Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Männän vaihtaminen - mitä kaikkea menee uusiksi?

Aloittaja JaakkoFagerlund, 12.02.11 - klo:19:24

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kun korjaa itse, on hyvä tehdä tutkailua jo silloin kun mitään ongelmaa ei vielä näy. Harjaantuu asiaan paineitta. Tuo 18000 on jo aivan hyvä määrä suorittaa tarkastus ja osien vaihtoa.
Itse hankin valmiuden avata kone helposti, mutta päästyäni sen ekan koneen vikaryppäästä, konetta ei ole tarvinnut avata kohta vuoteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: tommi - 13.02.11 - klo:12:07
No kyllä minä ainakin vaihtaisin samalla uuden pytynkin jos kerran männän aiot vaihtaa. Kun kerran on ajettu jo 18 000km niin pelkkä männän vaihto tuntuu oudolta. Mutta tee kuten itse tahdot, sinun moposihan se on..
Kaikkihan tässä riippuu tasan siitä, että mitä mittaustulokset näyttää kuluneisuutta eri osille. Tuossa huoltomanuaalissa näyttäisi olevan listattuna kaikkien toleranssialueet ja vaihtorajat, joten se on se viimeinen sana että vaihdetaanko vai ei.

Coastside, sepä se, kiva tuntea se kone kun osat vielä tunnistaa :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tommi

25 000km näytti kestävän toi Tysconin alkuperäinen kone. Sen jälkeen oli jokseenkin joka paikka väljä, variaattorin koppaa myöten. Laskeskelin että kannattaa ostaa kokonaan uusi kone kun alkaa joka osaa erikseen uusimaan. 5v tuli ajeltua vanhalla koneella.

Kymco

#18
 :-[
Kymco Visa R50
Yamaha Majesty 400

JaakkoFagerlund

Kyllä sen mieluusti korkkaa ja mittaa, kun tuosta on mun ajamaa noin 6500 km, eikä sitä ennen olleista ensihuolloista sun muista ole muuta kuin leima paperissa, ts. ei mitään varmaa. Ensimmäinen omistaja ei ole pitänyt minkäänlaista huoltokirjaa, joten paha sanoa kuinka hellästi tai rankasti tuota on kohdeltu. Karstatilanteesta ei ole tietoa, oletan että on ns. perusmustaa pinnoilla.

Voisin ihan piruuttaan heittää tuon koneen sylinterin koordinaattimittakoneeseen ja tarkistaa sen pyöreyden, kun kerran aukomaan rupean :) Selviää myös se tarkka halkaisija siinä samalla.

Kiva se on purkaa tuo ja tarkistaa, kun kuitenkin muuten koko skode päätyy muttereiksi tallin lattialle :) Pitää hieman kiristellä ja säädellä paria paikkaa (mm. ohjaustangon laakerointi, siinä oli pientä välystä) ja runkoa pitäisi parista kohtaa paikkamaalata ettei ala ruostumaan liiaksi. Ja tietysti poistaa kaikki ylimääräinen hiekka katteiden sisältä, sitä riitti ihan rannaksi asti kun viime kesän puolivälissä niitä katteita irroittelin :D
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 13.02.11 - klo:12:26
]
Kaikkihan tässä riippuu tasan siitä, että mitä mittaustulokset näyttää kuluneisuutta eri osille. Tuossa huoltomanuaalissa näyttäisi olevan listattuna kaikkien toleranssialueet ja vaihtorajat, joten se on se viimeinen sana että vaihdetaanko vai ei.

