Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua jarruista

Aloittaja keijopel, 14.11.07 - klo:06:08

« edellinen - seuraava »

keijopel

Mielestäni skodeni jarrut(edessä levy,takana rumpu) vaativat kohtuuttomasti puristusvoimaa.Läheltäpiti-tilanteita on ollut...renkaiden vaihdon yhteydessä huoltomies sanoi että pintaa on jäljellä edessä ja takana.Auttaisiko santapaperilla hiominen tms.Nyt olisi aikaa parannella kun laite ei ole ajossa. ???

Samppa

Jarrujen tehottomuus voi johtua monesta asiasta. Pitäisi purkaa, jotta tietäisi tarkkaan. Mikäli palat ja kengät ovat hyvät, kannattaa varmistua siitä ettei niissä ole rasvaa (eikä myöskään jarrurummussa). Jos rasvaa on, voi puhdistusta kokeilla erikseen myytävällä jarrujen puhdistusaineella. Tämäkään ei aina auta ja tietysti täytyy etsiä syyt mahdolliseen rasvoittumiseen.

Tietysti aluksi kannattaa myös tarkistaa kahvojen vapaa liike, eli missä kohtaa jarru alkaa ottamaan kiinni. Mielestäni sopiva kohta on noin sentin vapaaliikkeen jälkeen. Jos ei ota kiinni, voi rumpujarrun vaijerin säätää tiukemmalle, kuitenkin niin ettei jarru laahaa. Levyjarrussa kannattaa tsekata jarrunesteen kunto (vaihtaa muutaman vuoden välein) ja suorittaa myös jarrujen ilmaus. Kaiken a ja o on tietysti että jarrut ovat mekaanisesti kunnossa, eli esim. männät liikkuu ja tiivisteet on ehjät. Nämä tuli nopeasti mieleen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Mulla parani jarrujen tunnokkuus ja teho huomattavasti, kun yksinkertaisesti voitelin jarrukahvat, kuten huolto-ohjelmaan kuuluu. Eli jotain yleisöljyä sinne kahvan ja kahvan kiinnityspultin väliin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Santapaperilla hiominen auttaa jos palojen pinta on lasittunut, tämä operaatio on kiireellinen jarrujen alkaessa vinkia. Puhutaan siis levyjarruista. Olen itse muutamaan kertaan hionut palat edestä ja takaa 8000km aikana. Nämä lasittuneet pinnat kun voivat vaurioittaa jarrulevyä, kuten itselläni kävi. Ei ihan mahdottomaan kuntoon mennyt, mutta ei uutta n. 80â,¬ maksavaa levyä viitsi ostaa.
Itse jarruneste on hyvä puhdistusaine. Isäni huomasi asian vahingossa ensimmäisinä autoilu vuosinaan, kun korjasi autonsa jarruja, vuotanut jarruneste huuhtoi öljyn pois paloista ja jarrulevyltä.  ::)

Partanen

Joka kerta, kun auton jarrusylinteri vuotaa jarrunestettä jarrukenkiin, pitää vaihtaa jarrukengät. Älkää vaan hyvät ihmiset menkö niitä kitkapintoja jarrunesteellä pesemään. Niihin on ihan omat pesuaineensa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Noo kaikilla on mielipiteensä  ::)
Voisi tietty hommata ihan kunnollista pesuainetta siihen, mutta pitäisi kyllä vaivautua puhdistamaan kaikki osat etumaskin alta, sillä sattui pieni vahinko lisätessäni 2t-öljyä  :-\

Samppa

Jarrunesteellä ei ole mitään tekemistä jarrujen puhdistamisen kanssa. Kuten E Partanen sanoi, kengät pitää vaihtaa mikäli ne on nesteessä. Eipä tuo lähde kunnolla edes jarrujen puhdistusaineella (havaittu konttorilla, kun yritin saada auton jarruja lävitse huolellisen puhdistamisen jälkeen kun sylinteri oli vuotanut ja en aluksi viitsinyt uusia paloja ostaa ja neste oli kunnolla paloihin imeytynyt, vaikka vielä hion palojen pinnatkin).

Jarrutusvoima oli mittauksessa aivan olematon, kun palat olivat jarrunesteessä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Samaa mieltä sampan ja partasen kanssa, jarruneste on syövyttävää ainetta, jo pänikän kyljessä yleensä lukee ettei saa roiskia maalipinnalle tai muuallekkaan. Jarruneste pehmentää palat ja haurastuttaa tiivisteet, jos nestettä roiskunut tiivisteen väärälle puolelle. Korjaamoaikoinani poikkeuksetta aina vaihdettiin palat ja tiivisteet, jos havaittiin vuotoa. Lasittuneet palat voi ja saakin hioa, kuin myös itse levyn.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Juha

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 14.11.07 - klo:13:10
Joka kerta, kun auton jarrusylinteri vuotaa jarrunestettä jarrukenkiin, pitää vaihtaa jarrukengät. Älkää vaan hyvät ihmiset menkö niitä kitkapintoja jarrunesteellä pesemään. Niihin on ihan omat pesuaineensa.
Noo hyvä, että "vanhemmat opastavat lasta tiellään." Ennen kuin ehdin tuhria pari kuukautta sitten vaihtamani palat (Kunhan olen huolellinen lisätessäni öljyä)  ::)
Yhdestä asiasta en luovu väitteessäni. Jarruneste kyllä huuhtoo öljyt pois...

Samppa

Kyllähän tuo voi öljyt huuhtoa pois koska on syövyttävää ainetta, mutta on itsessään niin liukasta ja imeytyy paloihin, että vaikutus on lähes sama kuin öljyllä ja koska imeytyy hyvin, ei sitä saa millään pois.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Nyt kun tätä enemmän miettii, niin täytyyhän sillä jarrunesteellä ollakin voitelevia ominaisuuksia. Sehän on ainoa voitelu jarrumäntien ja -sylinterien välissä. Ja hyvin voiteleekin, sillä en ole ikinä nähnyt metallihilettä jarrunesteen seassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Pitäisi varmaan laittaa niihin jarrumäntiin jarruvaseliinia, kun niiden toiminta on pari kertaa kangistellut = alkanut laahaamaan. Mutta kunnen nyt ole ihan varma, mihinkä tämä pitäisi laittaa.

Partanen

Mitä tarkoitat jarruvaseliinilla? Jarruja varten on olemassa jarrukumirasvaa, joka lähinnä suojaa suojakumeja kovettumiselta ja hapertumiselta. Sitten on olemassa kupari- tai alumiinitahnaa, jota voi laittaa esim. jarrupalan ja -satulan välisiin metalli metallia vasten liukupintoihin. Jos osat ovat oikeanlaisia ja siten sopivia, niin noita jälkimmäisiä tahnoja käytetään lähinnä vähentämään korroosiota, ei välttämättä niinkään voiteluun.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 17.11.07 - klo:18:43
Mitä tarkoitat jarruvaseliinilla? Jarruja varten on olemassa jarrukumirasvaa, joka lähinnä suojaa suojakumeja kovettumiselta ja hapertumiselta. Sitten on olemassa kupari- tai alumiinitahnaa, jota voi laittaa esim. jarrupalan ja -satulan välisiin metalli metallia vasten liukupintoihin. Jos osat ovat oikeanlaisia ja siten sopivia, niin noita jälkimmäisiä tahnoja käytetään lähinnä vähentämään korroosiota, ei välttämättä niinkään voiteluun.
Saattaa olla juuri tuota jarrukumirasvaa, isäni vain käyttää tuota nimitystä siitä.

Samppa

#14
Tuli vielä mieleen, että joskus vanhemmissa vehkeissä voi jarruletkut alkaa ikääntymään ja siten "joustamaan" paineen johdosta. Tällöin jarrut tuntuvat pehmeiltä. Letkuja voi toki vaihtaa ja ainakin mp-puolella kovempaan käyttöön saa erikoisvahvistettuja letkuja, jolloin jarrun tuntuma on tehokkaampi.

E Partanen. Tiedätkö mitä ainetta tuo jarrukumirasva on? Tavallista vaseliiniako, vai jotain parempaa? Mietin lähinnä sitä, että tuohan voisi olla oikea aine myös muiden kumiosien voitelemiseen esim. pakkasta ja aurinkoa vastaan?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.