Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua jarruista

Aloittaja keijopel, 14.11.07 - klo:06:08

« edellinen - seuraava »

Partanen

Mulla oli silloin joskus tuo "pullistumisongelma" satapiikin etujarrussa. Jarrukahva oli kiinni tupissa, jos vähääkään rajummin piti jarrutella.  :P

Tosta kumirasvasta ei tiedä tarkalleen mitä se on. Sivuston löysin, jossa mainitaan sen olevan öljy pohjainen, ja kumissahan on öljyä.

http://www.pbr.com.au/products/replacement/ancillary.shtml

Voisi siis toimiakin muidenkin kumiosien kanssa. Mobilisti lehdessä oli juttua, että kumimatot saa turvallisesti ehostettua aineella, jolla autokauppiaat kiillottavat autojen renkaiden kyljet. Mun mielestä ne renkaat näyttävät siellä liikkeessä aika irvokkailta, joten en ainakaan auton mattoja aio ihan heti sillä käsitellä. Ehkä kinkin "lattiamaton" voisi kokeilla käsitellä..
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kyllä tuon sivuston mukaan tuota rasvaa voisi laittaa myös kaikkiin muihin kumiosiin. Ajattelin josko kokeilisi Kinkkimönkijän halkeileviin kumiosiin. Hapertui uudet osat noin kahdessa kuukaudessa kesän auringossa melko pahaan kuntoon. Kiinan poika ei tunnu osaavan ainakaan kumiosia kauhean hyvin valmistaa (tai sitten niitä ei ole käsitelty mitenkään).

Renkaisiin ei 2-pyöräisissä kannata rasvoja mielestäni sotkea (edes kylkiin), sillä voivat olla sitten pirun liukkaat jos ei keväällä muista pestä huolellisesti pois.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

keijopel

Appiukkoni sanoi että jarrulevyn voi puhdistaa asetonilla.Onko asia näin?En viitsisi yhtä jarrulevyä varten ostaa oikeaa puhdistusainepulloa...

Coastside

Lainaus käyttäjältä: keijopel - 31.03.08 - klo:07:44
Appiukkoni sanoi että jarrulevyn voi puhdistaa asetonilla.Onko asia näin?En viitsisi yhtä jarrulevyä varten ostaa oikeaa puhdistusainepulloa...
Asetonilla voi putsata mitä tahansa, tosin jotkin materiaalit liukenevat siihen. Se on kallista mihinkään skootteriin liittyvään puhdisteluun.
Jarrut sietävät minkä tahansa tavanomaisen puhdistusaineen joka kuivuu tai liukenee veteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#19
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 31.03.08 - klo:09:50
Jarrut sietävät minkä tahansa tavanomaisen puhdistusaineen joka kuivuu tai liukenee veteen.
mutta eipä lähde monellakaan tavaralla rasva kunnolla pois. Toki jarrulevyn saa suhteellisen helposti puhtaaksi kun ei ole huokoinen pinta. Palojen osalta tilanne on eri. Tämä on huomattu esim. autopuolella kun on yritetty puhdistella jarrunesteessä olevia paloja, tai rumpuja. Ainoa keino on ollut osien vaihtaminen riippumatta siittä, millä aineella on puhdistettu. Levynkin puhdistamisessa kannattaa muistaa se tosi-asia, että sitä kautta rasva pääsee paloille...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

http://www.mast.fi/metsakoulu/tiedostot/turvatied/AWurth-tuotteet/MS000015.PDF

Glykolieetteriä käytetään sekä jarrunesteessä ja pesuaineena. Se on hirvittävän vesiliukoista. Se on sen pää-asiallinen ongelmakin jarruissa, koska se kumiletkunkin läpi kastuu.

Jarrunesteen koostumus kannattaa tarkistaa. Netistä en pikaisesti lötänyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

keijopel

Mulle on nyt kaksi kertaa toimitettu väärät jarrupalat Elyseooni.Ensiksi moposportista,ne palautin.Sitten easypartsilta tuli samanlaiset,siis väärät.Niitä en osaa palauttaa.Mulla on skodessa yksimäntainen levyjarru.Väärät palat on olleet kaksimäntäiselle.Voisikohan itse jarrupinnat irrottaa jotenkin ja liimata vanhoihin "runkoihin".

