Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sytytystulppa

Aloittaja keijopel, 05.09.07 - klo:02:29

« edellinen - seuraava »

Samppa

Ihan mielenkiinnolla. Minkä värinen oli tuo edellinen tulppa? Mitäs virityksiä tossa sun skootterissa olikaan?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jurzi

#106
Täytyypä oikeasti nyt testata tuo uuden moottorin mukana tullut NGK 7 R (jotain tällaista) tulppa. Uusi tulppa on siis myös NGK mutta 6, ja molemmat ovat muistaakseni siis tuota vastuksellista sorttia. Testaanpa vielä varmuuden vuoksi vielä kiinalaisella 7 lämpöarvon tulpalla moottorin toimivuuden. Tuo NGK 7 tulppa antoi kyllä lukuisissa testailuissani aina kipinää, kun yritin selvittää käynnistysongelmaa. En ole saanut siis sillä vielä yhtään ajokokemusta aikaiseksi, joten tulpan väriä ei sille ole tarjolla. Voiko tuolla kipinävälillä olla merkitystä? Nyt muistankin että laitoin kipinätesteissäni väliksi 0.5, ja sitten kun yritin oikeasti jo 6-tulpalla toimivaan moottoriin vaihtaa sen 7-tulpan, niin väliksi laitoin sen ohjeen mukaisen 0.6-0.7 (eikä moottori siis käynnisty). Pick-up coil väli on tarkastettu ja käytössä on muuten virijavarin suurtehopuola.
EDIT:
No oikeassahan olitte, tulpan täytyi olla rikki, koska kiinan 7-lämpöarvon tulpalla skopa toimi ihan yhtä hyvin kuin NGK:n 6 tulpalla. Case closed - my mistake.

Kinkster

#107
Mikäs näistä Bilteman tulpista vastaisi NGK:n CR7HSA:a tulppaa?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Muut/Sytytystulppa-moottoripyoramopo-7574/
Olisko BR7HS?
Entä olisko tämän bilteman IWF20 tulppa sitten vastaava kuin CR7HIX iridium tulppa?

Edit. Ei taida BR mallit käydä CR:ää vaativiin jos oikein interwebziä luin.


Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Suunnilleen samalta aikakaudelta on myös Jenningsin ohjeet:
How you can read spark plugs and select them - by Gordon Jennings
http://www.strappe.com/plugs.html

Kun säädöt on hyvin kohdallaan, lämpöarvo ja seokset, tulppa näyttää suunnilleen seuraavalta:
## kuva auki leikatusta tulpasta
http://img.photobucket.com/albums/v606/TRexRacing/plug1.jpg

konenikkari

Kiitos Coastsidelle todella hienosta "huoneentaulusta" :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#112
Lainaus käyttäjältä: openflow - 02.12.14 - klo:21:06
Suunnilleen samalta aikakaudelta on myös Jenningsin ohjeet:
How you can read spark plugs and select them - by Gordon Jennings
http://www.strappe.com/plugs.html

Kun säädöt on hyvin kohdallaan, lämpöarvo ja seokset, tulppa näyttää suunnilleen seuraavalta:
## kuva auki leikatusta tulpasta
http://img.photobucket.com/albums/v606/TRexRacing/plug1.jpg

,Jep Jep. Tuo Jenningsin Artikkeli olikin hieno. Todella laaja-alaisesti syt.tulpan toiminnasta ja vaikutuksista moottorin toimintaan sekä tulpan lämpöarvo-seos-teho yhtälön raottamista .. kaasukahvan kiertäjille.

Tämä (suora lainaus, Gordon Jennings): Motorcycle ignition systems are the weak sisters of the world's spark generators. Bikes therefore need all the ignition help you can give them, which brings us to yet another useful group of special spark plugs: those with precious-metal electrodes. Conventional plugs have thick, blunt electrodes made of an alloy that's mostly iron, with a little nickel added to lend resistance to erosion. Special-electrode plugs have a side (ground) post made of ordinary nickel-iron alloy, but a center electrode of something much more costly - which may be a silver alloy, or gold-palladium, or platinum, etc. Bosch still favors platinum; Champion, ND and NGK offer plugs with electrodes in materials ranging from silver to tungsten. Gold-palladium seems to be the alloy that offers the best price/performance advantage; we don't entirely trust silver electrodes, which if overheated will over-expand and crack the insulator nose.
erityisesti meille yksipyttyisellä liikkuville.

Ed: Huom. artikkelihan on vanha mutta asiat ovat monelta osin pysyneet samoina, toisaalta taas radikaalisti parantuneet. Sytytysjärjestelmät ennenkaikkea parantuneet, ennakonsäätö ja sytytysjännite ovat nykyään tasolla mistä 30-40v sitten vain haaveiltiin. Tietty hiukan riippuen moottorin valmistajan tahdosta..   ;) ;)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250