Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sytytystulppa

Aloittaja keijopel, 05.09.07 - klo:02:29

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Se skootterin uutuus ei poissulje vuotojen mahdollisuutta, esimerkiksi imukaulan kiristyspanta saattaa olla löysähkö, jolloin kone pääsee imemään ilmanputsarin ohi ilmaa suoraan imukaulan löysän liitoksen välistä. Omassa Baotianissa tuo kaula oli hyvinkin hepposasti laitetti kokoon.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Zeta

Luin jostain aiemmin, ja muistaakseni kyllä tarkistin ettei ole löysällä. Tosin kun noita skoottereita on kaksi, niin täytynee tarkistella uudelleen kun en muista kummasta sen tarkistin ;D.

T:Zeta

Zeta

Nyt on hieman saanut tulppa väriä. Hieman siis kellertää, kun säädin puoli kierrosta rikkaammalle. Imukaula oli hyvin kiinni, mutta ilmanputsarilta tuleva kaula lähes täysin irti. Kyllä pitää ilmeisesti alkaa antamaan maahantuojalle, sekä myyjälle/huollolle hieman palautetta koska skootteri (it) piti olla täysin ajokunnossa, kun liikkeestä ulos talutin (näin siis evästettiin). Todella paljon on ollut epäkohtia, viimeisempänä polttoaineletku, jossa ei ole minkäänlaista kuristinta, ja on ollut hyvää onnea ettei ole jo irronnut. Vieressä vielä sähköstartin virranottonavat, joista plussan "suojahattu" ei mene sitten mitenkään tiiviisti päälle...

Way to go Helkama...

Kenzy

Toki noissa kokoonpanovirheitä löytyy, kun on halvalla teetetty. Polttoaineletkuissa ei aina ole mitään kiristintä, kaasarin liitäntätapissa on korotus liitoskohdassa, joka kiristää letkun paikalleen, sen verran pienistä paineista yms puhutaan, että nuo harvoin mitään klemmareita tarvii, toki sitten jos alkaa letku hapertumaan.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Nokinen Zonerin pakoputken pää sai tarkistamaan tulpan Väri on vaalea paahtunut, siis jotakuinkin oikea. Tulppa NGK C7HSA, mutta käyttöohje suosittaakin A7RTC.

Toiminta ja kulutuslukemat viittasivat myös normaaliin, mutta tuo putken pää on hiilenmusta.

Sen tulppa-avaimella ei käytännössä tee mitään. Se on niin lyhyt ettei sillä sen ruuvarilla mahdu vääntämään. Tien päällä mukava ylläri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Tehdessäni ensimmäisen tulpantarkistuksen osittain Zonerin vakiokaluilla, havaitsin kaksi puutetta: Tulppa-avainen hylsyn pituus ei riitä jotta sen ruuvarilla voisi vääntää, koska se ottaa koteloon. Viisisenttinen pultti toimi. Enempää vääntöä siihen tuskin tarvitseekaan.
Tulppa-avain ei tartu tulppaan, vaan se voi pudota puhaltimen kotelon sisään. Paremmat avaimet tarttuvat. Sain ongittua sen pihdeillä pois....  Jollaisia ei sen sarjaan kuulu. Ei myöskään 10 mm hylsyä, jossa saisi koteloita avattua työtä varten.

Jawoissa oli muuten kaksi tulppaa, jottei "kisavehkeen" matka katkea piikkiin. ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pätmän

Lainaus käyttäjältä: Zeta - 16.03.08 - klo:15:35
ajovalot & parkit & takavalot meni kaikki pimeeksi.

Anteeksi offtopic! Mikä aiheutti valojen katoamisen? Huomasin eilen, että omasta kulkupelistä puuttui ajovalot kokonaan, vilkut kyllä toimii.

Zeta

Lainaus käyttäjältä: Pätmän - 24.04.08 - klo:14:24
Lainaus käyttäjältä: Zeta - 16.03.08 - klo:15:35
ajovalot & parkit & takavalot meni kaikki pimeeksi.

Anteeksi offtopic! Mikä aiheutti valojen katoamisen? Huomasin eilen, että omasta kulkupelistä puuttui ajovalot kokonaan, vilkut kyllä toimii.


Viallinen jännitteensäädin. Se vaihdettiin, mutta kaksi päivää ja sama juttu. Polttimot saavat liikaa jännitettä, eivätkä kestä. Skootteri on nyt huollossa, ja vikaa etitään ilmeisesti hieman "syvemmältä"!

T: Zeta

openflow

Tulpan lukeminen 2t koneessa. Teoriassa tulpasta pystyy lukemaan ainakin sytysenakkon,seoksen ja lämpöarvon.