Coastside

Lainaus käyttäjältä: keijopel - 12.04.08 - klo:13:56
Voisikohan itse jarrupinnat irrottaa jotenkin ja liimata vanhoihin "runkoihin".
Ammattilaisen homma. Kannattaa lähinnä antiikilaitteisiin. Tuollaisten kulutusosien on maahantuojalla velvollisuus hankkia ne.
Olen joskus muinoin asioinut jarrupinnotteita tekevässä yrityksdessä jossain Tikkurilassa ehkä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

jep, olen itse joskus kultaisella 90 luvulla vaihtanut jarrupintoja ja eipä niitä enään oikein tehdä. maahantuoja tai jarrujen valmistaja yleensä antaa sopivat palat. Katso mitä satulasa lukee,, niin sat ainakin suuntaa-antavan osatoimittajan tiedot.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Valmistusnumeron perusteella kun yleensä tilaa (tai siis antaa esim. EasyPartsille), niin tulee oikeaa osaa. Vaimon Piaggiossa tulaa aina väärät jarrupalat, jos valitsee vain merkin ja mallin osamyyjän luettelosta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Oman fuden takajarru (rumpujarru) on kyllä aivan onneton. Jarruvaijeri on kait säädetty ihan oikein, kun kahva ei liiku kuin pari senttiä. Eli jarrukahva ei tule siihen ohjaustankoon kiinni likikään. Mutta jarrutusteho on aivan välttävä. Vaikka täydestä vauhdista vetäisisin takajarrun pohjaan, niin ei ole lähelläkään lukkojarrua. Sellaista kevyttä jarrua vain, jolla ei tee yhtään mitään. Täysin etujarrun armoilla olen tällä hetkellä.

Skootteri on vuosimallia 2007 (takuu loppunut jo) ja mittarissa on hurjat noin 1600km joten tuskin jarrupalat kuluneet ovat.
Ehkä lasittuneet kenties?
Mistä kannattaisi lähteä tutkimaan asiaa?
Takarengas irti akseliltaan ja sieltä purkamaan vai?
Onko kuinka iso operaatio itse ruveta tutkimaan?
Saako takarenkaan helposti itse irti akselilta?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

Tuo on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Etujarrullahan nämä pysäytetään. Takajarrulla lähinnä komppaillaan. Toisin sanoen ei kannata alkaa mihinkään operaatioon. Itselläni takajarru on myös täysin tehoton. Siihen on tyytyminen.

Coastside

#27
Takajarrun avaaminen on niin työlästä ettei kannata tarkistuksen vuoksi avata, vaan hankkia hihnat ja vaihtaa. Olikohan jarruvivussa asteikkoa tms josta näkee liinojen olevan loppu?

Etujarru on helpompi huoltaa, joten sitä kannattaa kuluttaa enemmän jo siksi että se oikeasti hidastaa. Takajarru vain vakavoittaa menoa.

Mopojen jarruja ei voi suoraan verrata vaikka kisavehkeisiin, joissa kovat jarruttelut tuottavat lämpöongelmia. Osasyy, miksi levyjarrut tulivat kisavehkeiden kautta arkikäyttöön, jossa  tuo helpompi huollettavuus tuo etua.

Eräs RR-kuski sanoi että jarrupoljin saa olla missä tahansa kun hän ei sitä kuitenkaan käytä, kun se säännöissä vaadittiin. Sillä oli ongelmana vakuuttaa ettei kipsi jalassa estä ajamista...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#28
Simplex-tyyppisissä takarumpujarruissa (eli siis vain yksi levitysnokka levittää jarrukenkiä) tuo on toisissa skoottereissa lähinnä ominaisuus. Kenkien liikkumisrata on suppea ja jarrutuspinta ei muodostu koko matkalta ja varsinkin, jos rumpu on pieni ja kengät pienet, voi tehottomuus vaivata. Siinä ei välttämättä auta kenkien vaihto, puhdistukset yms. Toisinaan käytetty jarrukenkä on muotoutunut paremmin rumpua vasten, jolloin myös jarrutusteho on aavistuksen parempi.

Yksi patentti voisi olla viritellä jonkinnäköinen mekaaninen"tehostin" jarruvaijerin ja jarruvivun yhteyteen. Tiedä sitten onko kukaan koskaan tällaista mopoluokkaisessa laitteessa toteuttanut. Etujarruina on tyypillisesti levyjarru, jolloin tuo jarrujen oikeanlainen käyttö kyllä pysäyttää tällaisenkin moposkootterin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Jos noissa ei ole asteikkoa josta näkee kulumisasteen, sen voisi merkitä, jotta voi sitten vaihdon jälkeen seurata kulumista.
Jonkin mittausmedotin voisi sitten neuvoa muille jolla säästyy avaamisilta turhaan.

Kenkien kääntö auttaa, koska ne kuluvat toisesta päästään enemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04