Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akku finaalissa?

Aloittaja FrozenCorpse, 08.11.07 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

kekra

Lainaus käyttäjältä: Juha - 30.10.08 - klo:13:20


Ja kyllä näissä kaikissa nykymopoissa taitaa valoille tulla virta akulta, mutta valot kun kytketään aina releen avulla. Tämä rele saa ohjausvirtansa laturilta silloin, kun saavutetaan tarvittava kierrosnopeus sopivaan jännitteeseen. Tämä rele taas laukeaa 2-5s kuluttua moottorin sammumisesta.

Saattaa olla mutta ainakin mun kinuskissa valot toimii ihan samalla tavoin, oli akku paikallaan tai ei, valot on ihan yhtä kirkkaat. Mopolla pystyy siis ajamaan ihan hyvin ilman akkua, kaikki toimii, valojen ohella, mainiosti. Tästä päättelin että virta tulee valoille nimenomaan magneetolta eikä akulta.

Mutta kuten todettua, toteutuksissa on eroja.

Coastside

#31
Minun kinuskissa toimii, kun moottori on seis jarruvalo ja vilkut. Että jos sammahtaa niin saa jotain tuikkua palamaan. Käyntiin se ei ilman akkua lähtenyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

skandinaavi

Okei, minulla ei ole kinuski vaan aito italian ihme mutta kuitenkin...
Mulla toimii ilman akkua (käynnissä siis) vaan ajovalot ja jarruvalot. Eli vilkut ovat poissa pelistä, kuten myös töötti jne. Eli ne saavat voimansa suoraan akulta...
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Samppa

Lainaus käyttäjältä: skandinaavi - 01.02.09 - klo:21:11
Okei, minulla ei ole kinuski vaan aito italian ihme mutta kuitenkin...
Mulla toimii ilman akkua (käynnissä siis) vaan ajovalot ja jarruvalot. Eli vilkut ovat poissa pelistä, kuten myös töötti jne. Eli ne saavat voimansa suoraan akulta...

Näin myös täällä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kekra

Nyt olisi vihdoinkin tarkoitus tilata tuo linkin volttimittari, tarkoitus oli jo viime kesänä mutta jostain syystä jäi tilaamatta. Onhän siitä kätevä ajon aikanakin seurailla virran kulkua. Näkee heti jos/kun laturi alkaa temppuilemaan. Akun kunnonkin siitä näkee kätevästi.

Mietin vain sitä mahtaakohan tuo olla vesitiivis? Mitään mainintaa ei löydy asiasta. Ilmeisesti tuo on tarkoitettu lähinnä sisätiloihin, autoon. Mutta näyttää aika tiiviiltä mielestäni, luulisin että kestää kosteuttakin.

Mietin kumman laitan, kellon vai volttimittarin, ja mielestäni tuolle laitteelle on enemmän käyttöä. Jokaisella lienee kännykkä mistä tsekata aika tarvittaessa. Virran tarkistaminen tien päällä on aika hankalaa..

Kesällä kun tulee reissattua paljon ja mukana kulkee kännykän lisäksi myöskin kannettava ja muutakin virtaa vieviä vempaimia niin volttimittari on aikamoisen kätevä värkki -->

http://www.jj-tuonti.com/dietz-digitaalinen-volttimittari-varastossa-p-1201.html

P.S. Mahtaako missään kiinalaisessa olla vakiona moista?

Coastside

#35
Kalliin oloinen kun se mittaa vain jännitettä. Nätti kyllä, jos haluaa sen esille. Irroitettavassa panelissa, jonka saa suojaan voisi olla useitakin mittareita. Liitinjuttu on sen hankaluus, koska se pitäisi kyteä kaikki kerralla ja helposti.

Itse ajattelin pitää mukana halpaa yleismittaria vaikka etukatteen alle pakattuna josta sen saa esille jos haluan tarkistaa jännitteet ja virrat ja vastukset. Jos into riittäisi, voisi johdottamalla haaroittaa mittausta varten kaikki samaan paneliin, josta mitata niitä. Se tietäisi käytännössä koko johtosarjan tekoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

Kyllähän ne valot toimii ilman akkua jos se lataus hässäkkä toimii "jännitteensäätäjä" Mutta jos se on rikki niinkun mulla oli ni valot ei pelannut,nyt pelaa taas kun se on ehjä. Ilman akkua ajaminen ei ole terveellistä piikkien takia sillä akku vaimentaa niitä,säätäjän ohella. Joskus ajelin ilman akkua perätoottorilla ja näin sattu käymään. Perämoottori huolossa sitten selvensi miksi se on mennyt rikki,tai arvasivat. Latasin akkua kaikuluotainten takia aurinkovoimalla toimivalla laturilla kun se oli tehokkaampi,jos olisin ollut viisaampi olisin vaan antanut akun olla paikallaan ja liittänyt lisälaturin kiinni lisäksi,sama pää kesät talvet ja havereita sattuu  ;D

kekra

#37
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.03.09 - klo:17:59
Kalliin oloinen kun se mittaa vain jännitettä.

Kallis ja kallis, onpahan ainakin laatumerkki. Ja enpä äkikseltään löytänyt kyllä halvempaakaan, digitaalisena. Halvoissa mittareissa on lisäksi se vaara että ne saattavat näyttää mitä tahansa..

Pelkkä jännitteen mittaushan riittää ihan hyvin, mopon laturin tarkkailuun. Näkee heti yli/alilatauksen. Akun kunnosta se ei tietenkään välttämättä kerro mitään.

Yleismittari mullakin on kotona ja olenpa kuljetellut sitä mukanakin reissuilla mutta kiinteä volttimittari paneelissa, koko ajan nähtävillä on kuitenkin paljon kätevämpi ratkaisu, mielestäni.

Coastside

Autoissakin oli muinoin Ampeeri ja Volttimittarit, aikana jolloin sähkövika usein pysäytti kulkineen ja muutenkin niissä ilmeni huollon tarvetta.
Samaa infoa ei nykyisin kuskille tarjota edes lisävarusteena, vaan kaikkea krumeluureja.

Mopossa oireilusta voi paljolti päätellä mikä sähkölaitteista on viallinen. CRC:llä ennalta ehkäisee kosteuden ja hapettumien oikut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04