja käynti koveni kinkissä. Niin ja ilman akkua ei syttynyt valot, eikä mitkään sähkölaittee kun oli käynnissä.

Coastside

Säädin on rikki jos magneetolta tulee jännitettä ja ei lataa, noin 14,4 V jännitteellä tyhjää akkua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

ok,varmistetaan nyt vielä,sieltä staattorilta=seisoja tulee 4 johtoa keltainen,valkoinen,pun ja vihr...Mitä kaikkea jännitteitä sieltä pitää tulla ylös?

A_sentaja

Akulle menevässä piuhassa pitää olla tuo 14,4-14,8v siitä on hyvä alkaa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

bouttis

Eikö kukaan todella tiedä millaisia jännitteitä pitäisi tulla keltaiseen ja valkoiseen johtoon sinne säätäjälle menevissä piuhoissa?tietäs että meneekö sinne liikaa kun tohon mun skodeen tulee niille johdoille käyntinopeudesta riippuen 18-54volttia ? se vihree lienee maa ja punanen on se akulle menevä piuha.