Se mäntä kiinnostaa erityisesti, kun sulla on kunnon mikrometrit niin olis kiva kuulla kuin paljon se on kulunut tai se alkup. mittahan on kyllä lähinnä oletus kun sitä ei ole itse mitattu uutena.
Tämä sun yksilö on ilmeisesti ollut hyvällä pidolla.
Mun kokemusten perusteella nelarissa loppuu ensin m.renkaat sitten sylinteri ja lopuksi mäntä mutta tämmönen ilmajäähdytteinen ilman öljynsuodatusta oleva kone on aivan oma lukunsa ja tietty riipuvainen käytöstä ja huollosta ym.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

#21
Ilmoita tosiaan Jaakko myös ne tarkat alkuperäiset ohjearvomitat sekä sylinterin että männän osalta, kun sulla on kerta tarkat mittalaitteet. Katso myös että mittauskohdiksi tulee juurikin ne, mitä huoltomanuaali suosittaa. Näin saadaan hieman mitattua tietoa paljonko 18 000 km ajettu nelarikone on kulunut. Tietysti siihen kulumiseen vaikuttaa moni asia eli mitään ns. vakiovaihtovälejä näihin on turha ilmoittaa, mutta ainakin foorumilaisilla tuntuu männänvaihtovälit olevan jotakin 16 - 25 000 kilometrin luokkaa niin aika keskiarvoon tuokin menisi.

Esim. Piaggiossa annetaan mittausohjeet nelareiden sylinterien osalta kolmessa kerroksessa ja männän osalta esim. 25 milliä öljyrengasta alempaa jne.

Ulomuistista koskien kulumavälystä...

Kakstahtisissa, joissa ei löydy raja-arvoja koskien männänvaihtoväliä voidaan yleisellä tasolla pitää maksimivälyksenä 0,2 milliä. Jos ei löydy ohjetta oikeaan mittaukseen, niin sylinterin halkaisin mittaus noin 15-20 milliä yläosasta (sehän kuluu eniten) ja männän noin 20-30 milliä alimmasta renkaasta (alaspäin).

Juuri vaihdoin yhteen kaksariin männän ja taas meni perusvaihtosetti, eli uusi mäntäsarja (sisältää renkaat, tapin ja sokat) sekä neulalaakeri ja tietysti sylinterin ml. yläpään stefat. Männänrenkaiden katkosvälys kannattaa tsekata ennen kuin pakettia laittaa kasaan. Vastaavasti kannattaa tsekata, että renkaat menee oikein päin. Jossakin merkeissä ne meinaan saa myös väärin päin ja sitten väkisin asentamalla tulee poikkinaisia renkaita. Jossakin merkeissä ei ole mitään väliä kuinka päin nämä laittaa. Neulalaakerin vaihto ei tietysti ole aina pakollista, mutta kannattaa kokeilla onko klappia männäntapin ja kiertokangen välissä ja jos on, niin laakeri vaihtoon. Eipä se neulalaakeri muutenkaan paljoa kustanna eli vaihtoon vaan. Kiertokangesta kannattaa tsekata myös alapään välys.

Edit: mittaapas myös männäntapin kuluneisuus.

Edit2: näissä näkee nykyään ihmeellisesti venyneitä kiertokankien yläpäitä, joissa reikä on soikio. Se johtuu siitä, että ihmiset availee varin mutteria työntämällä kiertokangesta läpi ruuvarin tai muun metallitangon (joka nojaa lohkoja vasten) niin tuo kiertokanki saattaa antaa periksi, jos mutteri on oikein tiukassa. Ei hyvä idea.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JaakkoFagerlund

#22
Joop, minäpä laitan noi ohjearvot ja osien mitat jahka tästä purkutöihin pääsen, todennäköisesti aika pian kun töistä lomautukset uhkaa painaa päälle. Tietysti ottaa aikansa purkaa tuota härveliä ja sitten purkaa siitä moottoria sen verran, että saa sylinterin matkaan tänne Tampereelle, jossa mittakonekin on.

Ja on tosiaan ollut hyvällä pidolla tuo vehje, ainakin omalta osaltani :) Edellisen omistajan osalta on vain huoltokirjassa/-sivuilla leimat ja kilometrilukemat erinäisistä Kymco huolloista, tiedä sitten onko sitä siellä kuinka paljon huollettu vai annettu valohoitoa eri kohdille...

Näemmä huoltomanuaali pyytää mittaamaan sylinterin tosiaan usealta korkeudelta ja mäntä tulisi mitata X määrä millejä alahelmastaan.

