Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Männän vaihtaminen - mitä kaikkea menee uusiksi?

Aloittaja JaakkoFagerlund, 12.02.11 - klo:19:24

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Näinpä,miksi säästää jokunen euro ja pelätä koneen leviämistä taipaleelle vain sen takia että jäi mäntä vaihtamatta.. ;) Männän hinta suhteutettuna ajokilometreihin ei ole kuin murto-osa mopon kustannuksista, jos nyt edes kustannuksista voi puhua.. Esim 2T peliin saa tarvikemännän hieman yli 20e ja sillä ajaa 10,000-15,000km ajotavasta riippuen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

JaakkoFagerlund

Jep, tässä juuri katselen tilauslistaa ja mäntä renkaineen ja tappeineen heilahti sinne heti ensimmäisenä :) Onpahan sitten uusia, niin ei tarvitse miettiä että kestääkö vielä tämän kesän...
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

openflow

Männänrenkaiden kulumisesta en olisi huolissaan, niitä on kummiskin 2 kpl. Mitat on vielä ihan hyvissä lukemissa. Veikkaisin, että hyvässä lykyssä tolla voisi ajaa sen seuraavatkin 18000 km.

Joka tapauksessa, kun kerran osat on levällään, niin eipä se paljoakaan kustanna vaikka uuden männän vaihtaisi. Mittaa uusi mäntä ennen kun pistät sen kiinni. Aja se suunnitelmasi 8000 km, pura kone ja ilmoita sitten meille paljonko mäntä kului...

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: openflow - 07.03.11 - klo:21:53
Männänrenkaiden kulumisesta en olisi huolissaan, niitä on kummiskin 2 kpl. Mitat on vielä ihan hyvissä lukemissa. Veikkaisin, että hyvässä lykyssä tolla voisi ajaa sen seuraavatkin 18000 km.

Joka tapauksessa, kun kerran osat on levällään, niin eipä se paljoakaan kustanna vaikka uuden männän vaihtaisi. Mittaa uusi mäntä ennen kun pistät sen kiinni. Aja se suunnitelmasi 8000 km, pura kone ja ilmoita sitten meille paljonko mäntä kului...

Nimenomaan noista renkaista mä huolissani olen, koska niiden pitäisi olla 0,15 - 0,30 mm:n päittäisvälyksellä ja ovat nyt jo 0,45 mm lukemissa, eli viiden satkun päässä vaihdosta. Lisäksi männässä olevat rengasurat ovat jo aika väljät noille renkaille, eli sieltäkin kautta on vaihtoraja lähellä. Nuo renkaat kun kuluu niin niistä tuppaa puristusta häviämään ja sitä myöten koneen puristukset tippuu ja samoin mäntä ei enää keskity yhtä hyvin ja alkaa kulumaan enempi. Näin ainakin teoriassa.

Uudet osat on nyt tilattu, mäntä kustansi 19,50 €, männänrenkaat 21,90 €, uusi tappi 7,70 € ja sokat 1,15 € ja kaikki tiivisteet luokkaa 5-10 €.

Täytyy tosiaan katsoa syksyllä kun tuon taas talviteloille nyppään että mitä pytyn sisältö sanoo mitoiltaan verrattuna täysin uuteen, niin saa tarkat lukemat kulumiselle :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

jalat

No kannattaako sitä suotta turhaan lähteä aukoomaan. Et sillä tiedolla kuitenkaan mitään tee. Joudut vaan ostamaan uudet tiivisteet ja rahaa sekä aikaa palaa hukkaan. Saattaa jopa muutama ärräpää samalla lennellä, jos vaikka onnistut pudottamaan männän tapin sokan koneen sisälle tai jotain muuta mukavaa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: jalat - 08.03.11 - klo:07:09
No kannattaako sitä suotta turhaan lähteä aukoomaan. Et sillä tiedolla kuitenkaan mitään tee. Joudut vaan ostamaan uudet tiivisteet ja rahaa sekä aikaa palaa hukkaan. Saattaa jopa muutama ärräpää samalla lennellä, jos vaikka onnistut pudottamaan männän tapin sokan koneen sisälle tai jotain muuta mukavaa.
Kyllä itseäni ainakin kiinnostaa tietää, että mitä tahtia tuo kone oikeasti kuluu. Uudet tiivisteet maksaa saman verran kuin tankillinen bensaa, eli yks tippa meressä laittaa kymppi uuteen tiivistesarjaan. Ja meilläpäin laitetaan nukkaamaton rätti siihen kampikammion suojaksi juurikin tuon pikku riskin vuoksi :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

#36
Pitäisi kait aloittaa "mistä osia halvimmalla" ketju. Koetetaan keskittyä tekniseen puoleen tässä ketjussa.

Osia saa ja voi vaihtaa eri tarkkuudella tutkien ja ennakoiden. Kun ajaa kauan samalla pytyllä, voi ainakin kehua sen kestäneen. Teknisesti pytyssä on rautaa kulua hyvin paljon enemmän kuin männänrenkaissa. Mopon männän massoilla ei muotodonmuutoskaan niin suurta ole kuin isoissa koneissa. Ennen oli tosin ylikokoporaus yleistä, mutta mikä sen todellinen tarve oli?

Tavallisesti sylinterin muodonmuutoksen näkee paljain silmin männänrenkaiden tekemästä pykälästä ylälaidassa kun hinkkaa karstan pois. Kun se alkaa tuntuakin, on se korjauksen tarpeessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.03.11 - klo:09:08
Pitäisi kait aloittaa "mistä osia halvimmalla" ketju.

Ei mikään huono ajatus muuten, niin paljon näihin joutuu osia vaihtamaan että olisi todella tarpeen jonkinlainen "hintaseuranta". Siitä vaan ketjua kehiin.

Mitä tulee itse asiaan niin hämmästyttävän hyvin on kestänyt Jaakolla kone, mikäli tosiaan on alkuperäinen mylly yhä paikallaan. Hyvä esimerkki kuinka nämä Gy6 koneet kyllä kestävät vakiona jos niitä huolletaan säännöllisesti ja nätisti ajellaan. Mulla itselläni ei ollut kyllä hoonausjäljistä hajuakaan enää 9000km jälkeen..

Coastside

Minulla on tuossa n.12000 ajettu ja lasinkiiltävässä sylkässä on vain optisesti nähtäviä muutoksia ja sinistymää. En epäilisi asentaa sitä uudelle taipaleelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JaakkoFagerlund

Hyvä idea tuo hintaseuranta, sopii shoppailla osia millä ei ihan niin väliä ole että ovatko tarviketta vai eivät :)

Lainaus käyttäjältä: tommi - 09.03.11 - klo:09:23Mitä tulee itse asiaan niin hämmästyttävän hyvin on kestänyt Jaakolla kone, mikäli tosiaan on alkuperäinen mylly yhä paikallaan. Hyvä esimerkki kuinka nämä Gy6 koneet kyllä kestävät vakiona jos niitä huolletaan säännöllisesti ja nätisti ajellaan. Mulla itselläni ei ollut kyllä hoonausjäljistä hajuakaan enää 9000km jälkeen..

Jep, tuota itsekin ihmettelin, mutta toisaalta on tätä hyvin pidettykin. Ja juuri tuon kestämisen takia sinne haluankin alkuperäisosia, ettei tartte ostaa useampaan kertaan samoja osia. Ainakin todistettavasti on alkuperäisosat kestäneet hyvin :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä