Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tulppa, puola, CDI vai muu ?

Aloittaja Mammo, 19.07.10 - klo:23:48

« edellinen - seuraava »

Mammo

Kone toimi ensin ihan hyvin ja kun yritin käynnistää sitä uudelleen niin ei käynistynyt.
Avasin tulpan ja polkaisin kammella niin ei tullut kipinää.
Voisiko tulppa olla rikki vai Sytytyspuola tai CDI?
Mistä ja miten saan asian selville?
Kyseessä Skootterimopo Solifer XTR50 Export

***********************************************************

Listataan tähän sytytysvirtapiirin osat, joista mikä tahansa voi olla viallinen:

*Akku, jos on osa sitä
*Virtalukko, jos on osa sitä
*Johdotus yleensä ja sytytysvirtapiirin matalajännitteiset. (Vaihto ja  tasajänniteiset)
*Sulake tai useampi
*Generaattorin käämit
*Liipaisukäämi
*Tulppa ja sen hattu sekä johto (ovat korkeajännitteisiä)
*Maadoitus
*CDI (vaihtojännite tai tasa/vaihtojännitemalli)
*Puola
*Tappokatkaisijat sekä käynnistyksenesto.

samulainen

Saattaa olla vikaa kuule tulpassa, lueppas tää:
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=71

Lukenut kyllä että kun puolan vaihto nii rupes toimimaan eräällä soliferin omistajalla.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Samppa

Ensin tulpanvaihto ja kokeilu uudella tulpalla. Jos ei tule kipinää, niin kaikkien liittimien (erityistarkistus puolan+cdin seutu) ml. tulpanhatun ja tappokatkaisijoiden tsekkaus.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Timo

jep,crc:tä liittimiin, jne...kato nyt vielä kans akun sulake(siel pitäs olla 1 vara).Kaverin kymcokaan ei saanu kipinää,stekattua cdi,tulppa,puola.vaihettiin sit sulake,johan alko toimimaan.

karkulainen

Minulla pelasi ihan hyvin ilman sulaketta, ainoastaan bensamittari ja jotkin pikkujutut ei toiminut.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Mammo

Ostin uuden sytytystulpan ja ei kipinää tullut.
Niin tilasin uuden CDI boksin ja Sytytyspuolan,niin saa sitten nähdä että toimiiko kun ne vaihdan.
Kun ne tulee ensin postiin.
Eli nämä:CDI 4+2 Saadettavalla sytytysennakolla (Ac-Cdi)
Suurtehopuola 31000 V.
Toivottavasti ei mäntä pala puhki kun tollaisen suurtehopuolan vaihtaa vakion tilalle.
Muuten onko kellään tietoa,missä on konkka,eli magneeton alla vai cdi boksissa?

yamaha

#6
mittasitko että tuleeko puolan johdoille virtaa?jos ei niin vaihtoehdot ovat staattori,cdi,virtalukko ja ym johdot.staattorin kunnon pystyy mittaamaan johdoista vaikka kone on sammuksissa kunhan kysäsee vaan huollosta mittaus arvot  johtojen värit mistä mitata jos kertovat joskus eivät vaikka tietäisivt.itse sain aikoinaan cpi huollosta neuvot mittaamiseen olin yllättynyt :o myös vika löytyi heti.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Mammo - 29.07.10 - klo:15:26Toivottavasti ei mäntä pala puhki kun tollaisen suurtehopuolan vaihtaa vakion tilalle.
Muuten onko kellään tietoa,missä on konkka,eli magneeton alla vai cdi boksissa?
Ei se sitä mäntää polta, täysi mahdottomuus :)

Se konkka on CDI boksissa, ajattelet nyt wanhaa kärjellistä sytytystä jossa oli konkka katkojan kärkien rinnalla pienentämässä valokaarta ja häiriöitä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Eki

Vaihdoin juuri hiljan vakiopuolan tilalle suurtehopuolan, kun niitä mittasi keskenään vastusmittauksella, niin 20k asennossa vakipuola näytti 7.7k ja suurteho 3.4k Käytännössä skooteri on jonkin verran ärhäkämpi, tai sitten minä kuvittelen vaan niin?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

JaakkoFagerlund

Eki, kuvittelet vain, sillä puola ei sinne lisätehoa tuo ;) Se ainoastaan varmistaa että korkeammalla puristusasteella olevakin pytty syttyy kunnolla.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

Pienellä kompassilla voi puolan virtajohtoa mittailla, niin että jos siinä kulkee virta se poikkeuttaa neulaa.

Biltemalla on koitin jolla voi tulpanjohtoa koskettaen testata kipinän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Puolan johdossa kuuluu oolla vastusta,, oliko se 0,15 oomii tai prosentti sinne tai tänne,, jos näyttää nollaa on sökö ja yli kilon, myöskin sökö.. Yli 10-15 on kunnossa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#12
BiltemaTuotenro 15142   3,99 â,¬
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/15/huge/15-142_h.jpg

Hieman hankala käyttää mutta halpa testeri. Valon voimakkuudesta riippueen voisi toimia myös ajoituksen tarkistukseen kun jatkaisi johtoja, niin että merkeille yltäisi.

http://www.josepino.com/?tachometerx
Saa testattua tuollakin tuleeko kipinä tai jopa ajoitus. Voisi olla kiinteäkin asennus? Teholedillä voisi toimia ajoituslamppunakin. Ledi vastus täytyy laskea uusiksi sitä varten.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=958.0
Puimuri nyrkkiohje vastusten laskentaan.

http://koti.mbnet.fi/erkkak/elektroniikka/ledvastus.htm
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.11.10 - klo:11:00
BiltemaTuotenro 15142   3,99 â,¬
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/15/huge/15-142_h.jpg
Minulla on juurikin tuo. Melko hankala käyttää, koska on muutenkin isokokoinen. Olen käyttänyt varmaankin kerran tai kaksi ja muuten irrotellut tulppaa eli ihan "perinteisellä" menetelmällä. En suosittele.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Kumma kyllä vain 300 metriä kotoa nyki kakalli ja sammui. Kaukalo pois ja tsekkaus: Tulpan hattu oli irti. Se on NGK ja hiton tiukka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04