Täytyy kyllä piruuttaan käydä ostamassa puristuspainemittari, kun ei satu olemaan kuin 10 barin tienoille meneviä painemittareita kotosalla, niin ei pysty itse rakentelemaan. Eipä tuo tosin paljoa maksa, Motonetissä 19.90 €, joten taidanpa sellaisen käydä hakemassa niin saa siitäkin lukemat :) Hyvä nimittäin tarkistaa se painelukema ennen purkamista, niin tietää sitten kasatessa että menikö homma hyvin vai ei.

Edit: Ja käynpä tarkistamassa tuon puristuspainemittarin lukemat töissä paineilmaverkon 10 barin paineella, niin näkee kuinka lähelle totuutta sekin näyttää.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Samppa

Niitä puristuspaineita mitatessa ei mittausta sitten kannata suorittaa heti uusien osien kiinnilaittamisen jälkeen. Sylinterissä kun on "asennusöljyä" sen verran, että on aikas kovat puristukset...

Puristuspaineista ja niiden mittaamisesta löytyy tältäkin foorumilta paljon tekstiä (hakuun vaikka "puristuspaineet"), joten sitä asiaa on turha tässä vatvoa enempää (siis itse mittaustavan kannalta).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#24
Baotian korjauskirja tietää kertoa että mäntä mitattuna helmasta pitäisi olla vähintään 38,93mm. Jos menee alle tuon arvon niin mäntä pitäisi vaihtaa. Uudessa männässä arvo 38,99~38,97. Sylinteri ei saisi olla mistään kohtaa mitattuna enempää kuin 39,1mm. Männäntappi menee vaihtoon jos se on alle 12,97mm. Ohjearvo 12,998~12,992.  Männäntapin reikä saa olla korkeintaan 13,04. Ohjearvot sille 13,002~13,008. Nämä arvot pätevät varmasti Kymcon koneeseenkin, sama 139QMA/B konehan siinäkin on.

Coastside

#25
Näissä on Honda GY6 kopioita, vaikka honda ei ole myöntänyt eikä kieltänyt asiaa, kertoo wipedia.
LainaaOrigins

The origin of the GY6 engine design, due to a lack of evidence, is the subject of speculation. A common belief is that it was originally designed by Honda in the 1980s. [2] This belief is contested by the fact that there is no known Honda scooter (1980's or otherwise) that has ever had the exact configuration (such as the alignment of cylinder) commonly seen on what is today referred to as GY6.

The actual production of engines using the so-called GY6 design seems to be of Taiwanese or Chinese origin, as scooters produced by companies in those countries actually contain engines of the GY6 design. Whether or not the GY6 engine was designed by Honda of Japan or one of its affiliates in China or Taiwan, or by another manufacturer altogether cannot be confirmed or denied.

The origin and meaning of the abbreviation GY6 is also unknown.

Use

Engines with the GY6 design, as of Oct 2010, are being produced and used today by many manufacturers in a variety of scooters and ATVs. These include Taiwanese brands such as Kymco, SYM, PGO (imported by Genuine Scooter Company in the USA), and Adly. Many Chinese manufacturers also use engines with the GY6 design, such as Neco, Qianjiang, Zongshen, Xingyue, and many others. These manufacturers are sold in the USA under many different brands, such as Roketa, Strada, Tank, SUNL, Vento, Yamati, among many others.

With the wide use and availability of this design, there is much information regarding the maintenance, performance, and modifications of this engine.
http://en.wikipedia.org/wiki/GY6_Engine

Ne pienet erot voi ratkaista yhteensopivuuden. Pytyt taitaa olla kaikissa samoilla mitoilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Pytty on kaikissa sama mutta esim. kampiakseleissa on eroja. Joku väitti että olisi jopa iskun pituudessakin eroa (1mm). Tiedä sitten onko legendaa vai totta. Petilaakereissa ainakin on eroa kampuroiden kesken.