Täysikaasu testi:
Vaihdetaan koneeseen uusi tulppa. Ajateaan skootterilla täysikaasulla huippunopeutta ~10s ja sammutetaan moottori täysikaasulla(virrat poikki). Rullaataan vapaalla, pysäytetään härveli ja otetaan tulppa irti.

Hyvä tulppa on kun paketista otettu. Liian kylmä tulppa on helppo tapaus eli pikimusta. Jos tulpan eristeen juuresta on murentunut paloja/muuta silmin nähden havaittavia muutoksia tulppa on liian kuuma.

Seos luetaan tulpan eristeen juuresta ei tulpan kärjestä. Liian rikas seos on helppo tapaus. pirun nokinen. Liian laiha seos ja eristeen juuri on uutuuden kiiltävä. seos on kohdillan ,kun eristeen juuressa on pienehkö silmin havaittava nokinen rengas.

Sytysenakkon lukeminen onnistuu ainostaan täysin uudesta tulpasta.
Jos enakko on liian aikainen ,tulpan keskielektrodin terävät reunat pyöristyy hieman (todettava suurennuslasilla). Toisaalta liian kuuma tulppa myös pyöristää elektrodia. näiden erottaminen toisistaan voi olla vaikeeta. Tämmöisessä tapauksessa on hyvä tehdä toinen testi reilusti kylmemmällä tulpalla. Elektrodin metallin värin muutos  voi myös kieliä väärästä enakkosta.

Putsataan tulppa ja tehdään yllä oleva testi puolikaasulla. lopuksi sama testi tyhjäkäynnillä; tietysti 1/3 & 2/3 kaasullakin voi testin tehdä ,jos intoa riittää. Näin saa aika hyvän kuvan moottorin toiminnasta koko kuormitus alueella. Tämän testin tulokset ,kun yhdistää kuulo/perstuntuma testiin ,paljon arvokasta tietoa pitäisi olla kasassa.

2t-koneen tulppa luetaan _aina_ halutulla mooottorikuormalla. Vanhan tulpan lukemisen voi 2t koneessa unohtaa tyystin. siitä ei saa mitään hyödyllistä tietoa. öljy tekee tulpasta nopeasti lukukelvottoman. 4t koneesta pystyy jotain tietoa keräämään myös vanhemmasta tulpasta.

Partanen

Nyt ei pysty millään uskomaan ihan tuota kaikkea, valitettavasti.

En usko, että mikään tulppa näyttäisi missään koneessa yhtään mitään 10 sekunnin ajon jälkeen. Siinä ajassa kone ei ole lämmennyt, ja virran katkaisu täydestä lennosta aiheuttaa tulpan kastumisen, joka myös vääristäisi totuutta. Tulppa ei myöskään voi pyöristyä mistään tuossa ajassa.

Ja persedynoon ei ole koskaan voinut luottaa.

Kun ajatellaan, että bensan seassa 2-T laitteessa on n. 2-3% öljyä, niin sen ei kunnossa olevan koneen tulpassa pitäisi näkyä juuri mitenkään. Bensaakin, jossa siis öljy seassa, poltetaan niin vähä suhteessa ilmaan (13-15 kuutiota ilmaa yhtä bensalitraa kohden), että moni vähän enemmän ajettu nelitahtikin polttaa saman verran öljyä. Silti tulppa kertoo paljon seoksesta, kunhan lämpöarvo on edes vähän sinne suuntaan mitä koneen valmistaja suosittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Hyvä ,että korjasit.Ajatukset oli kireessä motocross pyörässä ,vedin yhtäläisyys viivan skootteriin.
Oikestaan unohtakaa ennakot; eihän se voi skootterissa koskaan olla niin pielessä ,että siitä kannataisi päätä vaivata. Ei taida tulppakaan koskaan mopedi vireillä olla liian kuumaa versiota. Yllä olevat vinkit on tarkoitettu lähinnä enduro/krossi pyörän säätämiseen.

Siis esim. Jos seos on rikas ei siihen eristeen juuren kerry sentin paksuista noki kerrosta, kyse on lähinnä värin muutoksesta;siksi tarvitaan uusi tulppa. Öljy värjää tulpan eristeen lukukelvottomaksi aika nopeasti. puhutaan kumminkin pienistä väri eroista.