JaakkoFagerlund

Kymco People S 50 4T huoltomanuaali kertoo seuraavaa:

Puristuspaineiden mittaamiseksi kone lämmitetään normaaliin käyntilämpötilaan, vaihdetaan tulpan tilalle puristuspainemittari, väännetään kaasukahva täysille ja painetaan starttia. Pitäisi näyttää 18 kg/cm² 570 1/min.

Tuota litaniaa erinäisistä mittakohteista en vielä jaksa kirjoitella (mäntä, männärenkaat, venttiilit, sylinteri, jouset ja ties mitä muuta), kun olisi hyvä saada oman pelin mittausdata siihen rinnalle vertailuksi :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

JaakkoFagerlund

Noniin, tuli tehtyä miltei neljän tunnin purkurupeama tuon härvelin parissa tänään ja illalla sitten kävin mittaamassa osaset ja tässä vertailuna myös ohjearvot huoltomanuaalista. Hieman kulumaa havaittavissa, mutta ei liiaksi. Koneella on ajettu 18000 km, ei koneremppaa tehty vielä ikinä ja kyseessä siis Kymcon GY6 kone.

Mäntä
-mitattu halkaisija 38,98 mm
-ohjearvo 38,985 - 38,995 mm
-vaihtoarvo 38,90 mm
-männänrengasurat 0,83 mm

Männänrenkaat
-mitattu päittäisvälys ylimmässä 0,45 mm
-mitattu päittäisvälys keskimmäisessä 0,44 mm
-ohjearvo 0,15 - 0,30 mm
-vaihtoarvo 0,50 mm
-välys uriin 0,05 mm, ohjearvo 0,015 - 0,055 mm, vaihtoarvo 0,09 mm

Männäntappi
-mitattu halkaisija 13,00 mm, kulunut keskeltä pari tuhannesosaa
-ohjearvo 12,994 - 13,000 mm
-vaihtoarvo 12,96 mm

Sylinteri
-mitattu halkaisija yläpäästä 39,035 mm
-mitattu halkaisija alapäästä 39,03 mm
-ympyrämäisyysvirhe 0,016 mm
-ohjearvo 39,00 - 39, 01 mm
-vaihtoarvo 39,10 mm (ympyrämäisyysvirhettä 0,05 mm)

Pakopuolen nokka
-mitattu nokan korkeus 25,54 mm
-ohjearvo 25,563 mm
-vaihtoarvo 25,2 mm

Imupuolen nokka
-mitattu nokan korkeus 25,71 mm
-ohjearvo 25,761 mm
-vaihtoarvo 25,3 mm

Että sellaista. Hieman huolettaa nuo männänrenkaat, niissä kun tuo päittäisvälys alkaa olla viiden satasen päässä vaihtorajastaan ja välys männän uriin myös lähentelee vaihtorajaa. Männässä ei kulumajälkiä ollut, mitä nyt kaksi pientä hieman kirkkaampaa kohtaa oli. Männäntappi oli ns. välyksetön kiertokangen reikään ja kiertokanki oli välyksetön kampiakseliin, eli siellä puolen kaikki on ok.

Sylinterin halkaisija on hieman yli sen mitä ohjearvo, mutta vielä kaukana vaihtorajasta. Sylinterin pinnassa näkyi vielä hoonausjäljet, eli se ei kyllä kulunut ole.

Nokkaketju oli vain hieman löysän oloinen hampaille, ei vielä pilkistänyt valoa liikaa hampaiden välistä ketjua vetämällä. Nokkaketjun kiristimessä oli vielä varaa ja ketjunohjaimet olivat priimakunnossa. Nokka-akseli itsessään oli välyksetön ja laakerit ehjiä.

Nyt olen vähän kahden vaiheilla, että vaihdanko tuohon mäntää ja renkaita, kun on nuo renkaat ja urat hieman rajoilla, vai jätänkö ensi talveen. Arvio tulevan kesän ajomäärästä on noin 8000 km.

Mitäs on muu raati mieltä?
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

jalat

Yksinkertaista.
Sinulla on se jo auki, niin vaihda samantien mäntä. Se ei niin kallis osa ole, ettäkö sen takia kannattaisi kesän jälkeen ryhtyä taas sylinteriä aukomaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002