Kyllä ainakin osa kirjoittamastani pätee myös mopedi tason vehkeessä, joten ei ollut puhdasta roskaa,vaikka siltä saattoi vaikuttaa ;) Testasin viime kesänä pappatunturilla. Kokeilin pääsuuttimilla 48-60 ja myös itse sorvaamalla säätösuuttimella. Sorvasin myös kymmenkunta erillaista neulaa ja testasin niiden vaikutusta. Kaasutinta säätäessäni tuli tulppaa luettua melkoisen ahkerasti. 58 ja 60 numero pääsuutin röpötti rankasti ja näkyi tulpassa kun keskituella kaasutti muutaman sekunin;savutti myös aikatavalla. numero 56 tarvitsi yhden pitkän suoran ja pieniä jälkiä oli havaittavissa; rikas oli. ~1.5km ajolenkkillä jäljet oli todella selkeät. ei taatusti voi erehtyä.

numerot 48-54 olivat sitten tarkempia. Omasta mielestäni onnistuin saamaan tulpasta lukemalla eron 48 & 54 numeron välille. 52 & 54 suuttimella en tainnut eroja tulpasta saada ,vaikka perstuntumalla 52 suuttimella kone mietti hetken.

Parin päivän sahaamisen jälkeen tulpan eriste oli jo muuttanut niin paljon väriä ,ettei siitä pystynyt mitään lukea;meni vaihtoon.

Puolikaasulla kun testasin eri neulaputkia ,sain myös merkit jäämään tulppaan. Irroitin ajaessani kädellä tulpanhatun ,ei muuten saanut sammmutettua. En tiedä kuinka paljon on eroa jos nopeasti olisi mopedin pysäyttänyt ja sitten lukenut tulppaa;en edes kokeillut.

Kylmän tulpan onnistuin myös löytämään helposti pelkästään jo tyhjäkäynillä; en muista kuinka kauan käyttelin tyhjäkäynnillä,mutta en "tuntitolkulla".
Tyhjäkäyntiä säätäessä kun kone oli helv## rikkalla ,ei tarvinnut kun polkaista konekäyntiin, melko pian  tulpasan eristeessä oli jo selkeät jäljet.

Testissä oli myös kourallinen eri lämpöarvoisia tulppia. Kylmän tulpan tunnisti myös yhden suoran ajamisen jälkeen. (kone oli ajettu tietty lämpimäksi)

Itse olen sitä mieltä ,että jos jäljet jää tulppaan pappatunturissa ,niin eiköhän nee jää myös skootterissa. Toki onhan skoottreissa eri henkimaailmansa,ainakin kiinalaisissa ;)

---
pikakirjoitettu erätauolla ,toivottavasti ei tullut pahasti ryssityä ajatusteni kanssa, mahdolliset virhhet korjjan myöhemmin.


Partanen

Kai crossipyörätkin säädetään tehopenkissä, kuten muutkin moottorit? Eihän ole mitään iloa siitä, että konetta säädellään vajaalla rasituksella, tai vielä pahempaa, ilman rasitusta. Tärkeää olisi, että kun niitä tehoja moottorista pyydellään, niin silloin olisi seokset kohdallaan. Sen sijaan, että ostaa neljä laatikollista tulppia, kannattaisi ostaa seossuhdemittari, ja ehkä lisäksi pakokaasujen lämpömittari. Niillä kotisäätäjä pärjäisi alkuun paremmin kuin säkillisellä tulppia, vai mitä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Omassa 2T varttilitaisessa enskassani säädän suutinta ilman lämpötilan mukaan.. Mopopuolella asiat tietysti erikseen, mutta sielläkin olen korvakuulolta hakenut oikeat säädöt.. 2T peli on muuten herkempi sääolojen vaihtelulle joten kaasariakin joutuu säätämään useammin, jos haluaa koneesta tehoja ulos.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kinkster

Kuinka usein (km) olette vaihtaneet tulpan?

Coastside

#29
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.04.08 - klo:18:36
Nokinen Zonerin pakoputken pää sai tarkistamaan tulpan Väri on vaalea paahtunut, siis jotakuinkin oikea. Tulppa NGK C7HSA, mutta käyttöohje suosittaakin A7RTC.

Toiminta ja kulutuslukemat viittasivat myös normaaliin, mutta tuo putken pää on hiilenmusta.

Sen tulppa-avaimella ei käytännössä tee mitään. Se on niin lyhyt ettei sillä sen ruuvarilla mahdu vääntämään. Tien päällä mukava ylläri.
Tulppa vaihtui, kun eilisellä sadereissulla alkoi pätkiä pahoin. Oliko syynä kosteus vai tulppa, saan tietenkin kokeiltua vaihtamalla vanhan tulpan takaisin kun se nyt toimii hyvin. Lämpöarvo uudessa sattui 6, kun aiempi oli 7
Tulos yllätti minut jälleen. Kone ulvoo paikallaan täydet kierrokset (Ei tehnyt sitä koskaan aiemmin) ja kulkemisessa ei ole mitään nykimistä ja nopeus on riittävä.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04